آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

سخنگوی وزارت خارجه: شروع کننده نقض برجام نخواهیم بود/ برنامه‌ای برای اعزام زائران به حج نخواهیم داشت



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هنوز تاریخ اجلاس آستانه میان دولت سوریه و معترضان مشخص نشده است.

به گزارش  ایسنا،  بهرام قاسمی در  نشست هفتگی خود با خبر نگاران در رابطه با آتش‌بس در سوریه اظهار کرد: نشست سه جانبه مسکو میان روسیه و ایران و  ترکیه ثمرات مهمی داشت که یکی از آنها حضور و هماهنگی سه کشور  برای آتش‌بس جدی  در سوریه است. ما معتقدیم تنها راه حل بحران  سوریه قرار گرفتن در مسیر سیاسی از طریق مذاکره میان طرف‌های درگیر است .

 

وی ادامه داد: امیدواریم  با تلاش سه کشور بتوانیم در جهت صلح وثبات در سوریه پیش رویم.

 

قاسمی گفت: درباره این که در آینده این آتش‌بس تضمین کننده روند صلح در سوریه است با توجه به اینکه هنوز تاریخ اجلاس آستانه میان دولت سوریه و معارضان مشخص نشده است نمی توانیم صحبت دقیقی داشته باشیم امیدواریم هر چه زودتر شرایط برای برگزای  این نشست فراهم شود.

 

قاسمی همچنین در رابطه با ممانعت ترکمنستان از انتقال گاز به ایران خاطرنشان کرد: این یک بحث فنی میان دو شرکت گاز ایران و ترکمنستان است. در عین حال ما امیدواریم با درایت با کشور همسایه خود به شکل مرضی الطرفین به تفاهم لازم برسیم و این همکاری ها میان دو کشور ادامه داشته باشد. مذاکرات همانطور که در بیانیه شرکت گاز آمده است میان دو کشور ادامه دارد وما هم امیدواریم این مذاکرات در فضای بهتر دنبال شود، تا این مساله حل شود.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تمامی حقوقی که ایران در چارچوب قرارداد فوق با ترکمنستان دارد، این حقوق باید از سوی طرف ترکمن مورد پذیرش قرار گیرد و مجددا اجرای این قرارداد ادامه یابد.

 

قاسمی تاکید کرد: مناقشه گازی ایجادشده بین ایران و ترکمنستان را سیاسی نمی‌بینیم.

 

 سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده درمورد ارسال دعوتنامه از سوی عربستان به ایران برای مراسم حج امسال، گفت: هیچ دعوتنامه‌ای برای ایران از سوی عربستان برای مراسم حج امسال ارسال نشده و اگر چنین مطلبی جایی منتشر شده است را تکذیب می‌کنم.

 

وی ادامه داد : برای حج امسال دعوتی از سوی عربستان دریافت نکرده‌ایم و همچنان در وضعیت سابق هستیم و برای امسال برنامه‌ای برای اعزام زائران به حج نخواهیم داشت.

 

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: اطلاعاتی که در اختیار من وجود دارد نشان می دهد دعوتنامه‌هایی از سوی عربستان برای 80 کشور ارسال شده ولی ایران هنوز در این خصوص مستثنی است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با دستگیری یک تبعه عربستان در استان خراسان رضوی به اتهام قاچاق ارز و یا اینکه آیا وزارت خارجه در این ارتباط پیگری انجام داده و یا از سوی عربستان در این زمینه پیگیری هایی انجام شده است یا نه گفت: ما پیگیری نکرده‌ایم و از سوی دولت عربستان نیز در این زمینه پیگیری انجام نشده است.

 

بهرام قاسمی با بیان اینکه این فرد اقدامی خلاف انجام داده و ارز بیش از حد مجاز همراهش بوده است، ادامه داد: نکته مهم این است که این موضوع مساله جدیدی نیست و تا آنجا که من می دانم مربوط به 6 ماه پیش است و نمی دانم که چرا مجددا این موضوع به رسانه‌ها کشیده شده است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با انتخاب سفیر ایران در سوئیس و اینکه این انتخاب مدت طولانی به طول انجامیده است، اظهار کرد: اقدامات لازم در مورد تعیین سفیر ایران در سوئیس انجام شده و یا به زودی انجام می شود و در زمان لازم در مورد این موضوع اطلاع رسانی می کنیم.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که یکی از رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شده که از سال 2013 تاکنون حدود 10 میلیارد دلار دارایی‌های ایران به صورت نقدی و شمش طلا بعد از توافق اولیه هسته‌ای به ایران منتقل شده است و آیا وزارت خارجه این موضوع را تایید می کند، اظهار کرد: بله تایید می کنیم، بعد از اجلاس ژنو و تفاهمی که حاصل شد، علاوه بر وجوه نقدی که دریافت کردیم مقداری نیز به صورت طلا و شمش دریافت کردیم. البته رقم دقیقش را اعلام نمی کنم ولی رقمی که داده شده بود، با خست داده شده است و رقم بیش از آن چیزی است که اعلام شده است. در کل موضوع را تایید می کنم ولی همانطور که گفتم رقم احتمالا بیش از آن چیزی است که اعلام شده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست خبری در ارتباط با موضوع آزاد سازی و پاکسازی موصل و حلب از حضور گروه های تروریستی و برنامه جمهوری اسلامی ایران برای تنش‌زدایی با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان با توجه به این تحولات گفت: همانطور که شاهد بودید با تلاش‌هایی که انجام شد، بحث آزادسازی حلب به مراحل خوبی رسید و تا حدود زیادی آن منطقه پاکسازی شده است.

 

وی ادامه داد: امیدواریم وضعیت کنونی حلب تثبیت شود و شاهد آرامش و ثبات در حلب و سایر نقاط سوریه باشیم و اینکه مردم این منطقه بعد از طی سالیانی از امنیت و آسایش بیشتری برخوردار باشند.

 

قاسمی با بیان اینکه بحث آزاد سازی و پاکسازی موصل نیز با جدیت از سوی دولت مرکزی عراق پیگیری می شود و این موضوع رو به پیشرفت است تصریح کرد: البته موانعی نیز وجود دارد که باید برطرف شود و به نظر می‌رسد به مقداری زمان نیاز است تا موضوع موصل نیز به نتیجه مورد نظر دست پیدا کند و ثبات و آرامش در این منطقه حاکم شود و کشور عراق به عنوان کشور دوست و همسایه شاهد روزهای بهتری باشد.

 

در ادامه این نشست مطبوعاتی خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت: در طی روزهای اخیر شاهد یک تلاش رسانه ای جهت تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور و دولت بوده ایم و به نظر می رسد که در آستانه انتخابات این هجمه رسانه ای به منظور زیر سوال بردن دستاوردهای دستگا ه  دیپلماسی کشور انجام شده است، نظر شما در این ارتباط چیست؟ که بهرام قاسمی در پاسخ گفت: ایران کشوری دموکراتیک است که گروه‌ها و صداهای مختلفی در آن حضور دارند و دیدگاه‌ها و نظرات خود را در ارتباط با موضوعات مختلف بیان می‌کنند.

 

وی ادامه داد: تا حدی طبیعی است که وقتی یک موضوعی مطرح می‌شود و یا اقدام و عملی انجام می‌شود، ممکن است برخی انتقاداتی را نسبت به آن مطرح کنند و نمی‌توان نسبت به این موضوع خرده گرفت. اما باید این موضوع را از جریان‌هایی که تمایل دارند مسائل را سیاه‌نمایی کنند و دستاوردهای دولت و نظام را مخدوش کرده و یا مطالب را به گونه دیگری جلوه دهند، تفکیک کرد.

 

قاسمی ادامه داد: در مورد مساله اخیر در 3 و 5 دی ماه سخنگوی وزارت خارجه مواضع دستگاه دیپلماسی را بیان کرد، در هفتم دی ماه نیز روابط عمومی وزارت خارجه پاسخ هایی را به این اتهامات داد.

 

وی افزود: مواضع ما در این ارتباط روشن است و نیاز به این نمی بینم که در مورد مساله ای که صحبت های زیادی در مورد آن مطرح شده توضیح بیشتری بدهم.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رویترز مدعی شده که قرار است سوریه بین ترکیه، روسیه و ایران تقسیم شود و این سه کشور در این ارتباط توافق کرده اند، افزود: این حرفی مزخرف، بی ربط و نادرست است. مواضع ایران نسبت به همه کشورهای منطقه روشن است. ما از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه همواره دفاع کرده و می کنیم. سوریه باید یک کشور مستقل با حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود باقی بماند و به سهم خودمان اجازه نمی دهیم که این کشور به جایی برای حوزه نفوذ سایر کشورها تبدیل شود و حاکمیت ملی این کشور نقض شود.

 

وی ادامه داد: نباید به این مسائل رسانه ای و تبلیغاتی توجهی کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست که بارها از او در ارتباط با آتش بس سوریه و همچنین اجلاس آستانه پرسیده شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آتش بس ایجاد شده در سوریه و اینکه آیا ایران در کنار ترکیه و روسیه تضمین کننده این آتش بس خواهد بود یا نه؟ گفت: نشست سه جانبه در مسکو اتفاق مهمی بود، ثمرات مهمی داشت و یکی از ثمرات آن حضور و هماهنگی سه کشور مهمی بود که در فرآیند حل بحران سوریه نقش اساسی داشتند و تلاش داشتند که در این کشور آتش‌بس ایجاد شود.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با تکرار مواضع قبلی ایران مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران راه حل نهایی سوریه را راه حل سیاسی می‌داند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب تلاش می‌کند و امیدواریم که بتوانیم نقش لازم را  در ایجاد صلح و ثبات در سوریه ایفا کنیم. این تلاش ادامه خواهد داشت.

 

وی در مورد اجلاس آستانه نیز گفت: تاریخ این اجلاس هنوز مشخص نیست و امیدواریم شرایط لازم برای برگزاری این نشست بین دولت سوریه و بخشی از معارضین پیش آید تا فرآیند حل بحران سیاسی روسیه تسریع شود.

 

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار دیگری به اخبار منتشر شده مبنی بر پیوستن کشور عمان به ائتلاف مبارزه با تروریست که به رهبری عربستان از چندی قبل در منطقه ایجاد شده، اشاره کرد و از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا پیوستن عمان به این ائتلاف تاثیر بر روابط ایران و عمان خواهد داشت یا نه؟ که وی در پاسخ گفت: ما شناخت دقیقی از پادشاهی عمان داریم، روابط خوبی از گذشته دور با عمان داشته ایم و در مواقع مختلفی که منطقه دچار فراز و نشیب شده روابط ما مثبت و سازنده بوده است.

 

وی ادامه داد: در صورتی که عمان به این ائتلاف پیوسته باشد این موضوع تاثیری در روابط ما با این کشور ایجاد نمی‌کند. عمان کشوری است که نشان داده علیرغم پیوستن به این نوع ائتلاف‌ها ، همچنان می‌تواند همکاری‌های خود را به نحوی سامان دهد که این موضوع تاثیری بر روابطش با دوستانش نداشته باشد و همانطور که گفتم بحث حضور عمان در این ائتلاف تاثیری بر روابط ایران و عمان نخواهد داشت.

 

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر اخیر ولید معلم، وزیر خارجه سوریه به تهران و محور مذاکرات ظریف با این دیپلمات برجسته سوری پرسید که قاسمی در پاسخ توضیح داد: تحولات منطقه بسیار سریع است و ما لحظه به لحظه با مسائل جدیدی روبرو هستیم.

 

وی با بیان اینکه ما در طی دوران گذشته به خصوص در سال‌ها و ماه‌های اخیر با برخی از کشورهای منطقه از جمله سوریه به صورت منظم رایزنی و گفت‌وگو داشته‌ایم، ادامه داد: در هر موقعی که احساس کردیم نیاز به گفت‌وگو است این امر انجام شده و سفرهای مهمی در این چارچوب است.

 

وی با اشاره به دیدارهایی که وزیر امور خارجه سوریه در جریان سفر به تهران داشته است، گفت: در این دیدارها آخرین تحولات منطقه از جمله سوریه وضعیت کنونی حلب و همچنین اجلاس مسکو گفت و گو رایزنی شد. لازم بود در مورد برخی از مسائل خاص با هم مجددا گفت و گو کنیم و مواضع خود را مستقیم بیان کنیم و همچنین مواضع آنها را بشنویم تا هماهنگی های لازم انجام شود.

 

قاسمی تصریح کرد: سفر آقای ولید معلم به تهران از نظر زمانی و مباحثی که مطرح شد، سفر به جایی بود و امیدواریم که نتایج این سفر در تحولات آتی این کشور و ایجاد هماهنگی های بیشتر کارساز واقع شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اعلام تمایل برخی از کشورها جهت پیوستن به نشست سه‌جانبه ایران، مسکو و ترکیه در مورد سوریه، ‌اظهار کرد: آنچه که برای ما مهم است حفظ حاکمیت ملی و ارضی و وجود صلح و ثبات در سوریه است و در این ارتباط تمام تلاش خود را انجام داده و ادامه خواهم داد.

 

وی با مثبت ارزیابی کردن نشست مسکو، ادامه داد: ما از هر عامل و فاکتوری که بتواند به هدف ایجاد صلح و ثبات در سوریه کمک کند حمایت می‌کنیم.

 

قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر سه کشوری که می‌توانند به حل این بحران کمک کنند دور هم جمع شده‌اند به برگزاری احتمالی نشست آستانه در قالب نشست سوری- سوری اشاره کرد و افزود: در مقطع کنونی بحث حضور سایر کشورها مطرح نیست و باید دید طی روزهای آینده چه تحولاتی رخ می‌دهد.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ایران چه شروطی را برای مذاکرات سوری- سوری آستانه تعیین کرده است، گفت: نشست آستانه بین دولت سوریه و معارضین خواهد بود و ما درواقع قرار نیست دیدگاه‌های خود را به آنها تحمیل کنیم. ما امیدواریم این نشست، ‌نشست موفقی باشد و به راهکاری برای ادامه گفت‌وگوها و همکاری‌ها منجر شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: ما شروط و مسأله خاصی در این ارتباط نداریم و این نشستی است که بین دولت سوریه و معارضین برگزار می‌شود و هر آنچه که آنها تصمیم بگیرند می‌تواند برای ما محترم باشد.

 

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شب گذشته رئیس جمهور گفتند که در آستانه اولین سالگرد اجرای برجام بخش پایانی تعهدات در چارچوب برجام اجرا می‌شود و این سخن در حالی گفته می‌شود که طرف مقابل به برخی از تعهدات خود عمل نکرده است، تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم در خصوص برجام ما نقض‌کننده آن نیستیم،‌ متعهد به تعهدات خود هستیم،‌ شروع کننده نقض  برجام نخواهیم بود و تا آنجایی که بتوانیم به عنوان یک کشور مستقل به این تعهدات پایبند خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه طرف‌های مقابل نیز در بخش‌های زیادی به تعهداتی که باید انجام می‌دادند عمل کرده‌اند، ادامه داد: در بخش بانکی با مشکلاتی روبرو هستیم. این کندی‌ها باید رفع شود و بخشی از این مسائل به کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های طرف مقابل به خصوص آمریکایی‌ها برمی‌گردد. بخش دیگر نیز به سایر عوامل برمی‌گردد که من نمی‌خواهم آن را اینجا باز کنم.

 

قاسمی با بیان اینکه روند اجرای برجام راه خود را طی می‌کند به بخشی از موفقیت‌های برجام از جمله در مورد بحث بیمه،‌ کشتیرانی و صادرات نفت اشاره کرد و افزود: برخی از مشکلاتی که وجود دارد را می‌توان طبیعی دید و بخشی نیز به بدعهدی‌ها به خصوص از سوی آمریکایی‌ها برمی‌گردد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما مصر هستیم که به تعهدات خود عمل کنیم و هرجا بدعهدی صورت گرفت دست ما باز است و می‌توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در جریان ایجاد آتش‌بس در سوریه گروه‌های مقاومت تحت فشار قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: آتش‌بس حلب اتفاق نمی‌افتاد و نیفتاده است مگر اینکه تمام گروه‌هایی که در آنجا هستند در مورد آن توافق کرده باشند.

 

وی با بیان اینکه نقض آشکارا و جدی آتش‌بس در این مدت صورت نگرفته و تاکنون آتش‌بس ایجاد شده قابل قبول بوده و مسیر خوبی را طی کرده است خطاب به خبرنگار سوال کننده، ادامه داد: اگر منظور شما از گروه‌های مقاومت، گروه‌های طرفدار بشار اسد هستند باید گفت با توجه به اینکه بخشی از آتش‌بس دولت سوریه است فکر نمی‌کنم مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر انتخاب سفیر جدید ایران در سوریه و منتشر شدن نام فردی در این ارتباط در برخی از رسانه‌ها و اینکه آیا وزارت امور خارجه این اخبار را تأیید می‌کند یا نه که وی در پاسخ گفت: من چیزی را تأیید نمی‌کنم و از این نوع پرسش‌ها نیز تعجب می‌کنم. پروسه تعیین سفیر یک بحث زمان‌بر و پیچیده است مگر در مواقع استثنایی فردی که معرفی می‌شود باید پروسه معرفی وی در داخل و خارج از کشور مراحل خاص خود را طی کند و اگر این مراحل طی شد در آن مقطع به صراحت نام سفیر برده می‌شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه زودتر رسانه‌ها اقدام به گمانه‌زنی در این زمینه بکنند بدون اینکه این موضوع مراحل قانونی و خاص خود را طی کرده باشد کار درستی نیست و می‌تواند اسامی که منتشر می‌شود نهایتاً درست نباشد یا در مرحله‌ای تغییر وضعیت داده شود.

 

وی در مورد قطعنامه چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت ادامه شهرک‌سازی از سوی رژیم صهیونیستی، ‌اظهار کرد: ما از هر اقدامی که رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد تا از اقدامات ددمنشانه خود و ظلمی که به مردم فلسطین روا می‌دارد، باز دارد استقبال می‌کنیم و امیدواریم که نقطه آغازینی باشد برای اینکه رژیم صهیونیستی را از تغییر بافت جمعیتی این منطقه و ساخت و ساز غیرقانونی بازدارد و این گام مثبتی است. امیدواریم منجر به گام‌های بیشتری در راستای تحقق حقوق مردم فلسطین شود که در سیطره ظلم و استبداد رژیم صهیونیستی هستند.

 

قاسمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین پیگیری‌های ایران در مورد پناه‌جویان ایرانی که در استرالیا هستند و همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر ضرب و شتم دو تن از این پناه‌جویان در اردوگاه مانوس،‌ توضیح داد: مدت‌هاست که در ارتباط با این موضوع تماس‌های زیادی بین ما و سفارت استرالیا در تهران و همچنین سفارت ایران در استرالیا و دولت آن کشور وجود دارد. طرح‌های مختلفی در مورد این موضوع مطرح شده است.

 

وی ادامه داد: استرالیا و دیگر دولت‌های غربی به این امر واقف شده‌اند که بخشی از پناهندگانی که طی سال‌های گذشته به این کشور مهاجرت کرده‌اند یا از طریق شبکه‌های مافیایی به آنجا رفته و خود را معرفی کرده‌اند پناهنده سیاسی نیستند بلکه پناهنده اجتماعی و اقتصادی هستند و لذا با توجه به این موضوع خیلی مایل به نگهداری از آنها نیستند. آنها علاقه‌مند هستند که این افراد تحت شرایطی به ایران بازگردند. ما نیز از گذشته گفته‌ایم که برای بازگشت این افراد محدودیتی نداریم، منوط بر اینکه آنها بعد از احراز هویت ایرانی‌شان با اراده خود برگردند. ما آنها را اجبار به بازگشت نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که به اجبار بازگردانده شوند. این موضع کلی ما در مورد پناهندگان است.

 

وی ادامه داد: همانطور که اشاره شد برای شرکت در مراسم شب ژانویه با دو نفر از این افراد برخورد فیزیکی شده و آنها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این موضوع باعث تأسف است. ما آن را از مجاری دیپلماتیک و سفارتخانه‌ خود پیگیری می‌کنیم و اقدامات لازم را به عمل می‌آوریم.

 

قاسمی در مورد موضوع دلال‌های ویزا در اطراف برخی از سفارتخانه‌های خارجی در تهران و گزارش‌هایی که در این ارتباط منتشر شده است به بیانیه روز گذشته روابط عمومی وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: ما به هم‌وطنان این آمادگی و هوشیاری را داده‌ایم که گرفتار این شبکه‌های مافیایی به دلیل ایجاد چند روز جابه‌جایی در نوبت‌ها برای اخذ ویزا نشوند و هزینه‌های کلان به این گروه‌ها ندهند.

 

وی با بیان اینکه این مسأله به عنوان معضل و مشکل با جدیت تمام از سوی وزارت امور خارجه رصد می‌شود، تصریح کرد: در همین چارچوب با برخی از سفارتخانه‌های خارجی در تهران در این ارتباط صحبت کرده‌ایم، هشدارهای لازم را داده‌ایم و همکاری‌های آنها را طلبیده‌ایم. البته برخی از آنها نیز به لحاظ برخی از مشکلات استدلال‌های خود را داشته‌اند. اکنون نمی‌توانیم اسم این سفارتخانه‌ها را بگوییم ولی امیدواریم بتوانیم تا حد زیادی بر این مشکل فائق آییم. در این زمینه نیازمند همکاری مردم و گفت‌وگوی جدی با برخی از سفارتخانه‌های خارجی که در اطراف آنها این معضل وجود دارد هستیم. همانطور که گفتم ما علایم لازم را به این سفارتخانه‌ها داده‌ایم و اگر احساس کنیم که نتوانسته‌ایم با این اقدامات اولیه توجه آنها را به این موضوع جلب کنیم مجبوریم در گام‌های بعدی به دولت‌های آنها مراجعه کرده و قدم‌های بعدی را برداریم.

 

خبرنگار دیگری از آخرین پیگیری های وزارت خارجه در مورد نرگس کلباسی پرسید که سخنگوی وزارت خارجه با ابراز خوشحالی از اینکه موضوع این شهروند ایرانی از سوی هموطنانش با جدیت مورد پیگیری قرار دارد توضیح داد: تحول جدیدی در این ارتباط به وجود نیامده . در روزهای اخیر شاهد توییت وزیر خارجه هند بودیم که پیگیری این موضوع را به سیستم قضایی کشور احاله داد .

 

وی با اشاره به تلاش های مستمری که از سوی بخش های مختلف وزارت خارجه جهت پیگیری وضعیت این شهروند ایرانی انجام شده است، افزود: گام های زیادی در این ارتباط برداشته شده، مجوز اقامت ایشان در حال اتمام بود که با پیگیری های کنسولی شش ماه دیگر اقامت ایشان تمدید شد و وثیقه ای نیز از سوی برخی افراد برای ایشان تهیه شد.

 

بهرام قاسمی با تاکید بر اینکه ما به قوانین هندوستان و تفکیک قوایی که در این کشور وجوددارد، احترام می گذاریم و دخالتی نداریم، گفت: ولی تا روشن شدن وضعیت ایشان پیگیری های در این زمینه را ادامه خواهیم داد.

 

یک خبرنگار ترکیه ای از سخنگوی وزارت خارجه در مورد پیش‌بینی‌اش در ارتباط با روابط ایران و ترکیه در سال 2017 پرسید که در ابتدا بهرام قاسمی با بیان اینکه سخنگو هستم ولی پیش‌گو نیستم به سابقه روابط دو کشور ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت:‌ دو کشور به صورت مستمر در حال رایزنی و گفت‌وگو با یکدیگر هستند. رفت و آمد هیأت‌ها بین دو کشور ادامه دارد و امیدواریم در سال 2017 به عنوان دو همسایه دیرینه و کهن بتوانیم بر میزان همکاری هایمان بیافزایم و از اختلاف سلایقی که بعضا وجود دارد دورتر شویم.

 

وی گفت:‌ ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه‌ای هستند که باید در هر شرایطی روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد نشست آستانه و اینکه آیا ممکن است کشورهای  فرامنطقه ای نیز به این نشست اضافه شوند و همچنین این پرسش که پیش از این ایران هر گروهی که در مقابل دولت سوریه اسلحه به دست گرفته بود را گروه تروریستی می دانست ولی در بیانیه پایانی نشست مسکو فقط نام دو گروه تروریستی برده شده بود  و به نظر می رسد که ایران از مواضع قبلی خود در این زمینه عقب نشینی کرده است، اظهار کرد: یکی از ثمرات اجلاس مسکو این بود که نشان داد کشورهای منطقه بدون حضور قدرت های فرامنطقه ای در کنار هم و دور یک میز بنشینند و به تفاوتی نائل شوند و این یکی از ویژگی های مثبت اجلاس مسکو بود.

 

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید براینکه تاریخ دقیق و مکانیزم اجلاس آستانه مشخص نیست و همچنین بحث و رایزنی در مورد آن ادامه دارد افزود: باید صبر کنیم ببینیم اجلاس آستانه که یک اجلاس سوری -سوری است چگونه برگزار می‌شود. روایت های مختلفی در مورد آن مطرح می‌شود. برخی می گویند که ممکن است از برخی از گروه ها و کشورها نه به عنوان شرکت کننده و صرفا برای حضور در افتتاحیه دعوت به عمل آید و برخی نیز چنین نظری ندارند.

 

وی با بیان اینکه احتمالا این نشست در اواخر ژانویه برگزار خواهد شد ولی هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست و در پاسخ به سوال دوم با رد مسئله بیان شده گفت:‌ هر نوع مذاکره می‌تواند به یک معنا بده بستان باشد و عقب  نشینی در مورد مواضع ایران درست نیست. ما از مواضع خود در مورد سوریه عقب نشینی نکرده ایم و نداریم و تفاهمی که در نشست مسکو صورت گرفته در مورد کلیات بوده و جزئیات آن در حال دنبال شدن است.

 

وی در پایان گفت:‌ همانطور که پیش از این گفتم ما مواضع قبلی مان را در مورد حل بحران سوریه داشته و داریم.

 

به گزارش ایسنا در ابتدای این نشست سخنگوی وزارت خارجه فرارسیدن سال نو میلادی را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که سال 2017 سالی سرشار از صلح وامنیت برای همگان باشد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------