آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

منتجب‌نيا در «اعتماد ملي» مي‌ماند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , منتجب‌نيا

یک هفته از انتشار نامه استعفای شیخ مهدی کروبی از سمت دبیرکلی حزب اعتماد ملی می‌گذرد. در این فاصله، رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام این حزب که پیش‌تر خبر استعفای او هم از این سمت منتشر شده بود، به «شرق» می‌گوید در نامه‌ای شرایط برای ادامه کار در حزب را برای کروبی توضیح داده است و حالا طبق گفته خودش، با توجه به درخواست قاطبه اعضای حزب و پیام‌های دبیرکل تصمیم گرفته به کار خود ادامه دهد. او درعین‌حال تأکید کرد نامه‌ای برای استعفا منتشر نکرده بود و صرفا تقاضای انصراف داده بود که این پیشنهاد را هم کأن‌لم‌یکن تلقی کرده است. 

 

آنچه به‌عنوان اختلاف در اعتماد ملی مطرح شد، درواقع اختلاف‌نظر بر سر نحوه حضور احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب در انتخابات است. این اختلاف از زمان تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس دهم خود را نشان داد، اما تأکید بر وحدت مانع از بروز جدی آن شد. برخی اعضای اعتماد ملی از جمله رسول منتجب‌نیا در همسویی با برخی اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، معتقد هستند نقش احزاب در انتخابات مجلس دهم کم‌رنگ شده است. گویا همین موضوع سبب شد در «اعتماد ملی» یک دو‌دستگی رخ دهد؛ گروهی موافق ادامه فعالیت‌های حزب در قالب ترکیب شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست عارف به‌عنوان تشکیلاتی هستند که ترکیب آن را عمدتا اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل می‌دهند.

 

دسته دوم هم که در رأس آن منتجب‌نیا قرار داشت، معتقدند احزاب و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نادیده گرفته شده‌اند. آنچه منتجب‌نیا به آن انتقاد کرده بود، به طور تلویحی در نامه استعفای مهدی کروبی مورد اشاره قرار گرفته بود. کروبی در آن نامه نوشته بود: «توصیه می‌کنم گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب از خودمحوری و برتری‌جویی نسبت به دیگران پرهیز و اجتناب کنند که بعدها مجبور به ذلت و زبونی نشوند و مجبور نباشند خلاف عقیده‌شان سخنانی بگویند و مواضعی بگیرند که مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد». منتجب‌نیا البته در همین مصاحبه در‌این‌باره تأکید کرده است که این انتقادات موجب شده کسانی که در رأس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستند، تا حدی در رفتار خود تجدیدنظر کنند.

 

منتجب‌نیا در این گفت‌وگو موضوع انتشار اخباری مبنی بر استعفایش از حزب اعتماد ملی را این‌گونه تشریح کرد: «من هیچ استعفانامه‌ای ننوشته بودم و هر خبری مبنی بر استعفای خود از سمت قائم‌مقامی حزب اعتماد ملی را تکذیب می‌کنم. من نامه‌ای به آقای کروبی نوشتم و در آن با اشاره به برخی مشکلات گفتم که اگر این مشکلات حل نشود، چه‌بسا بنده نتوانم به اداره حزب براساس فلسفه تشکیل آن بپردازم و ناچار به انصراف از قائم‌مقامی باشم». منتجب‌نیا افزود: «البته با توجه به درخواست قاطبه اعضای حزب و پیام‌های دبیرکل محترم بنده تصمیم گرفتم که با جدیت به کار خود ادامه بدهم و نامه خود و کلا پیشنهاد انصراف را کأن‌‌لم‌یکن تلقی کنم».

 

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره فحوای اختلافات هم گفت: «در هر تشکلی، وجود یک‌سری اختلاف دیدگاه بین اعضای آن امری کاملا طبیعی است و الحمدلله مشکلات مورد نظر من تا حد زیادی حل شده و با نهیب دبیرکل و روشن‌شدن برخی حقایق، شورای مرکزی و ارکان حزب به انسجام و اتحاد قبلی خود بازگشته‌اند و به امید خدا حزب اعتماد ملی با قدرت تمام و انسجام کامل به وظیفه دینی و ملی خود در قبال مسائل جاری کشور عمل خواهد کرد».

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درخصوص نظر این حزب درباره چگونگی تعامل با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز گفت: «حزب اعتماد ملی بر اهمیت جایگاه احزاب در تحکیم ارکان جامعه مدنی تأکید دارد و معتقد است که روند فعالیت سیاسی در کشور باید به‌سوی تحزب برود».

 

منتجب‌نیا افزود: «آقای کروبی نظراتی درباره همکاری و تعامل حزب اعتماد ملی با شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داشتند؛ بنده و ‌آقای کروبی و برخی از رهبران احزاب اصلاح‌طلب، معتقدیم که در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حق احزاب کم‌لطفی شده و چه‌بسا برخی افراد حقیقی موقعیت بهتری نسبت به احزاب دارند و حتی بر احزاب ترجیح داده شده‌اند. ما معتقدیم که این وضعیت نه مناسب ‌شأن شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و نه مناسب جایگاه احزاب است و در نتیجه، این موضوع مورد تأیید ما نیست و معتقدیم که ادامه این روند منجر به تضعیف و در نهایت نابودی احزاب اصلاح‌طلب خواهد شد که در تعارض با آرمان‌های جنبش اصلاحات است».

 

او ادامه داد: «از ابتدای تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری، اختلاف‌نظرهایی در میان اصلاح‌طلبان درخصوص نحوه تعامل احزاب با این شورا و جایگاه احزاب در آن بود و آقای کروبی و بنده هم نظراتی درباره نحوه همکاری و تعامل احزاب از جمله حزب اعتماد ملی با شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داشتیم؛ این اختلاف‌نظرها باعث شد که برخی از احزاب اصلاح‌طلب برای خودشان کمیته‌ انتخاباتی تشکیل دهند و به‌جای دست روی دست‌گذاشتن و انفعال و ازکارانداختن احزاب، شروع به فعالیت کنند. البته این اقدامات بحق موجب شد کسانی که در رأس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستند، متوجه اشکالات شورا بشوند و تا حدی در رفتار خود تجدیدنظر و اندکی جایگاه احزاب را رعایت کنند و نگاه جدی‌تری به تحزب داشته باشند».

 

 منتجب‌نیا در ادامه درباره درخواست استعفای دبیرکل حزب اعتماد ملی از سمت خود هم گفت: «ما در نشست شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که در روز جمعه، ۱۷ دی‌ با دستور بررسی نامه دبیرکل در دفتر حزب برگزار می‌شود، موضوع درخواست دبیرکل را بررسی خواهیم کرد و به نظر من با توجه به اینکه درخواست استعفای آقای کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی به‌هیچ‌عنوان مورد تأیید اعضای شورای مرکزی و قاطبه اعضای این حزب در سراسر کشور نیست، این درخواست به‌اتفاق آرا رد خواهد شد».

 

او تأکید کرد: «بنده بارها هم عرض کرده‌ام که ماهیت حزب اعتماد ملی وابسته به حضور دبیرکل است و اعضای این حزب در سراسر کشور همچنان بر دبیرکلی ایشان اتفاق‌نظر دارند». حالا باید دید که در جلسه جمعه، هفدهم دی اعضای شورای مرکزی اعتماد ملی چه تصمیمی درباره استعفای کروبی خواهند گرفت. البته قبلا هم برخی اعضای اعتماد ملی اعلام کرده بودند که استعفای دبیرکل را نخواهند پذیرفت. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------