دادستان کل کشور: دادستان حق تندی کردن با مجرم را ندارد/ستاد بحران در امور فضای مجازی ایجاد شود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , دادستان کل کشور

دادستان کل کشور بر لزوم ایجاد ستاد بحران در امور فضای مجازی در کشور تاکید کرد.

 به گزارش ایسنا، حجت‎الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در مراسم تودیع و معارفه دادستان قم با اشاره به حماسه 19 دی مردم قم گفت: مردم این شهر باعث شدند که انقلاب اسلامی پس از یک سال در کل کشور فراگیر شود.

 

وی افزود: عدالت هدف غایی ارسال کتب و انبیای الهی بوده و دارای بستر و راهی برای تحقق است؛ امام علی(ع) فرمودند که سیاست عدل در سه عنصر ایجاد یک بستر نرم و آرام، عملی کردن گفتارها و شعارها، بخشش و چشم پوشی با رعایت اصل میانه روی متجلی می‎شود.

 

دادستان کل کشور تصریح کرد: امروزه نظام جمهوری اسلامی که داعیه تحقق اهداف الهی را دارد باید این اصول را رعایت کند؛ البته این وظایف تنها بر عهده قوه قضاییه نیست و همه نیروهای فعال نظام باید در این زمینه تلاش کنند.

 

وی گفت: تغییر امری طبیعی و لازم در زمینه کاری است؛ سیاست کاری بنده آن است که دادستان‌هایی که 10 سال در یک استان فعالیت دارند جای خود را به نیروهای دیگر بدهند تا تغییر و تحول مثبتی شکل بگیرد؛ زیرا دادستانی کاری خسته کننده و مشکل است و یک دادستان پس از این مدت گرفتار سختی‎های زیادی می‏ شود.

 

منتظری اظهار کرد: دادستان مرجع تظلم‌خواهی عامه مردم است و باید به دنبال احقاق حقوق باشد؛ این حقوق بر دو قسم است که اولین حقوق به اشخاص برمی‎گردد؛ یکی از مهمترین شاخص‎های کاری دادستان جدید تکریم مقام ارباب رجوع است زیرا فردی که وارد دادسرا می‎شود باید در مقابل قانون قرار داده شود؛ دادستان حق تندی کردن با مجرم را ندارد و باید متناسب با جرم با او برخورد شود.

 

وی افزود: نباید شنیده شود که فردی به دادسرا مراجع می‎کند و به او تندی می‎شود؛ البته مشخص است که مجرمان حرفه‎‌ای به حربه‎هایی چون دروغ و ... دست می‎زنند، ولی دادستان و دادیار باید با سیاست قضایی و تجربه خود به حقیقت برسد و شاکی نیز باید ادعای خود را به اثبات برساند.

 

دادستان کل کشور تصریح کرد: مساله دوم آن است که دادستان باید نسبت به حقوق جامعه که شاکی و مدعی خصوصی ندارد اهتمام جدی داشته باشد؛ در گذشته در عرصه حقوق دادستانی نواقصی وجود داشت ولی با تصویب قانون جدید یک فصل کاملی برای تعیین وظایف دادستانی تدوین شد، پس از تصویب این قانون دادستان‎های استانی وظایف خاصی پیدا کردند.

 

منتظری اظهار کرد: دادستان وظیفه دارد که به امنیت جامعه با دوراندیشی و تدبیر نسبت به مسایل کلان جامعه کمک کند، در این زمینه برنامه‌ریزی باید بر اساس واقعیت‎ها باشد و تصمیمات باید با دوراندیشی باشد.

 

وی افزود: وظیفه دادستان این است که با ابزار لازمی که در اختیار دارد با معارضان علیه امنیت مقابله کند؛ نیروهای اجرایی و نظامی و امنیتی در مواقعی که قانون به آن تصریح کرده در مقام ضابط در کنار دادستان خواهند بود و با این ابزارها دیگر از دادستان پذیرفته نیست که در شهر ناامنی باشد.

 

دادستان کل کشور تصریح کرد: امنیت اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی و ... از مهمترین شاخصه‎های امنیت کشور است که دادستان باید در این زمینه فعال باشد؛ دادستان باید به شکلی کار کند که حتی زمینه سرمایه گذاری سرمایه گذاران و کارآفرینان در جامعه فراهم شود.

 

وی گفت: امروزه از نظر اخلاقی به شدت مورد تهاجم دشمنان هستیم؛ در گذشته نیز رهبر معظم انقلاب تهدیدات دشمنان را در قالب شبیخون فرهنگی متذکر شدند؛ از نظر امنیت جانی و عمومی و اقتصادی امروزه شرایط خوبی در کشور حاکم است؛ ولی در زمینه امنیت اخلاقی شاهد لغزش هستیم و متاسفانه مسایل اخلاقی نیز کمی وجهه سیاسی، حزبی و جناحی به خود گرفته‎اند.

 

منتظری اظهار کرد: دشمن، امنیت اخلاقی جامعه را به شدت مورد هجمه قرار داده است و هدف آن نیز این است که اعتقادات مردم را بگیرد؛ اگر نسل جوان به اسلام و نظام و ولی فقیه و جمهوری اسلامی اعتقاد نداشته باشد هیچگاه سینه خود را در مقابل دشمن سپر نمی‏‎کند و به همین خاطر آنها را با مسایل جنسی و اعتیاد و ... درگیر می‎کند و اگر متوجه این خطرات نباشیم قطعا ضربه می‎خوریم.

 

وی افزود: امروزه خطر فرهنگی و اخلاقی به شدت ما را تهدید می‎کند و بستر آن نیز با شبکه‎های مجازی در دسترس قرار گرفته است؛ فضای مجازی دارای فوایدی است ولی از این حیث خطرات بسیاری نیز جامعه ما را تهدید می‎کند.

 

دادستان کل کشور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از مدت‎ها قبل دستور تشکیل شورای فضای مجازی را صادر کردند و اساسنامه آن نیز تایید و تصویب شد و مدت‎های مدید به جهت حزبی و جناحی این شورا ماموریت خود را به خوبی انجام ندادند که این مشکل در دولت قبلی نیز وجود داشت.

 

وی گفت: این شورا در جهت ساماندهی حرکت می‎کند ولی انتظاری که جامعه از این شورا دارد این است که باید ستاد بحران در امور فضای مجازی و مشکلات و آسیب‎های این حوزه تشکیل شود.

 

منتظری اظهار کرد: امروز فضای مجازی و محتوای آن، به گونه‎ای است که به طور قطع و مسلم، یک آسیب جدی را به جامعه و کشور ما وارد می‎کند؛ در این زمینه مسئولان باید برای برخورد با این عارضه عجیب همگرایی داشته باشند؛ رهبری فرمودند که فضای مجازی امروز قتلگاه جوانان ما شده است. آیا مسئولان امر نباید برای برخورد با این آسیب جدی و قتلگاه ستاد بحران تشکیل دهند؟

 

وی گفت: امروزه برای بستن برخی از این شبکه‎ها مشکل داریم و برخی بیان می‎کنند که این شبکه به دلیل اینکه میلیون‎ها کاربر دارد نباید آن را مسدود کنیم که این امر در مقابل خدا پذیرفتنی نیست، نباید سرمایه اعتماد مردم را به خاطر امور حزبی و جناحی از دست بدهیم.

 

منتظری با بیان اینکه اگر مشکلاتی وجود دارد باید در فضای بسته انجام شود نه اینکه دعواها را به رسانه‎ها و مردم بکشیم، به سخنان رییس جمهور در خصوص گورخوابی اشاره کرد و گفت: بعد از این موضوع شبکه‎های ماهواره‏‎ای و اجتماعی روی این مساله چه مانورهایی دادند؟ چرا به دست خود، خود را تضعیف می‎کنیم.

 

دادستان کل کشور بیان کرد: رییس جمهور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر است که باید به این امور رسیدگی شود؛ دولت باید کمپ‎هایی را برای درمان و مراقبت از معتادان ایجاد کند؛ وقتی این کمپ‎ها ایجاد نمی‎شود این افراد نیز به این وضعیت می‎رسند.

 

وی گفت: قم ام‌القری و مرکز استقرار مرجعیت شیعی است و همه مسئولان نیز به این مساله توجه دارند؛ از هر جهت باید به شان این شهر توجه داشت. باید حرمت مرجعیت و حوزه و مردم این شهر مقدس به خوبی رعایت شود.

 

منتظری بیان کرد: در این شهر نیز خطراتی وجود دارد که نخستین آن، این است که دشمنان ما روی حوزه کار می‎کنند و سعی می‎کنند از عوامل نفوذی خود استفاده کند که این مساله نیازمند توجه و دقت مسئولان امنیتی و قضایی است.

 

دادستان کل کشور گفت: نفوذ دشمن هیچگاه با برافراشته کردن پرچم نیست بلکه با لطایف الحیل نفوذ می‎کند.

 

وی تصریح کرد: اساس نظام ما بر دو ستون رهبری و مردم است؛ اگر رهبری در این جامعه تضعیف شود ستون خیمه نظام کشیده می‎شود و اگر اعتماد مردم از بین برود دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.

 

منتظری بیان کرد: داستان نشر فایل صوتی مقام معزول از سوی امام و تماس فرزند وی با شبکه‎های بیرونی یک درد است که نمی‎توان آن بیان کرد. وی با شبکه صدای آمریکا، یک ساعت مصاحبه کرده است. مجری بهایی این برنامه آنچه می‎خواهد می‎پرسد و وی نیز به آنها پاسخ می‎دهد.

 

وی گفت: امروزه برای کوبیدن رهبری از هر اقدامی استفاده می‎کنند. سئوالی که از وی می‎شود این است که چرا پس از 28 سال به فکر افشای این فایل افتادید که وی گفت دانستن حق مردم است؛ وقتی این مصاحبه از سوی شخصی که در حوزه علمیه نشسته است با مجری بهایی صدای آمریکا انجام می‎شود جای تاسف دارد. وی تنها به فایل صوتی نیز بسنده نکرده بود و با دور تی وی نیز مصاحبه کرده است و در این مصاحبه و گفت‌گو سعی می‎کند که امام را زیر سوال ببرد، وی سپس به خلف صالح ایشان هجمه وارد می‎کند.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------