آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

سرنوشت مبهم مسووليت‌های هاشمی



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , هاشمی

ناطق نوري درست مي‌گويد كه مردم هنوز شوكه هستند؛ فقدان آيت‌الله هاشمي هر چه بگذرد بيشتر معلوم مي‌شود. درگذشت آيت‌الله هاشمي علاوه بر اينكه حفره بزرگي در سياست ورزي ايران ايجاد خواهد كرد چند منصب سياسي مهم را هم خالي كرده است كه تعيين جايگزين آيت‌الله هاشمي در آن مناصب زياد طول نخواهد كشيد.

 به گزارش اعتماد، آيت‌الله هاشمي، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام بود و حالا بايد جايگزين او در ساختمان خيابان جامي مشخص شود. او بايد در مجمع تشخيص مصلحت نظام مشخص شود. جايگاه مهمي كه گزينه‌هاي مختلفي در گمانه‌زني‌ها براي آن مطرح مي‌شود اما دو گزينه‌اي كه بيش از همه آيت‌الله هاشمي شاهرودي و ناطق نوري هستند.

 

با اين همه اما محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره اين گمانه‌زني‌ها اظهارنظر روشني نكرده و تنها گفته است: مسائل مربوط به مجمع تشخيص مصلحت نظام برعهده رهبر انقلاب است. او در حاشيه مراسم تشييع پيكر آيت‌الله هاشمي به تسنيم گفت: اين مسائل مربوط به رهبر انقلاب است اما نهاد مجمع تشخيص هم به قوت خود باقي است. همان‌طور كه محسن رضايي گفته است انتخاب دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام طبق قانون اساسي بر عهده رهبري است و آيت‌الله هاشمي از ابتداي تاسيس اين نهاد رياست آن را با حكم رهبري بر عهده داشت.

 

سرنوشت دانشگاه آزاد

رياست هيات امناي دانشگاه آزاد منصب مهم ديگري است كه به زودي بايد جانشيني براي آن تعيين شود. انتخاب رييس هيات امناي دانشگاه آزاد با راي اعضاي هيات امناي اين دانشگاه تعيين مي‌شود. تا اينجا در گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي نام سيدحسن خميني نوه بنيانگذار انقلاب بيشتر از هر گزينه ديگري مطرح مي‌شود. اين موضوعي بود كه خبرنگار ميزان از عبدالله جاسبي رييس سابق دانشگاه آزاد سوال كرد. اما جاسبي كه خودش از اعضاي هيات امناي دانشگاه آزاد هم هست فقط گفت: در شرايط فعلي هيچ چيز معلوم نيست و ما بايد منتظر باشيم.

 

اعتدال يتيم شده

اما آيت‌الله هاشمي به ويژه بعد از انتخابات ٩٢ جايگاه ويژه‌اي در ميان جريان اعتدالي داشت و به نوعي پدر معنوي آنها محسوب مي‌شد. اينكه حالا چه كسي قرار است نقش او را در اين حيطه بازي كند سوال مهم ديگري است كه هنوز پاسخ روشني ندارد. اما علي مطهري فكر مي‌كند ناطق نوري چهره‌اي است كه بيش از باقي شخصيت‌ها مي‌تواند اين نقش را بر عهده بگيرد. نايب‌رييس مجلس در حاشيه مراسم تشييع پيكر آيت‌الله هاشمي به انتخاب گفته است: جاي خالي آيت‌الله هاشمي هيچگاه پر نخواهد شد.

 

علي مطهري درباره خالي شدن جايگاه آيت‌الله هاشمي در راس نيروهاي اعتدالي در آستانه انتخابات ٩٦ هم گفت: تمام گروه‌ها و افراد معتدل جامعه بايد تلاش كنند تا مردم نبود ايشان را كمتر احساس كنند. البته اين را هم بايد يادآور شوم كه جاي خالي ايشان به سختي پر خواهد شد. اما او درعين حال گفت كه اگر بخواهيم شخصيت معتدلي را معرفي كنيم كه بتواند نقش آيت‌الله هاشمي را براي گروه‌هاي اعتدالي و اصلاح‌طلب ايفا كند آقاي علي‌اكبر ناطق‌نوري است. ايشان تا حد زيادي مي‌تواند نقش آيت‌الله هاشمي را براي گروه‌هاي اعتدالي ايفا كند.

 

صندلي خالي منتخب اول خبرگان

اما آيت‌الله هاشمي، نماينده تهران در مجلس خبرگان رهبري هم بود. اسفند ماه سال گذشته بود كه در انتخابات هفتم اسفند ميليون‌ها نفر از مردم پايتخت به پاي صندوق‌هاي راي رفتند و او را به عنوان نفر اول خبرگان رهبري استان تهران انتخاب كردند. ١٤ نفر بعد از او هم دقيقا همان كانديداهايي بودند كه در ليست «خبرگان مردم» كه همان ليست مورد حمايت آيت‌الله بود قرار داشتند.

 

حالا صندلي اول خالي شده است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در گفت‌وگويي كه دو ماه پيش با روزنامه اعتماد داشتند در مورد ارزيابي‌اش از اين مجلس گفته بود كه «من از كساني براي نامزد شدن اسم بردم كه عمدتا در خبرگان بودند. يعني شرايط را زياد عوض نمي‌كرد، غير از اينكه يكي، دو نفر را عوض مي‌كرد. در عين حال اينهايي را كه ما اسم برديم، همه از شخصيت‌هاي قابل اتكا و اعتماد و مورد قبول خبرگان و رهبري هستند. در غير از اين ليست هم افراد با صلاحيت كم نيستند. كم‌كم يك عده از شخصيت‌هاي بزرگ روحاني كه مسن بودند، از ميدان خارج شدند يا فوت كردند يا ناتوان شدند و ديگر نيامدند و بايد كاري مي‌شد و آنچه مي‌خواستيم، اتفاق نيفتاد.

 

ولي همين خبرگاني هم كه الان هستند، اگر اتفاقي بيفتد، مي‌توانند وظيفه‌شان را انجام دهند. منتها ممكن است در آن سليقه ديگري باشد.» اين جايگاه از آنجا كه انتخابي است تكليف آن با راي مردم معلوم خواهد شد. طبق ماده ٧٩ آيين‌نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس خبرگان، بايد در استان تهران انتخابات مياندوره‌اي برگزار شود تا نماينده جايگزين ايشان انتخاب شود. بايد ديد در اين انتخابات چه كساني كانديدا مي‌شوند و چه گزينه‌هايي از فيلتر شوراي نگهبان عبور خواهند كرد تا در معرض راي مردم قرار بگيرند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------