آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

نوبخت: حادثه پلاسکو غیرمترقبه نبود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , نوبخت

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه جامعه این روزها متألم است و هنوز پیکر پاک تعدادی از آتشنشانان فداکار و شهروندان زیر آوار است، گفت: در این شرایط پرداختن به هر موضوعی غیر از آواربرداری و خروج پیکرها به مصلحت نیست.

 به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری صبح امروز خود، اظهار کرد: با این وجود مسئولان در عین اینکه باید هم به چرایی این حادثه بپردازند و به چگونگی پیشگیری از آن، باید در جهت جبران خسارت‌های مادی و معنوی نیز اقدام کنند. مسئولان نباید خود را درگیر احساسات کنند.

 

وی در ادامه افزود: در جلسه یکشنبه گذشته هیأت دولت هم کمیته ویژه‌ای مأمور شد که به چرایی حادثه بپردازد و مسئول حادثه را مشخص کند. البته قانون به صورت صریح شهرداری را مسئول می‌داند اما فعلاً به جای توضیح خواهی از شهرداری باید این کمیته گزارش خود را تهیه کند. این اتفاق غیرمترقبه نبود و می‌شد آن را پیش‌بینی کرد. قانون هم به صراحت دستگاه مسئول را مشخص کرده است اما باید منتظر بود تا گزارش کمیته تهیه شود و این گزارش به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

نوبخت با بیان اینکه باید به فکر مردم حادثه دیده بود، افزود:‌ این گزارش در حال تهیه است و فعلاً نباید فضا را به سمت این ببریم که چه کسی مقصر است. اینگونه هم گفته نشود که دولت انگشت خود را به سمت شهرداری گرفته است.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا برای شهید خواندن آتش‌نشانان نیاز به تأیید رهبری وجود دارد،‌ گفت: این مسأله روال خود را دارد و آقای شهیدی هم گزارشی را درباره این موضوع در جلسه هیأت دولت ارائه داده‌اند و اظهار کرده‌اند شهدای آتش‌نشان جزو شهدای خدمت هستند که در کنار مدافعان حرم و شهدای منا دفن می‌شوند. طبق این گزارشی که آقای شهیدی دادند روال کار اینگونه است که لازم نیست رهبری مجوزی را بدهند.

 

نوبخت در بخش دیگری از این نشست با اشاره به گزارش امیدوار کننده دولت از اصلاح نظام بانکی، تصریح کرد: 45 هزار میلیارد تومان برای تأدیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه 6 بانک دولتی از سوی دولت فراهم شده است. با این رقم قطعاً صورت‌های مالی بانک‌های دولتی اصلاح شده و قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها نیز افزایش می‌یابد. اکنون بانک‌های عامل اجازه یافته‌اند نسبت به بخشودگی جرایم کسانی که تسهیلات زیر 100 میلیون تومان دریافت کرده‌اند اقدام کنند و دولت هم مکلف شده تا سقف 10 هزار میلیارد تومان نسبت به پرداخت سود تسهیلات این افراد اقدام کند.

 

وی در ادامه افزود: در واقع کسانی که زیر 100 میلیون تومان وام دریافت کرده‌اند و تا پایان امسال اصل وام را بپردازند، بانک‌ها جرایم آنها را می‌بخشند و سودش هم توسط دولت پرداخت می‌شود.

 

نوبخت همچنین درباره فعالیت‌های دولت برای خروج کشور از رکود، خاطرنشان کرد: تا چهارم بهمن سال جاری 14 هزارو 289 میلیارد تومان تسهیلات به 20 هزارو 530 واحد اختصاص یافته است. همچنین 39 هزارو 732 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص داده‌ایم که اثر آن را در رشد اقتصادی 6.5 درصدی 6 ماهه اول امسال می‌بینیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلی برای دریافت ارز حاصل از فروش نفت وجود دارد یا خیر، گفت: پیش‌بینی ما برای سال 95 دریافت بیش از 68 هزارو 500 میلیارد تومان از درآمدهای نفتی بود که این رقم تا پایان سال به 74 هزار میلیارد تومان می‌رسد. زیرا صادرات نفت ما 400 هزار بشکه در روز بیشتر از پیش‌بینی‌ها است و این عدد به 2 میلیون و 900 هزار بشکه رسیده است و قیمت نفت هم از پیش‌بینی ما بیشتر شده و به 42 دلار رسیده است. وزیراقتصاد هم گفته است که تا پایان سال 41میلیارد دلار از صادرات نفت و میعانات نفتی درآمد کسب می‌کنیم و درآمدهای نفتی را هم بدون هیچگونه مشکلی وارد اقتصاد کشور می‌کنیم.

 

نوبخت همچنین در مورد میزان عیدی کارمندان و افزایش حقوق کارمندان در سال آینده، تصریح کرد: عیدی کارمندان پس از تصویب اعلام می‌شود اما سال آینده حدود 10 درصد افزایش حقوق خواهیم داشت و در کنار 140 هزار میلیارد تومان سال جاری برای حقوق کارمندان،‌ در سال آینده 14 هزار میلیارد تومان نیز به این عدد افزوده می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به اینکه آیا دولت قصد ندارد نسبت به اتهاماتی که به حسین فریدون وارد می‌شود پاسخی دهد، اظهار کرد: در مورد بابک زنجانی تا چندی پیش با «ب.ز» یاد می‌شد اما اکنون صریحاً نام حسین فریدون آورده می‌شود. اگرچه قوه قضائیه مستقل است و انگیزه کافی برای برخورد با هر کسی که جرمی مرتکب می‌شود را دارد و نیازی هم به زحمت نامه‌نگاری نمایندگان مجلس نیست. مطمئن باشید قوه قضائیه به همه موارد رسیدگی می‌کند.

 

نوبخت با اشاره به اینکه اتهام‌زنی بدون اثبات جرم درست نیست و تأثیر سویی بر افکار عمومی می‌گذارد، خاطرنشان کرد: وقتی دادگاه حکم دهد که این اتهامات درست نیست چه پاسخی به افکار عمومی خواهیم داد؟

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد استخدام‌های دولتی و همچنین نهاد ریاست جمهوری در دولت یازدهم، تصریح کرد: استخدام‌هایی در گذشته انجام شده که ما باید برای صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرایی و چابک‌سازی ساختار دولتی، زمینه محدودتر شدن استخدام‌ها را فراهم کرده و همزمان تلاش می‌کردیم نیروهای استخدام شده را جابجا کنیم که البته خبر داریم تعدادی از این افرادی که از نهاد ریاست جمهوری جابجا شده‌اند به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند. نهاد ریاست جمهوری در محدود کردن هزینه‌های اداری تلاش کرد و جذب نیرو هم نسبت به دولت قبل کاهش داشته است.

 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دولت نسبت به اجرای دولت برجام توسط دولت جدید آمریکا نگرانی دارد، گفت: در طول مذاکرات آمریکا تصور می‌کرد ما می‌خواهیم بمب اتم بسازیم و آنها با انجام مذاکرات دسترسی ایران به بمب هسته‌ای را به تأخیر انداختند و به همین دلیل جشن گرفته‌اند و خوشحال شدند. در حالی که اساساً فعالیت هسته‌ای ما صلح‌آمیز بود که آژانس هم آن را تأیید کرد. اکنون جهان با آمریکا همراه نیست و حتی فرانسه هم که ما از او به عنوان پلیس بد یاد می‌کردیم تندترین مواضع را نسبت به نقض برجام دارد. آمریکا در موضع ضعف است نه قدرت.

 

وی با اشاره به اینکه اگر ما به وقت مناسب تصمیم نمی‌گرفتیم و برجام اجرایی نمی‌شد می‌توانستیم در دولت جدید آمریکا قطعنامه‌های شورای امنیت را لغو کنیم؟ گفت: ما از فرصت لغو برجام استفاده کرده‌ایم. هرچند همه مشکلات اقتصادی ما حل نشده اما اکنون درها باز شده و ما نفع لازم را از برجام برده‌ایم. اکنون آمریکا می‌تواند کارشکنی کند اما اجماع جهانی به نفع ایران است و اتهاماتی هم که علیه ما زده می‌شد رفع شده است. از سویی در خود برجام هم سازوکار رسیدگی به نقض برجام توسط طرفین مشخص شده است.

 

نوبخت در پاسخ به این پرسش که جواب دولت نسبت به انتقاد به بودجه مساجد در برنامه ششم توسعه چیست، اظهار کرد: فصل مذهب در بودجه 96، 12 درصد رشد داشته که بیش از رشد متوسط بودجه است. البته این انتقاد هم مطرح است که مساجد نباید دولتی شود و توسط مردم اداره شود. انتظار دولت و جامعه هم از متولیان فرهنگ در بخش غیردولتی این است که مقابل کاستی‌ها پاسخگو باشند و جواب دهند برای فرهنگ کشور چه کرده‌اند؟ بیش از 60 درصد بودجه فرهنگی دولتی را دستگاه‌های غیردولتی می‌گیرند. از سویی بابت بودجه این بخش همانطور که از دولت سوال می‌شود از مجلس هم سوال شود.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که موضع دولت نسبت به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد و بهداشت درباره عدم ادامه همکاری با روحانی در دولت بعدی، اظهار کرد: شاید آنها خسته شده باشند اما این سوالات را از خود آنها بپرسید. صلاح کار خویش را وزرا می‌دانند البته دولت مشکل زیاد دارد و ما هم همه را دعوت به همکاری می‌کنیم.

 

نوبخت در پاسخ به این پرسش که سوالاتی که رئیس جمهور درباره بابک زنجانی پرسیده‌اند پاسخ داده شده است، گفت: انتظار داریم قوه قضائیه تا خاتمه پرونده به این سوالات پاسخ دهد.

 

سخنگوی دولت همچنین درباره آخرین وضعیت رسیدگی به دستبرد 2 میلیارد دلاری آمریکا به اموال ایران، گفت: تیمی در کشور مأمور شده‌اند که موضوع را مورد تعقیب قضایی قرار دهند و از همه ظرفیت‌های حقوقی نیز برای بازگرداندن اموال استفاده می‌کنند و مرتب هم به شواری عالی امنیت ملی گزارش خود را ارائه می‌کنند.

 

وی درباره بودجه مخصوص شهرهای مذهبی کشور نیز افزود: مدیران اجرایی شهر مشهد و قم مطرح کردند که به دلیل حضور تعداد زیاد زائران در این شهرها بودجه جداگانه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود و پس از آن سایر شهرهایی هم که صاحب امامزاده بودند خواستار این بودجه شدند. اگر مجلس در این زمینه پیشنهادی داشته باشد دولت حتماً کمک می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، خبرنگاری درباره ادامه روند اجرای هدفمندی یارانه‌ها پرسید که نوبخت در پاسخ گفت: منابع هدفمندی در سال جاری از دو محل افزایش فرآورده‌ها و حامل‌ها و کمک بودجه عمومی تامین می‌شود و 48 هزار میلیارد تومان نیز از این دو محل پیش‌بینی شده بود که تا پایان سال 31 هزار و 400 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها تامین می‌شود. باقیمانده آن باید از طریق بودجه عمومی استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه 42 هزار میلیارد تومان یارانه در طول سال توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین حدود 10 هزار میلیارد تومان باید از بودجه عمومی به منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌ها اضافه شود تا بین خانوارها توزیع کنیم. تاکنون حدود 96 هزار میلیارد تومان پول از محل افزایش قیمت‌ها به دست آمده که طبق قانون باید 50 هزار میلیارد آن بین مردم تقسیم می‌شد اما عملا 276 هزار میلیارد تومان بین مردم تقسیم شد بنابراین پولی برای تولید باقی نمی‌ماند.

 

سخنگوی دولت گفت: مجلس مبلغ 48 هزار میلیارد تومان را برای سال آینده فیکس کرد. ما هم مجوز افزایش قیمت‌ها را داشتیم اما اگر گران می‌کردیم با سیاست مهار تورم ما مغایرت داشت و از سویی درآمد خانوارها هم کاهش می‌یافت بنابراین ترجیح دادیم این کار را انجام ندهیم.

 

نوبخت در مورد برنامه‌های دولت برای مقابله با آلودگی هوا، اظهار کرد: حدود 39 هزار تاکسی فرسوده را از ناوگان حمل و نقل شهری خارج کرده‌ایم که برنامه ما خروج 90 هزار تاکسی است. همچنین دنبال برقی کردن موتورسیکلت‌ها و اتومبیل‌ها هستیم و خروج موتورسیکلت‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های فرسوده را در برنامه داریم. علاوه بر بودجه جاری در بودجه 96، 10 هزار میلیارد تومان برای مقابله آلودگی هوا اختصاص دادیم که البته ساخت دو نیروگاه بزرگ اتمی را در برنامه داریم تا انرژی پاک را جایگزین انرژی فسیلی کنیم.

 

وی درباره 90 هزار میلیارد تومان کسری بودجه هم گفت: هیچ سالی به اندازه بودجه ما درآمد کسب نمی‌کنیم و به همین دلیل هم قانون به سازمان برنامه و بودجه تکلیف کرده به اندازه درآمد عمومی، تخصیصات لازم را انجام دهد. ما هم هزینه را متناسب با درآمد انجام می‌دهیم. 

 

نوبخت درباره درخواست بازنشستگان فولاد برای قرار گرفتن در مجموعه صندوق بازنشستگی کشور، گفت: ما علاقه‌مندیم وضع بازنشستگان بهتر شود و آنها از دریافتی‌هایشان راضی باشند. ما اکنون از بودجه عمومی به صندوق فولاد کمک می‌کنیم. تقاضای بازنشستگان فولاد در حالی است که بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور هم راضی نیستند و آنها هم مشکلات جدی دارند. ما در تلاشیم که این نابرابری‌ها را اصلاح کنیم ولی مشکل صندوق بازنشستگی فولاد با دولتی شدن حل نمی‌شود. درست نیست که ما همه صندوق‌های بازنشستگی را دولتی کنیم.

 

وی با بیان اینکه بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان دولت باید به صندوق بازنشستگان کمک کند، اظهار کرد: این انتقاد به دولت مطرح می‌شود که چرا هزینه‌های جاری اضافه می‌شود. ما علاوه بر این ۵۰ هزار میلیارد تومان ۱۵۴ هزار میلیارد تومان هم باید به کارمندان پرداخت کنیم. به ما هم می‌گویند هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگان کم است.

 

نوبخت افزود: البته بازنشستگان شایستگی بیشتری دارند اما ما باید به بودجه‌های عمرانی هم توجه کنیم. در این شرایط آیا باید بودجه کمیته امداد، بهزیستی، سلامت یا آموزش را کم کنیم. منابع دولت از مالیات و فروش نفت به دست می‌آید، ما حق نداریم درآمدهای ارزی را وارد بودجه کنیم. از سویی به ما هم می‌گویند چقدر مالیات می‌گیرید؟ حتماً منتقدان انصاف دارند اما اطلاعات کافی ندارد. ان‌شاءالله مشکل صندوق بازنشستگی فولاد با کمک سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار و رفاه اجتماعی حل می‌شود.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که چرا حق مأموریت یا اضافه کار کارمندان در دوران بازنشستگی مدنظر قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: برنامه پنجم توسعه تکلیف کرده بود که برای محاسبه حقوق ب ازنشستگی دریافت‌های مستمر کارکنان قرار گیرد نه مواردی مثل اضافه کار. قانون مدیریت خدمات کشوری هم اضافه کار را جزو فوق‌العاده‌های مستمر نمی‌داند.

 

نوبخت در پایان گفت: پیش از سال ۹۳ این قانون اجرا نمی‌شد اما پس از آن دولت به این قانون عمل کرده است. البته دولت هم تأکید کرده است کسانی که به دلایل غیرموجه مبالغی از آنان کسر شده، این مبلغ در دوران بازنشستگی پرداخت و قانون کامل اجرا شود تا حقی از کسی زایل نشده و به مردم ظلم نشود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------