آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه معاون وزیر ورزش به گشت ارشاد و برخورد سخت با جوانان

طعنه سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش به برپایی مجدد گشت‌های ارشاد و برخورد بخاطر حجاب سینا کلهر معاون جوانان وزیر ورزش نوشت: ‏ای…

ترامپ، مولانا و حکایت مردی که 800 سال پیش سوراخ دعا گم کرده بود!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ترامپ

در فهرست ممنوعه های ترامپ نامی از کشورهایی که شهروندانشان برج های دوقلو را فرو ریختند نیست. حملات 11 سپتامبر را 19 نفر انجام دادند: 15 نفر شهروند عربستان سعودی، دو نفر اماراتی، یک لبنانی و یک مصری.

رئیس جمهور آمریکا در یکی از اولین حکم هایش، شهروندان 7 کشور از جمله ایران را از ورود به آمریکا منع کرده است.

 

دونالد ترامپ، این فرمان را در راستای آنچه مقابله با ورود تروریست ها به آمریکا نامیده، امضا کرده است. علاوه بر ایران، نام کشورهای عراق، سودان، لیبی، سوریه، سومالی در فهرست ممنوعیت های ترامپ قرار دارد.

 

نکته تأمل برانگیز اینجاست که ترامپ در فرمان جنجالی اش، نامی از کشورهایی که در سال های گذشته منبع اصلی تروریسم بوده اند نبرده است. به عنوان مثال کیست که نداند مدارس دینی طالبان در پاکستان خاستگاه اندیشه های تروریسم مذهبی هستند؟

 

هم اکنون هزاران مدرسه طالبانی - که به صورت شبکه ای تا دورافتاده ترین روستاهای پاکستان نیز گسترش یافته اند - در این کشور وجود دارند که تعداد پرشماری از فرزندان خانواده های فقیر در آنها تحصیل می کنند و مهیای خشونت یا ترویج خشونت می شوند. عربستان نیز اسپانسر مالی این مدارس است.

 

با این حال، پاکستان که شهروندانش حتی در اقدامات تروریستی داخل آمریکا نیز دست داشته اند در لیست ترامپ قرار ندارد.

 

آمریکا از وقتی به طور جدی تروریسم را لمس کرد که حملات 11 سپتامبر رخ داد؛ ترامپ نیز در یک گفت و گوی تلویزیونی در توجیه فرمان خود به 11 سپتامبر اشاره کرد. اما جالب اینجاست که در فهرست ممنوعه های ترامپ نامی از کشورهایی که شهروندانشان برج های دوقلو را فرو ریختند نیست.

 

حملات 11 سپتامبر را 19 نفر انجام دادند: 15 نفر شهروند عربستان سعودی، دو نفر اماراتی، یک لبنانی و یک مصری.

 

با این حال، این کشورها در فهرست ترامپ نیستند اما شهروندان کشورهایی از ورود به آمریکا منع شده اند که دستکم برخی از آنها مانند ایرانیان هیچگاه در اقدامات تروریستی سال های اخیر در آمریکا و اروپا نقش نداشته اند.

 

این تصمیم ترامپ، یادآور حکایت مشهور مولانا در مثنوی معنوی است. در برخی متون دینی وارد شده که بهتر است فرد هنگام وضو، کمی آب به درون بینی اش بکشد و دعایی را بخواند. حکایت مولانا به فردی اشاره می کند که به جای وضو، هنگام قضای حاجت در حال خواندن این دعا بود:

 

آن یکی در وقت استنجا بگفت

که مرا با بوی جنت دار جفت

 

گفت شخصی خوب ورد آورده‌ای

لیک سوراخ دعا گم کرده‌ای

 

حالا و بعد از حدود 800 سال که مولانا آن شعر پرمعنی را سروده، شخصی در آمریکا روی کار آمده که بعید است مولانا را بشناسد ولی مصداق جدیدی برای شعر و حکایت اوست. ترامپ وِردش برای مبارزه با تروریسم را خوب آورده ولی سوراخ دعا را گم کرده است با این تفاوت که خطای بازیگر حکایت مولانا، به خود او مربوط می شد ولی گم کردن سوراخ دعا توسط رئیس جمهور آمریکا، می تواند جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

 

 اخبار سیاسی  -  عصر ایران/ جعفر محمدی  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------