علی خرم: ایران نباید هیچ موضعی در مقابل تصمیم ترامپ بگیرد / ترامپ تصمیم گرفته که به هر کدام از وعده هایش یک ناخنک بزند



در تصمیماتی که ترامپ مطرح و اجرا می کند نباید انتظار یک کار عقلانی از او داشت

 علی خرم نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در رابطه با قانون جدید امریکا که طی آن ورود شهروندان از 7 کشور ایران، سوریه، عراق، سودان، سومالی یمن و لیبی به خاک آمریکا ممنوع اعلام شد گفت: رئیس جمهور امریکا این قانون را صرفا برای اقناع جمهوری خواهان تندرو و نژاد پرستان امضاء کرد چون ترامپ هیچ ارتباط تجاری هم با کشورهای لیست شده، ندارد.

 

خرم در گفت و گو با عصر ایران ادامه داد: در تصمیماتی که ترامپ مطرح و اجرا می کند نباید انتظار یک کار عقلانی از او داشت. اگر توجه کنیم، ترامپ تاکنون هر آنچه را که در مورد برجام، ایرانی ها یا تروریسم نظرات خود را بیان کرده، هیچ مبنای منطقی نداشته است. رئیس جمهور امریکا برخلاف قانون کشور خودش فرمان صادر کرده است و این باعث به وجود آمدن هرج و مرج در داخل کشورشان شد. از طرف دیگر ارگان های حکومتی و دولتی در آمریکا شروع به شکایت علیه رئیس جمهور کردند.

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , علی خرم

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: این اقدام ترامپ صرفا سیاسی است از این جهت که نه ایران و نه هیچکدام از این 7 کشورهای اعلام شده تاکنون در هیچ عملیات تروریسیتی علیه امریکا و اروپا شرکت نداشتند. حتی اگر قرار بود این مسئله شکل منطقی به خود بگیرد، لازم به اجرای این قانون برای کشورهایی چون عربستان، مصر و پاکستان بود که در عملیات تروریستی علیه امریکا شرکت داشتند. در واقعه 11 ستامبر 18 نفر شرکت داشتند که 15 نفر عربستانی و سه نفر هم مصری بودند. اگر قصد مبنا قرار دادن این حادثه هم بود باید شهروندان این کشورها را ممنوع الورود می کرد. به علاوه ترامپ متوجه نیست که ایران یک مبارز جدی علیه داعش و تروریست در عراق و سوریه است.

 

خرم با اشاره به اینکه ترامپ شعارهایی بزرگی در دوران انتخابات داده است که قادر به عمل کردن به این وعده ها نیست افزود: ترامپ تصمیم گرفته که به هر کدام از وعده هایش یک ناخنک بزند. در مورد همین جریان هم، صرفا برای اقناع جمهوری خواهان تندرو و نژاد پرستان این 7 کشور را لیست کرده است چون هیچ ارتباط و منفت تجاری هم با این کشورها ندارد.

 

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: آقای ترامپ با دست خودش باتلاق های زیادی برای خود درست کرده است و در حال حاضر ارگان های زیادی بخاطر همین تصمیم از او شکایت کرده اند، منطقی است که ایران هیچ موضع گیری اتخاذ نکند چون خود امریکایی ها به ترامپ ضربه خواهند زد. ایران نباید به ترامپ بهانه بدهد تا دیگران هم این موضوع را دستاویز قرار دهند، ما باید کاری کنیم که ترامپ با خود امریکایی ها بجنگد.

 

خرم در رابطه با تاثیرات منفی که این قانون به دنبال خواهد داشت، گفت: در سال 58 یک تصمیم شبیه به این گرفته شد. زمانی که سفارت امریکا در تهران تسخیر شد جیم کارتر دستور داد ورود ایرانی ها در امریکا ممنوع شود. یک بلبشو در امریکا ایجاد شد و ایرانی های زیادی متضرر شدند. در حال حاضر هیچ اتفاق خاصی که برای امریکا زیان آور باشد، رخ نداده است.

 

وی تصریح کرد: ترامپ یک کشتی کج کار است که جز زور چیزی نمی فهمد و اهل منطق و گفتگو نیست. این موضوع بر روی ایرانی ها تاثیر می گذارد. اما این ضررها دو جانبه است و امریکا هم در مصونیت نخواهد بود. مایکروسافت بیش از 100 کارمند ایرانی دارد ناسا بیش از 30 متخصص ایرانی و همینطور در سیلیکون ولی صدها ایرانی وجود دارد، 12هزار دانشجوی ایرانی در آنجا زندگی می کنند و یقینا این تصمیم بدون خسارت نخواهد بود. اما این تلاطم هزینه سنگینی برای جامعه امریکا نیز ایجاد خواهد کرد. باید نشست و دید که جامعه امریکا با ترامپ چه خواهد کرد و ترامپ مجبور است در برابر خساراتی که وارد می کند جواب گو باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------