آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

مینو خالقی بالاخره به بهارستان می‌رسد؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , مینو خالقی

مطهری: استفساریه قانون انتخابات به مجمع می‌رود 

مینو خالقی بالاخره به بهارستان می‌رسد؟

 گره‌گشایی قانون انتخابات با کلید مصلحت

پرونده مینو خالقی، کاندیدای انتخابات دهمین دوره از مجلس، از همان روزهای نخست اعلام نتیجه انتخابات تا به امروز واکنش‌های متعددی را در پی داشته و همچنین حواشی زیادی را متوجه خود کرده است. دیروز هم علی مطهری نایب‌رئیس مجلس عنوان کرد که روند رسیدگی به این مساله و به طور کلی قانون انتخابات مورد پیگیری قرار گرفته و استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات که پس از ۲ بار رفت و برگشت به شورای نگهبان باز هم مورد تایید این شورا قرار نگرفت، به همین دلیل این تبصره به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود که البته در صورت رای مجمع به آن، خالقی وارد مجلس می‌شود.

 

 کش و قوس‌های یک مصوبه 

طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس که پیشتر دو بار به شورای نگهبان ارجاع داده شده بود، تاکید می‌کند این شورا پس از اعلام صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت نامزد‌ها یا منتخبان آن داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی در این باره به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده ۳۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. نمایندگان مجلس به‌رغم مخالفت اصولگرایان مجلس، این طرح را با ۱۵۱ رای موافق، ۶۶ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

 

پس از تصویب این طرح بود که یک بار دیگر بحث احتمال حضور مینو خالقی یکی از نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه اصفهان که پس از کسب آرای مردم، صلاحیتش در شورای نگهبان با مشکل مواجه شد و در نهایت از حضور در مجلس بازماند، بر سر زبان‌ها افتاد. همان روزها بود که علی مطهری در جایگاه نایب‌رئیس مجلس با تاکید بر اینکه البته این مصوبه ناظر به آینده است و صرفا به‌خاطر موضوع خانم خالقی نیست، گفت: ولی به هر حال مصوبه استفساریه قانون انتخابات مجلس احتمالا زمینه ورود مینو خالقی را به مجلس فراهم می‌کند. وی ادامه داد: پیش از این شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفته و گفته بود در قسمتی از آن ابهام وجود دارد که آن ابهام برطرف شد.

 

همچنین شورای نگهبان در بخش دیگری گفته بود این مصوبه برخلاف اصل ۹۹ قانون اساسی و تفسیر آن است. مطهری در ادامه با تاکید بر اینکه اصلاحات اعمال‌شده در این استفساریه با حضور نماینده شورای نگهبان در کمیسیون شوراها انجام شده، گفت: این احتمال وجود دارد که مصوبه مجلس به تایید شورای نگهبان برسد، اما اگر شورای نگهبان هم این مصوبه را رد کند، قاعدتا مجلس بر نظر خود اصرار می‌‌کند و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد.

 

استفساریه تبصره ۴ به مجمع می رود 

بنا بر این گزارش، نایب‌رئیس مجلس طی سخنرانی‌ای در دانشگاه اصفهان درباره مصوبه اخیر مجلس در خصوص قانون انتخابات گفت: استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس که پس از دو بار رفت و برگشت به شورای نگهبان با رای منفی این شورا مواجه شد، به همین دلیل باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود تا این مجمع میان مجلس و شورای نگهبان داوری و حکم نهایی را صادر کند.

 

وی ادامه داد: در صورت رأی مجمع به نفع مجلس، مینو خالقی می‌تواند وارد مجلس شود. وی افزود: اگر مجمع این مصوبه را به سرعت در دستور کار خود قرار دهد و به نفع مجلس رای بدهد، با توجه به اینکه از نظر حقوقی استفسار عطف به ماسبق می‌شود و شامل گذشته نیز می‌گردد، در این صورت خانم مینو خالقی منتخب مردم اصفهان می‌تواند وارد مجلس شود. نماینده مردم تهران در مجلس، تاکید کرد: البته این مصوبه کلی است و در آینده حقوق نامزدهای انتخابات‌های مجلس و رای‌دهندگان به آنها را حفظ می‌کند.

 

اخبار  سیاسی  -  آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------