آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

داریوش قنبری: مخالفان، دنبال منصرف‌کردن روحانی‌‌اند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , داریوش قنبری

ذائقه سیاسی جامعه حمایت از روحانی است 

هاشمی می‌خواست ‌مردم به روحانی رای دهند

 باتوجه به نزدیک شدن انتخابات ۹۶، عده‌ای از مخالفان و رقبای حسن روحانی اقدام به جوسازی‌های رسانه‌ای علیه او کرده‌اند. این جنگ روانی تا جایی پیش رفته است که برخی از مخالفان دولت خواهان انصراف روحانی از کاندیداتوری شده‌اند و نیز عده‌ای‌ از احتمال رد صلاحیت روحانی سخن می‌گویند. به همین دلیل با داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگویی کردیم. قنبری در این‌باره به «آرمان» می‌گوید: مردم در دوره‌های قبلی، شگردها و تاکتیک‌های این افراد را فهمیده‌اند و گول این جریان را نمی‌خورند. این شگردها از سوی رقبای جریان اصلاحات و اعتدالی برای کسب رای، آب در هاون کوبیدن است. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 

باتوجه به اینکه در آستانه انتخابات جنگ روانی علیه رئیس جمهور به راه افتاده است و سعی در تخریب آقای روحانی دارند، هدف از این جوسازی‌ها چیست؟

مسائلی که درباره آقای روحانی و برادر او مطرح می‌شود، عمدتا تحت تاثیر فضای انتخابات است. عمده این بحث‌ها برای انتخابات سال ۹۶ صورت می‌گیرد. بسیاری از این مسائلی که بیان می‌شود، مستند نیستند. این افراد با مطرح کردن این اتهامات، به دنبال کشف حقایق نیستند و سعی در خدشه‌دار کردن اعتماد مردم به روحانی را دارند. اغلب موضوعاتی که در رسانه‌ها علیه او مطرح می‌شود جنبه تبلیغاتی و سیاسی دارد. تردیدی نیست که هدف از این رفتارهای جناحی، تخریب رئیس جمهور است و این افراد به دنبال بهره‌برداری سیاسی به نفع خودشان هستند. از این رفتارها، اهداف دیگری نیز دنبال می‌شود که تلاش برای رد صلاحیت روحانی و نفی جریان اعتدالی و اصلاح‌طلب است.

 

طیف رقیب آقای روحانی با این رفتارها چه اهدافی را برای انتخابات سال ۹۶ دنبال می‌کند؟

طیف‌های رقیب با این رفتارها به دنبال این هستند که خودشان را مطرح کنند. این افراد باید بدانند که اقدامات آنها با شکست مواجه می‌شود. مردم نسبت به گذشته بسیار آگاه‌تر شده‌اند و به شایعات و جوسازی‌ها توجهی نمی‌کنند. شاید مردم در سال ۸۴ تحت تاثیر فضاهای این‌چنینی قرار می‌گرفتند، اما وضعیت فعلی این‌طور نیست. مردم تجربه چندین انتخابات مختلف را دارند. جامعه، طیف‌های مختلف و شعارهای آنها را می‌شناسد. مردم به روحانی و جریان حامی روحانی اعتماد دارند و از او حمایت‌ می‌کنند. مردم در دوره‌های قبلی، شگردها و تاکتیک‌های این افراد را فهمیده‌اند و گول این جریان را نمی‌خورند. این شگردها از سوی رقبای جریان اصلاحات و اعتدالی برای کسب رای، آب در هاون کوبیدن است. احتمال رد صلاحیت حسن روحانی نیز منتفی است.

 

اخیرا محمدرضا تابش، نماینده مجلس نیز از منتفی شدن احتمال رد صلاحیت دکتر روحانی خبر داده است. دلیل مرتفع شدن این موضوع چیست؟

آقای روحانی یک فرد نیست. حامی آقای روحانی، یک جریان فکری است. این جریان فکری که به نام اعتدالگرایی و اصلاح‌طلبی در کشور شناخته می‌شود، ریشه در مردم دارد و رد صلاحیت شدن این گزینه در انتخابات ۹۶ برای کشور هزینه دارد. جریان حامی روحانی، اکثریت جامعه است، بنابراین فشارهای رقبای روحانی برای رد‌صلاحیت‌شدن این شخصیت، با شکست مواجه شده است. ذائقه سیاسی جامعه به سمت حمایت از روحانی است.

 

نادیده گرفتن او به معنای نادیده گرفتن اکثریت مردم است که در سال ۹۲ و ۹۴ از این جریان حمایت کردند. تمام این بحث‌ها برای خالی کردن دل مردم و فشار آوردن به دولت است که از این طریق بتوانند با روحانی رقابت کنند. به همین خاطر این بحث‌ها، جوسازی‌های انتخاباتی و فاقد ارزش است. باتوجه به وضعیت فعلی و شرایطی که در کشور حاکم است مساله رد صلاحیت آقای روحانی هم منتفی است. مخالفان نیز این موضوع را به خوبی می‌دانند، اما دلیل اصلی آنها برای این رفتارها، به وجود آوردن یک جنگ روانی علیه روحانی و حامیان اوست.

 

باتوجه به فقدان مرحوم آیت‌ا... هاشمی که همواره از او به عنوان مهم‌ترین حامی جریان اعتدالی نام برده می‌شد، احتمال آسیب دیدن اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی تا چه میزان است؟

فقدان آیت‌ا... هاشمی برای همه کشور چالش به ‌وجود می‌آورد. نه تنها حامیان روحانی، بلکه اصولگرایان نیز پس از فوت ایشان، دچار آسیب شده‌اند، به این دلیل که مرحوم هاشمی شخصیتی فراجناحی و به فکر رشد کشور بود. ایشان از جریاناتی حمایت می‌کرد که به فکر بالندگی و پویایی در جامعه هستند. در این میان جریان اعتدالی و اصلاح‌طلبی پس از فوت آیت‌ا... هاشمی، جای خالی بیشتری حس می‌کند.

 

به همین دلیل شخصیت‌های این جریان و حامیان آنها در تکاپو برای حفظ استحکام وضع موجود برمی‌آیند. این تلاش‌ها باعث می‌شود که فقدان آیت‌ا.. هاشمی کمتر حس شود و روش و منش او ادامه یابد. سیاسیون کشور تلاش دارند که هرکدام یک آیت‌ا... هاشمی باشند تا بتوانند از این طریق، راه آیت‌ا... هاشمی را ادامه دهند و کشور را در مسیر رشد قرار دهند. جریان حامی آقای روحانی نیز دارای تفکر و اندیشه‌ای است که باعث زنده ماندن این جریان می‌شود. جریان اصلاحات نیز نسبت به گذشته مستحکم‌تر شده است و می‌تواند با تکیه بر مردم، راه خود را ادامه دهد، اما فوت آقای هاشمی که افکار بلندی داشت، به این جریان و کل کشور آسیب رسانده است.

 

رقبا و مخالفان آقای روحانی اقدام به جنگ‌ روانی علیه دولت کرده‌اند.

 

رقبای رئیس دولت تدبیر و امید همه راه‌ها را برای شکست او به کار می‌گیرند. آنها با توجه به اعتمادی که مردم به جریان حامی آقای روحانی دارند، تلاش می‌کنند که این اعتماد را تخریب کنند. از زمانی که روحانی انتخاب شد، تخریب‌ها را علیه او شروع کردند. حتی تا آستانه برچسب زدن‌هایی به آقای روحانی پیش رفتند. با اینکه دولت روحانی بهترین عملکرد را در عرصه سیاست خارجی به اجرا در آورد اما باز هم اتهام‌ها علیه او به راه افتاد.

 

در آستانه انتخابات نیز این فشارها و تخریب‌ها تشدید خواهد شد تا او از ادامه راه منصرف شود و در این موضوع تردیدی نیست که جریان مقابل از تمام ابزارها استفاده می‌کنند. اما دست این جریان برای مردم رو شده است. برخی اقدامات دولت قبل اعتماد مردم را خدشه‌دارکرد. احمدی‌نژاد با بهانه‌هایی که به دست کشورهای دنیا می‌داد، باعث تحریم‌هایی شد که به کشور لطمه زد. این افراد باید به مردم پاسخگو باشند. به همین دلایل تخریب‌ها و اقدامات آنها علیه آقای روحانی به جایی نخواهد رسید.

 

  اخبار سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------