آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

نگرانم پشت روحانی را خالی کنند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,قدرت‌ا... علیخانی

حجت الاسلام والمسلمین قدرت‌ا... علیخانی نماینده مجلس در دوره‌های ششم، هفتم و هشتم و مشاور پارلمانی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بوده است.ایشان از جمله مبارزان برجسته در دوران پیش از انقلاب بوده است و در این راه متحمل زندان و شکنجه‌های بسیار شده و به همین دلیل از جمله افراد نزدیک به حضرت امام(ره) بوده است.

 

شیخ قدرت علیخانی پس از انقلاب مسئولیت‌های اجرایی متعددی چون فرمانده کمیته انقلاب اسلامی و رئیس جهاد کشاورزی در قزوین و بازرس کل نیروهای انتظامی را برعهده داشته است. برای تحلیل و ارزیابی مهم‌ترین مسائل پیش روی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۶ با ایشان گفت‌وگو کرده‌ایم. علیخانی دراین باره معتقد است:« اصولگرایان قصد دارند با چند کاندیدا در انتخابات حاضر شوند تا آقای روحانی را تحت فشار قرار بدهند. به نظر من اگر آقای روحانی در انتخابات آینده تنها از طرف اصلاح‌طلبان حضور پیدا کند، از همه طرف تحت فشار قرار می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است اصلاح‌طلبان نیز با چند گزینه وارد عرصه انتخابات شوند تا آقای روحانی در انتخابات تنها نباشد. این وضعیت در مناظرات انتخاباتی تشدید خواهد شد.

 

دلیل این مساله این است که درمناظرات انتخاباتی هر کدام از کاندیداهای اصولگرا به بخش‌هایی از عملکرد دولت اشاره می‌کنند و به همین دلیل این نکته به افکار عمومی القا می‌شود که آقای روحانی در همه زمینه‌ها ضعیف عمل کرده و به همین دلیل بهتر است که یک شخص دیگر به ریاست‌جمهوری برسد. این در حالی است که اگر چند گزینه از جریان اصلاحات در کنار آقای روحانی معرفی شوند، به انتقادات اصولگرایان پاسخ خواهند گفت و در نتیجه آقای روحانی لازم نیست به تنهایی به همه انتقادات پاسخ بگوید.»

 

در ادامه ماحصل گفت‌وگوی «آرمان» با حجت‌الاسلام والمسلمین قدرت‌ا... علیخانی را می‌خوانید.

 

وضعیت آقای روحانی در سال۹۶ با سال۹۲ متفاوت است و در شرایط کنونی کارنامه ایشان مقابل دیدگان همه قرار دارد. از طرفی اصولگرایان قصد دارند با چند کاندیدا در انتخابات حضور پیدا کنند تا عرصه را بر آقای روحانی تنگ کنند. به نظر شما آقای روحانی باید با چه استراتژی‌ای در انتخابات حضور پیدا کند؟

آقای روحانی از ابتدای تشکیل دولت تاکنون با موانع زیادی روبه‌رو بوده است. با این وجود بنده معتقدم آقای روحانی و دولت تدبیر و امید می‌توانستند عملکرد بهتری نسبت به آنچه تاکنون انجام داده‌اند از خود نشان دهند. به همین دلیل معتقدم انتقادات جدی به عملکرد آقای روحانی به‌ويژه در زمینه اقتصادی وارد است.

 

آقای روحانی باید خیلی زودتر در ترکیب کابینه خود تغییر ایجاد می‌کرد تا دولت شکل کارآمدتری به خود بگیرد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. شرایط به ‌گونه‌ای بود که جز محدودی از افراد مانند آقایان جهانگیری، مجید انصاری،یونسی وترکان بقیه اعضای دولت حاضر نبودند به همراه آقای روحانی درمیدان باشند و بیشتر به دغدغه‌های دیگر خود توجه می‌کردند.از سوی دیگر مهم‌ترین دستاورد دولت آقای روحانی مساله توافق هسته‌ای و برجام بود که با تمام کارشکنی‌هایی که از سوی کشورهای غربی دراین زمینه صورت گرفت، برکات زیادی برای کشور در پی داشته است.تا قبل از روی کار آمدن آقای روحانی کشور در یک انزوای بین‌المللی قرار گرفته بود و قطعنامه‌های متعددی از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران صادر شده بود. با این وجود دولت آقای روحانی با سیاست اعتدالگرای خود در عرصه بین‌المللی موفق شد ایران را از وضعیت تحریم‌ها خارج کند و افق‌های جدیدی را در عرصه بین‌المللی پیش روی ایران باز کند.

 

بدون شک توافق هسته‌ای یک نقطه عطف و یک دستاورد مهم برای نظام جمهوری اسلامی بود که با سیاست‌های اعتدالی آقای روحانی و درایت دکتر ظریف به نتیجه مطلوب رسید. به عنوان مثال اگر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته نمی‌شد، روسیه هیچ‌گاه موشک‌های اس۳۰۰ را که کاربردهای زیادی در جنگ امروزی دارد به ایران نمی‌فروخت. از سوی دیگر در شرایط کنونی ایران در روز دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت به کشورهای خارجی صادر می‌کند، در حالی که در‌گذشته این رقم در حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز بود. در شرایط کنونی ایران از جایگاه قابل قبولی در عرصه بین‌المللی برخوردار است و کشورهای جهان و منطقه با احترام از ایران یاد می‌کنند.وضعیت به شکلی شده است که بسیاری از رهبران طراز اول و شناخته‌شده جهان و منطقه به ایران سفر می‌کنند و با مسئولان جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. این در حالی است که در دولت قبل تنها رهبران کشورهای محدودی به ایران سفر می‌کردند که اغلب نیز جایگاه مهمی در عرصه بین‌المللی نداشتند. در نتیجه اقدامات آقای روحانی در زمینه سیاست خارجی منطقی و عقلایی بوده است.

 

در شرایط کنونی بسیاری از مردم با مشکلات جدی معیشتی مواجه هستند و از سوی دیگر بیکاری یکی از معضلات جدی جامعه است. به نظر شما آقای روحانی برای مرتفع کردن این مشکلات چه راهکارهایی باید در نظر بگیرد؟آیا این مسائل در پایگاه رأی ایشان تاثیر نخواهد گذاشت؟

بنده در مرحله اول نگران این مساله هستم که عده‌ای نخواهند به هر دلیلی با دولت همکاری و پشت دولت را خالی کنند. در شرایط کنونی بسیاری از مردم برای اشتغال، معیشت و زندگی روزمره خود با مشکلات جدی مواجه هستند. وضعیت به شکلی است که برخی برای نان شب خود محتاج هستند. بنده در طول روز با شهروندان مختلف جلسات متعددی برگزار می‌کنم و به خوبی از مشکلات مردم آگاهی دارم.

 

به نظرمن تیم اقتصادی دولت آقای روحانی در حق دولت و مردم بی‌انصافی کرده است. آقای احمدی‌نژاد در دولت گذشته قانون پرداخت یارانه‌ها را تصویب کرد و به این وسیله موفق شد جایگاه قابل قبولی دربین توده‌های مردم و طبقه پایین جامعه به دست بیاورد.این در حالی است که در دولت آقای روحانی نیز چشم بسیاری از مردم و از جمله طبقات پایین جامعه به همین یارانه‌هاست. با این وجود برخی در دولت آقای روحانی هر هفته و یا ماه تلاش می‌کنند یارانه برخی گروه‌های اجتماعی را قطع کنند.

 

نکته جالب این است که این افراد به این نکته توجه نمی‌کنند که در ایام انتخابات موضوع یارانه‌ها می‌تواند به پایگاه اجتماعی آقای روحانی خدشه وارد کند. با این وجود بدون توجه به ایام انتخابات تلاش می‌کنند یارانه‌های برخی گروه‌های اجتماعی را قطع کنند. برای من هنوز این مساله قابل هضم نیست که چرا عده‌ای که درون دولت حضور دارند، گاه برخلاف سیاست‌های دولت آقای روحانی حرکت می‌کنند.آقای روحانی اگر می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۶ به موفقیت دست پیدا کند، باید در کابینه خود خانه‌تکانی جدی انجام بدهد و برخی از اعضای دولت را که سیاست‌های همسو ندارند کنار بگذارد.آقای روحانی در یک مقطع زمانی عنوان می‌کردند به دلیل اینکه مجلس نهم با دولت هماهنگ نیست، مجبور شده از افراد باتجربه در کابینه خود استفاده کند تا میزان آزمون و خطاها کاهش پیدا کند.

 

 این در حالی است که پس از تشکیل مجلس دهم که رویکرد هماهنگی با دولت دارد، انتظار می‌رود آقای روحانی در انتخاب اعضای کابینه خود جدیت و دقت بیشتری از خود نشان دهد.آقای روحانی باید به صورت صریح وشفاف با مردم سخن بگوید و مشکلات پیش روی دولت را برای آنها تشریح کند. به نظر من برخی از افرادی که در دولت ایشان حضور دارند در روزهای سخت پشت روحانی را خالی می‌کنند و عملکرد قابل قبولی نخواهند داشت. در شرایط کنونی مسائل اقتصادی مهم‌ترین دغدغه مردم وجوانان است. احمدی‌نژاد با همه مشکلاتی که داشت، به خوبی مشکل طبقه پایین جامعه را پیدا کرده بود و می‌دانست که باید با این طبقه به چه شکلی برخورد کند. این در حالی است که آقای روحانی در برقراری ارتباط با اقشار مختلف مردم و به‌ويژه طبقه پایین جامعه موفق عمل نکرده است.

 

پیشنهاد شما به آقای روحانی در فرصت باقیمانده تا انتخابات چیست؟

مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی(ره) همیشه عنوان می‌کردند من خودم را در مقابل مخالفان سپر می‌کنم تا به حضرت امام(ره) آسیب نرسد. ایشان عنوان می‌کردند مخالفان دیدگاه‌های خود را به من نسبت بدهند تا قداست حضرت امام(ره) تحت‌الشعاع قرار نگیرد. به نظر من وزرای دولت آقای روحانی نیز باید چنین رویکردی در پیش می‌گرفتند و خود را سپر آقای روحانی می‌کردند تا آقای روحانی مجبور نباشد در یک زمان در چند جبهه بجنگد. آقای روحانی در دولت تنهاست.

 

این در حالی است که وزرا و اعضای هیات دولت باید به شکلی رفتار می‌کردند که کار جمعی در همه زمینه‌ها در اولویت قرار داشته باشد و رئیس‌جمهور در مواجهه با مخالفان و رسیدگی به مشکلات مردم تنها نباشد. بنده حتی شنیده‌ام که آقای‌روحانی با برخی از اعضای کابینه خود رودربایستی دارد و در بیان دغدغه‌های خود با اعضای دولت راحت نیست. به نظر می‌رسد برخی از وزرا و اعضای دولت در انتقال مسائل مختلف و نیز انتقال دقیق مشکلات معیشتی به آقای روحانی شفاف عمل نمی‌کنند و در این زمینه از برخی مسائل چشمپوشی می‌کنند. بنده در طول روز با مردم نقاط مختلف کشور ارتباط دارم و به خوبی با دغدغه‌ها و مشکلات مردم آشنا هستم. با این وجود احساس می‌کنم دولت آقای روحانی به خوبی از این دغدغه‌ها آگاهی ندارد.

 

نکته دیگر درباره دولت اینکه مدیریت استانی در برخی مناطق کشور قابل قبول نبوده و مردم بومی از انتخاب مدیران رضایت ندارند. به نظر من آقای روحانی حداقل باید ۵یا۶ استاندار خود را تغییر بدهد تا رضایت مردم بومی مناطق مختلف کشور را به دست بیاورد. به هر حال مدیریت استانی به دلیل اینکه از نزدیک با مشکلات هر منطقه آشناست بهتر می‌تواند مشکلات پیش‌روی مردم را حل کند. از سوی دیگر مدیران ارشد استانی باید مشکلات هر منطقه را به درستی و با امانتداری به رئیس دولت انتقال دهند و در جهت رسیدگی به مشکلات هر منطقه از دولت و مسئولان مطالبه‌گری کنند. این در حالی است که این اتفاقات در برخی از استان‌های کشور روی نمی‌دهد و مدیران استانی از دولت در زمینه حل مشکلات مطالبه‌گری به موقع وکافی ندارند.

 

برخی از اعضای ارشد دولت معتقدند که در شرایط کنونی نمی‌توان در کابینه تغییر ایجاد کرد. چرا نمی‌توان در کابینه تغییر ایجاد کرد؟

برخی اعضای دولت به دلیل اینکه به این نکته آگاهی دارند که زمینه برای تغییر در کابینه مهیا نیست، این نکته را گوشزد کرده‌اند. نکته دیگر اینکه این افراد به دلیل جایگاهی که دارند، باید در جهت منافع دولت اظهارنظر کنند و به همین دلیل نمی‌توانند برخلاف منافع دولت سخن بگویند.

 

به نظر من آقای روحانی به عنوان منتخب مردم و رئیس‌جمهور کشور باید در این زمینه تصمیم نهایی را بگیرد و مسئولیت این تصمیمات را نیز بپذیرد. از سوی دیگر دولت فاقد یک ‌تیم رسانه‌ای کارآمد و تاثیرگذار است. اغلب چهره‌های سیاسی به ایشان این مساله را گفته‌اند، اما آقای روحانی هیچ‌گونه تغییری در تیم رسانه‌ای خود نداشته است.حتی آیت‌ا... هاشمی نیز چندین بار، هم به صورت خصوصی و هم در تریبون‌های رسمی، این نقطه ضعف را به آقای روحانی گوشزد کردند که تیم رسانه‌ای دولت فاقد کارایی لازم است. با این وجود تاکنون در این زمینه هیچ‌گونه اقدام جدی صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد برخی در درون دولت اجازه نمی‌دهند دولت کاستی‌های خود را برطرف کند. گویا این افراد ماموریت دارند که اجازه چنین کاری را به دولت ندهند.

 

درشرایط کنونی مطالبات جوانان و زنان از دولت بسیار بالاست و انتظار می‌رود دولت در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.این در حالی است که پایگاه رأی آقای روحانی در سال۹۶ تاحدود زیادی به جوانان و زنان وابسته است.آقای روحانی برای رسیدگی به مطالبات زنان و جوانان چه اقداماتی باید در فرصت باقیمانده انجام دهد؟

دولت آقای روحانی در درون خود دلسوز کم دارد. البته دولت یازدهم در بخش صنایع کوچک و متوسط اقدامات خوبی انجام داده و رقم قابل ملاحظه‌ای را به این صنایع اختصاص داد. با این وجود خرابی‌ها و نابسامانی‌های باقیمانده از دولت آقای احمدی‌نژاد به اندازه‌ای بوده که باعث شده سیاست‌ها وبرنامه‌های صحیح دولت آقای روحانی به نتیجه مطلوب نرسد.

 

دولت گذشته تا حدود زیادی سیستم تصمیم‌گیری مدیریت اجرایی کشور را به هم ریخت و از بسیاری جهات دلیل اصلی ایجاد رکود و تورم در کشور بود. این در حالی است که دولت آقای روحانی در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است. به نظر می‌رسد دولت در این زمینه با کمبود بودجه مواجه شده است و یکی از دلایلی که نمی‌تواند این برنامه را در کوتاه‌مدت به نتیجه برساند، کمبود بودجه و مسائل مالی است.از سوی دیگر مردم و به‌ويژه جوانان و زنان جامعه برخی از مسائل و موانع پیش روی دولت را درک می‌کنند و به صورت یکطرفه قضاوت نمی‌کنند. به نظر من آقای روحانی باید در زمینه حل مشکلات جوانان اقدامات جدی‌تری انجام بدهد تا جوانان برای حمایت از ایشان در انتخابات انگیزه لازم را داشته باشند.

 

چقدر به انتخاب مجدد آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور اطمینان دارید؟

در این زمینه نمی‌توانم به صراحت اظهارنظر کنم. در شرایط کنونی اصولگرایان قصد دارند با چند کاندیدا در انتخابات حاضر شوند تا آقای روحانی را تحت فشار قرار بدهند. اگر آقای روحانی در انتخابات آینده تنها از طرف اصلاح‌طلبان حضور پیدا کند، از همه طرف تحت فشار قرار می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است اصلاح‌طلبان نیز با چند گزینه وارد عرصه انتخابات شوند تا آقای روحانی در انتخابات تنها نباشد. این وضعیت در مناظرات انتخاباتی تشدید خواهد شد.

 

دلیل این مساله این است که درمناظرات انتخاباتی هر کدام از کاندیداهای اصولگرا به بخش‌هایی از عملکرد دولت اشاره می‌کند و می‌خواهند این نکته را به افکار عمومی القا کنند که آقای روحانی در همه زمینه‌ها ضعیف عمل کرده و به همین دلیل بهتر است که یک شخص دیگر به ریاست‌جمهوری برسد. این در حالی است که اگر چند گزینه از جریان اصلاحات در کنار آقای روحانی معرفی شوند، به انتقادات اصولگرایان پاسخ خواهند گفت و در نتیجه آقای روحانی لازم نیست به تنهایی به همه انتقادات پاسخ بگوید. افرادی مانند آقایان جهانگیری، علی مطهری، مسعود پزشکیان و اکبر ترکان باید در انتخابات کاندیدا شوند تا در مقابل انتقادات تند جریان اصولگرا نسبت به آقای روحانی وارد عمل شوند. البته در این زمینه مساله تایید صلاحیت این افراد نیز دارای اهمیت است.

 

با این وجود اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان باید تمام جوانب انتخابات را در نظر بگیرند و بی‌گدار به آب نزنند. برخی از افراد شایسته باید در کنار آقای روحانی کاندیدا شوند تا خود را برای انتخابات بعدی آماده کنند. به نظر من این اتفاق در جریان اصولگرایی در حال شکل‌گیری است و برخی از افراد با علم به شکست در مقابل آقای روحانی در انتخابات شرکت می‌کنند تا خود را برای انتخابات بعدی مهیا کنند.در نتیجه اصلاح‌طلبان نیز باید چنین سیاستی در پیش بگیرند و افراد شایسته خود را در کنار آقای روحانی روانه انتخابات کنند تا بتوانند در انتخابات بعدی تاثیرگذار باشند.

 

آیا اصولگرایان می‌توانند روی گزینه‌ واحدی اجماع کنند؟

به اعتقاد من این اتفاق رخ نمی‌دهد و اصولگرایان روی افرادی مانند آقای قالیباف اجماع نخواهند کرد. بدون شک اصولگرایان با چند گزینه وارد رقابت‌های ریاست‌جمهوری خواهند شد.این در حالی است که کاندیدای ما آقای روحانی است، اما من برای ایشان نگران هستم و در شرایط فعلی اوضاع را زیاد مساعد نمی‌بینم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------