آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

ظریف: منافع ملی در سایه انسجام سیاست خارجی محقق می‌شود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس ضمن تاکید بر لزوم یکپارچگی سیاست خارجی گفت: منافع ملی در سایه انسجام سیاست خارجی محقق می‌شود و ما باید با اتفاق نظر در عرصه دیپلماسی حرکت کنیم.

 به گزارش  خبرآنلاین ، شامگاه دوشنبه 25 بهمن، نشست صمیمی هیات رئیسه و اعضای فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی با وزیر امور خارجه و معاونان او در محل این وزارتخانه برگزار شد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار و پس از شنیدن موضوعات مطرح شده از سوی اعضای این فراکسیون گفت: نمایندگان ملت نکات مهمی را بیان کردند که قطعاً مورد توجه وزارت امور خارجه قرار خواهد گرفت.

 

ظریف افزود: استفاده از ظرفیت کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و گروه‌های دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی قطعاً مورد توجه این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

 

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم حداکثر بهره‌وری را با همفکری نمایندگان ملت داشته باشیم.

ظریف تاکید کرد: وزارت امور خارجه با توجه به اعتماد متقابل نمایندگان مجلس و وزارت امور خارجه خواهان هماهنگی جدی‌تر در عرصه دیپلماسی است.

 

 وزیر امور خارجه تصریح کرد: منافع ملی در سایه انسجام سیاست خارجی محقق می‌شود و ما باید با اتفاق نظر در عرصه دیپلماسی حرکت کنیم.

 

وی گفت: در عرصه سیاست خارجی ساز و کارهایی توسط شورای عالی امنیت ملی تدوین شده است و ما بر اساس آن حرکت می‌کنیم.

 

ظریف ادامه داد: مشکلاتی برای هموطنانمان در خارج به ویژه با حکم «ترامپ» ایجاد شده بود اما وزارت امور خارجه بر اساس اصلی‌ترین وظیفه خود از حقوق شهروندان ایرانی دفاع کرده است.

 

این مسئول ادامه داد: متأسفانه در برخی موارد ابزارهای اجرایی وزارت امور خارجه کم است و ما ایرانیان خارج از کشور را به عنوان سرمایه‌های ملی قلمداد کرده و از حقوق آنها در داخل و خارج کشور حفاظت می‌کنیم.

 

 در ابتدای این جلسه «مصطفی کواکبیان» ضمن خیر مقدم به اعضای فراکسیون و گرامیداشت ایام دهه فجر گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) توانسته به هدف‌های خود دست پیدا کند. سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشانگر بالندگی ملت و دولت ایران است.

 

رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس افزود: ایران در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و ما خوشحالیم که فرصت تبادل نظر با وزیر امور خارجه کشورمان را به دست آورده‌ایم تا نظرات نمایندگان را در شرایطی که نیازمند همفکری هستیم در اختیار دستگاه دیپلماسی قرار دهیم.

 

او ادامه داد: بحثی که درخصوص دیپلماسی وجود دارد در بخش عملیاتی در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود ولی دیپلماسی عمومی مربوط به سایر نهادها و افراد کشور می‌باشد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قطعاً مجلس شورای اسلامی از جایگاه رفیعی در عرصه دیپلماسی عمومی برخوردار است و همه عزیزان ما می دانند که مباحث غیررسمی از طریق نمایندگان ملت اتخاد می‌شود.

 

 وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی می‌تواند ابزار قدرتمند دیپلماسی کشور باشد. ظرفیت‌های گروه‌های دوستی پارلمانی قابل تأمل است و بر همین اساس در اساسنامه فراکسیون دیپلماتیک و منافع ملی مورد توجه قرار گرفته است.

 

کواکبیان گفت: 9 نفر به عنوان اعضای هیأت رئیسه فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی و 37 نفر به عنوان اعضای شورای مرکزی فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی انتخاب شده‌اند که 28 نفر نیز از اعضای گروه‌های دوستی پارلمانی هستند.

 

وی با اشاره به نشست بین‌المجالس ژنو افزود: هیأت پارلمانی ایران در جریان این نشست متوجه شد که از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی غفلت کرده است و باید این مهم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهرو پردیس گفت: ظرفیت گروه‌های دوستی پارلمانی و بین‌المجالس باید به طور جدی مورد توجه وزارت امور خارجه ایران قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: 120 نفر از نمایندگان به عنوان اعضای رسمی فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس هستند و ما امیدواریم فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی متداول، تعداد بیشتری از نمایندگان ملت به عضویت این فراکسیون بپیوندند.

 

کواکبیان گفت: اعتقاد داریم که دیپلماسی به عنوان محور کمیته دفاعی کشور در شرایط فعلی می‌تواند ایفای نقش کند. افکار و رهنمودهای مقام معظم رهبری قطعا بدون توجه به دستگاه دیپلماسی پیش نخواهد رفت.

 

رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس ادامه داد: توجه جدی‌تر به بودجه وزارت امور خارجه از دغدغه‌های مشترک نمایندگان ملت و دستگاه دیپلماسی افزایش بودجه وزارت امور خارجه بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در جریان سفری که به الجزایر داشتیم از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های سفارتخانه‌های ایران را لمس کردیم.

 

همچنین در ادامه نشست اعضای فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی با وزیر امور خارجه کشورمان نمایندگان ملت به موضوعاتی نظیر بدعهدی آمریکا در اجرای برجام، غفلت در بیان نتایج و ثمرات مفید تفاهم برجام، تأکید بر لزوم گسترش دیپلماسی تجاری و تأثیر آن بر روابط سیاسی ایران، تأکید بر دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی و تأکید بر ایفای نقش مشورتی نمایندگان ملت در سیاست خارجی بیان گردید.

 

برخی از نمایندگان گفتند که در تقابل با ترامپ نباید لزوماً از ادبیات رئیس جمهوری آمریکا استفاده شود بلکه با رویکردی متفاوت می‌توان منافع ملی ایران را محقق کرد.

 

نمایندگان مجلس بیان کردند که ارتباط با کشورهای همسایه به طور جدی‌تر باید در دستور کار قرار گیرد ؛ آنان در عین حال بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته اروپایی را مورد تاکید قرار دادند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------