آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

«بقايي» احمدي‌نژاد «بقايي» مصدق



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

 نه می‌آید، نه رسما از کسی حمایت می‌کند، اما یارانش یک‌به‌یک در حال اعلام نامزدی‌اند. از دیروز صف داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری از طیف احمدی‌نژادی‌ها به چهار نفر رسیده است.

 

بعد از اینکه بقایی در فضای مجازی اعلام کرد وارد کارزار انتخابات می‌شود، حامیان رسانه‌ای‌اش در فضای مجازی به‌ویژه توییتر فعال شده‌اند و مطالبی با هشتگ حمایت از بقایی در حال انتشار است. عبدالرضا داوری، از حامیان رسانه‌ای جریان احمدی‌نژاد، در چندین توییت نوشت: «مهندس بقایی پس از مقاومت هفت‌ماهه در بندهای انفرادی و ٣٧ روز اعتصاب غذا را به‌مثابه سیاست‌ورزی نلسون ماندلا می‌فهمم»، «حقوق‌بشر یکی از محورهای بنیادین گفتمان مهندس بقایی خواهد بود»، «کاندیداتوری مهندس بقایی، خواب «جبهه مهندسان ... انتخابات» را برآشفت!» و «نسبت مهندس بقایی با دکتر احمدی‌نژاد مانند نسبت دکتر فاطمی با دکتر مصدق است». داوری فراموش کرده که مصدق هم خودش یک دکتر بقایی داشت! شاید بهتر بود توییت را جور دیگری بازنویسی می‌کرد. حمید بقایی هم خودش یک‌ماهی است به توییتر پیوسته، صفحه‌ای منسوب به او در توییتر وجود دارد که برخی نزدیکان احمدی‌نژاد تأیید کرده‌اند آن را خود بقایی اداره می‌کند. او تا دیروز فقط دو نفر را دنبال می‌کرد؛ عبدالرضا داوری و یک نفر دیگر. تصویر پروفایلش او را در کنار احمدی‌نژاد نشان می‌دهد و تصویر بالای صفحه‌اش هم عکسی از تخت‌جمشید است و آخرین توییتش این است: «آماده باش برای تحمل حملات ناجوانمردانه به خدا قسم خدا دروغ نیست».

 

یکی از تصاویری که توییت کرده هم متعلق به اسفندیار مشایی در حال بوسیدن دست مادرش است. بقایی برای احمدی‌نژاد، تقریبا جایگاهی مانند مشایی را دارد. تا جایی که در نامه دفاع خود از بقایی بعد از بازداشت او نوشت: «رئیس‌جمهور دوره‌های نهم و دهم براساس مبانی اخلاقی و انسانی، دفاع از حق و حقیقت را وظیفه خود می‌داند و به‌طورقاطع از پاکی، پاک‌دستی و حقانیت جناب آقای بقایی تا آخر دفاع خواهد کرد». این در حالی است که چهار ماه قبل‌تر، بعد از صدور رأی رحیمی نوشته بود: «اصولا این موضوع (بازداشت رحیمی) هیچ ارتباطی با دولت و حتی دوره خدمت ایشان در دولت‌های نهم و دهم ندارد و دلیل اصرار بر ارتباط‌‌دادن آن به دولت قبل بر همگان آشکار است».

 

بقایی، رفیق شفیق مشایی است؛ هم پابه‌پایش می‌رفت و هم به‌جایش. او جزء حلقه نخست یاران احمدی‌نژاد است. پیش از ورود به دولت از مدیران رادیو و همکار اسفندیار رحیم‌مشایی بود. بعدا هم در دوره حضور احمدی‌نژاد در شهرداری، رئیس دفتر اسفندیار رحیم‌مشایی در سازمان فرهنگی- هنری شهرداری شد. مدتی هم سرپرستی نهاد ریاست‌جمهوری را برعهده داشت؛ سمتی که پیش از او اسفندیار رحیم‌مشایی برعهده داشت. در دو سال (٨٨ تا ٩٠) هم به‌جای مشایی به ریاست سازمان میراث فرهنگی رسید و با حفظ سمت سرپرست دبیرخانه شورای مناطق آزاد شد. سال ١٣٩٠، هم‌زمان با ریاست بر سازمان میراث فرهنگی، معاون اجرائی دولت هم شد، ولی یک ‌ماه بعد از میراث فرهنگی رفت و روح‌الله احمدزاده در اواخر اردیبهشت ۱۳۹۰ به‌جای او نشست. 

 

این ٣ نفر

بعد از اعلام حمید بقایی معاون اجرائی‌ احمدی‌نژاد از حلقه اول یاران، دیروز نزدیک‌ترین جماعت سیاسی به رئیس سابق دولت هم، دو نامزد معرفی کرد. رستم قاسمی، وزیر نفتش و حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت او. هر دو را جبهه یکتا معرفی کرده است.

 

از سوی دیگر اعلام شده که یک نفر از حلقه دوم یاران احمدی‌نژاد هم در میان چهار گزینه پیشنهادی جبهه یاران انقلاب قرار دارد؛ مسعود زریبافان، دبیرکل این جبهه که هم‌زمان عضو مؤسس جبهه یکتا هم هست. به گزارش «انتخاب»، سیدمحمد حسینی، عضو و سخنگوی جبهه یکتا، از معرفی رستم قاسمی و حمیدرضا حاجی‌بابایی به‌عنوان کاندیداهای این جبهه به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات ۹۶ خبر داده و گفته است: «مصادیق مورد بررسی جبهه یاران درحال‌حاضر چهار نفر هستند که به‌جز زریبافان، سایر افراد از تشکل‌های مجموعه اصولگرایی هستند». جبهه «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» (یکتا) تشکلی سیاسی است که برخی اعضای دولت دهم و نمایندگان مجلس آن را تشکیل داده‌اند. این جبهه ٢٥ خرداد ٩٤ اعلام موجودیت کرد. آنها به‌شدت علاقه‌مند بودند که سهمی از فهرست اصولگرایان تهران و استان‌ها در انتخابات مجلس گذشته داشته باشند، اما سهم قابل‌توجهی به آنها نرسید.

 

تا اینجای کار جبهه یکتا سه نامزد پیشنهادی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ دارد! دیروز همچنین امیررضا واعظ‌آشتیانی، سخنگوی جبهه یاران انقلاب، به ایلنا گفت: «در جبهه یاران انقلاب نسبت به گزینه‌های مختلف بحث شده، اما هنوز جبهه یاران به جمع‌بندی نهایی نرسیده است که کاندیدای خود را معرفی کند». او با بیان اینکه مسعود زریبافان جزء کاندیداهای مورد بررسی جبهه یاران انقلاب است، گفت: «ما احتمالا در جلسات آتی که جبهه یاران در مورد کاندیداها برگزار می‌کند، این موضوع را در کمیته سیاسی تحلیل می‌کنیم و در شورای مرکزی برای تصمیم‌گیری این موضوع طرح می‌شود». هم جبهه یکتا و هم جبهه یاران انقلاب اصرار دارند تا از احمدی‌نژاد برائت بجویند. واعظ‌آشتیانی درباره اینکه آیا با احمدی‌نژاد ارتباط و همکاری دارند، پیش از این گفته بود: «ما ارتباطی با آقای احمدی‌نژاد نداریم. ما تشکلی هستیم که فارغ از بحث‌هایی که در گذشته بوده، شکل گرفته‌ایم و مستقل هستیم و همان‌طور که از نام جبهه یاران انقلاب اسلامی پیداست، نگرش ما به اصولگرایی یک گرایش تفکری است».

 

مشابه این سخن را یکتایی‌ها هم گفته بودند. سال گذشته حمیدرضا حاجی‌بابایی، سخنگوی وقت یکتا، به تسنیم گفته بود: «یکتا رابطه سیاسی، تشکیلاتی و تعریف‌شده با احمدی‌نژاد ندارد و می‌خواهد نقاط قوت دولت دهم را به‌عنوان جبهه گفتمانی نظام، تقویت و از ضعف‌های آن دوری کند». حسینی سخنگوی فعلی هم، همان زمان همین را تکرار کرده و گفته بود: «جبهه یکتا هیچ رابطه‌اي تشکیلاتی با احمدی‌نژاد ندارد؛ اما با جبهه پایداری قطعا می‌تواند همکاری داشته باشد؛ هرچند که این دو جدا از هم هستند».

 

جبهه اندر جبهه

آن‌قدر در جریان اصولگرایی تعدد جبهه و حزب وجود دارد که به تشابه اسم رسیده‌اند. برای همین گاهی تفاوت نام جبهه‌هایشان در یکی، دو پیشوند و پسوند است. در آخرین نمونه، جبهه مردمی نیروهای انقلاب را در دو ماه اخیر تأسیس کرده‌اند. به نظر می‌رسد به‌جز جبهه پایداری که تاکنون هیچ چراغ سبزی نه به همکاری و همراهی با جبهه مردمی نیروهای انقلاب نشان داده است و نه به دیگر جبهه‌ها و احزاب اصولگرا، باقی قرار است نامزدهای مد نظر خود را به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اعلام کنند تا بالاخره نام یک نفر از کیسه بیرون بیاید. اصولگرایان در هفته‌های اخیر تلاش زیادی کرده‌اند تا هم شخص آیت‌الله مصباح را راضی کنند و هم پایداری‌ها را با خود همراه. زیاد به قم سفر کردند و كوشيدند یک گزینه مرضی‌الطرفین انتخاب کنند؛ کسی که هم نزد کل جریان اصولگرایی مقبول بیفتد و هم به انتخاب اصلح آیت‌الله مصباح نزدیک باشد.

 

شاید از همین بابت بوده که یک دیدار سه‌ساعته میان مهرداد بذرپاش و ‌آیت‌الله مصباح ترتيب داده‌اند. اگرچه تاکنون خبری از نتیجه‌بخش‌بودن مذکرات منتشر نشده است؛ بااین‌حال اخبار حاکی از این است که جبهه پایداری، مطابق همیشه معطل اصولگرایان نمی‌ماند. درحالی‌که هنوز مشخص نیست سال آینده هم گزینه اصلح‌شان سعید جلیلی خواهد بود یا کسی دیگر؛ اما چندی پیش امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو برجسته جبهه پایداری و پسرعموی وزیر بهداشت دولت، از تلاش‌های هم‌حزبی‌هایش برای انتخاب اصلح خبر داد و گفت: «اطلاع دارم که دوستان به سراغ حضرت آیت‌الله رئیسی رفتند و ایشان شدیدا و قویا گفتند نمی‌آیند. اگر بودند به‌طور حتم گزینه‌اي بود كه ما از او حمایت مي‌كرديم. یا مثلا آقای پرویز فتاح به‌طور قاطع اعلام کردند که نمی‌آیند».

 

جبهه پایداری کوتاه می‌آید! 

 ایده انتخاب «گزینه اصلح» متعلق به آیت‌الله مصباح‌یزدی است. همین اصرار او بر این ایده بود که باعث شد سعید جلیلی از دور انتخابات به نفع دیگر نامزدهای اصولگرا کنار نرود و جریان مصباح بعدا مورد شماتت قرار گیرد. بااین‌حال آیت‌الله مصباح، سال گذشته حرف‌های متفاوتی زد؛ سخنانی که تا پیش از شکست اصولگرایان در انتخابات ٩٢ نزده بود. او در دیدار با حجت‌الاسلام تقوی، مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، درباره انتخابات و وحدت اصولگرایان و انتخاب اصلح گفت: «گاه شرایط به‌گونه‌ای است که نه تنها رأی به فرد اصلح موجب انتخاب وی نمی‌شود، بلکه موجب می‌شود کسی رأی آورد که با اسلام مخالف است و انتخاب وی به ضرر اسلام است که در این صورت می‌توان از اصلح دست کشید تا دفع مفسده کرد که درواقع در این صورت عنوان ثانویه دفع افسد به فاسد حاکم است...».

 

او سخنان دیگری هم بر زبان آورده بود که می‌توان آن را توجیه یا تحلیل شکست سعید جلیلی از نگاه مصباح دانست. مانند اینکه: «هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر بنده تشخیص دادم یکی اصلح است، باید حتما زمینه رأی‌آوری هم داشته باشد؛ چراکه اگر چنین شرطی وجود داشت، سلمان و ابوذر نیز نباید از امیرالمؤمنین علیه‌السلام پشتیبانی می‌کردند؛ چون رأی نداشت! گاهی باید فرد اصلح- حتي اگر رأی‌آوری نداشته باشد - مطرح شود تا حداقل مشخص شود هنوز بین مردم اعتقاد و ایمان به اسلام و انقلاب اسلامی وجود دارد». اصولگرایان تنها در یک صورت می‌توانند امیدوار به همراهی آیت‌الله مصباح و یاران پایداری‌اش شوند؛ درصورتی‌که آیت‌الله مصباح رأي به دفع افسد دهد.

 

 اخبار سیاسی  - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------