کاندیداتوری مردی که نامش هم در لیست تحریم‌ها بود هم در کیفرخواست دادستان علیه بابک زنجانی



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , انتخابات

 شرق در گزارشی درباره کاندیداتوری رستم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد نوشت؛ نام «رستم قاسمی» هم مثل دیگر مدیران بلندپایه دولت محمود احمدی‌نژاد با حاشیه‌های خبری عجین شده است.

 

سردار قاسمی فرماندهی است که به سبب ریاستش بر قرارگاه خاتم‌الانبیا شناخته شد و با وزارتش در زمان احمدی‌نژاد به شهرت رسید و در نهایت هم با گشوده‌شدن پرونده بابک زنجانی در محافل قضائی و رسانه‌ای به چهره‌ای خبرساز بدل شد.

 

بهانه: رستم در کارزار انتخابات

آنچه سبب شد امروز کارنامه رسانه‌ای او را بررسی کنیم، بحث نامزدی او در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری است که روز یکشنبه در فضای رسانه‌ای مطرح شد. محمد حسینی، سخنگوی جبهه یکتا، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از معرفی رستم قاسمی به‌عنوان یکی از نامزدهای قطعی این جبهه به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» برای انتخابات ۹۶ خبر داد و گفت: «البته بستگی دارد که این دو کاندیدا در جلسه مجمع عمومی جبهه در بین١٠ کاندیدای جبهه مردمی قرار بگیرند یا خیر».

 

شناسنامه: صادره از لامرد

٥٢ساله است و متولد شهرستان لامرد از توابع استان فارس. سال ٦٠ زمانی که ١٧ساله بود به عضویت سپاه پاسداران درآمد، همان سال به جبهه رفت و پس از مدتی جانباز شد. در کنار آموزش‌های نظامی، تحصیلات آکادمیک دارد و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه امیرکبیر است. ٢٢ساله بود که ازدواج کرد، همسرش ٩ سالی است به رحمت خدا رفته است. داستان خواستگاری او داستان جالبی است؛ خودش دراین‌باره گفته: «در روز خواستگاری گفتند همسرم گفته است من قصد کرده‌ام با جانباز ۷۰ درصد ازدواج کنم و به جانباز خدمت کنم و چون ایشان جانباز نیست، جوابم منفی است.

 

البته من تأکید کردم تازه جنگ شروع شده و ادامه دارد، جانباز که هیچ احتمالا اگر توفیق شود من شهید می‌شوم. به‌هرحال ایشان نپذیرفت...، اتفاقا عملیات خیبر بود که من به جبهه برگشتم. به دوستانم گفتم که در خواستگاری چون جانباز نیستم جواب رد شنیده‌ام، آنها هم به شوخی می‌گفتند فلانی چون می‌خواهد ازدواج کند، به‌دنبال جانبازشدن است. (با خنده) به‌هرحال در همان عملیات خیبر شیمیایی و جانباز شدم. بعد از آن دوباره به خواستگاری رفتم و بالاخره همسر مرحومم پذیرفت». او چهار فرزند- دو دختر و دو پسر- دارد.

 

کارنامه: از فرماندهی سپاه تا وزارت نفت

شاید پیش از اینکه محمود احمدی‌نژاد در اواسط عمر دولت دهم او را به‌عنوان وزیر نفت برگزیند، کمتر کسی در میان مردم عادی رستم قاسمی را می‌شناخت یا حداقل پیگیر حال و رفت‌وآمدهایش بود؛ اما از روزی که او در نامه‌ای از سوی رئیس دولت دهم به مجلس معرفی شد تا صلاحیتش برای سکان‌داری وزارت نفت - پس از مسعود میرکاظمی- بررسی شود، نام رستم قاسمی رسانه‌ای شد و رفته‌رفته با موضع‌گیری‌ها، اقدامات و عملکردش در وزارت نفت به چهره‌ای خبرساز بدل شد.

 

پیش از وزارت، شاخص‌ترین سمت او فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا بود. دی‌ماه ١٣٨٦ بود که سردار قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) شد- البته او پیش از پذیرش این مسئولیت، فرماندهی قرارگاه سازندگی نوح (ع) را برعهده داشت. به‌واسطه کار در این قرارگاه بود که نامش در سال ٨٩ در قطع‌نامه ١٩٢٩ شورای امنیت سازمان ملل در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت. او چهار سال در رأس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود تا اینکه در اقدامی غیر‌منتظره از سوی محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر پیشنهادی‌اش به بهارستان معرفی شد.

 

١٢ مرداد سال ٩٠ با ٢١٦ رأی موافق، ٢٢ رأی مخالف و ٧ رأی ممتنع وزیر نفت شد. انتخاب ناگهانی او از یک سو و رأی غیرمنتظره بهارستانی‌ها به او برای سکانداری وزارت نفت از سوی دیگر تا مدت‌ها رستم قاسمی را به چهره خبری رسانه‌ها بدل کرده بود. این خبرسازی البته محدود به رسانه‌های داخلی نبود و شهرت او جهانی شد، کمتر از یک ‌سال از سکانداری‌اش بر وزارت نفت می‌گذشت که تیموتی گایتنر، وزیر وقت خزانه‌داری وقت آمریکا، شرکت ملی نفت ایران را به‌دلیل آنکه وزارت نفت در تصدی رستم قاسمی است، شرکتی وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد! البته این ادعا از سوی وزارت نفت ایران به‌شدت تکذیب شد.

 

هم‌زمان با تصدی وزارت نفت، در سال ٢٠١٣ نام رستم قاسمی در فهرست ۵۰۰نفره قدرتمندترین افراد جهان که هرساله از سوی نشریه «فارن‌پالیسی» منتشر می‌شود، قرار گرفت. اوج شهرت او به پرونده بابک زنجانی بازمی‌گردد که نامش همراه با سه مقام بلند‌پایه دولت دهم در کیفرخواست دادستان علیه «بابک زنجانی» مطرح شد؛ البته او هم ساکت نماند و مهرماه ٩٤ امضایش را پای نامه‌ای به دادستان کل کشور گذاشت که امضای سیدشمس‌الدین حسینی، علی نیکزاد، بهروز مرادی و محمود بهمنی را نیز داشت.

 

مدیران ارشد و وزیران احمدی‌نژاد خطاب به دادستان نوشته بودند: «همان‌گونه که استحضار دارید اعضای هیئت دولت یازدهم با استفاده از هر فرصت و در مناسبت‌ها و مقاطع گوناگون و با بهانه‌های مختلف و با صراحت خدمتگزاران مردم در دولت دهم را به انواع اتهامات ناروا از جمله در موضوع شرکت امیرمنصور آریا و شخصی به نام آقای بابک زنجانی متهم می‌نمایند. از جناب‌عالی به‌عنوان دادستان کل کشور که در جریان همه پرونده‌های مهم قضائی هستید اکیدا درخواست دارد که هر نوع رابطه مالی بین امیر‌منصور آریا و آقای بابک زنجانی و هر گروه دیگری از این قبیل با هر یک از اعضای هیئت دولت دهم و همچنین دیگر دولت‌ها را بدون ملاحظه و آشکارا و شفاف اعلام و ملت بزرگ را در جریان امر قرار دهید».

 

بابک زنجانی اکنون به جرم خودداری از پرداخت ٣,٥‌میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت به اعدام محکوم شده است، با وجود این قاسمی همچنان از روش‌های فروش نفت در دولت احمدی‌نژاد دفاع می‌کند. برای نمونه او مهرماه سال ‌جاری گفت: «آمریکا اسم آن تحریم‌ها را فلج‌کننده گذاشته بود و برخی هم به ما می‌گفتند شما که نمی‌توانید صد‌هزار دلار را جابه‌جا کنید، چطور می‌خواهید این وضع را پیش ببرید، بنابراین اوایل تحریم کار ما بسیار سخت بود و تجربه هم نداشتیم و همه دنیا علیه ایران بسیج شده بود، اما توانستیم با مقاومت روزهای سخت را پشت‌سر بگذاریم و به راهکارهای عبور از تحریم‌ها برسیم». پایان عمر دولت دهم، پایان حضور قاسمی در دولت نبود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------