آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

تعجب روحانیت قم‌نشین از سونامی کاندیداتوری در بین اصولگرایان /غرویان:برخی نامزدها پرونده قضایی دارند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

نامه‌نیوز در گفتگو با محسن غرویان نگاه روحانیون قم به سونامی کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری را مورد واکاوی قرار داده است.

 

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

 

حال و هوای قم در 2.5 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری چه طور است؟ الان در محافل و تشکل های روحانی از چه موضوعاتی بیشتر سخن می گویند؟

الان بحث روز اعلام کاندیداتوری چهره های مختلف از گرایش های اصولگراست. البته برای بسیاری از روحانیون تعجب آور است که چهره های رتبه سوم و چهارم از جریان اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری می کنند و این مسئله نگران کننده و جای تأسف است.

 

روز گذشته سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با افتخار اعلام کرد که 50 چهره اصولگرا خود را به این مجموعه معرفی کردند تا جبهه مردمی کارنامه و برنامه آنها را بررسی کند، یعنی خود اصولگرایان این را یک افتخار می دانند چرا شما اظهار تأسف می کنید؟

اتفاقا همین که آنها این مسئله را افتخار می دانند جای تأسف است چون سطح ریاست جمهوری را بسیار پایین می آورند. ضمن آنکه برخی کسانی که از جریان اصولگرا دارند اعلام کاندیداتوری می کنند پرونده قضایی دارند و محکوم هستند.

 

منظورتان آقای بقایی و آقای رستم قاسمی است؟

مردم خودشان اینها را تشخیص می دهند. به هر حال در این سطح اعلام آمادگی کردن لطمه به جایگاه ریاست جمهوری می زند و به نوعی توهین به شعور سیاسی-اجتماعی مردم است. از جهت اخلاقی هم کار درستی نیست چون این همه افراد وقتی بیایند حضورشان باعث تحیر و سرگردانی مردم می شود و تفرقه و چنددستگی ایجاد می کند. از طرفی اینها می خواهند رأی آقای روحانی را بشکنند. در حالیکه هیچ کدام از آن حالت ها عاقلانه، اخلاقی و حکیمانه نیست.

 

اینکه جناح رقیب آقای روحانی در حد 50 شخصیت متکثر باشند به نفع آقای روحانی نیست؟

از آن جهت بله اما انعکاس داخلی و جهانی خوبی ندارد. این نوع رقابت ها الهی نیست.

 

اما این کاندیداها می گویند از روی تکلیف و عمل به وظیفه شرعی قدم جلو گذاشتند و به میدان آمدند.

این اصطلاحات و کلماتی مثل احساس تکلیف، اجماع و وحدت برای مردم واژه های لوث و خنده داری شده است چون همه احساس تکلیف می کنند و در انتخابات گذشته نیز کسانی بودند که با تعابیر عمل به تکلیف و احساس تکلیف به میدان آمدند و گرفتاری درست کردند.

 

تأکید برخی گرایش های اصولگرا برای انتخاب نامزد اصلح چه طور آیا آن هم لوث شده است؟

همین تعبیر انتخاب نامزد اصلح نیز زیر سئوال است. وقتی 50 شخصیت از یک جناح سیاسی می خواهند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند معنایش این است که در آن جناح 50 نفر خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اصلح می دانند. بعد چه طور می شود از میان 50 اصلح، اصلح تر را تشخیص داد. البته فکر می کنم شورای نگهبان خیلی از اینها را حذف می کند ولی به هر حال ظاهر این کاندیداتوری ها زیبا نیست. در سطح بین الملل هم انعکاس خوبی ندارد.

 

به نظر شما جبهه مردمی نیروهای انقلاب بتواند از 50 نامزد به یک نفر برسد؟

بعید می رسد تجربه گذشته نشان داده که اینها به اجماع نمی رسند و شعارش را می دهند ولی در دقیقه 90 همان کثرت و تفرقه خواهد بود. متأسفانه گروه های اصولگرا خودشان را برحق و عمل به تکلیف و وظیفه شرعی را از آن خود و گروه متبوع خود می دانند یعنی احترام و ارزشی برای افکار عمومی و رأی دیگران و شور و مشورت قائل نیستند تا این روحیه باشد وحدت امکانپذیر نخواهد بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------