آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

دستور رسانه‌ای روحانی به وزرا و معاونان دولت /امیری: رییس‎‌جمهور به نتیجه رسیده سال 96 کاندیدا شود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,امیری

معاون پارلمانی رئیس جمهور طی نشست خبری خود در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس اظهار کرد: در ارتباط با ایجاد امنیت دولت از تمام اجتماعات قانونی حمایت می‌کند و هیچ‌گونه بی‌نظمی را برنمی‌تابد.

 به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری در این نشست در رابطه با تأمین امنیت مراسم‌ها و میتینگ‌هایی که در ایام منتهی به انتخابات نیاز است، گفت: در ارتباطات با اجتماعات و همایش‌های انتخاباتی دولت از تمام این اجتماعات قانونی حمایت می‌کند. خوشبختانه در انتخابات گذشته نیز شاهد بودیم که گروه‌های سیاسی و احزاب از جناح‌های مختلف قانون را رعایت کردند و ما شاهد بی‌نظمی نبودیم.

 

وی خاطرنشان کرد: دولت طبیعتاً از اجتماعات قانونی حمایت می‌کند و هیچ‌گونه بی‌نظمی را برنمی‌تابد.

 

وی در ادامه بیان کرد: از جهت مقررات و قوانین حاکم بر انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نیز نظارت در مورد انتخابات ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است و خوشبختانه گزارشی که وزیر کشور در دولت ارائه کرد تمامی بسترهای لازم و هماهنگی‌ها برای این دو انتخابات فراهم شده و مشکلی از این لحاظ نخواهیم داشت.

 

امیری تصریح کرد: نگاه دولت به شوراها این است که شوراها همیار دولت در ارائه خدمات به مردم و شهروندان هستند و یکی از ویژگی‌های نظام ما که در قانون اساسی هم به آن تأکید شده اداره کشور در اتکا به آرای عمومی است و این یکی از مصادیق بارز دموکراسی به شمار می‌رود،‌ انتخابات شوراها، ‌سپردن مباحث محلی به اعضای شورای منتخب مردم، انتخاب رئیس جمهور توسط مردم و انتخاب رهبری با یک واسطه با رأی مردم حکایت از این دارد که جمهوری اسلامی با اتکا به آرای مردمی است.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت لایحه جامع نظام انتخاباتی، اظهار کرد: در انتخابات گذشته متوجه شدیم که قانون انتخاباتی ما معیوب است. هم وزارت کشور به عنوان مجری و هم کاندیداهایی که در صحنه حضور پیدا کرده‌اند و یا گروه‌ها و جریان‌های سیاسی همه به این نتیجه رسیدیم که قانون انتخابات قانون معیوبی است و از جهات مختلف دارای اشکالاتی می‌باشد و ما نیاز به یک نظام جامع انتخاباتی داریم که ایراد و اشکال‌های فعلی را نداشته باشد و متناسب با شرایط روز که در اکثر کشورهای مختلف دنیا استفاده می‌شود اجرایی شود.

 

امیری تصریح کرد: در مورد موضوع شفاف‌سازی نیز مطالعه تطبیقی راجع به نظام انتخاباتی با هشت کشور انجام شد و بر اساس تجربیاتی که کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان داشتند پیش‌نویس لایحه نظام جامع انتخاباتی تهیه شد و به دولت آمد.

 

وی افزود: همزمان با این بحث سیاست‌های کلی نظام انتخاباتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و ما باید این سیاست‌ها را مد نظر قرار می‌دادیم که این کار در وزارت کشور با حضور وزیر کشور، معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور و وزیر دادگستری انجام شد و سیاست‌های کلی ابلاغی در لایحه مورد نظر اعمال شده و به دولت ارائه شد.

 

امیری خاطرنشان کرد: دولت نیز این لایحه را به کمیسیون سیاسی دفاعی ارجاع داده و در حال حاضر پیش‌نویس لایحه جامع نظام مطبوعاتی در کمیسیون مذکور مطرح است و هر چهارشنبه در این زمینه جلسه داریم و تلاش می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر در صحن دولت مطرح شده و به مجلس ارائه دهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: اینکه آیا این لایحه به انتخابات آینده می‌رسد یا خیر را نمی‌توانم قول دهم چون بعد از مدت‌ها که در پی تهیه چنین قانونی هستیم باید حساسیت‌های لازم اعمال شود که به زودی نیاز به اصلاح نداشته باشد.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور در بخش دیگری از نشست خود درباره اینکه آیت‌الله جنتی اخیراً انتقاداتی را نسبت به برخی تبلیغات زودهنگام انتخاباتی تحت پوشش کمک به اقشار ضعیف مطرح کرده‌اند، گفت: واقع قضیه این است که بارها رئیس جمهور در جلسه دولت و در جلسه مربوط به مجریان انتخابات تأکید کرده‌اند که به هیچ وجه نباید از امکانات بیت‌المال له یا علیه کسی در هیچ انتخاباتی استفاده شود. همچنین وزرا نیز باید خود را ملزم به اجرای دستور رئیس جمهور کنند.

 

وی تصریح کرد: از جهت باورهای دینی و اعتقادی نیز سهامداران بیت‌المال افراد زحمتکش و از مناطق دورافتاده هستند؛ بنابراین حساسیت بر روی هزینه کردن بیت‌المال بسیار مهم است. اینطور نیست که کسی به خودش اجازه دهد از بیت‌المال له یا علیه کسی استفاده کند. بنده در دوره‌ای که در وزارت کشور هم بودم چنین مسأله‌ای را ندیدم و حتی وزیر کشور هم نسبت به این موضوع حساسیت داشتند. روز گذشته نیز رئیس جمهور در همایش مجریان انتخابات یکی از هشدارها و تأکیداتشان این بود که نباید به هیچ وجه از بیت‌المال استفاده شود.

 

امیری افزود: موضوعی هم که در سوال مطرح شد جدید نیست، مربوط به ایام بعد از اربعین است. همان موقع با حساسیت موضوع را پیگیری کردیم. برای ما در هیچ جا معلوم و محرز نشد که این کارها در راستای بحث انتخابات بوده یا نه زیرا آن زمان خیلی به ایام انتخابات مانده بود. آن موقع آقای روحانی هم تصمیم نگرفته بود که به انتخابات ورود کند، اخیراً به جمع‌بندی رسیده‌اند که در انتخابات 96 حضور پیدا کنند.

 

وی ادامه داد: در کشور دستگاه‌های حمایتی زیادی داریم که در مقاطع مختلف مساعدت‌ها و کمک‌های خود را داشته‌اند و اینها بر اساس برنامه‌های روتین خود پیش می‌روند نباید بلافاصله آنها را به انتخابات ربط دهیم. بنابراین با توجه به تأکیدی که رئیس جمهور داشته‌اند اگر گزارشی بشود تأکید می‌کنیم.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: دولت به تذکر آیت‌الله جنتی احترام می‌گذارد. ایشان علاوه بر ریاست مجلس خبرگان دبیر شورای نگهبان نیز می‌باشد و کار نظارت بر انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری به عهده شورای نگهبان است و به نظر می‌رسد ایشان این یادآوری را حتماً‌ از سر دلسوزی و به لحاظ مصالح نظام فرمودند.

 

امیری افزود: چه در دوره‌ای که بنده در وزارت کشور بودم و چه اکنون هر موقع ایشان برایشان سوالی پیش بیاید یا شبهه‌ای وجود داشته باشد ما با کمال میل در دولت آمادگی داریم که برویم توضیح داده و رفع شبهه کنیم. کما اینکه در دوره‌ای که بنده در وزارت کشور بودم به خاطر سال‌هایی که عضو شورای نگهبان هم بودم ارتباطات دوستانه همچنان برقرار است. اکنون هم همین وضعیت وجود دارد که هماهنگی خوبی در بین دستگاه‌های نظارتی برقرار خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: مسئولین مربوطه در دولت هر جایی که سوالی باشد با کمال میل حضوری و مکاتبه‌ای پاسخ خواهند داد. آنچه که برای دولت مهم است برگزاری انتخابات پرشور، باشکوه و قانونی با اعتماد کامل مردم به انتخابات است. طبیعتاً ایجاد اعتماد مهمترین سرمایه‌ای است که همواره در نظام جمهوری اسلامی ایران باید آن را حفظ کنیم.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود در خصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی و همچنین استیضاحی که درباره وزیر آموزش و پرورش مطرح است، گفت: دولت معتقد است سوال، تذکر و استیضاح حق نمایندگان مجلس است و این حق در قانون اساسی نیز تصریح شده، دولت به رسمیت می‌شناسد. آقای روحانی هم همیشه تأکید دتارند که دولت دولت است، دولت پاسخگویی است. اگر نمایندگان سوال می‌کنند قطعاً باید وزرا پاسخ دهند. لذا یکی از وظایف مجلس قانون‌گذاری و وظیفه دیگر نظارتی است.

 

وی تصریح کرد: استیضاح آخوندی از موضوع تصادف قطار شروع شد و حقاً و انصافاً کمیسیون عمران مجلس استیضاح آخوندی را در یک بستر کاملاً کارشناسی بررسی کرد و هفته گذشته نیز با توجه به توضیحاتی که وزیر راه ارائه داد مجلس قانع شد و خوشبختانه اعتماد مجلس به وزیر راه استمرار یافت.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اینطور نیست که فکر کنیم استیضاح تهدید است، خیلی وقت‌ها استیضاح فرصت است و آخوندی توانست استیضاح را تبدیل به فرصت کند و نهایتاً مجلس را قانع کردند که با رأی اعتماد فعالیت ایشان در دولت ادامه پیدا کند.

 

امیری در ادامه درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: دانش آشتیانی سه ماه و خرده‌ای بیشتر نیست که به عنوان وزیر در آموزش و پرورش مشغول خدمت شده است. طبیعتاً یک وزیر را در این وزارتخانه بزرگ ارزیابی کردن آن هم در این مدت ارزیابی کرد. بنابراین آنچه که راجع به ایشان مطرح است مطمئنم معاونت امور مجلس آموزش و پرورش آن را حل می‌کند. البته عمده مطالب مربوط به مسائل محلی و مطالبات منطقه‌ای است که حتماً شخص وزیر و معاونان ایشان نسبت به انجام آن اقدام می‌کنند.

 

امیری در ادامه با اشاره به اینکه معاونت امور مجلس رئیس جمهور مسئولیت تنظیم روابط دولت و مجلس را به عهده دارد، گفت: از زمانی که بنده در این مسئولیت قرار گرفتم ارتقای روابط بین مجلس و دولت مورد تأکید قرار داشته است ضمن اینکه یک انسجام و هماهنگی بین بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان ایجاد شود.

 

وی ادامه داد: شخص رئیس جمهور نیز همواره در این زمینه توصیه‌های لازم را فرموده‌اند که ابزار و لوازم حقوقی و قانونی برای ایجاد انسجام و شنیدن یک صدا از دولت و جلوگیری از بخشی‌نگری فراهم شود و خوشبختانه این انسجام و همراهی طی ماه‌های اخیر کاملاً آثارش ملاحظه خواهد شد.

 

امیری تصریح کرد: به تجربه ثابت شده هر جا دولت و مجلس، وزرا و روسای دستگاه‌های اجرایی با نمایندگان مجلس همراه بودند کار کشور خوب پیش رفته و نتیجه‌اش هم عاید مردم شده است و هر جا ناهماهنگی بوده متضرر اصلی مردم بوده‌اند.

 

وی با بیان اینکه روابط بین دولت و مجلس روابط خوبی است، گفت: ما به این وضع موجود هم هیچ گاه قانع نیستیم زیرا وضعیت مطلوب‌تری هم وجود دارد و معتقدیم که باید این سطح همکاری و تعاملات به طور مستمر ارتقا پیدا کند و آنچه امروز به آن نیاز داریم انسجام، وحدت و همدلی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم می‌باشد. زیرا وقتی قوای سه‌گانه با هم هماهنگ باشند این همدلی و هماهنگی در سطح جامعه گسترش می‌یابد و پیام سیاسی مثبت آن را مردم دریافت خواهند کرد.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار کرد: با دستوری که رئیس جمهور فرمودند از این به بعد وزرا و روسای دستگاه‌های اجرایی قوه مجریه هفتگی در مجلس حضور پیدا کرده و با اصحاب رسانه گفت‌وگو خواند داشت. زیرا هرچه تعامل با رسانه و اصحاب رسانه بیشتر شود مسئولین بیشتر در جریان حل مشکلات قرار می‌گیرند و نشست امروز نیز به عنوان اولین نشست خبری در مجلس است که از این به بعد این نوع جلسات بیشتر خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------