آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه معاون وزیر ورزش به گشت ارشاد و برخورد سخت با جوانان

طعنه سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش به برپایی مجدد گشت‌های ارشاد و برخورد بخاطر حجاب سینا کلهر معاون جوانان وزیر ورزش نوشت: ‏ای…

اسفنديار رحيم مشايي: بقايي يعني احمدي‌نژاد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اسفنديار رحيم‌مشايي

 با اعلام نامزدي يك نفر از حلقه اول رئيس دولت سابق، جريان سياسي احمدي‌نژاد دوباره احيا شده است. اسفنديار رحيم‌مشايي آفتابي شده. حميد بقايي مصاحبه مي‌كند و حاميانشان در شبكه‌هاي اجتماعي و توييتر فعال شده‌اند. ديروز مشايي جلسه پرسش و پاسخ با موضوع اعلام نامزدي حميد بقايي برگزار و صراحتا اعلام كرد كه آمده تا آخر پاي كار بقايي بايستد.

 

اسفنديار رحيم‌مشايي  ديروز گفت: «فردي مي‌خواهيم که وقتي رئيس‌جمهور شد، اعلام کند ملت ايران، من مي‌دانم شما در غيبت احمدي‌نژاد به‌خاطر احمدي‌نژاد به من رأي داده‌ايد». اين در حالي است كه محمود احمدي‌نژاد همين دو هفته قبل اعلام كرده بود: «از هيچ فرد يا جناح و حزب و گروهي حمايت نکرده و نخواهم کرد». مشايي همان‌طور كه خودش گفته قرار است نایب احمدي‌نژاد در حمايت آشكار از بقايي شود؛ همان نقشي كه احمدي‌نژاد سال ٩٢ براي خودش ايفا كرد.                                               

 

 احمدي‌نژاد خرداد ٩٢ دست مشايي را گرفت و به وزارت كشور برد و گفت من يعني مشايي و مشايي يعني من: «من آقاي مشايي را ٢٨ سال است که مي‌شناسم، وي فردي مؤمن، پاک و کارآمد است، او عميقا باورمند به ارزش‌هاي الهي و اصول برآمده از انديشه امام است و عميقا به توانمندي‌هاي عظيم ملت ايران باور دارد. مشايي همه قوت‎هاي اين دولت و برادر کوچکش احمدي‌نژاد را دارد و نقاطي برجسته‌ و کامل‌تر و بالاتر از آن دارد». جملات مشايي در حمايت از بقايي، در نشست ديروز تكرار همان شيوه چهار سال پيش احمدي‌نژاد است.

 

بسياري معتقدند نامزدي حميد بقايي را بايد در قالب سناريوي پوتين – مدودوف تحليل کرد. با اين تفاوت كه براي جلوگيري از سرريز هزينه احتمالي رد صلاحيت بقايي به احمدي‌نژاد، تصميم گرفته شد مشايي به نيابت از احمدي‌نژاد، از بقايي حمايت کند. براي همين در حمايت از بقايي گفته است: «بقايي پرچم پاکي و سند پاکي احمدي‌نژاد است که پس از ۲۲۵ روز بازداشت، بدون کيفرخواست و وثيقه آزاد شد. من افتخار مي‌کنم اگر شباهتي به احمدي‌نژاد داشته باشم اما اعلام مي‌کنم بقايي به احمدي‌نژاد شبيه‌تر است. برخي مي‌پرسند آيا بقايي رأي مي‌آورد؟ بنده مي‌گويم بقايي در اين انتخابات اصلا رقيبي ندارد. ما براي بعد انتخابات تحليل داريم. اتفاقات امروز را هم از سال‌ها قبل پيش‌بيني مي‌کرديم.

 

هيچ دليلي براي رد صلاحيت بقايي وجود ندارد. در بين رجال کسي را نمي‌بينم که جرئت شوخي با بقايي را داشته باشد. ما ولايت فقيه را براي آحاد ملت مي‌خواهيم. در آينده نزديک ديدگاه‌هاي خود را درخصوص ولايت فقيه خواهم گفت. اينها که مي‌گويند براساس توصيه رهبري احمدي‌نژاد نبايد از کسي حمايت کند، اگر ايشان از نامزد موردنظر آنان حمايت کند، باز هم اين حرف‌ها را خواهند زد؟ آقاي بقايي براساس ضوابط قانوني جزء رجال سياسي هستند. آنچه از بيانات مقام معظم رهبري دريافت کرديم اين است که دکتر احمدي‌نژاد فقط به عنوان نامزد حضور نداشته باشد. اگر از بيانات مقام معظم رهبري دريافت مي‌کرديم که دکتر احمدي‌نژاد کلا حضور نداشته باشد، هيچ فعاليتي شروع نمي‌کرديم»

 

مشايي كه سال ٨٨ به صورت صريح از سوي مقام معظم رهبري براي برعهده‌گرفتن پست معاون‌اولي احمدي‌نژاد منع شد، ديروز گفته است: «من تمام‌قد پاي کار بقايي آمده‌ام. من آمده‌ام که با همه وجود و تمام‌قد فرياد بزنم که بقايي، احمدي‌نژاد است». درحالي‌كه گفته شد يكي از دلايل منع احمدي‌نژاد از ورود به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي سال ٩٦ شكل‌گيري يك دوقطبي است، او تحليل يا تهديد كرده كه: «اگر بقايي رد صلاحيت شود، دوقطبي خطرناکي شکل خواهد گرفت. عدم تأييد صلاحيت بقايي هم محبوبيت بقايي را افزايش خواهد داد هم به محبوبيت دکتر احمدي‌نژاد خواهد افزود».

 

راه دكتر

مشايي مدعي شده كه احمدي‌نژاد نمي‌تواند مستقيم از كسي دفاع و حمايت كند و حالا اين نقش به او سپرده شده است اما درباره علت و دلايل اين عدم امكان سخني نگفته است. مشايي زيركانه از توضيح بيشتر خودداري كرده و در ادامه پاسخ خودش را اين‌گونه داده است: «احمدي‌نژاد براي حمايت از افراد محدوديت دارد، افراد منعي ندارند که بگويند ايشان را دوست داريم و از ايشان دست نمي‌کشيم. ما اينجا هستيم که اعلام کنيم راه دکتر احمدي‌نژاد را ادامه مي‌دهيم و اين راه را بدون حضور دکتر احمدي‌نژاد به رسميت نمي‌شناسيم. فردي را مي‌خواهيم که علاوه بر اينکه تبلور احمدي‌نژاد است، بتواند تا روز ثبت‌نام و رأي‌گيري فشارها را تحمل کند و در صحنه بماند. فردي مي‌خواهيم که وقتي رئيس‌جمهور شد عاشقانه و مهرورزانه به نام نامي احمدي‌نژاد راه را ادامه دهد».

 

مشخص است كه مشايي تحليل‌هايي را كه از دلايل آمدن بقايي مي‌شود، رصد مي‌كند تا جايي كه در نشست ديروز هم سعي كرده به همان‌ها پاسخ دهد. مثلا درحالي‌كه گفته مي‌شود يكي از اهداف اعلام نامزدي بقايي، برهم‌زدن بازي اصولگرايان است تا آرای بدنه حاميان احمدي‌نژاد به حساب سبد رأي اصولگرايان ريخته نشود، يا اينكه با احتمال رد صلاحيت بقايي، نفع حاميان احمدي‌نژاد باقي‌ماندن روحاني بر مسند رياست‌جمهوري است تا يك اصولگراي جديد، اما بقايي گفته است: «مي‌گويند بقايي آمده تا رأي روحاني را زياد کند، بايد گفت آنها (روحاني) رأي ندارند؛ اميد آنها هم شما (اصولگرايان) هستيد! عدم ورود احمدي‌نژاد موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات شده اما با ورود بقايي تلاش مي‌کنيم مانع کاهش آرا شويم». بازي احمدي‌نژادي‌ها تازه شروع شده است. اين بار بقايي و مشايي احمدي‌نژاد، هم صحنه‌گردان‌ هستند هم بازيگر اصلي.

 

 اخبار سیاسی  - شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------