آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

سخنگوی دولت: سفر روحانی به پاکستان ربطی به موضوع عربستان ندارد/ عده ای نفت دزدی را ازداعش می‌خرند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , سخنگوی دولت

سخنگوی دولت بودجه عمرانی چهارسال گذشته را بیشتر از بودجه جاری دولت دانست و در دفاع از هزینه کرد بودجه جاری گفت: این بودجه در بخش سلامت، امنیت، رفاه اجتماعی و آموزش مصرف شده است.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه بودجه دولت در سال های 92 تا 96 تغییر کرده است، افزود: قانون بودجه سال 1392 منابع عمومی دولت را 210 میلیارد و 400 میلیون تومان مصوب کرده بود که در سال 95 به 294 هزار میلیارد و 400 میلیارد تومان رسیده است و به طور کلی 40 درصد رشد داشته است.

 

وی ادامه داد: ترکیب منابع مالی طی چهار سال گذشته عمدتا کمتر، نفت بوده و بیش از آن مالیات، حقوق گمرکی و بیشتر از همه مربوط به اوراق مالی است.

 

سخنگوی دولت اضافه کرد: طی چهار سال گذشته هزینه های جاری 59 درصد و هزینه های عمرانی 67 درصد رشد داشته است.

 

نوبخت با طرح این سوال که آیا می شد ما از هزینه های جاری در طول سال های گذشته بکاهیم و به عمرانی اضافه کنیم؟ افزود: عمده بودجه جاری در چهار حوزه یعنی رفاه اجتماعی، آموزش و پژوهش، دفاعی و امنیتی و بهداشت و سلامت مصرف می شود.

 

وی ادامه داد: اگر از یکی از این ها بتوانید یک ریال کم کنید بگویید؟ بودجه حوزه رفاه اجتماعی در طی این چهار سال، 66 درصد و بودجه آموزش و پژوهش 82 درصد اضافه شد که به نمایندگان گفتم اگر لازم است از فرهنگیان کم کنید، بگویید تا ما از این میزان کم و به عمرانی اضافه کنیم.

 

سخنگوی دولت اضافه کرد: در حوزه دفاعی و امنیتی بودجه ما در چهار سال گذشته 86 درصد افزایش داشته که اگر فکر می کنید از دفاعی در این شرایط کشور کم و به امور عمرانی اضافه شود، بگویید.

 

نوبخت افزود: در حوزه بهداشت و سلامت 75 درصد رشد بودجه جاری در چهار سال گذشته داشتیم تا بتوانیم به بخش رفاه اجتماعی کمک کنیم. ما می خواهیم هزینه درمان را از جیب بیمار بکاهیم. این دولت در این زمینه کارنامه درخشانی دارد و توانسته به فکر سلامت جامعه باشد.

 

وی تاکید کرد: اگرچه در چهارسال گذشته بودجه جاری از عمرانی کمتر بوده است اما این بودجه در بهداشت، سلامت و امنیت هزینه کرده؛ منطق دارد و از آن دفاع می کند.

 

موضع ایران در قبال عربستان فعال است نه منفعل

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالات نیز درباره نقش میانجی گری پاکستان در روابط ایران و عربستان گفت: نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بالا است و عربستان در مظان کمک به داعش، القاعده، تکفیری و سلفی قرار دارد و باید به نوعی از خود دفاع کند که با پول و اسلحه او تروریست ها تقویت می شوند.

 

نوبخت افزود: در خصوص عربستان موضع ما روشن است و سیاست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه فعالانه است نه منفعلانه. ما دست پر داریم و نفوذ منطقه ای ما بالاست.

 

وی ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط به ویژه در سوریه مشخص است. در ارتباط یمن نیز کسی که بازنده اصلی این کودک کشی و حمله به واحدهای مسکونی و مردم بی دفاع است، عربستان است؛ آن ها باید از خود دفاع کنند.

 

سخنگوی دولت اضافه کرد: بنابراین اگر لفظ تندی می بینید، فرار رو به جلو است. اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس می خواهند با ما روابط خوبی داشته باشند همان خواست جمهوری اسلامی ایران است و مواضع ما نسبت به عربستان با صراحت بیان شده است.

 

سفر رئیس جمهوری ارتباطی به موضوع عربستان ندارد

نوبخت افزود: اینکه سفر رییس جمهوری به پاکستان برای این منظور است؛ خیر اینطور نیست. وی برای گسترش روابط دوجانبه به پاکستان سفر خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: ممکن است در آنجا مطالب مختلفی مطرح شود که بخشی از آن قابل پیش بینی و بخشی پیش بینی پذیر نیست؛ ممکن است در مذاکرات طرف مقابل مطلبی را مطرح کند.

 

سخنگوی دولت گفت: موضع ما نسبت به همسایگان و اراده و تلاش جمهوری اسلامی ایران برای حفظ صلح، ثبات و امنیت منطقه یک سیاست روشن اجرایی و عملیاتی است و آنچه هم می گوییم همان را انجام می دهیم.

 

عده ای نفت دزدی را ازداعش می خرند

نوبخت افزود: بعضی ها ممکن است از یک سو، نفت دزدیده شده را از داعش بخرند و از طرفی بگویند ما خواهان تقویت داعش نیستیم؛ اما موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه شفاف و فعالانه است. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------