آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

فتحی : شورای نگهبان فقط به اصلاح طلبان سخت می‌گیرد/ احمدی‌نژاد رجل سیاسی نبود/ رییسی رای توده مردم را ندارد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,فتحی

عضو هیات رییسه کمیته سیاست داخلی و حقوقی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که احتمالاً اصولگرایان درمورد رییسی به‌اجماع می‌رسند، از ناتوانی او به‌دلیل نارضایتی توده مردم از عملکرد دستگاه قضا سخن گفت و ضمن تشریح تعبیر «رجل سیاسی-مذهبی» نزد واضعان قانون اساسی، گفت که احمدی‌نژاد مصداق این تعبیر نبوده است.

محمدجواد فتحی در گفت‌وگو باایلنا، در تحلیل آخرین صف‌بندی‌های انتخاباتی اصولگرایان در شرایطی که کمتر از سه‌ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، اعلام کرد: به نظر می‌رسد درصورتی که اصولگرایان به این اطمینان برسند که می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی مقابل روحانی بایستند، با تک کاندیدا وارد عرصه انتخابات می‌شوند.

 

اصولگرایان احتمالاً درمورد رییسی به اجماع می‌رسند

 

او در واکنش به این پرسش که آیا اصولگرایان به‌سراغ تاکتیک تعدد کاندیدا به‌منظور شکستن رای روحانی و کشاندن رقابت به دور دوم نخواهند رفت، گفت: تصورم این است که اصولگرایان به‌سراغ تاکتیک اتحاد و اجماع روی یک نامزد برای رقابت با روحانی بروند.

 

عضو هیات رییسه کمیته سیاست داخلی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیش‌بینی بنده این است که اصولگرایان با مطرح کردن فردی همچون حجت‌الاسلام رییسی به‌عنوان نامزد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، پشت او می‌ایستند.

 

رییسی توانایی رقابت با روحانی را ندارد

 

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم درعین حال تصریح کرد: هرچند که برخی اصولگرایان به دنبال این بودند و هستند که حجت‌الاسلام رییسی به‌عنوان کاندیدایی قدرتمند، رقابت پایاپایی با روحانی را داشته باشد، اما این امر آن‌چنان منطبق بر واقعیت نیست.

 

مردم رضایت چندانی از عملکرد دستگاه قضا ندارند

 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: حجت‌الاسلام رییسی سال‌ها در دستگاه قضا مشغول خدمت بوده و آن‌چنان که بنده از برداشت توده مردم استنباط می‌کنم، متاسفانه رضایت چندانی نسبت به عملکرد این دستگاه وجود ندارد.

 

دو تاکتیک احتمالی اصولگرایان برای رقابت با روحانی

 

فتحی یادآور شد: در مقابل درصورتی که اصولگرایان نتوانند با تک کاندیدا مقابل روحانی بیایستند و به این نتیجه برسند که هیچ‌کدام از نامزدهای مدنظرشان مقابل روحانی رای قابل‌توجهی ندارد، احتمالاً به‌سمت همان تاکتیک تعدد و تکثر کاندیداها برای شکستن رای روحانی می‌روند که پس از عبور از مرحله نخست و کشاندن رقابت به مرحله دوم، عملاً به اجماع روی یک کاندیدا برسند.

 

بقایی رای چندانی ندارد

 

او در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت جریان احمدی‌نژادی و اعلام کاندیداتوری حمید بقایی اعلام کرد: واقعیت این است که حمید بقایی به‌تنهایی از اقبال چندانی برای رقابت با روحانی برخوردار نیست و رای چندانی ندارد، مگر این‌که جریان نزدیک به دولت سابق به پشتیبانی از او وارد میدان شود.

 

بقایی تنها کاندیدای جریان احمدی‌نژادی نیست

 

عضو هیات رییسه کمیته سیاست داخلی فراکسیون امید مجلس دهم همچنین در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اعلام کاندیداتوری حمید بقایی، درست یک هفته پس از انتشار بیانیه احمدی‌نژاد به‌منظور تاکید بر عدم حمایت از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، آیا تاکتیک انتخاباتی احمدی‌نژادی‌ها استفاده از نوعی رویکرد دوگانه برپایه سکوت شخص احمدی‌نژاد و فعال شدن نزدیکانش است، گفت: واقعیت این است بقایی تنها کاندیدای این جریان نیست و از جریان دولت احمدی‌نژاد تا کنون چندین نفر اعلام‌کاندیداتوری کرده‌اند که ازجمله حاجی‌بابایی و زاهدی نیز بجز بقایی حضور دارند.

 

احمدی‌نژاد در این دوره خود را برای هیچکس هزینه نمی‌کند

 

او توضیح داد: بعید می‌دانم احمدی‌نژاد خودش را در این دوره برای کسی، حتی بقایی هزینه کند؛ چرا که این هزینه‌ای است که پرداخت می‌شود و نتیجه و عایدی برای او به همراه نخواهد داشت.

 

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: با این همه، در عالم سیاست هر اتفاقی محتمل است و ممکن است بنابه شرایط متفاوت، اتفاقاتی گوناگون رخ داده و هر رویکردی تغییر کند؛ بنابر این باید جلوتر برویم و پس از آن تصمیم‌گیری کنیم.

 

احمدی‌نژاد مصداق تعبیر «رجل سیاسی-مذهبی» نبود

 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که آیا مفهوم «رجل سیاسی» به تمامی نامزدهای اصولگرا قابل‌اطلاق است، گفت: آن‌چنان که پیش از این نیز گفته‌ام، حتی شخص احمدی‌نژاد هم باتوجه به عملکرد هشت‌ساله‌اش در جایگاه رییس‌جمهوری، مصداق تعبیری که واضعان قانون اساسی از «رجل سیاسی مذهبی» مدنظر داشتند، نبود.

 

نامزدهای اصولگرا با خاتمی، روحانی، هاشمی و رهبری به‌عنوان رجال سیاسی فاصله دارند

 

او گفت: به هر حال نمونه‌های رجل سیاسی-مذهبی را در گذشته دیده‌ایم و هنگامی که این افراد را با کسانی همچون آقایان خاتمی، روحانی، هاشمی رفسنجانی و همچنین مقام معظم رهبری در زمانی که متکفل و متصدی امر ریاست‌جمهوری بودند، قیاس می‌کنیم، متوجه می‌شویم که فاصله و تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند.

 

اگر شورای نگهبان با اصولگرایان برخورد کند، همه نامزدها ردصلاحیت می‌شوند

 

فتحی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد درصورتی که شورای نگهبان بخواهد در تفسیر و یافتن مصداق رجل سیاسی-مذهبی، با همان سخت‌گیری که نسبت به اصلاح‌طلبان عمل می‌کند،  نسبت به اصولگرایان نیز رفتار کند، بسیاری از کسانی که امروز اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، ردصلاحیت می‌شوند اما باید صبر کنیم و همچنان منتظر عملکرد شورای نگهبان بمانیم. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------