آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

مانور وحدت چپ با سمفونی تفرقه راست



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

در شرایطی که اصلاح‌طلبان یکصدا از حسن روحانی حمایت نمودند اما جریان اصولگرا به سوی تشتت بی‌سابقه در حال حرکت است

 پنجم دی ماه ۹۵ بود که اصولگرایان برای نمایش وحدت میان خود، پیکره مجسمه ای به نام «جمنا» را تراشیدند و آن را نماد همگرایی خود قرار دادند. بنا بود جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی‌نقش نجات‌غریقی را بازی کند تا کشتی به گل نشسته جریان اصولگرایی را دوباره به دریای سیاست ایران بازگرداند و منجر به گرد هم آمدن تمامی‌اصولگرایان شود. به همین منظور هم پنجم اسفند ماه ۹۵ یعنی دو ماه بعد از تشکیل «جمنا»، در شهر آفتاب چهره‌های این جریان سیاسی دور هم جمع شدند تا برای سرنوشت دو انتخابات اردیبهشت ماه ۹۶ تصمیم‌گیری کنند؛ آن هم به دلیل آنکه تا به هنگام نگارش این گزارش، از هر کوی و برزن، شخصیتی اصولگرا اعلام کاندیداتوری کرده و یکی پس از دیگری با کوبیدن بر طبل نفاق، به جمع نوازندگان سمفونی تفرقه اصولگرایی پیوسته‌اند.

 

به هر روی، در نشست شهرآفتاب برای ممانعت از اعلام روزانه کاندیداتوری ! مقرر شد تا از میان ۲۵کاندیدای برگزیده حاضران در شهر آفتاب، ۱۰ نفر آنها را به عنوان نامزدهای نهایی اصولگرایان انتخاب‌کنند، اما پس از اتمام نشست، کاشف به عمل آمد که «جمنا» تندیسی پوشالی بوده و نشست شهر آفتاب هم شویی برای نمایش وحدت! چرا که با پایان گرفتن نشست، کلیه تصمیمات انتخاباتی این جبهه زیر سوال رفت و از سوی خود اصولگرایان در معرض آماج شدیدترین حملات قرار گرفت به طوری که خرد و کلان اردوگاه جناح راست به ساز و کار اتخاذ شده در آن ایراد گرفتند. روز یکشنبه مشخص شد که «جمنا» در برابر این فشارها کمر خم کرده و مترصد راضی کردن منتقدان اصولگرایش بوده است. چرا که بعد از ظهر روز یکشنبه در حالی که قرار بود تنها اسامی‌۱۰ نفر نهایی منتشر شود، اسامی‌۱۴نفر برگزیده از میان ۲۵ نفر مذکور را به صورت رسمی‌اعلام کردند. مبرهن است که نام چهار نفر را در لیست ۱۰ نفره خود از سر اضطرار جای داده‌اند.

 

این رویداد و همینطور انتقادات سریالی از «جمنا» در حالی رخ داده است که اصلاح طلبان متحدتر از هر زمان دیگری در همان روزِ اعلام اسامی‌۱۴ نفر از اصولگرایان، حسن روحانی را به عنوان کاندیدای واحد خود برگزیدند.

------------------------

چرا ۱۰، ۱۴ شد؟

هجمه‌های تند رسانه‌ها و احزاب اصولگرا به ساز و کار انتخاباتی «جمنا» موجب شد تا این حزب تازه تاسیسِ بدون مجوز که این روزها نقش چتر را برای اصولگرایان ایفا می‌کند، به منظور خاموش کردن آتش انتقادات، لیست منتخبین خود را از ۱۰ به ۱۴ نفر افزایش دهد. در این لیست ۱۴ نفره: « بذرپاش، سعید جلیلی،حمیدرضا حاجی بابایی، محمد خوش‌چهره، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، محمد مهدی زاهدی، سید عزت‌الله ضرغامی، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و علی نیکزاد» قرار دارند.

 

در حالی که در فهرست ۱۰ نفره ابتدایی که در شبکه‌های مجازی منتشر شد، افرادی مثل محسن رضایی و مصطفی میرسلیم حضور نداشتند و همین اتفاق در آن زمان منجر به انتقادات شدید این چهره‌ها شد، به طوری که سایت خبری تابناک منتسب به آقا محسن انتقادات تندی را به «جمنا» وارد ساخت و در گزارشی تحت عنوان «لمپن‌های افراطی هر دو جناح از فکر کردن به محسن رضایی هم هراس دارند!» از اینکه رضایی در زمره ۱۰ کاندیدای نهایی اصولگرایان قرار نگرفت ابراز ناراحتی کرد. یا اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه پس از آنکه نام میرسلیم کاندیدای قطعی شده این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری در فهرست اصولگرایان قرار نگرفت، تاکید کرد که موتلفه همچنان دستورکار انتخاباتی خود را دنبال می‌کند و حتی حضور در «جمنا» را نیز تکذیب نمود و ابراز امیدواری کرد که اصولگرایان در نهایت بر روی مصطفی میرسلیم به اجماع برسند. بدین ترتیب مبرهن است که جمنایی‌ها به دلیل نگرانی از جدایی حزب موتلفه و حزب ایستادگی، (حزب محسن رضایی)، از ائتلاف اصولگرایان، میرسلیم و رضایی را در لیست خود جای داده اند. نام سعید جلیلی هم در این لیست ۱۰ نفره همچنان دیده می‌شود درحالی که او اعلام کرده بود که ساز و کار جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی ‌را نپذیرفته است. اگرچه سخنگوی جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب بارها از حضور او در «جمنا» ابراز امیدواری کرده بود و استمرار حضور او در لیست هم گواه آن است که هنوز جمنایی‌ها امیدوارند تا جلیلی یک روزی به آنها بپیوندد.

از سویی، گنجاندن چهار نفر در لیست ۱۰ نفره تنها اشکال آن نبود بلکه هنگام انتشار این فهرست اعلام شد که اسامی‌به ترتیب حروف الفبا به‌رشته تحریر درآمده‌اند تا جمنایی‌ها از قرار گرفتن در تیررس انتقادات پیشگیری کنند و جای گلایه و هجمه باقی نگذارند.

----------------------

بت شکنانِ بت وحدت

تبرزنان به پیکره مجسمه «جمنا» را، هم اصولگرایان خاص تشکیل می‌دهند و هم راستی‌های معتدل.

**

در خود «جمنا»، پس از اعلام اسامی‌۱۴ نفر از برگزیدگان اصولگرایان، یحیی آل اسحاق عضو هیئت موسس این حزب، عضو شورای مرکزی «جمنا» و عضو حزب موتلفه، در مصاحبه‌ای گفته است: «ما هیچ اطلاعی از اسامی‌منتشر شده در رسانه‌ها نداریم!»

**

در خارج از چتر جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی‌مرتضی آقا تهرانی، دبیر کل جبهه پایداری به هر دستاویزی مستمسک می‌جوید تا جبهه متبوع خود را مستقل از «جمنا» نشان دهد. او در اظهارنظری عنوان کرد :« صرف اینکه ۱۰ نفر بنشینند و کنار هم بگویند مردمی هستیم، مردمی می‌شوند؟ عده‌ای می‌گویند ببینید مقبول کیست و بعدا خودشان مقبول درست کرده و آمار‌سازی می‌کنند، این آمارهایی هم که داده می‌شود معلوم نیست چقدر راست باشد.» وی یک بار دیگر در توئیتر خود نوشت: «ما کار خودمان را خواهیم کرد و «جمنا» هم تلاش‌شان را می‌کنند. ان‌شاءالله که نتایج مثبتی برای همه داشته باشد و سودش برای همه باشد.» و باز هم برای نشان دادن نگاه متفاوت پایداری‌ها از جمنایی‌ها و ساز و کار منفک از آن‌ها اظهار داشت:« بنده می‌خواهم عرض کنم که ما برای انتخابات، برای اینکه همه‌مان به گزینه اصلح برسیم و دل‌ها به سوی اصلح برود و ان‌شاءالله اصلح انتخاب شود و دولت بسیار محکم، قوی و کارآمدی داشته باشیم، یک نماز جعفرطیار بخوانیم و از خدا بخواهیم که ان‌شاءالله همه‌ ما به اصلح و بهترین رای بدهیم و از انتخاب ما بهترین شخص بیرون بیاید و موجب شادی دل حضرت ولی‌عصر (عج) و مقام معظم رهبری و همه مردم عزیز کشورمان باشد.»

**

حسن عباسی، تئوریسین پرحاشیه اصولگرا هم روز گذشته عنوان کرد:« جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب (جمنا) نصفش ناخالصی دارد، باید پالایش شود. در تفکر انقلابی، نیاز به آدم‌های هُرهُری مسلک نداریم، کسانی که هر کجا بارشان خورد، می‌روند. از این‌گونه افراد در ۳۸ سال گذشته ضربات زیادی خورده‌ایم. ما از این کلاه‌ها سرمان نمی‌رود!»

**

ارگان رسانه ای محمد باقر قالیباف، شهردار تهران هم «جمنا» را به «قبیله گرایی» متهم کرد. روزنامه «صبح نو» در بخشی از سرمقاله روز دوشنبه (بیست و سوم اسفند) نوشته است:« در درون جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب نمی‌توان از برخی نگرانی‌های گذشته و حال آسوده‌خاطر بود. لابیگری‌ها همچنان خودنمایی می‌کند و برخی چهره‌ها و احزاب بنا ندارند به این زودی از عادت دیرین خود دست بردارند. اینکه جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب پس از گذشت چند هفته با عدول از قرار نخستین، ناگهان ۱۴ نفر را به‌جای ۱۰ نامزد معرفی می‌کند، جلوه‌ای از سهم‌خواهی‌های پشت صحنه و تداوم خصلت‌های قبیله‌گرایانه گذشته است.

 

حال آنکه در مرامنامه این جبهه بر "مشارکت پذیری؛ جمع‌گرایی و پایبندی به عقل‌جمعی در تصمیم‌گیری و اقدام" و "عبور از دسته‌بندی‌های تفرقه آمیز قبیله‌ای" تاکید شده و همه اعضا به آن رای داده‌اند. طبیعی است که بخشی از این حرکات را باید پای چانه‌زنی‌های مالوف سیاسی گذاشت; اما ایراد جدی به آنهایی است که طبق مرامنامه، متعهد به تقوامحوری و اخلاق مداری‌اند، اما در عمل آن را به فراموشی می‌سپارند.»

**

علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم، هم بعد از آنکه «جمنا» به مصوبه افزایش حقوق مدیران انتقادات تندی را به نمایندگان مردم وارد ساخت، درباره جبهه نیروهای مردمی‌اظهار داشت:« برایم جالب است برخی تشکل‌هایی که تازگی به وجود آمده‌اند با بیانی بی‌ادبانه، نسبت به مجلس حرف‌های نادرست زدند. جالب است که رئیس کمیسیون تلفیق که عضو هیئت موسس این تشکیلات است، گفت برخی آقایانی که این حرف‌ها را زدند، من نمی‌خواهم نام ببرم. اینها در مجلس سابقه دارند و دریافتی‌هایشان در مجلس وجود دارد.

 

می‌دانم چه جوری بودند؛ اینقدر جانماز آب نکشند.» او روز گذشته در نشست خبری خود بار دیگر در اظهاراتی کنایه‌آمیز، درباره تحرکات «جمنا» علیه مجلس شورای اسلامی‌، گفت: «کسانی که این حرف‌ها را زدند اصولگرای ناب نبودند. بعضی زود قضاوت می‌کنند. انسان نمی‌تواند هرهری مسلک باشد و همین که مسلک وجود داشته باشد یعنی اصولگرایی. او ادامه داد: اینکه عده‌ای جمع شدند و جمعیتی را تشکیل دادند خوب است و اشکالی ندارد اما روش برخوردشان در متن بیانیه‌شان با مجلس موهن بود که ناراحت کننده بود اما مجلس با این جوسازی‌ها مسیر خودش را عوض نمی‌کند. من جلساتی با «جمنا» ندارم. به من هم خبر ندادند، تشکر هم می‌کنم که خبر ندادند.»

**

حمید رسایی نماینده مجلس نهم و عضو جبهه پایداری نیز به ساز و کار تعبیه شده از جانب اصولگرایان خرده گرفته و در شبکه اجتماعی تلگرامش با به اشتراک گذاشتن تصویری از یک درخت که تبری به آن تکیه داده شده، چنین نوشته است: «از درختان جنگل پرسیدند چرا با این عظمت، از تبر می‌ترسید؟ اگر می‌خواهید فتنه را بشناسید در صفوف داخلی دنبال آنها بگردید.»

**

صادق محصولی، قائم مقام جبهه پایداری نیز، اظهار داشته است:« جبهه پایداری نامزدی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری به جبهه مردمی‌‌نیروهای انقلاب اسلامی‌(جمنا) معرفی نکرده است و انتساب دو نامزد به جبهه پایداری در رسانه‌ها جای تعجب و گلایه دارد. هنوز درخصوص معرفی نامزد انتخابات به جمع بندی نرسیده‌ایم و اگر نتیجه حاصل شود اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»

**

برخی هم همچون پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در لیست ۱۴ نفره «جمنا» قرار دارند بدون آنکه روح‌شان خبردار باشد یا آنکه در اولین مجمع عمومی‌این سازمان حضور یافته باشند. فتاح هر دو این ویژگی‌ها را داراست. او در آخرین موضعگیری خود پیرامون حضورش در لیست «جمنا» به عنوان نفر دهم این فهرست، اظهارداشت:« من دیگر چندبار بگویم که نمی‌خواهم کاندیدا شوم. قبلا هم اطلاعیه داده ام. من در هیچ نشستی حاضر نشده‌ام و در خیلی از لیست‌ها نامم را قرار داده‌اند.»

**

و در پله آخر تبرزنان به پیکره «جمنا»، احمدی‌نژادی‌ها می‌ایستند؛ کسانی که تا دیروز وجهه و اعتبار خود را به واسطه حمایت اصولگرایان کسب کرده بودند اما امروز از این جریان سیاسی تبری می‌جویند و خود را فراجناحی می‌نامند. از آنجا که نام کاندیدای آنها یعنی حمید بقایی در شمار ۲۵ کاندیدای برگزیده اصولگرایان قرار نداشت، محمد حسینی وزیر ارشاد احمدی‌نژاد که اکنون عضو هیئت‌رئیسه جمناست درباره عدم حضور بقایی اظهار داشت: « در تایید صلاحیت بقایی برای انتخابات ریاست جمهوری تردید جدی وجود دارد و همان دلایلی که برای ردصلاحیت رحیم مشایی مطرح بود، در رابطه با بقایی نیز کم و بیش صدق می‌کند و بعید است صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان تایید شود.» که عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد در پاسخ به اظهارنظر این عضو «جمنا» عنوان کرد:« در همین رابطه لازم دانستم خاطره‌ای را که از یکی از اعضای دولت وقت در مورد شما شنیده‌ام خدمت‌تان یادآوری کنم تا اوج نمک نشناسی‌تان علیه جناب مهندس اسفندیار رحیم مشایی را به یاد آورید.

 

حتما شامگاه یازدهم شهریور ٨٨ را به یاد دارید؛ همان شبی که فردایش قرار بود از سوی جناب دکتر احمدی نژاد به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌دولت دهم به مجلس شورای اسلامی‌معرفی شوید؛ خاطرتان هست که در همان روز عده‌ای از مجلسیان به رئیس‌جمهور وقت مراجعه کرده و در مورد مدرک دکترای جنابعالی شبهاتی را مطرح کرده بودند، جنابعالی هم سراسیمه به جناب مهندس مشایی مراجعه کرده بودید و در حضور یکی از معاونین رئیس جمهور، پایان‌نامه دکترای‌تان را تورق می‌کردید تا اصالت تحصیلی خود را به اثبات رسانید و سرآخر هم یک جلد از پایان‌نامه‌تان را به جناب مشایی تقدیم کردید تا نزد رئیس‌جمهور شفاعت‌تان را کند. »

 **

در دیگر سو اما سعید جلیلی که نامش در میان این ۱۴ نفر دیده می‌شود خودش در حال تشکیل حزبی منحصر به فرد است و به صورت انفرادی به تحرکات انتخاباتی‌اش می‌پردازد. همان طور که گفته شد او از ابتدا به «جمنا» باوری نداشت.

 

 اخبار  سیاسی  - آفتاب یزد /مریم علیزاده منصوری 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------