آخرین اخبار سیاسی

محمد مهاجری،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

محمد مهاجری: آقای حدادعادل! حق‌مان همین است، نوش جان‌مان، نوش جان‌تان

مهاجری در یادداشتی نوشت: سال۸۲ احمدی نژاد آمد، پایش را روی دوش مااصولگراها گذاشت و شهردار شد. قند توی دلمان آب شده بود که چه هلویی رفته توی…

المانیتور: سیدحسن خمینی به این دلایل تنها جایگزین آیت الله هاشمی است / روحانی به شدت روی «سیدحسن» حساب باز کرده است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سیدحسن خمینی

چهره هایی که احساس می کردند خانه ی اصلی شان که اردوگاه اصولگرایی است توسط متخجران مصادره شده، به اردوگاه جریان اعتدال پیوسته اند. حسن روحانی، علی لاریجانی و اکبر ناطق نوری از جمله چهره های برجسته این جریان هستند.

  المانیتور نوشت: از مرحوم ایت الله هاشمی بعنوان رهبر جریان اعتدال در ایران یاد می شود. او همچنین بعنوان پلی بین اصلاح طلبان و حاکمیت ایفای نقش می کرد.  مرگ هاشمی در ماه ژانویه شوکی بزرگ برای حامیانش و همفکرانش تلقی می شد.

 

به گزارش  انتخاب ؛ هاشمی که عنوان ستون انقلاب اسلامی را یدک می کشید، پست های مهمی در دهه های گذشته داشت. جدا از ریاست پارلمان و ریاست جمهوری، رفسنجانی در سال های پایانی عمر خود نقش ویژه ای در راه اندازی و هدایت اردوگاه جریان اعتدال و همچنین کمک به بقای اصلاح طلبان ایفا کرد.

 

چهره هایی که احساس می کردند خانه ی اصلی شان که اردوگاه اصولگرایی است توسط متخجران مصادره شده،  به اردوگاه جریان اعتدال پیوسته اند. حسن روحانی، علی لاریجانی و اکبر ناطق نوری از جمله چهره های برجسته این جریان هستند.

 

همزمان با درگذشت آیت الله هاشمی، بسیاری انگشت بر دهان بودند و از خود می پرسیدند چه کسی جایگزین مردی  می شود که همواره با متحجران در مبارزه بود.  چهره های بسیاری بعنوان جانشین هاشمی طرح شده اند، اما در میان انها،  فردی وجود دارد که می تواند از یک سو رهبری قدرتمند برای جریان اعتدال باشد و از سوی دیگر پلی بین حاکمیت و اصلاح طلبان باشد: سیدحسن خمینی.

 

سدحسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی است. او در این سال ها همواره بر علوم اسلامی و فقه تمرکز داشته تا سیاست. در واقع، باوجود  درخواست های بسیار از او برای ورود به حوزه سیاست،  سیدحسن خمینی به ندرت از سیاست سخن می گوید و حتی زمانیکه می خواهد مسئله ای سیاسی را مورد اشاره قرار دهد، از امثال و حکم و شعر استفاده می کند.

 

خمینی 44 ساله از محبوبیت بسیاری بین جوانان ایرانی برخوردار است که یکی از دلایل آن را می توان تاکید او بر مبارزه با متحجران دانست. 

 

المانیتور در بخش دیگری آورده است: سال گذشته،  هنگامیکه به انتخابات خبرگان نزدیک می شدیم، درخواست ها برای کاندیداتوری سیدحسن خمینی افزایش یافت و نهایتا ایت الله هاشمی برای نخستین بار به صورت علنی از او خواست که پا به میدان بگذارد. خمینی در نهایت با کاندیداتوری اش موافقت کرد اما شورای نگهبان او را رد صلاحیت کرد. تصمیمی که با انتقاد بسیاری مواجه شد چراکه خمینی مورد تایید علمی بسیاری از مراجع از جمله آیت الله وحید خراسانی بود و همچنین سال هاست که در عالی ترین سطح در حال تدریس در حوزه علمیه قم است.

 

خمینی از امیدهای هاشمی برای ادامه راه او در عرصه سیاسی ایران بود. او در سخنانی بی سابقه در سال 2015 گفت: اگر سیدحسن خمینی برای انتخابات خبرگان بیاید، بهتر است. مشخص نیست ما زنده خواهیم بود یا نه. 

 

بنابراین، وقتی حرف از جاشنینی هاشمی می شود، دلایل زیادی برای این وجود دارد که خمینی جای او را بگیرد. سیدحسن از خانواده ای مشهور و به شدت مورد احترام خمینی می آید و کاملا در میان اعتدال گرایان، اصلاح طلبان و حتی تعداد قابل توجهی از اصولگرایان از جمله جامعه مدرسین  مقبول و مورد احترام است.

 

در می سال 2014، آیت الله موحدی کرمانی از چهره های اصولگرا و امام جمعه تهران به شدت از اقدام برخی برای قطع سخنرانی سیدحسن انتقاد کرد.  وی گفت: این چه کار غلطی است که با بیت و نوه امام می کنید. این اقدامات باید محکوم شود. وقتی حسن اقا مورد اهانت قرار گرفت، رهبر معظم انقلاب ایشان را در اغوش گرفت و بوسید. این یعنی شما اهانت کنندگان باید نسبت به سیدحسن اقا با ادب باشید.

 

بعلاوه،  وقتی سیدحسن خمینی ردصلاحیت شد، به گفته ی یکی از نمایندگان مجلس، آیت الله محمد یزدی آزرده شد،چراکه هیچ شکی نسبت به تبحر علمی او نداشت.

 

برخلاف سیدحسن خمینی، کاندیداهای دیگر برای جانشینی هاشمی، از جمله روحانی و لاریجانی از رابطه ی خوبی با برخی اشخاص در اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان برخوردار نیستند. برای مثال، برخی از اصلاح طلبان همچنان دیدگاه خیلی مثبتی نسبت به لاریجانی و روحانی باتوجه به ریشه ی اصوگرایی آن ها ندارند. این دو وضعیتی مشابه نیز در اردوگاه اصولگرایان دارند. اما اوضاع در مورد سیدحسن خمینی تفاوت دارد، او به شدت در حفظ روابطش با اشخاص، گروه ها و احزاب مختلف موفق بوده است.

 

ناطق نوری که رابطه ی بسیار خوبی با هاشمی داشت، کاندیدای دیگری برای جانشینی هاشمی است، اما به نظر می آید او که صحنه سیاست را یک دهه است کنار گذاشته، قصد بازگشت ندارد.  با این حال، ناطق به نظر کاملا اماده به نظر می رسد که در غیاب هاشمی، تمام قامت از خمینی در مقابل حملات دفاع کند.

 

ناصر ایمانی از جمله چهره های اصولگرا معتقد است که به دلیل ریشه ی سیدحسن خمینی و شخصیت او، آقای ناطق تمایل دارد که از او در مقابل حملات غیرمنصفانه دفاع کند.

 

سیدحسن که فرد مورد احترامی میان اصولگرایان است، یکی از معدود چهره هایی است که می تواند نقش آیت الله هاشمی بعنوان پلی میان اصلاح طلبان و حاکمیت را ایفا کند. برخلاف برخی از اصلاح طلبان که چندان مورد اعتماد نیستند، سیدحسن خمینی رابطه ی خوبی با بزرگان کشور دارد.

 

برخلاف گذشته، سیدحسن خمینی این روزها بیش از گذشته، پس از فوت «آیت الله»، ضرورت ورود به عرصه سیاسی و به دوش کشیدن نقش هاشمی را احساس می کند.  در این راستا، روحانی اخیرا عکسی معنادار از خود و سیدحسن خمینی و ایت الله هاشمی منتشر کرد. عکسی که نشان می دهد روحانی به شدت روی سیدحسن خمنینی برای ایفای نقش آیت الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری اتی حساب باز کرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------