آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

تاثیر فوت آیت‎الله هاشمی بر انتخابات/ احمدی‌نژاد به دنبال گروکشی است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , آذر منصوری

یک فعال اصلاح طلب درباره تاثیر فوت آیت‌الله هاشمی بر انتخابات ریاست‌جمهوری 96 خاطرنشان کرد: هرچند خلا حضور آیت الله هاشمی در فضای سیاسی کشور در بلندمدت قابل جبران نخواهد بود اما از این جهت که تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند بر حمایت از دولت روحانی توصیه داشتند، قاعدتا در کوتاه مدت و انتخابات ریاست جمهوری به تقویت پایگاه دولت هم اثر خود را خواهد گذاشت. 

یک فعال اصلاح طلب درباره تاثیر فوت آیت‌الله هاشمی بر انتخابات ریاست‌جمهوری 96 خاطرنشان کرد: هرچند خلا حضور آیت الله هاشمی در فضای سیاسی کشور در بلندمدت قابل جبران نخواهد بود اما از این جهت که تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند بر حمایت از دولت روحانی توصیه داشتند، قاعدتا در کوتاه مدت و انتخابات ریاست جمهوری به تقویت پایگاه دولت هم اثر خود را خواهد گذاشت.

 

آذر منصوری در گفت‌وگو با فرارو با اشاره به مهمترین حوادث سال 95 بیان کرد: سال 95 یکی از سال‌هایی بود که در دهه اخیر اتفاقات مهمی در کشور ما رخ داد. در امتداد انتخابات سال 95 مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار شد. آغاز به کار مجلس دهم، تغییری که در مجلس شکل گرفت و رویکرد آن از اتفاقات بسیار مهم بود.

 

وی با اشاره به فوت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از وقایع مهم سال 95 و تاثیر آن بر انتخابات اظهار کرد: با توجه به اینکه این فوت بسیار ناگهانی رخ داد یک شوک بزرگ هم به شخصیتهای سیاسی ارکان نظام و هم به مردم وارد کرد. طبیعتا پس از فوت ایشان بخشی از نگرانی هایی که وجود داشت و همچنان وجود دارد، خلا حضور و اثرگذاری آیت الله هاشمی هم در ساختار قدرت هم در بطن جامعه است. البته قاعدتا با توجه به جایگاهی که آیت‌الله هاشمی در افکار عمومی داشتند و حضور بی نظیر مردم در مراسم تشییع ایشان و اینکه آقای هاشمی یکی از حامیان جدی روحانی در سال 92 و این سال‌ها بودند، این اقبال و حرکت مردم حداقل در کوتاه مدت تاثیر مثبتی را در انتخابات ریاست جمهوری آینده به جای خواهد گذاشت.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تحولات منطقه و تاثیر آن بر حوادث داخلی بیان کرد: ما شاهد تحولات جدی در منطقه بودیم که طبیعتا از آنها نمی توان چشم پوشی کرد. از جمله اتفاقاتی که در سوریه رخ داد و تحولاتی که مثاتر از این اتفاقات بود و همچنین روی کار آمدن یکی از تندروترین گروههایی که در عربستان می توانست مسولیت را بر عهده بگیرد که طبیعتا بخشی از تحولات منطقه را تحت تاثیر قرار داد. ریاست جمهوری آمریکا نیز طبیعتا بر تحولات منطقه و نتیجه ای که بر این انتخابات داشتند اثرگذار بود. اما آنچه که در طول این یک سال رخ داده با توجه به حرکتی که اصلاح‌طلبان از سال 92 آغاز کردند و آیت الله هاشمی هم تا زمانی که در قید حیات بودند این مساله را عنوان کردند، این بود که عقلانیتی بین جریانهای سیاسی در کشور ما شکل گرفت که طبیعتا کشور را از در ورطه تندروی قرار گرفتن و یا رادیکالیسم دور می کند.

 

منصوری ادامه داد: نشانه روشن و مشخص این عقلانیت این است که در سال 95 با توجه به شکل‌گیری مجلس دهم و اتفاقاتی که در بین رقیب اصلاح طلبان افتاد، بخشی از نیروهای تندرو اثرگذاری سابق را در جریان اصولگرا ندارند. این خودش نشان می دهد که کشور ما به سمت اعتدال و پرهیز از تندروی ها حرکت می کند و این عقلانیت هم ناشی از درک واقع بینانه مسائل و مشکلات داخلی و هم تحولاتی است که در منطقه در حال وقوع است و اثر خود را بر فضای سیاسی کشور ما هم به جای خواهد گذاشت.

 

وی با اشاره به جبهه مردمی نیروهای انقلاب و نمایندگانی که این جریان سیاسی به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح کردند گفت: این جریان نمی‌تواند در تحولات انتخابات 96 اثرگذاری زیادی داشته باشد. احمدی‌نژاد نیز سعی می کند حداقل در فضای سیاسی کشور دست به رفتارهایی بزند که نشان دهد که این جریان همچنان در فضای سیاسی زنده است و به نوعی به نظر می رسد که طیف احمدی نژاد و حامیان او بیشتر به دنبال گروکشی با جریان های جدید است و تلاش می کنند تکلیف خود را از بقیه جریان های سیاسی که در دوره های گذشته حامی او بودند جدا کند. با وجود این، این جریان و طیف نمی تواند نقش موثری را به عنوان بازیگر جدی در انتخابات آینده از خود به جای بگذارد.

 

منصوری با بیان اینکه در سال 96 دو انتخابات مهم داریم و پیش بینی ای هم درباره این انتخابات وجود دارد، گفت: هرچند پیش بینی وقایع آینده در کشور ما کار خیلی آسانی نیست اما آنچه قابل پیش‌بینی است طبیعتا در طیف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت امتداد همان رویکرد و حرکتی است که از همان سال 92 آغاز شده و همین به شکل‌گیری یک انتخابات امیدوارکننده هم در سطح شوراها و هم ریاست جمهوری با شاخص هایی که مد نظر اصلاح طلبان است کمک می کند.

 

وی با اشاره به انتخابات شورای شهر در سال 96 بیان کرد: در سال 95 یکی از اتفاقات ناگواری که در انتخابات شوراها بسیار اثرگذار است و حساسیت مردم را نسبت به این انتخابات بیشتر خواهد کرد، فاجعه پلاسکو است و کشته شدن جمعی از آتش نشانان. طبیعتا این حساسیت را نسبت به شوراها و شهرداری ها در کشور ما دوچندان کرده است. بنابراین اگر در سال 96 هم همین رویکرد ادامه داشته باشد، کشور ما می تواند به سمت تحقق وحدت بیشتر حول منافع ملی و امتداد رویکرد اعتدالی که شروع شده و قوت این اعتدال کمک کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------