آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

بازی احمدی‌نژاد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , احمدی‌نژاد

متاسفانه نمی تواند این مسئله به صورت کامل تشریح کنم، اما آنچه که می‌توانم بگویم این است که بخش عمده بازی احمدی نژاد معطوف به آینده است.

 تقریبا چند ماهی است که محمود احمدی‌نژاد از غار تنهایی خود بیرون آمده است و به قول خودش روزه سکوت را شکسته و هر روز بیشتر از رو قبل خبرساز می شود و در صدر اخبار قرار می گیرد. هرچند این موضوع تازه ای نیست و معمولا همیشه تلاش کرده است که به نوعی خبرساز شود اما هدف از این تحرکات در آستانه انتخابات، قابل بحث است.

 

به گزارش فرارو همان روزهایی که دومین دوره ریاست محمود احمدی‌نژاد بر قوه مجریه به پایان رسید، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که او نه تنها حاضر نخواهد شد بی‌سرو صدا پاستور را ترک کند بلکه حاضر نخواهد شد عرصه سیاست و قدرت را از دست دهد و دیر یا زود دوباره خواهد آمد.

 

همان هم شد و بعد از خبرسازی‌های متعدد که در آستانه انتخابات مجلس انجام داده بود این بار( طی ماه‌های اخیر) با تغییر روش دوباره خبرساز شد. حالا چند ماهی می گذرد و یک روز فیلمی منتشر می‌کند و مدعی می‌شود نه خزانه خالی بوده و نه بدهی داشته و همه چیز در آن دوران خوب بوده است و روز دیگر در سخنرانی دولت را هدف قرار می‌دهد.

 

حالا در سومین فیلم در مقابل دوربین نشسته است و از روی یک برگه می‌خواند و به اظهارات حسن روحانی پاسخ می دهد، هنوز در تلاش است خود را به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار در عرصه سیاسی اثبات کند.

 

اما این بازی‌ها تا حدود زیادی برای وی هزینه به همراه داشته است و موجب شده فاصله قابل توجهی میان او برخی از نزدیکانش ایجاد شود. به طوری که از یک سو محمدعلی رامین سه گانه احمدی نژاد، مشایی و بقایی را سه دلقک بهاری می‌خواند و از سوی دیگر غلامحسین الهام هم دیگر در کنار محمود احمدی نژاد نیست و اخیرا در یکی از کانال‌های تلگرامی طیف بریده از احمدی نژاد به نقل از یک منبع آگاه آمده است: «دکتر الهام بیش از یک ماه است که با آقای احمدی نژاد هم ارتباطی نداشته و آخرین گفت‌وگوی ایشان مربوط به انتقال نقاط نگرانی و هشدار تعدادی از وزرای ولایتمدار دولت‌های نهم و دهم نسبت به فعالیت انتخاباتی آقای احمدی نژاد بوده که پیش از اعلام حمایت رسمی احمدی نژاد از بقایی صورت گرفته بود.» 

 

البته برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که آنچه این روزها از محمود احمدی‌نژاد شاهد هستیم، بازی خطرناکی است که عواقب به مراتب خطرناک تری برای او دارد و همین مسئله موجب شده بعضی از نزدیکانش فاصله خود را با او حفظ کنند تا مبادا ترکش‌های این بازی به آنها هم اثبات کند.

 

با اینحال با تماشای فیلم‌های جمهور و نوع ادبیات رئیس دولت دهم به وضوح مشاهده می شود که هدف او هرچه که باشد، جامعه هدفش منتقدان و مخالفانش نیستند و سعی دارد حامیان خود را حفظ کند و برای خود یک پایگاه اجتماعی محکم فراهم کند.

 

در همین خصوص فیاض زاهد تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فرارو ضمن اشاره به این نکته که رفتارهای محمود احمدی نژاد را باید از دو منظر سیاسی و روانشناسی مورد بررسی قرار داد، گفت: از منظر سیاسی او می‌داند که با عدم ورود او به انتخابات و تغییر سازوکارهای سیاسی در کشور، عمر سیاسی وی به پایان رسیده است. واقعیت این است که احمدی نژاد هنوز باور نکرده است که انتخاب وی در دو دوره 84 و 88 صرفا به دلیل شرایط و خواست جریان‌های در قدرت بود و او صرفا یک مامور برای دوره گذار بود.

 

وی ادامه داد: اما او آرام آرام در این نقش محو شد و خود را جدی گرفت و از آنجایی که توانسته بود در میان نیروهای حاشیه‌ای به واسطه دیدگاه‌ها و اقدامات پوپولیسیتی طرفدارانی پیدا کند، احساس کرد که می تواند به جمع بازیگران عرصه سیاسی کشور افزوده شود. اما همانطور که هگل گفته است تاریخ دو چهره دارد یکی چهره جدی و دیگری چهره کمدی و حالا احمدی نژاد روی جدی آن را می بیند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: احمدی نژاد متوجه نشده است که نیروی قابل اتکا در قدرت که بسیار هم مهم و تاثرگذار است، دیگر از او حمایت نمی‌کند.

 

زاهد ادامه داد: اما از منظر روانشناسی باید در نظر داشت افرادی نظیر محمود احمدی نژاد نمی‌توانند دوره انتقال قدرت و پایان عمر سیاسی خود را هضم کنند. بنابراین تلاش می‌کنند به نوعی با این روند مبارزه کنند.

 

وی اظهار کرد: اینکه احمدی نژاد تلاش می کند در صدر اخبار قرار بگیرد به عقیده من هم تاکتیک است و هم استراتژی. اگر شما دقت کرده باشید هیچگاه سابقه نداشته که رئیس جمهوری دست به چنین اقداماتی بزنند. زیرا به هرحال تا پیش از این تمامی روسای جمهور کشور روحانیونی بودند که کم یا زیاد به اصول و اخلاق روحانیت پایبند بودند دست به چنین کارهایی نمی زدند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: تاکتیک و استراتژی به این معنا او در تلاش است با استفاده از این اقدامات و اظهارات خود را وارد رسانه های مخالف کند. این همان کاری بود که ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی انجام داد. یعنی حرکاتی انجام می داد و حرف‌هایی می زد که رسانه‌های دموکرات با پوشش آنها می گفتند: ببینید این آدم نه ثبات رفتاری دارد و ادبیات مناسب و... اما واقعیت این است که این حضور در رسانه‌ها هدف و مطلوب ترامپ و احمدی‌نژاد است.

 

این فعال سیاسی تصریح کرد: احمدی نژاد فهمیده است که نمی تواند در رسانه‌های مستقل حضور داشته باشد و هیچ یک از آنها اخبار مربوط به او را پوشش نمی دهند. بنابراین سعی دارد به گونه‌ای بازی کند که مخالفان و منتقدانش اخبار او را پوشش دهند. این مسئله برای او بسیار حائز اهمیت است.

 

زاهد افزود: البته رفتارهای احمدی نژاد را می تواند از لحاظ سیاسی به گونه دیگری هم تحلیل کرد. او می داند که وقتی مشایی که بزرگ تر از بقایی بود، رد صلاحیت شد پس قطعا او که درحد نوچه مشایی است هم ردصلاحیت می شود. واقعیت این است که اصلا اینکه احمدی‌نژاد باشی و رئیس جمهور شوی و بقایی باشی و در سمت معاون رئیس جمهور حضور داشته باشی هم از عجایبی است که احتمالا فقط در ایران اتفاق می افتد.

 

وی تاکید کرد: با اینحال احمدی نژاد قصد دارد از این رد صلاحیت استفاده کند و با اعلام آن به نظام دهن کجی می‌کند و مدعی شود که قرار بود فقط من نیایم و قرار نبود اطرافیان من هم از میدان خارج کنید. از سوی دیگر با ردصلاحیت بقایی، احمدی‌نژاد سهم خود را از اصولگرایان پس می گیرد. یعنی اعلام می کند که به دلیل اینکه آنها حمایت نکردن، دیگر در زمینشان بازی نخواهد کرد.

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه ایده‌آل احمدی نژاد این است که روحانی رای بیاورد، گفت: احمدی نژاد می داند که اگرحسن روحانی موفق شود در این انتخابات هم پیروز شود، می تواند به آینده امیدوارتر شود. زیرا چهار سال دیگه می‌آید و می‌گوید با توجه به انتخابات 84 و 88 تنها کسی که می‌تواند در مقابل اصلاح‌طلبان بایستند و پیروز شود من هستم و اصولگرایان را مجبور می‌کند از او حمایت کنند. اما اگر روحانی در انتخابات پیش‌رو شکست بخورد، پرونده احمدی‌نژاد برای همیشه بسته خواهد شد.

 

همچنین زاهد در پاسخ به اینکه پس چرا با انتشار فیلم و سخنرانی‌ها سعی در تخریب دولت دارد، گفت: باید توجه داشته باشید که احمدی نژاد مشغول انجام یک بازی دوگانه است. اما این را می داند و قبلا هم به آن اشاره کرده است که روحانی به راحتی می تواند تمامی کاندیداهای اصولگرایان را شکست بدهد.

 

وی افزود: به هرحال روحانی حمایت جریان قدرتمند و محبوبی را دارد که در انتخابات سال 94 موفقیت بزرگی را کسب کردند. آنچه که باعث می‌شود روحانی شکست بخورد، یک انتخابات بی اهمیت و فشل است. اما اگر اصولگرایان به این سمت بروند که انتخابات دوقطبی شود قطعا صاحبان آرای خاکستری وارد میدان می شوند برای اینکه فرد دیگری وارد پاستور نشود و تجربه دو دوره دولت‌های نهم و دهم تکرار نشود، به روحانی رای می دهند.

 

زاهد در پایان در پاسخ به این سوال که آیا این مسئله که احمدی نژاد بازی خطرناکی را آغاز کرده است، صحت دارد، گفت: متاسفانه نمی تواند این مسئله به صورت کامل تشریح کنم، اما آنچه که می‌توانم بگویم این است که بخش عمده بازی احمدی نژاد معطوف به آینده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------