آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اگر همه با گشت ارشاد مخالفند چرا ون ها برگشتند؟ | ادعای جلیل محبی درباره بازگشت گشت ارشاد : کار دولت است

اسفند گذشته امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس جزئیاتی از لایجه حجاب در اختیار رسانه‌ها قرار داد که نشان می‌دهد قانون جدید تنها…

اصولگرایان هم رئیسی را جدی نگرفتند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اصولگرایان

 خاموشی بر اردوگاه اصولگرایان مستولی شده است. این مهم را می‌ توان از سکوت زنجیره ‌ای رسانه ‌هایشان دریافت. گویی این بار خروجی اتاق فکر شنبه‌ های نشریات و خبرگزاری ‌های جناح راست سکوتی است سلسله وار در قبال ثبت نام کاندیداهای هم کیش خود و حتی نامزدهای جناح رقیب.

 

  تصور همگان بر این اساس شکل گرفته بود که پس از ثبت‌نام سید ابراهیم رئیسی، تولیت فعلی آستان قدس رضوی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مطبوعات اصولگرا از او استقبالی پرشکوه می‌کنند و به پایکوبی می‌پردازند اما اگر شخصی روز شنبه در مقابل یکی از کیوسک ‌های روزنامه ‌فروشی می‌ایستاد و به نشریات اصولگرای روی گیشه، نظری می ‌افکند، به سختی می‌توانست دریابد که این روزها کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و بناست تا رئیسی کاندیدای واحد جناح راست بشود. 

 

گویی که جملگی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بودند و پذیرش اینکه زمانی شخصی چون ابراهیم رئیسی سکان دستگاه اجرایی را به دست بگیرد برای خود اصولگرایان هم دشوار بوده است. این در حالی است که مطبوعات اصلاح طلب نه تنها به بازتاب گسترده نام‌نویسی روحانی در انتخابات پرداختند، که تحلیل‌های فراوانی پیرامون رقابت میان رئیسی و روحانی نیز ارائه دادند.

 

** بایکوت قلم ‌های اصولگرایان

قرار بود اصولگرایان زیر بیرق تشکلی به اسم جمنا قرار بگیرند و از دل خود چهره ای کاریزماتیک و شناخته شده را معرفی کنند. به هنگام گمانه‌زنی‌ها در مورد کاندیدای نهایی جمنا، رسانه‌های اصولگرا با آب و تاب فراوان به پوشش خبری تصمیمات آن می‌پرداختند. اما به تدریج با جدی شدن کاندیداتوری ابراهیم رئیسی، آن شور و شوق فروکش کرد و به خاموشی گروید. 

 

گویی که خود اصولگرایان تمایلی به حمایت از شخصیتی که نه شناخته شده است و نه حائز سوابق اجرایی که در عوض، اکثر فعالیت‌های زندگی سیاسی‌اش محدود می‌شود به اقدامات قضایی و امنیتی، نداشتند.

 

جدول زیر حاکی از آن است که نشریات اصولگرا طی دو روز گذشته هیچ کدام تمایلی به انعکاس کاندیداتوری ابراهیم رئیسی نداشته‌اند و قلم‌های خود را بایکوت کرده و بر لبان مفسران خود مهر سکوت زده‌ و بیشتر از تبلیغ، به تخریب پرداخته‌اند و به جای استقبال از کاندیدای خود، در صفحه ‌های اول روزنامه ‌هایشان به تضعیف دولت حسن روحانی دست زده‌اند. انگار هدف، عدم رای‌آوری حسن روحانی است، حال هر که می‌خواهد بر مسند قدرت بنشیند.

 

** بیداد بی قانونی

ممکن است نشریات اصولگرا خاموشی خود را با علم کردن پرچم احترام به مر قانون توجیه کنند و استقبال سردشان از رئیسی را به دلیل ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد اعلام کنند. این در حالی است که در رسانه‌های اصولگرا عدم احترام به قوانین کشور بیداد می‌کند. به طوری که در طول چهار سال گذشته آنچه توسط این رسانه‌ها نشانه می‌رفته و نادیده گرفته می‌شده مباحث مربوط به امنیت ملی کشور بوده است. 

 

از افشا و تحریف فایل صوتی محرمانه محمد جواد ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گرفته که این روزنامه ‌ها در عناوینی چون «اشتباه کردیم» و «اعتراف می‌کنم اشتباه کردیم» و «بفرمایید استماع» تا استفاده از تیترهای خلاف قانون. از همین روی، این رسانه‌ها نمی‌توانند با مانور دادن بر روی موج رعایت قانون عدم تبلیغات پیش از موعد، سرپوشی بگذارند بر استقبال سردشان از ابراهیم رئیسی!

 

**دو دلیل سکوت

درباره علت استقبال سرد اصولگرایان از ابراهیم رئیسی، محمد کیانوش راد عضو حزب اتحاد ملت و نماینده مجلس ششم، به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: سکوت رسانه‌های مخالف دولت دو دلیل دارد. نخست آنکه این رسانه می‌خواهند نمایش رعایت قانون دهند و بگویند که ما تبلیغات زودتر از موعد نمی‌کنیم. دوم آنکه درصدد هستند تا موضوع کاندیداتوری رئیسی را در ابهام قرار دهند تا بتوانند مجموعه اصولگرایان را به خط کنند و بعد به تفصیل، به تبلیغات بپردازند تا متهم به تک روی نشوند.

 

**اصولگرایان به دنبال فرصت‌اند

وی افزود: چرا که در میان اصولگرایان ابراهیم رئیسی به دلایل مختلف نتوانسته جایگاه قابل قبولی از نظر حمایتی کسب کند و همانگونه که می‌دانیم، جمنا به وجود آمد تا محصول از پیش مشخص و آمده شده‌ای را به نام ابراهیمی رئیسی به بازار انتخابات عرضه کند. منتها به دلیل آنکه برخی از اصولگرایان می‌دانستند بازی بازیگردانان جمنا نهایتاً برای رسیدن به رئیسی است، از ابتدا این طرح را درک کردند و در واقع باعث شدند تا جمنا زاییده نشده، دچار مرگ زودرس شود.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر تمامی تلاش‌های اصولگرایان در این است که بتوانند به همگرایی مقبولی دست یابند. از همین روی، سکوت اصولگرایان، گرفتن فرصتی است برای حل اختلافات درون جناحی و اینکه تا چه حد موفق بشوند یا نشوند، مسئله بعدی است که باید در انتظار آن کمی صبر کنیم.

 

**رئیسی را قبول ندارند

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون رئیسی نتوانسته موجب همگرایی اصولگرایان شود و رسانه‌های آنها را به سکوت واداشته، اظهار کرد: بخشی از آن به دلیل عدم برخورداری رئیسی از تجربه کافی است. نسبت به بعضی از عملکردهای او حتی برخی از اصولگرایان ممکن است حساسیت داشته باشند. به همین دلیل می‌خواهند در یک فرآیند گفت‌وگویی، به اجماع کاملی برسند؛ با فرض اینکه حمایت قاطعی هم از سوی اصولگرایان صورت بگیرد.

 

کیانوش راد خاطرنشان کرد: جریان احمدی نژاد یک خطر اساسی برای اصولگرایان است. احمدی نژاد امروز برای اصلاح طلبان خطر قابل توجهی تلقی نمی‌شود. اما این خطر برای اصولگرایان بسیار بسیار بالاست و اصولگرایان به دنبال یافتن راهی برای ساکت کردن احمدی‌نژاد هستند چون می‌دانند که احمدی‌نژاد همراه آنان نخواهد شد؛ پس به دنبال افشاگری و تهدید احمدی‌نژاد هستند. اما به نظر می‌آید با فضایی که احمدی‌نژاد، بقایی و مشایی برای خود به وجود آورده‌اند، عملاً در مسیری خواهند رفت که امکان همکاری با طیف اصولگرایان حامی رئیسی به کم‌ترین درجه خودش خواهد رسید.

 

**رئیسی جذاب نیست

احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم و استاد دانشگاه نیز بر این باور است که رئیسی کاندیدای همه اصولگرایان نیست. او در این‌باره به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: دلیل استقبال سرد رسانه‌های اصولگرا از ابراهیم رئیسی آن است که رئیسی یک انتخاب اصلی و بالطبع بدنه جوان‌های اصولگرایی نیست. همین امر احتمالا در رسانه‌های اصولگرا نیز بازتاب داده شده است. ابراهیم رئیسی، فرد خبرساز و جریان آفرین در صحنه سیاسی نبوده که بتواند شور و هیجانی ایجاد کند.

 

وی افزود: فرض کنید مثلا فردی دیگر از همان جنس کاندیدا می‌شد، چون دیدگاه‌های سیاسی مشخصی دارد می‌توانست در صحنه سیاسی موجی ایجاد کند. منتها به نظر من، ابراهیم رئیسی فاقد آن وجنات جذاب و موج آفرین است، حال شاید در مناظرات سیاسی و نطق ‌ها بتواند خودی نشان دهد و طرفدارانی را به دست آورد اما تا به این جای کار حتی برای خود اصولگرایان هم فاقد جذابیت بوده است.

 

 

 اخبار  سیاسی  -  آفتاب  یزد  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------