آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

روحانی: چهره‌های دارای امید مردم از هر نظرسنجی برای من مهم‌تر است / برخی تصور می‌کنند، امر به معروف تنها تاکید به حفظ حجاب است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , روحانی

رئیس جمهور با اشاره به اینکه چهره‌های مردم از هر نظرسنجی برای من مهم‌تر است، گفت: وقتی در خیابان‌های تهران و یا هر شهر دیگر و حتی در تبریز در چهره‌های مردم را می‌دیدم، امید موج می زند.

به گزارش  انتخاب ؛ حجت الاسلام والمسلیمن حسن روحانی شب گذشته در دیدار با نخبگان آذربایجان شرقی که در سالن اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های مردم آذربایجان در طول تاریخ، اظهار داشت: مردم آذربایجان با بهمن 56 بهمن 57 را آفریدند، لشکر عاشورا در دفاع مقدس دلاوری‌ها و شجاعت فراوانی از خود نشان داد، این مردم مرزبانی را به دنیا معرفی کردند، امروز هم امید ما به آذربایجان وتبریز است.

 

وی دیدار امروز خود از مناطق سیل زده را یادآور شد و با بیان اینکه داغداران با صبر صحبت کردند و از ما امروز چیزی نخواستند ولی از ما تشکر کردند، افزود: مردمی که عزیزان خود را از دست داده بودند، در عین حال چیزی از ما نخواستند و این مردم هستند که ایران را می‌سازند.

 

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما روزهای سرنوشت سازی را در پیش رو داریم، گفت: مردمی که با ایثار و حضورشان در خرداد 92 کشور را در مسیر دیگری قرار دادند، با وحدت و اتحادشان، امید و آینده نگری‌شان، نه تنها ایران را امن کرد، امنیت را صادر کرده و بغداد، کربلا، نجف، سامرا و کاظمین را حفظ کردند، مردمی که دیار حضرت زینب را حفظ کرده و امروز امید بسیاری از کشورها هستند و توان، سیاست و منطق خود را در برابر قدرت‌های بزرگ به نمایش گذاشتند. مردمانی که پرچم ایران را بالای سر کشتی‌های نفت کش و حمل بار به اهتزار در آوردند.

 

روحانی با اشاره به اینکه ما اراده کرده‌ایم و می‌توانیم اکنون از طریق سیستم مدرن بانک‌ها، تجارت را برقرار کنیم، ابراز داشت: امروز به جای صرافی در کشورهای مختلف که اموال صادرکنندگان و... را بردند، دوباره راه نقل و انتقال را باز کردیم.

 

وی افزود: ایران کشور مردمی است که توانستند بعد از سال‌ها واردات را از غیر پول نفت به ثمر بنشانند، نفت را می فروختیم و از پول نفت برای نان شب گندم وارد می‌کردیم، اما امروز نه تنها پول نفت را برای گندم مصرف نمی‌کنیم، نان سفره خود را خود تهیه می‌کنیم، بلکه در سال 95 بیش از 3 میلیون تن گندم را در عرصه صادرات قرار دادیم.

 

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه از صادرات غیرنفتی نیازهای خود را تأمین می‌کنیم، ادامه داد: 62 سال در انتظار چنین روزی بودیم که بدون نفت بتوانیم کالای مورد نیاز را وارد کنیم. در سال 94 تراز تجاری ما برای اولین بار مثبت شد و صادرات غیر نفتی نزدیک 1 میلیارد دلار بیش از واردات ما بود و در سال 95 نیز باز هم تراز تجاری ما مثبت بود و صادرات ما 300 میلیون دلار بیش از واردات بود. اینکه دو سال پشت سر هم تراز مثبت تجاری داشته باشیم، من در تاریخ ایران به یاد ندارم.

 

روحانی با اشاره به اینکه برای اولین بار در دولت یازدهم هر مقدار که تورم بود، حقوق کارگران و کارمندان و مستمری بگیران را بیش از تورم قرار دادیم، افزود: در دولت یازدهم هیچ وقت تورم از حقوق مردم پیشی نگرفت، بیش از همه، فشار بر روی افرادی است که حقوقشان ثابت است. اگر به سال 91 و 90 برگردیم، تورم 30 درصد بود، حقوق 20 درصد افزایش یافت و همیشه تورم بیش از حقوق بود.

 

وی با تاکید بر اینکه مردم در فشار هستند، گفت: تحت فشار بودن مردم درست است و مردم مشکلات دارند ولی دانیم که بعد از سال‌ها تحریم و فشار کشور در این موقعیت قرار گرفته است، دست به دست هم دادیم و قدم به قدم داریم مشکلات را حل می‌کنیم. قول دادیم در این دولت حصر ایران را بشکنیم چراکه ایران در محاصره قدرت‌ها بود و نمی‌گذاشتند نفت را صادر کنیم، گفتند بیش از 1 میلیون نمی‌توانیم نفت صادر کنیم، نفت به هر کسی نمی‌توانستیم بفروشیم و طرف مقابل هم شرط پرداخت را تعیین می‌کرد، اما امروز اینگونه نیست، مگر عزت ملت ایران در چه شرایطی است؟

 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بازار صادرات را از دست داده بودیم و همه تلاش‌ها برای رفع تحریم برای بازگرداندن بازار صادرات و تأمین نیاز واردات است، ابراز داشت: در 3.5 سال اخیر 11 فاز پارس جنوبی را به بهره برداری رساندیم، برخی قطعات را نداشتیم تا به بهره برداری برسد ولی امروز راه باز شد و محاصره شکسته شد و مردم به طرف پیشرفت حرکت کردند.

 

وی با بیان اینکه به خاطر شرایط سفر به عجب شیر و آذرشهر که برای همدلی و همدردی آمدیم، فرصت اعلام طرح‌های افتتاح شده بدست نیامد، گفت: سد بستان آباد که امروز در دولت یازدهم افتتاح شد، بیش از 10 تا 11 روستا را از فاجعه سیل نجات داد، ضمن اینکه لایروبی اگر نمی‌شد، خسارات بزرگی پدید می‌آمد که قابل تصور نیست.

 

روحانی ادامه داد: با طرح دیگری که امروز وزیر جهاد کشاورزی افتتاح کرد، 2500 هکتار زمین کشاورزی با سیستم مدرن آبیاری می‌شوند، ضمن اینکه امروز پروژه‌های بزرگ صنعتی هم کار خود را آغاز کرد، بنابراین آذربایجان شرقی این توان را دارد که یکی از مراکز بزرگ صنعتی و کشاورزی و گردشگری کشور شود. همه زمینه‌ها در این استان آماده است و همدلی موجود در بین مسئولان و فداکاری و مدیریت مدیران ارشد استان و مردم غیور و آماده به کار و امیدواری که در استان هست، زمینه را بیش از پیش فراهم می‌کند.

 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه چهره‌های مردم از هر نظرسنجی برای من مهم‌تر است، گفت: وقتی در خیابان‌های تهران و یا هر شهر دیگر و حتی در تبریز در چهره‌های مردم را می‌دیدم، امید موج می زند. هر وقت به تبریز آمدم روحیه جدیدی برای ما ایجاد شد.

 

وی با تاکید بر اینکه با توکل به خدا گره‌ها را باز می‌کنیم، تصریح کرد: آن‌هایی که نا امیدی را در کشور ترویج می‌کنند و می‌خواهند بگویند که شما در انتخابات 92 حماسه نیافریدید، مردم در 92 انتخابات اشتباه بود، مردم در برابر قدرت‌های بزرگ پیروز نشدند و عظمت ملت ایران در برابر دشمنان متجلی نشده است، به منافع و مصالح ملی خدمت نمی‌کنند.

 

روحانی با بیان اینکه تبریز آمادگی شکوفایی بیشتر را دارد، ادامه داد: وقتی استاندار می‌گوید 48 بنگاه نیمه فعال، فعال شده، حتماً این استان قدرت دارد به جای 48 بنگاه صنعتی و اقتصادی، ده‌ها مرکز را به فعالیت وادار کند ودولت آماده کمک است.

 

این مقام ارشد قوه مجریه، با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی هم کمک می‌کند، ابراز داشت: اگر سرمایه گذاری‌ای داشته باشید که نیاز به کمک ملی دارد، صندوق توسعه ملی به عنوان قدرتی در کنار دولت، با همه فشارهای مالی کمک می‌کند.

 

وی افزود: تا دو روز پیش بر اساس آمار بانک مرکزی حدود 40 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی ریخته‌ایم که 38 میلیارد از صادرات و حدود 2 میلیارد از بدهی دولت قبل را پرداخت کرده‌ایم، این پول برای کمک به سرمایه گذار است که سود تسهیلات صندوق توسعه ملی با دلار 4 درصد است.

 

وی مشکلات بانکی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید موضوع بانک‌ها را با دست به دست هم دادن حل کنیم، قاچاق کالا باید حل شود و فساد باید ریشه کن شود.

 

روحانی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته میزان قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسیده است، افزود: احتمالاً از 15 میلیارد هم بیشتر کاهش داشته است و این قدم بزرگی است و باید قدم به قدم قاچاق را به صفر برسانیم.

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تصمیم ما این است که کار را نیمه کاره رها نکنیم، گفت: تا اینجا، حضور و کارهای ما با حمایت، اعتماد و کمک مردم بوده، بدون حمایت مردم و رهنمود رهبری مگر می‌توانستیم حصر را بشکنیم و موفقیت به دست آوریم؟

 

وی ادامه داد: حضور پریروز در عسلویه برای من غرور آفرین بود، ما در یک روز 20 میلیارد دلار پروژه را افتتاح کردیم که در تاریخ ایران سابقه ندارد. 11 فاز گاز را افتتاح کردیم و استفاده از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز شد، 4 پتروشیمی افتتاح شد 2 پتروشیمی هم آماده بود ولی چون یک هفته تا تکمیل باقی مانده بود، افتتاح نکردم، چرا که پروژه‌هایی که به اتمام نرسیده را افتتاح نمی‌کنم لذا با این اوصاف چرا امیدوار نباشیم به آینده؟

 

روحانی با بیان اینکه در این دولت با سد امروز بستان آباد 35 سد بهره برداری و تکمیل و افتتاح شده است، خاطر نشان کرد: کل سدها 173 سد بوده که این تعداد سد در سه سال کار بزرگی است، چرا امیدوار نباشیم به آینده؟

 

وی با اشاره به اینکه 11 درصددر دولت یازدهم به تولید برق اضافه شد و امروز چهاردهمین تولید کننده هستیم، ابراز داشت: چرا نباید به آینده امید نداشته باشیم؟

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم فقط مشکلات را کنار زدیم و لوکوموتیو را روی ریل آوردیم، اظهار داشت: این را هم بگویم که در این دولت 160 لوکوموتیو نو به کشور وارد کردیم، برخی فکر می‌کنند فقط هواپیما می‌آوریم، توسعه بزرگ در بنادر داریم و ناوگان حمل و نقل جاده‌ای هم در حال نوسازی است. چابهار را فرصت نکردیم افتتاح کنیم که توسعه این بندر هم از دستاوردهای این دولت است.

 

روحانی ادامه داد: برخی در روز روشن که آفتاب است، طرف آن را شب می‌بیند، چرا دروغ و تهمت و رودررویی و چنگ به صورت هم می‌زنید، انتخابات برای تهمت و نزاع نیست، برای سربلندی ایران است و برای آمدن پای صندوق باید تشویق کنیم تا صف‌های طولانی تشکیل شود. همه باید پای صندوق بیایند و بقیه را هم تشویق کنند، نباید کسی بگوید که رأی من در آینده کشور تأثیر گذار نیست و هیچ کسی فکر نکند جایزه‌اش از صندوق نمی‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین  در نشست ویژه ستاد بحران استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه  ملت ایران هنگام حادثه و غم، برادرانه کنار یکدیگرند، تصریح کرد:دولت برای بازسازی مسکن خانوارهای سرپرست از دست داده و جبران خسارات کشاورزان وارد عمل می شود.

 

وی هدف این سفر را  ابراز تسلیت و همدردی با آسیب دیدگان سیل اخیر در آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار دانست و گفت: البته مردم عزیز در استان‌های مجاور هم، شاهد این حادثه در حد پایین‌تری بودند اما تعداد افرادی که جان خود را از دست دادند و میزان خسارات در این استان بیشتر بود و نیاز بود که ما از طرف ملت و دولت ایران به مردم حادثه دیده اعلام کنیم که همواره در کنار آنها هستیم.

 

رییس‌ جمهور با تاکید بر اینکه  نقش مردم این خطه بویژه از دوران مشروطه تا انقلاب اسلامی سرنوشت ساز بوده است خطاب به مردم استان آذربایجان شرقی، گفت: در دوران دفاع مقدس، مردم این خطه به خوبی امتحان خود را پس دادند و این مردم شایسته قدردانی والا از سوی مسئولان و آحاد ملت ایران هستند.

 

روحانی  با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب که خود فرزند این دیار است، همواره توجه خاصی به مسایل این خطه دارند، گفت: خوشبختانه امروز با حضور نماینده محترم ولی فقیه، هماهنگی و همدلی خوبی میان کلیه نیروهای کشوری و لشکری آذربایجان شرقی برقرار است.این استان مسئولان لایقی داشته و دارد و نیروهای مسلح این دیار اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج نه تنها در اینگونه حوادث و برای ایجاد امنیت، همواره در صحنه بودند بلکه در همه مقاطع نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

 

رییس جمهور با اشاره به اینکه حوادث، امتحانی برای همه ما است و باید همواره آماده باشیم، گفت: در طول تاریخ، بشر با این حوادث و بلایای طبیعی و غیرمنتظره مواجه بوده و فراز و نشیب‌های زیادی را داشته است، اما حادثه اولاً یک امتحان است که هرگاه رخ می‌دهد، باید به خوبی امتحان خود را در برابر خدا، تاریخ و ملت، انجام داده و وظیفه خود را به خوبی، ایفا کنیم.

 

روحانی با بیان اینکه درجه احساس مسئولیت و رسیدگی به مشکلات خود گامی در راستای امر به معروف است، گفت: برخی تصور می‌کنند، امر به معروف تنها تأکید به رعایت اقامه نماز اول وقت و حفظ حجاب است، اما این در حالی است که تمام نیکی‌ها در زمره معروف قرار دارد. به گونه‌ای که در روایات آمده اگر در جاده‌ای سنگی افتاده آن را بردارید تا کسانی که در شب در آن جاده تردد می‌کنند، دچار مشکل نشوند و این را یک وظیفه می‌دانند.

 

روحانی افزود: امیر مؤمنان در نهج‌البلاغه می‌فرمایند همه شما در برابر همه دشت‌ها، کوه‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و محیط‌زیست مسئولید؛ ما در برابر همه جنبندگان و حیوانات، مسئولیم و این مسئولیت سخت و سنگین است.

 

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: اگر نسبت به طبیعت، یار و وطن خود وظیفه‌مان را به خوبی انجام ندهیم، طبیعت، روزی جبران کرده و پاسخ ما را خواهد داد.

 

روحانی با اشاره به اینکه شاید سال‌ها سیلی از یک رودخانه عبور نکند، اما قطعاً ایجاد آن دلیل دارد و حکمتی بوده که این رودخانه ایجاد شده، گفت: در حوادثی نظیر سیل اخیر، اگر لایروبی بخاطر دریاچه ارومیه انجام نشده بود امروز باید شاهد اتفاقات بیشتر و ده برابر شدن مصیبت‌ها می‌بودیم. اگر به فکر دریاچه ارومیه نبودیم و اگر به فکر آن نباشیم چه حوادث تلخی را می‌تواند برای ما به دنبال داشته باشد. ما در برابر سرزمین مان مسئولیم و باید پاسخ دهیم.

 

رییس‌ جمهور ادامه داد: اگر به دریاچه ارومیه رسیدگی نشود و این دریاچه خشک شود، نمک آن با یک توفان می‌تواند دشت‌های زیبای منطقه را از بین ببرد.

 

روحانی با اشاره به افتتاح سد کلقان در بستان‌آباد، اظهار داشت: اگر سدهایی که ایجاد شده، وجود نداشت، ممکن بود، بسیاری از روستاها در این سیل دچار خسارت و آسیب شوند.

 

رییس‌ جمهور با تأکید بر ضرورت انجام اقدامات و برنامه‌ریزی برای آنکه در حوادث مشابه در آینده آمادگی لازم را داشته باشیم و آنچه لازم است، برای سلامت مردم، فرزندان و وطن‌مان، امروز انجام دهیم، گفت: این بسیار تأثربرانگیز است که می‌بینیم در یک حادثه اینچنین جوانی تمام اعضای خانواده خود را از دست داده و این غم، غم بسیار بزرگی است و اگر دلداری‌ها و برادری مردم آن روستا نباشد نمی‌توان این غم را تحمل کرد. این برادری و محبت و اینکه همه مردم در این حوادث با هم همدل و متأثر هستند، بسیار ارزشمند است.

 

روحانی با بیان اینکه امروز گسترش وسایل ارتباط جمعی، حوادث را به سرعت و به خوبی در جامعه منعکس می‌کند، گفت: وسایل ارتباطی هم برای ما درس‌آموز بوده و هم در عین حال تأثر را عمومی می‌کند.

 

رییس‌ جمهور ملت ایران را مردمانی خوب و همدل توصیف کرد و گفت: اگر وحدت، اخوت و یکپارچگی مردم نبود، دشمنان ملت ایران در شرایط کنونی و پرآسیب منطقه و جهان، توطئه‌های خود علیه این ملت را افزایش می‌دادند، اما آنچه امروز امنیت کشور را حفظ کرده ، وحدت و برادری است که میان مردم وجود دارد.

 

 روحانی با اشاره به اینکه براساس سفارش قرآن در اینگونه حوادث همه باید نسبت به هم احساس دلسوزی و برادری داشته و خوبی‌ها را ترویج کنیم، گفت: ‌امر به معروف دنیای بسیار وسیعی دارد و همه نیکی‌ها و کارهای پسندیده، از جمله کمک به جمع‌آوری معتادان و متکدیان متجاهر و رسیدگی به امور مردم، جزو آن است.

 

رییس‌ جمهور با تأکید بر ضرورت انجام صله رحم و توجه به همسایگان، گفت: این بسیار مهم است که ما به هم کمک کرده و دست یکدیگر را در مشکلات بگیریم.

 

 روحانی با بیان اینکه سازمانهای پیش بینی کننده حوادث و اطلاع رسانی آنها باید تقویت شوند،گفت: وسایل ارتباط جمعی و سازمان‌هایی که وظیفه اطلاع‌رسانی در این راستا را دارند مانند، سازمان هواشناسی مسئولیت بالایی داشته، چرا که امروز وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی دنیای جدیدی را روی ما گشوده است و این در حالی است که باید حواسمان نسبت به جوانان‌مان در این فضا باشد چرا که فضای مجازی همانند یک چاقوی تیز برنده و دو لبه است که باید جوانان را نسبت به آن آگاه و هوشیار کنیم.

 

رییس جمهور با بیان اینکه برخی می‌گویند، چرا دولت در روستاها به دنبال وسایل ارتباط جمعی است، گفت: روستای امروز، با گذشته فرق دارد و امروز شرایط خاصی در جامعه حکمفرماست و مردم روستاها باید، آگاه و با علم و دانش باشند.

 

روحانی تصریح کرد: با گسترش وسایل ارتباط جمعی، روستاهای بالادستی در هنگام بروز سیل می‌توانند به روستاهای پایین دستی اطلاع‌رسانی کنند و باید از این وسایل ارتباط جمعی استفاده کنیم، تا خسارات این حوادث کاسته شود.

 

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه همه باید در هنگام حوادث طبیعی به صحنه بیایند، اظهار داشت: بنیاد مسکن در این حوادث به خوبی ورود می‌کند و سرعت عمل بسیار مهم است. باید برای کسی که سرپرست خانواده خود را از دست داده مسکن بسازیم و دولت باید این وظیفه را به عهده بگیرد و چنین نیز می‌کند.

 

روحانی با اشاره به آمار 18 هزار هکتار مزرعه و 4 هزار هکتار باغ‌های آسیب‌دیده در سیل اخیر، گفت: باید کمک کنیم که مشکلات کشاورزان منطقه که همه زندگی آنان به کشاورزی وابسته است، حل شود.

 

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه دولت و ارگان‌های مختلف، باید در زمینه امور زیربنایی و کمک به مردم وارد عمل شوند، افزود: امروز شرایط هلال احمر از نظر هوایی و انبارهای استانی نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده و در آینده نیز بهتر خواهد شد.

 

روحانی با بیان اینکه امروز همه استان‌ها آمادگی کامل برای این حوادث دارند و مجهز هستند، از همه مسئولین ذیربط در این استان، هلال احمر، نیروهای مسلح و انتظامی و وزارتخانه‌های مرتبط قدردانی کرد.

 

رییس‌ جمهور ادامه داد: این باران رحمت بود و البته در کنار آن مشکلاتی نیز بوجود آمد که باید سریعاً جبران شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------