آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

شهردار مرخصی ندارد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,شهردار

 

او سفر می‌رود؛ اما برگه‌های مرخصی‌اش را پر نمی‌کند یا اگر می‌کند، برگه‌هایش امضا ندارد یا اگر امضا دارد، فقط امضای یک نفر پای آن است؛ چمران، رئیس شورای شهر؛ درحالی‌که طبق قانون، درخواست مرخصی‌های محمدباقر قالیباف باید در صحن علنی شورا طرح و تعیین جانشینش هم به تصویب برسد، بعد از آن او اجازه استفاده از مرخصی را دارد؛ رخدادی که تا این لحظه درباره نامزد اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦، رعایت نشده است. صحن شورا نه برگه مرخصی قالیباف را دیده است و نه رخ قائم‌مقام را. قالیباف از هفته گذشته تبلیغات انتخاباتی خود را با سفر به کرمانشاه کلید زد. 

 

روز گذشته محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران، به ایلنا گفت: «بر اساس قانون، آقای قالیباف باید از شورای شهر مرخصی بگیرد و باید یک‌ جانشین مشخص کرده و معاونان شهردار یا هرکدام از کارمندان شهرداری نیز که در ستاد ایشان مشغول هستند، باید از سمت خود استعفا دهند. مقرر شده به این مسئله در جلسه آتی شورا پرداخته شود. شورای شهر با فعالیت‌های انتخاباتی قالیباف مشکلی ندارد؛ ولی حداقل باید قانون را رعایت کند. مرخصی قالیباف تاکنون به اطلاع اعضای شورا نرسیده و در صحن نیز اعلام نشده است».

 

٢٩ فروردین هم رحمت‌اله حافظی در جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور درباره بحث مرخصی شهردار، گفت: «به استناد ماده ٩ آیین‌نامه حقوق و مزایای شهرداران، مصوب ١٩ خرداد سال ٧٠، شهردار به‌ازای هر یک‌ سال، یک ماه مرخصی دارد. در تبصره یک این ماده ذکر شده تاریخ استفاده از مرخصی، بنا به تقاضای شهردار از سوی شورای شهر تعیین می‌شود؛ بنابراین باید مرخصی شهردار از سوی شورا تصویب شود. همچنین در صورت موافقت شورا، استفاده از این مرخصی تا دو ماه به تعویق می‌افتد».

 

آن‌طور که از اخبار برمی‌آید، مرخصی‌های شهردار پایتخت فقط به گوش یک نفر رسیده و آن هم کسی نیست جز مهدی چمران، رئیس اصولگرای شورای شهر و حامی قالیباف که پیش از این گفته بود: «شهردار تهران برای حضور در تبلیغات ریاست‌جمهوری از شورا مرخصی خواهد گرفت». چمران تأکید کرده بود: «قطعا شهردار تهران به قوانین مسلط است و قبل از هرگونه کار تبلیغاتی در حوزه ریاست‌جمهوری، مرخصی اشاره‌شده را از شورا درخواست خواهد کرد».

 

ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، به مهر گفته است: «تاکنون عرف بر این بوده که شهردار تهران مرخصی‌های خود را با رئیس شورای شهر تهران هماهنگ کند. در سفرهای خارجی نیز همه مرخصی‌ها با هماهنگی رئیس شورای شهر بوده و هیچ‌گاه در صحن مطرح نشده و اعتراضی هم به این موضوع نشده است». گویا شهردار تهران و برخی چهره‌های شورای شهر نزدیک به او، ازجمله مهدی چمران، با وجود قانون، آن را کنار گذاشته و رویه‌ای خودخواسته را جایگزین آن کرده‌اند؛ همان چیزی که در ادبیات قناعتی از آن به‌عنوان «عرف» نام برده می‌شود. اما گویا آش آن‌قدر شور شده که ماجرای مرخصی‌های قالیباف قرار است در جلسه امروز شورای شهر مطرح شود. این خبری است که قناعتی آن را تأیید کرده است. 

 

مورد مشابه مشهد

بااین‌حال، ماجرای شهرداران و انتخابات فقط به تهران مربوط نیست؛ این ماجرا در مشهد هم مسئله شده است. سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد، در واکنش به احتمال استعفای خود از سمت شهردار مشهد به ‌دلیل فعالیت در ستاد رئیسی، گفته بود: «هرکسی می‌تواند برای کاندیدای مدنظر خود تبلیغ کند. قطعا زمانی که اقدام به کار انتخاباتی می‌کنم، بدانید در مرخصی هستم». مرتضوی در پاسخ به این سؤال که آیا در زمان مرخصی برای خود جانشینی انتخاب می‌کند، گفته بود: «اگر ضرورتی باشد، این کار را انجام می‌دهم؛ در غیر این صورت، معاونان بنده حضور و فعالیت خواهند داشت». بااین‌حال، مدیر روابط‌عمومی شهرداری مشهد گفته است: «شهردار مشهد مرخصی نگرفته و تنها روزهایی که برای کارهای انتخاباتی در مشهد نباشد، از حق قانونی‌اش استفاده می‌کند».

 

ماجرای تبلیغات انتخاباتی قالیباف و حامیانش فقط به مرخصی‌های خود شهردار هم محدود نیست؛ در همان روزهای پیش از اعلام تأیید صلاحیت‌ها و آغاز تبلیغات انتخاباتی، حامیان قالیباف اقدام به برگزاری یک تجمع غیرقانونی کردند؛ با وجود مخالفت وزارت کشور و استانداری با برگزاری تجمعات انتخاباتی، پیش از آغاز زمان تبلیغات؛ حامیان دو نامزد یعنی احمدی‌نژاد و قالیباف دعوت به برگزاری تجمع کرده بودند. حامیان احمدی‌نژاد بعد از اعلام رسمی استانداری تهران از موضع خود کوتاه آمدند؛ اما تجمع حامیان قالیباف برگزار شد. نکته شایان توجه دیگر، همراهی کارمندان شهرداری تهران در روز ثبت نام قالیباف بود.  

 

اخبار  سیاسی  - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------