آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

اصولگرایان به اردوگاه رئیسی کوچ می‌کنند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اصولگرایان

تا اینجای کار هفت هیچ به نفع رئیسی. حالا این تاکتیک انتخاباتی‌شان است یا نه؛ اینکه در لحظه آخر همه چیز قرار است برعکس شود و رئیسی به نفع قالیباف کنار رود یا نه؟ کسی خبر ندارد.

 به گزارش شرق؛جامعه روحانیت مبارز و جبهه پایداری، زاهدی، زریبافان و زاکانی سه نامزد ردصلاحیت‌شده، عباسی یک نامزد انصرافی و جلیلی که از ورود به عرصه انتخابات خودداری کرد، تاکنون رسما و علنا به سمت رئیسی کوچیده‌اند. دیروز سعید جلیلی نامزد اصلح جبهه پایداری در سال ٩٢ به دیدار ابراهیم رئیسی نامزد اصلح جبهه پایداری در سال ٩٦ رفت. از میان احزاب و جریان‌ها جامعه روحانیت رسما و جبهه پایداری فعلا غیررسمی از ابراهیم رئیسی حمایت کرده‌اند.

 

اگرچه قبل از اعلام صلاحیت‌ها جبهه پایداری حمایتش از رئیسی را پس گرفت اما محمدجواد ابطحی، از اعضای جبهه پایداری گفته است: «یکی از کاندیداهای اصلی جبهه پایداری رئیسی است و در این رابطه با جمنا به توافق رسیده‎ایم، اما باید منتظر تأیید صلاحیت‎ها باشیم و پس از آن به طور رسمی خبر حمایت خود را اعلام کنیم.این به این معنا نیست که جبهه پایداری رئیسی را قبول ندارد، بلکه تنها می‎خواستیم تأمل بیشتری انجام دهیم».

 

نزدیکان و اعضای جبهه پایداری در این مدت به نقل از آیت‌الله مصباح یزدی اعلام کرده بودند که او به یارانش در جبهه پایداری گفته است ابراهیم رئیسی نامزد اصلح است و از او حمایت کنند. سعید جلیلی که دیروز به دیدار رئیسی رفته است، چهار سال قبل نامزد اصلح این جریان بود و فعالیت‌های یک سال گذشته‌اش همه حاکی از قصد و حضور جدی او در انتخابات بود اما یکباره از رقابت‌ها کنار کشید و ثبت‌نام نکرد. او در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در بین نامزدها یک فرد اصلح وجود دارد که باید به او رأی داد. دیدار روز گذشته او با رئیسی مشخص کرد که مقصود جلیلی از فرد اصلح همان رئیسی بوده است. احتمالی که بعد از اعلام حمایت آیت‌الله مصباح از رئیسی و با توجه به اختلافات شدید جریان قالیباف با جلیلی و جبهه پایداری در سال ٩٢ چندان بعید نبود.

 

در بیانیه جبهه پایداری که هفته گذشته بعد از انتشار از کانال تلگرامی این جبهه حذف شده، آمده بود: «شورای مرکزی جبهه پایداری از همه اعضا و هواداران پرتلاش و خستگی‌ناپذیر و بی‌ادعا و خدوم خود در سراسر کشور دعوت می‌نماید صادقانه و خالصانه با مدد از ارواح پاک و طیبه شهیدان برای معرفی نامزد اصلح انقلاب حضرت آیت‌الله رئیسی به هر طریق شرعی ممکن تلاش نموده و همه اطرافیان و دوستان را به این مهم تشویق و ترغیب نماید».

 

از میان چهره‌های اصولگرا هم، دو ردصلاحیت‌شده- یعنی مسعود زریبافان و محمدمهدی زاهدی - که هردو از وزیران و مدیران احمدی‌نژاد محسوب می‌شوند تا این لحظه به نفع رئیسی اعلام موضع کرده و گفته‌اند اعوان و انصار و ستادهای احتمالی خود را هم در اختیار رئیسی قرار می‌دهند. عباسی، وزیر ورزش احمدی‌نژاد هم پیش از اعلام نتایج صلاحیت‌ها، از دور رقابت‌ها به نفع رئیسی کنار کشید.

 

در بیانیه محمدمهدی زاهدی آمده است: «این‌جانب با شناختی که از منش برادر ارجمند جناب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رئیسی و سوابق روشن علمی و مدیریتی ایشان و قاطعیت در برخورد با مفاسد اقتصادی دارم، مطمئنم که با حضور ایشان در رأس مدیریت اجرائی کشور، نسیم خدمت وزیدن خواهد گرفت و نشاط جوانان، دانشجویان، دانشگاهیان و فرهنگیان معزّزی که این‌جانب را مورد لطف و همراهی خویش قرار داده‌اند، دعوت به حمایت از یار برومند و فرزند صالح انقلاب، جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی می‌نمایم».

 

مسعود زریبافان هم در بیانیه‌ای که سه روز پیش منتشر کرد، نوشت: «لازم به ذکر است کلیه ستادها و تشکیلات منسجم شکل‌گرفته در تهران و استان‌ها، در جهت حمایت از حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی قرار خواهد گرفت».

 

محمد عباسی، وزیر ورزش‌وجوانان دولت دهم هم ٢٦ فروردین در بیانیه‌ای نوشت: «اجازه می‌خواهم حال که نیروهای علاقه‌مند به پذیرفتن این مسئولیت خطیر در این دوره به شکل گسترده‌ای نمایان و در جمع‌شان عناصر ارزشمندی ازجمله سید انقلابی و چهره دلسوز ملت، حجت‌الاسلام رئیسی وجود دارند، از همه عزیزان توصیه‌کننده عذرخواهی نموده و همگان را به تلاش در جهت شکل‌گیری صفوفی متحد و حضوری انقلابی برای توفیق کاندیدای برتر دعوت می‌کنم ...». زاکانی ردصلاحیت شده هم در تیم رئیسی است؛ او تا پیش از نیکزاد، گزینه اصلی ریاست ستاد انتخاباتی رئیسی بود.

 

نیکزاد، رأی‌جمع‌کن احمدی‌نژادی‌ها

علی نیکزاد روز گذشته رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی شد. او از وزرای نزدیک و کلیدی احمدی‌نژاد بود و سال ٩٢ به همراه احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام مشایی به وزارت کشور رفت. اکنون کانال تلگرامی ابراهیم رئیسی اعلام کرده علی نیکزاد به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی او منصوب شده است. این درحالی است که نام ضرغامی و میرکاظمی هم به عنوان دیگر نامزدهای رئیس ستادی مطرح شده‌بود.

 

روز گذشته حتی برای ساعاتی علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس و دیگر عضو جمنا و رقیب ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری که موفق به کسب صلاحیت از شورای نگهبان نشد، به عنوان نخستین رئیس ستاد او معرفی شد؛ اما ناگهان نیکزاد جایگزین او و میرکاظمی، وزیر نفت احمدی‌نژاد، به عنوان رئیس کمیته طرح و برنامه ستاد معرفی شد. برخی معتقدند جایگزینی میرکاظمی و در نهایت نیکزاد به‌جای زاکانی، نشانه اختلافات درون جریان اصولگرا یا حداقل اطرافیان رئیسی است.

 

یکی از دلایل این اختلاف، احتمالا به ردصلاحیت احمدی‌نژاد مربوط است. برخی معتقدند انتخاب نیکزاد دقیقا مرتبط با جذب بدنه رأی حامیان احمدی‌نژاد بوده است؛ جماعتی که حالا بین گزینه‌های مختلف از رأی‌ندادن یا رفتن سراغ نامزد نزدیک به اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان، سرگردانند و این سرگردانی را از خلال متن‌های منتشرشده در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی یا دیگر شبکه‌های اجتماعی آنها می‌توان دریافت.

 

انتخاب نیکزاد از‌این‌رو شایان توجه است که برخی گمانه‌زنی‌های سال ٩١، حاکی از این بود که او هم یکی از گزینه‌های احتمالی جریان حامی احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری است. او درباره شایعه نامزدی‌اش در سال ٩٢، گفته است: «عین جمله آقای دکتر یادم هست که گفتند نه تکذیب کنید و نه تأیید کنید. ما می‌خواهیم این دولت را عبور دهیم. تا روزهای آخر این موضوع پابرجا بود و در افکار عمومی تعدادی شایعه برای کاندیداتوری بود تا اینکه آقای دکتر به یک کاندیدای مدنظر خود رسید و من تقریبا یقین داشتم که این از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهد‌کرد».

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------