آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نماینده مجلس: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند/ از جملات رییس کل بانک مرکزی در صداوسیما متاسف شدم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضای تیم اقتصادی دولت و حتی مشاورین و معاون اقتصادی باید تغییر کنند،…

قالی بافی اسحاق



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,انتخابات ریاست جمهوری

سرانجام انتظارها بسر رسید و نخستین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر روی آنتن شبکه اول سیما قرار گرفت . ساختمان شیشه ای جام جم عصر جمعه میزبان مردانی بود که برای رسیدن به پاستور در مقابل دوربین های تلویزیون به مصاف یکدیگر رفتند اما به تدریج سه تن از آنها سه نفر دیگر را به حاشیه راندند و عملا در یک سوی رینگ مناظره محمدباقر قالیباف قلدرمآبانه ایستاد و در دیگر سو، اسحاق جهانگیری و حسن روحانی با اعتماد به نفس و دست پر.

 

همانگونه که پیش بینی می شد، قالیباف، ابراهیم رئیسی و مصطفی میرسلیم به صف شده بودند تا دولت یازدهم را در معرض آماج حملات خود قرار دهند و در این زمینه هم محمد باقر قالیباف پیشتاز باشد اما احتمالا هیچ کدام در تصورشان نمی‌گنجید که اسحاق جهانگیری علاوه بر ایفای نقش پاتک روحانی، خود نیز به حمله بپردازد و در مصاف با قالیباف قرار بگیرد؛ به طوری که در میانه‌های مناظره، آقای معاون اول آنچنان قالیباف را با کلامی متقن و آمار و ارقام‌های مستدل و مستند خود به اصطلاح به هم بافت که شهردار پایتخت نشینان مبهوت لب به گلایه گشود و مجاب شد تا در برابر او از شیوه‌های احمدی نژادی بهره بجوید و سند رو نماید اما در نهایت بنا به گفته منابع حاضر در سازمان صدا و سیما با اعتراض در مقابل رئیس جمهور و معاون اول خندان، ساختمان شیشه ای را ترک کرد.

 

وقتی یخ کاندیداها آب شد

مناظره با نیم ساعت تاخیر و با تغییر سوژه آغاز شد. پیشتر اعلام شده بود که نخستین رویارویی مستقیم کاندیداها در مورد مسائل اقتصادی خواهد بود اما به ناگاه روزگذشته موضوع مناظره به مباحث اجتماعی تغییر کرد. همه اتفاقات روز گذشته توسط قرعه کشی انجام می‌شد؛ از انتخاب صندلی کاندیداها تا گزینش سوالات. در نخستین دقایق شروع مناظره‌، گویی که هنوز یخ نامزدهای پاستور آب نشده بود، مباحث همچون یک برنامه گفتگو محور بین مردان کاندیدا در جریان بود اما به تدریج و با قرار گرفتن روحانی در پشت تریبون برای پاسخ به سوالی درباره ازدواج جوانان، فضا تغییر کرد. در این زمان بود که اسحاق جهانگیری علاوه بر آنکه نقش مدافع را ایفا می‌کرد، به یاری روحانی می‌شتافت و در قامت یک فوروارد به محمدباقر قالیباف نیز حملاتی پی در پی وارد می‌ساخت. هر کاندیدا فرصت داشت تا به مدت چهار دقیقه پاسخ سوال مطرح شده را بدهد و پس از اتمام مطابش هم سایر کاندیداها در مدت دو دقیقه به بیان انتقادات‌شان می‌پرداختند.

 

هنگامی که نوبت به محمدباقر قالیباف برای صحبت پیرامون اظهارات روحانی رسید، عنوان کرد:« رئیس دولت تدبیر و امید وعده ایجاد چهار میلیون شغل را داده بودند...» که حسن روحانی به میان سخنان او وارد شد و عنوان کرد: « این حرف شما برآمده از یک سایت گمنام است و شما همواره به آن مراجعه می‌کنید. من هیچ گاه قول چهار میلیون شغل نداده بودم.» در پاسخ به او، قالیباف اظهارداشت: «آقای روحانی اجازه صحبت کردن به ما نمی دهد.» بعد از این دیالوگ نوبت به مدافع مناظره یعنی اسحاق جهانگیری رسید.

 

او خطاب به قالیباف عنوان کرد:« باید ببینیم چه کسی به سفارت عربستان حمله کرد این در حالی بود که ایران پذیرای ۷۰۰ هزار شیعه بود و در شهر مشهد با ورود این ۷۰۰ هزار گردشگر شغل‌های زیادی ایجاد شده بود. آیا حمله به سفارت عربستان کار دولت بود. آقای قالیباف ما نمی‌توانیم به سفارت‌خانه‌ها حمله کنیم و باید ببینیم امروز کسانی که به سفارت‌خانه‌ها حمله می‌کنند در ستاد کدام کاندیدا فعالیت دارند و در ستاد تبلیغاتی کدام کاندیدا امروز فعال هستند.»

 

مناظره جهانگیری - قالیباف

قالیباف که ناراحتی اش را نمی توانست پنهان کند با ابراز نارضایتی شدید، خطاب به جهانگیری گفت: ای کاش به عنوان معاون اول نامزد نمی شدید. او در اعتراض به اینکه چرا معاون اول روحانی در مناظره به دفاع از روحانی می‌پردازد؛ گفت: این کار بی‌سابقه است!

 

اما جهانگیری در پاسخ او دوباره یادی از برخوردهای خاص قالیباف کرد و ضمن اشاره به کتک زدن دست فروش‌ها از سوی شهرداری، گفت اگر او برای ریاست جمهوری کاندیدا شده، این موضوع ارتباطی با قالیباف ندارد! چرا که کسی چون جهانگیری که از همان دهداری تا معاون اولی پیش رفته، اکنون حق رئیس جمهور شدن را خواهد داشت! جهانگیری سپس ادامه داد: من برای دفاع از جریان اصلاح طلبی که سال هاست شما اجازه بروز و ورود به آن را نداده‌اید و آن را حذف کرده‌اید، اینجایم.

 

جهانگیری به این گفته‌های قالیباف که دولت روحانی را دولت چهار درصدی معرفی کرده بود و آنها را مدیران سنتی نامید، نیز پاسخ داد. چگونه می‌توان وی را متهم به مدیریت 60 سال پیش کرد وقتی او در دانشگاه شریف درس خوانده و سال ها مدیریت این کشور را در بخش‌های مختلف داشته است!

 

او در ادامه به قالیباف اشاره کرد و گفت: شما 12 سال در شهرداری بودید چه کردید که به ما می‌گویید مدیریت‌مان سنتی است!؟ جهانگیری در ادامه به نوع دفن سنتی زباله توسط شهرداری نیز به کنایه اشاره کرد!

 

که در پاسخ محمدباقر قالیباف اظهار داشت: اینکه می‌گویم شما دولت 4 درصدی هستید به همین دلیل است. امروز افتخار شهرداری تهران این است که از زباله برق تولید می‌کند. این دوستان شما بودند که زباله را از روی زمین جمع می‌کردند و نمی‌دانستند که مکانیزه شده است. شما امروز پول حمل‌ونقل را نه تنها به تهران بلکه به هیچ شهری نداده‌اید. ببینید زمان شما مترو کجا بود و امروز چقدر است.

 

ضربه آخر

پس از نطق قالیباف، مجری اعلام کرد که می‌توان بخش پایانی مناظره را پس از دقایقی استراحت برگزار کرد. با وجود آنکه همه کاندیداها موافق ادامه مناظره بودند اما قالیباف مخالفت کرد و عنوان نمود که مردم باید استراحت کنند! به هر روی، پس از حدود 20 دقیقه هر شش کاندیدا به استودیوی شماره 1 صدا و سیما بازگشتند و هریک به سوالات مجری پاسخ دادند. در پایان هم کاندیداهایی که وقت اضافی داشتند به بیان مطالب خود پرداختند که حسن روحانی هم در این میان به حملات قالیباف پاسخ داد. اما وقتی نوبت به قالیباف رسید او رفتاری از خود نشان داد که یادآور محمود احمدی نژاد در یکی از مناظرات انتخاباتی بود. او پرینتی را از لای کاغذ های خود بیرون آورد و اظهار داشت« این کاغذ از سایت خود ریاست جمهوری پرینت گرفته شده است و شما در آن گفته‌اید که چهار میلیون شغل ایجاد می‌کنید.»

 

بعد هم گزاره‌ای را از یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری 88 به عاریه گرفت و عنوان کرد: «آقای روحانی درباره سخنانی مانند گزارش صد روزه و یا ایجاد چهار میلیون شغل می‌گوید که این آمارها از سایت‌هایی آمده است که بی نام و نشان است. این تصویر متعلق به ‌سایت آقای روحانی و این متن نطق ایشان است.

 

من خواهش کردم صوت و تصویر پخش کنند که نگذاشتند، به دوستان گفتم در فضای مجازی پخش کنند تا مردم ببینند، تهمت زدن کار خوبی نیست. مردم ایران! شما با پدیده‌ای مواجه هستید که به دوربین نگاه می‌کند و دروغ می‌گوید» در این حین روحانی کاغذ را از او گرفت و به مطالعه آن پرداخت و در پاسخ به او اظهار داشت: «این سخن را من اینگونه به زبان آوردم که اگر در سال ١٠ میلیون توریست وارد کشور شود، ١٣/۶میلیارد دلار درآمد ارزی و چهار میلیون اشتغال ایجاد می‌شود و... » همین سخن او، عرصه را برای قالیباف تنگ کرد به طوری که بنا به گفته ناظران در صدا و سیما، اطرافیان او به هنگام خروج از سازمان شروع به داد و فریاد کردند که چرا به روحانی اجازه صحبت کردن دادید درحالی که زمانش به اتمام رسیده بود.

 

آنچه در ادامه این مناظره بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد به حاشیه رفتن بیش از پیش رئیسی و‌ها‌شمی طبا و سوالات و پرسش‌های میرسلیم از کاندیداهای مختلف به مانند یک خبرنگار(!) بود که البته هیچ یک از سوالاتش هم پاسخی دریافت نکرد. دراین میانه اما حسن روحانی هم با اعلام نارضایتی از اینکه قالیباف سعی دارد تا کشور را به غنی و فقیر تقسیم بندی کند، از تلویزیون فرصت خواست تا در ارتباط با برخی از تهمت‌هایی که به او زده شد پاسخ دهد. ولی مجری برنامه مانع این کار شد. اما به جرات می‌توان جهانگیری را سوپراستار مناظره شب گذشته نامید.

 

او به قدری در بیان و دفاع از عملکرد دولت تدبیر و امید، انتقاد از مدیریت اصولگرایان و محدود و حاشیه نشین کردن اصلاح‌طلبان طی سال‌ها‌ی گذشته صراحت به خرج داد و با فصاحت سخن گفت که علاوه بر آنکه موجب تغییر رنگ پی در پی چهره‌ها می‌شد، تحسین آحاد ملت ایران را نیز برمی‌انگیخت به طوری که کاربران شبکه‌ها‌ی مجازی عنوان «قهرمان» به او دادند و پیرامون او چنین نوشتند: «اگه بخواهیم پنج تا از برترین مدافعین جهان رو نام ببریم، باید به بواتنگ، راموس، کیه لینی، تیاگو سیلوا و اسحاق جهانگیریاشاره کنیم.»از دیگر سو مناظره روز گذشته، نمایانگر آن بود که این محمدباقر قالیباف است که در نقش کاندیدای اصولگرایان به ایفای نقش می‌پردازد و ابراهیم رئیسی تنها برای خالی نبودن عریضه به میدان آمده است.

اخبار سیاسی - آفتاب یزد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------