آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

کاندیدای اصولگرایان کدام است؟ رئیسی یا قالیباف



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , اصولگرایان

 

مناظره روز جمعه هنوز که هنوز است با تفاسیر و صحبت‌های مختلفی بررسی می‌شود! نه تنها شخصیت‌های سیاسی بلکه همه مردم در میان صحبت‌های روزمره‌شان با یکدیگر مطمئنا بخشی از گفته‌هایشان را نیز به این مناظره اختصاص داده و درباره اینکه چه کسی از باقی افراد بهتر بود و چه کسی پیروز و چه کسی بازنده مناظره شد؛ با یکدیگر صحبت می‌کنند.

 

صحبت‌هایی که قریب به یقین تا روز مناظره دوم تداوم خواهد داشت، درخشش اسحاق جهانگیری و روحانی از یک سو و همین طور موضع‌گیری تند و تهاجمی‌قالیباف از سوی دیگر بسیاری را براین باور رسانده است که عملا آنچه که جمعه روی داد نه مناظره شش نامزد ریاست جمهوری با یکدیگر بلکه مناظره قالیباف با اسحاق جهانگیری و البته حسن روحانی بوده است!

 

پرشور بودن قالیباف و انگیزه بیشترش برای حمله به رقیب نشان می‌دهد؛ آن کسی که از میان نامزدهای اصولگرا بیشتر برای ریاست جمهور شدن نقشه کشیده است قالیباف است نه رئیسی . بخصوص از وقتی که جبهه پایداری حمایت‌شان از رئیسی علنی کرده‌اند! و به دلیل آنکه معمولا حمایت آنها از یک کاندیدا، دل سایر اصولگرایان را می‌زند! قالیباف در موقعیت بهتری قرار گرفته است.

 

از طرفی در آخرین نظرسنجی‌ها رئیسی و انفعال او در مناظره، بدجور رای اصولگرایان نسبت به وی را کاهش داده است! آن طور که اکنون اصولگرایان ناامیدانه به قالیباف دخیل بسته‌اند، نه او .

 

اسیر حواشی ولی کورسوی امید

هر چند قالیباف در روز مناظره به شدت اسیر حواشی شد و البته پاسخ‌های کوبنده‌ای نیز از سوی جهانگیری و روحانی دریافت کرد اما میل به جنگ طلبی او! تنها کورسوی امید جناح محافظه کار برای انتخابات است، از همین رو، امروز همه اصولگرایان سعی‌شان آن شده تا با انصراف رئیسی، تمام تخم‌مرغ‌های خودشان را در سبد قالیباف بگذارند.

 

اصولگرایان در شرایط فعلی در حال رصد اوضاع به ویژه دو مناظره باقیمانده هستند تا در صورت تداوم این روند و پابرجایی انفعال رئیسی، تولیت آستان قدس را راضی به بازگشت به مشهد کنند و شهردار تهران را به عنوان آخرین تیر ترکش خود، در رویای پاستور باقی گذارند .

 

از سویی باقر قالیباف نیز که می‌داند دیگر در شهرداری جایی نخواهد داشت و از سویی احتمالا این آخرین شانس او بعد از حضور سه باره در رقابت‌های ریاست جمهوری خواهد بود؛ همه توانش را به کار گرفته تا خود را با برنامه‌تر و مایل‌تر به رئیس جمهور شدن معرفی کند! شاید از این طریق قاطبه اصولگرایان که اکنون از رئیسی سرخورده شده‌اند به سوی او گرایش بیابند، هرچند شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که بخصوص بعد از مناظره‌ها، آنها، قالیباف را سرتر از رئیسی و کاندیدای اصلی خود برای رقابت با روحانی می‌دانند.

 

می‌خواهد رئیس جمهور شود

از علی صوفی وزیر دولت اصلاحات هم درباره اینکه تا چه میزان واکنش قالیباف بیانگر آن بود که او رقیب حسن روحانی است، نه رئیسی پرسیدیم، وی به آفتاب یزد گفت: پیش از مناظره، در نظرسنجی‌ها قالیباف نفر اول اصولگرایان و نفر دوم (بعد از مکمل روحانی - جهانگیری) بود، این موضوع انگیزه‌ای شد تا قالیباف در انتخابات یک موضع تهاجمی‌به خود بگیرد و بتواند عملکرد دولت آقای روحانی را زیر سوال ببرد و سعی کند وعده‌های خودش را بر باور مردم بنشاند. " وی افزود: "از همین رو او تلاش داشت تا در مناظره مدام از ناتوانی دولت و توانایی خودش بگوید هر چند برنامه‌ای برای ادعای توانایی‌های خود نداشت."

 

این فعال سیاسی اضافه کرد: "هر چند قالیباف در مناظره چهره خشنی از خود نشان داد و در مصاف با جهانگیری و روحانی ناکام بود اما تلاش داشت با بهره گیری از روحیه نظامی‌گری خودش روحانی را همچون دشمنی ببیند که باید به او حمله کرد."

 

صوفی ادامه داد: قالیباف با بهره‌گیری از همین موضع، تنها رقیبش را روحانی معرفی کرد؛ رقیبی که باید او را کوبید! "این فعال سیاسی ادامه داد:"قالیباف با همین حملات نشان داد که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود و برای رسیدن به این خواسته دست به هر کاری می‌زند. از همین رو قالیباف تمام ذهنش معطوف به تخریب روحانی بود. ضمن اینکه آقای قالیباف نسبت به مناظره سال 92 ، کینه‌ به دل دارد و در جستجوی انتقام است."

 

در حاشیه رفت

صوفی اضافه کرد: آقای رئیسی در مناظرات جمعه به حاشیه رفت و اگر این روند ادامه بیابد کاندیدایی که در نهایت برای ریاست‌جمهوری با روحانی رقابت می‌کند قالیباف است و رئیسی بااین عملکردی که دارد، از سوی اصولگرایان کنار زده خواهد شد. "

 

وی گفت:" آقای رئیسی می‌خواهد به جای نمایش انفعال، نمایش اعتدال را انجام دهد، اما دست او در بخش اجرایی خالی است، رئیسی تنها از موضع نظارتی سازمان بازرسی با دستگاه‌های اجرایی آشنا شده است و ضعف او از لحاظ اجرایی و عدم آشنایی‌اش با برنامه‌های عملیاتی باعث شد تا در مناظره حرفی برای گفتن نداشته باشد."

 

صوفی ادامه داد: "شما ‌دیدید که حتی آقای‌هاشمی‌طبا هم بخشی از صحبت‌های خود را متوجه آقای رئیسی کرد و به او گفت چرا او همه چیز را از دولت توقع دارد؟ دلیل آن هم این است که آقای رئیسی در جریان وظایف دقیق و اختیارات دولت نیست. "

 

رقابت با رفیق!

حمید قزوینی فعال سیاسی نیز در این باره که آیا باید قالیباف را نامزد اصلی اصولگرایان بدانیم، به آفتاب یزد گفت: "آقای قالیباف در مناظره جمعه از ثبات روحی و عصبی برخوردار نبود، دلیل آن هم این است که او می‌خواهد هر طور که شده این موضوع را به مخاطب القا کند که نامزد اصلی اصولگرایان اوست و نه کس دیگر. به عبارتی، قالیباف روز جمعه تنها با روحانی رقابت نداشت، بلکه با آقای رئیسی نیز در رقابت بود و می‌خواست وی را به حاشیه ببرد."

 

قزوینی ادامه داد: "اما قالیباف اگر چه در رویارویی با جهانگیری موفق نبود اما در به حاشیه بردن رئیسی موفق شد، هر چند اصولگرایان خیلی موافق این نیستند که از همین الان یکی از کاندیداهایشان به حاشیه برود."

 

وی گفت: قالیباف از سویی دیگر برای آنکه خود را کاندیدای اصلی اصولگرایان معرفی کند تلاش کرد تا در حملات به دولت از مدل احمدی‌نژاد بهره ببرد و حتی از جملاتی مثل «به دوربین زل می‌زنند و دروغ می‌گویند» که مربوط به یکی دیگر از کاندیداهای ریاست‌جمهوری سال 88 بود استفاده کرد، او از برخی مسائل ارزشی هم مایه گذاشت، به عبارتی قالیباف تلاش کرد تا از هر وسیله‌ای حتی طرح برخی اتهامات غیرواقعی علیه روحانی سود جوید تا با تلفیقی از سبک‌های مختلف در هجمه به دولت، خود را تنها رقیب اصلی حسن روحانی معرفی کند و از این طریق برای خود نمدی بسازد."

 

قزوینی ادامه داد: قالیباف در مناظره جمعه به صورت خیلی واضح با رئیسی و میرسلیم نیز در حال رقابت بود و اگر دقت می‌کردید وقتی آقای میرسلیم از او چند سوال پرسید، اصلاً پاسخ وی را نداد! حتی در جایی آماری ارائه داد که آقای رئیسی گفت این آمار درست نیست و در حال حاضر آمار جدیدتری داریم، اما به هیچ وجه قالیباف به صحبت رئیسی هم اعتنایی نکرد، قالیباف با این بی‌اعتنایی‌ها نسبت به هم جناحی‌هایش، اینگونه به مخاطب القا می‌کرد که اصلاً آنها در حدی نیستند که طرف صحبت قالیباف باشند و من (قالیباف) نفر اصلی اصولگرایان هستم."

 

قزوینی افزود: قالیباف سعی کرد بگوید طرف دعوای من تنها آقای روحانی است! به همین سبب از وجود جهانگیری و دفاعیات او در مناظره نیز برافروخته بود . "

 

برنامه‌مان را به شما نمی‌گوییم

به سراغ اسماعیل کوثری عضو جبهه پایداری یعنی از حامیان حجت الاسلام رئیسی نیز رفتیم و از وی در این باره پرسیدیم که پس از مناظره جمعه بسیاری می‌گویند قالیباف، رئیسی را به حاشیه برده است. وی به آفتاب یزد گفت: "این موضوع بسته به نظر مردم دارد، نه نظر شما! "

 

وقتی به او می‌گوییم نظرسنجی‌های مردمی‌نشان می‌دهد، اکنون قالیباف با اختلاف بیشتری نسبت به رئیسی پیشی گرفته، پاسخ داد:" بالاخره باید هر دوی این کاندیداها بمانند تا آن چه که مورد رضایت خدا و مردم است اتفاق بیفتد!"

 

به کوثری گفتیم اما اصولگرایان بارها گفته‌اند که وقتی نظرسنجی‌ها صورت گرفت، باید کاندیدایی که بیشترین رای را می‌آورد از سوی اصولگرایان باقی بماند و کاندیدای دیگر کنار برود، وی گفت: چه کسی این حرف را زده؟ این برداشت شماست که باید یک نفر بماند. چرا باید یک نفر بماند؟ "

 

وقتی می‌گوییم خود اصولگرایان این را گفته‌اند، پاسخ می‌دهد: "من که این حرف (شما) را قبول ندارم." کوثری اضافه کرد: "بررسی‌ها باید تا آخرین لحظه انجام شود. فعلاً 18 روز مانده است. ما به غیر از نظرسنجی‌ها پارامترهای زیاد دیگری هم داریم! قرار هم نیست که همه برنامه‌هایمان را به شما بگوییم! شاید تصمیم ما روز به ‌روز تغییر کند. "

 

کوثری درباره اینکه آیا می‌پذیرید رئیسی به حاشیه رفت، می‌گوید: رئیسی با متانت حرف زد! آقای قالیباف هم چون به چالش افتاد باید جواب جهانگیری و روحانی را می‌داد. "

 

 

 اخبار  سیاسی  -  افتاب  یزد  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------