آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

نشنوم بمانی!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مناظره

 

چه کسی باور می‌کرد که آرزوی یکی از قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین جریان‌های سیاسی در مواجهه با تعدد کاندیداهای مصمم برای باقی ماندن در صحنه رقابت برای کرسی ریاست جمهوری این باشد: نشنوم بمانی! این آرزوی این روزهای اصولگرایان است. 3 کاندیدای این جریان عزمی برای انصراف ندارند و آن‌طور که از وضعیت فعلی برمی‌آید، اصولگرایان مانند سال 92 با چند کاندیدا وارد دور نهایی می‌شوند.

 

اکنون حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالبیاف و سیدمصطفی آقامیرسلیم سه ضلع مثلث انتخاباتی اصولگرایان هستند که هر یک خود را لایق رسیدن به پاستور می‌دانند و حاضر نیستند در هم ادغام شوند تا یک کاندیدا در عرصه باقی بماند. درعین حال سبدهای رای متفاوت آنها را به حضور در عرصه انتخابات تشویق می‌کند. صراحت در اعلام عدم انصراف از کاندیداتوری از نکات قابل تامل جریان اصولگرایی است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

 

عمرا من انصراف بدهم!

یکی از کاندیداهای جریان اصولگرایی که انصرافش بیش از دو کاندیدای دیگر محتمل بود، سیدمصطفی آقامیرسلیم است. حزب موتلفه که زمانی پایگاه بزرگان جریان اصولگرایی بود، در این انتخابات سفره خود را جدا و اقدام به معرفی میرسلیم به عنوان کاندیدای اختصاصی این حزب قدیمی کرد. تصور بر این بود که هدف حزب موتلفه گرم کردن تنور انتخابات باشد و کاندیدای این حزب در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات انصراف خواهد داد. ظاهرا این تصور اشتباه است و میرسلیم اصرار به ماندن تا انتهای مسیر انتخابات دارد.

 

او وقتی برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در نهایت به‌نفع کاندیدای نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی انصراف خواهید داد، گفت: بنده نیامدم تا انصراف دهم. حزب موتلفه اسلامی بنده را معرفی کرده و می‌مانم. از آن روز به بعد فشارها برای تغییر مواضع او آغاز و به آنجا منتهی شد که میرسلیم در 4 اردیبهشت به صراحت اعلام کند: «عده‌ای نباید از صدق و صفایی که ما در موتلفه اسلامی برای حفظ مصالح نظام داشتیم، برداشت ناصحیح کنند و بگویند ما هر زمانی به موتلفه اسلامی اشاره کنیم، آنها از صحنه رقابت‌ها انصراف می‌دهند؛ این سخنان سوء استفاده از صداقت و تعهد عمیق حزب موتلفه است.» میرسلیم برای انصراف ندادن و چرایی حضور در انتخابات 29 اردیبهشت توضیح دیگری هم داشت: «ترکیب ۶ نفره کاندیداهای ریاست‌جمهوری به یک رقابت جدی خواهد انجامید. اگر نامزد موتلفه‌ نبود امکان داشت انتخابات به دوقطبی‌ شدن بینجامد.» مصطفی میرسلیم در مصاحبه با المیادین گفته است که به احتمال قریب به یقین هیچ یک از نامزدهای اصولگرا کناره‌گیری نمی‌کنند؛ پس نخستین «نه» به انصراف از سوی میرسلیم بود.

 

دیروز هم در پي شايعه‎اي دال بر ديدار مصطفي ميرسليم با آيت‌ا... موحدي کرماني و وعده انصراف از کانديداتوري پس از اجماع در جمنا، وی به شدت اين شايعه را تکذيب کرد و با کنايه گفت: جبهه مردمی به فکر خودش باشد که چطور از اجماع روي یک نامزد به دو نامزد رسید! او شايعه کناره‌گيري‌اش را «ادعاي بي‌مفهوم» خواند و گفت: ما آمده‎ايم و تا روز انتخابات خواهيم ماند. ان‌شاءا... در آن روز نيز با استقبال مردم، در خدمتشان خواهيم بود. ميرسليم تاکيد کرد که قولی به جمنا براي انصراف نداده و مردم را هم مسخره نکرده و تا آخر ایستاده است.

 

آخرین بخت قالیباف

قالیباف دیگر کاندیدای اصولگرایان است که عزم او برای «نه» به انصراف جدی است. او در فروردین ماه در بیانیه‌ای آورد:‌ «هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به‌کار خواهم گرفت.» بسیاری تصور کردند شهردار تهران از کاندیداتوری انصراف داده است اما چنین نبود و بلافاصله هر گونه برداشت مبنی بر کناره‌گیری قالیباف تکذیب شد. قالیباف دلایل خود را برای عدم انصراف دارد. می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل دو بار شکست در انتخابات ریاست جمهوری است. از این نظر کناره‌گیری او از انتخابات دوازدهم چنین تعبیر می‌شد که خود قالیباف به سومین شکست باور دارد و در این صورت نتیجه حتمی این شکست، خداحافظی همیشگی سردار با کرسی ریاست‌جمهوری است. از سوی دیگر قالیباف تمایلی ندارد به نفع کاندیدای دیگر جریان اصولگرایی که بخش‌های زیادی از آن منتقد شهردار تهران هستند، از انتخابات کناره‌گیری کند. او بارها میان اهداف خود و اصول این جریان خط‌ کشیده است.

 

از سوی دیگر قالیباف می‌داند انتخابات شورای شهر نقش مهمی در ادامه حضور او در شهرداری دارد و او بهتر از هر کس دیگری می‌داند با تشکیل شورای شهر تهران با اکثریت اصلاح‌طلب و اعتدالگرا باید از بهشت خداحافظی کند.از این رو آخرین شانس خود را که همان حضور در انتخابات ریاست جمهوری باشد، از دست نمی‌دهد. به نظر می‌رسد یکی از دلایل جدا شدن قالیباف از جمنا، دور شدن از درخواست انصرافش از سوی این تشکل باشد. او در مناظره نخست کاندیداهای ریاست جمهوری سعی کرد به نحوی رفتار کند که به عنوان رقیب اصلی روحانی شناخته شود تا درخواست انصراف مطرح نشود. علی دورانی از نزدیکان محمدباقر قالیباف نیز احتمال کناره‌گیری قالیباف به سود رئیسی را رد کرد و گفت: «این احتمال وجود دارد که آقای رئیسی به سود آقای قالیباف کناره‌گیری کند.»

 

هر چه باشد قالیباف به خوبی می‌داند با انصراف از حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، سند پایان حضور در قدرت و سیاست‌ورزی را امضا خواهد کرد. پس ترجیح می‌دهد حتی اگر لازم باشد در اردوگاه خودی هم برای حضور در انتخابات رقابت کند. سخنگوی ستاد انتخاباتی قالیباف هم در خراسان رضوی گفت: قالیباف تا این لحظه بجد در انتخابات ریاست جمهوری حضور دارد و قصد انصراف نیز ندارد. مصطفی ترکاشوند اظهار کرد: گمانه‌زنی‌های غیر رسمی نشان می‌دهد که قالیباف نظر قابل توجهی از مردم را جلب کرده است. خروجی صندوق‌های اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری چه به نفع قالیباف باشد چه به نفع رئیسی، برای ستاد قالیباف به منزله پیروزی است و معتقدیم ادامه دولت فعلی خسران است.

 

رئیسی امیدوار به رای بالا

سیدابراهیم رئیسی جدی‌ترین گزینه اصولگرایان برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری است، اما مناظره اول کاندیداها نشان داد بیش از این از او انتظار می‌رفته است. رئیسی در اولین دور از مناظره‌های کاندیداها ناموفق نشان داد و باعث شد بخشی از حامیانش که دل خوشی از قالیباف نداشتند به روحانی بیندیشند. او تمایلی به کناره‌گیری ندارد و برای تولیت آستان قدس حضور در انتخابات مهم‌تر از نتیجه است. تا چند روز پیش سیاستمداران و آگاهان از لزوم انصراف رئیسی و قالیباف به نفع یکدیگر سخن می‌گفتند اما تحلیل‌ها از خودداری این دو کاندیدا از انصراف و عزم آنها برای رقابت با یکدیگر حکایت دارد.

 

در این میان گاهی تبلیغات منفی علیه دیگری هم مشاهده شده است. از سوی دیگر همراه شدن جلیلی با رئیسی نشان از عزم او برای رقابت در 29 اردیبهشت دارد. جلیلی می‌تواند آرای جبهه پایداری را به سمت رئیسی سوق دهد. اگر چه قبلا از قالیباف به عنوان معاون اول رئیسی، البته درصورت موفقیت در انتخابات نام برده می‌شد اما اکنون زمزمه‌های دیگری شنیده می‌شود؛ معاون اولی جلیلی. رئیسی در نظرسنجی‌ها موقعیت خوبی ندارد. با این همه شاید هنوز تصور می‌کند قالیباف در لحظه آخر به نفع او کنار خواهد رفت و بسیار مطمئن است که خودش برنامه‌ای برای انصراف ندارد.

 

 اخبار  سیاسی  -  آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------