«ناطق‌نوری» و «لاریجانی» تمام قد پشت روحانی ایستادند / آبِ سرد بر پیکر جمنا /«علی آقا» سکوت انتخاباتی‌اش را شکست



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,لاریجانی و ناطق

لاریجانی و ناطق جریان‌هایی را هم با خود دارند که می‌تواند حجم زیادی از رای اصول‌گرایان را به سبد روحانی بریزد. 

به گزارش نامه نیوز، در حالی که به نظر می‌رسید تمام جریان اصول‌گرایی در انتخاب دوازدهم در برابر حسن روحانی ایستاده‌اند. ناگهان بخشی از جریان اصول‌گرایی اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت می‌کنند.

 

اصول‌گرایانی که حاضر نشدند وارد سازوکار «جمنا» شوند تصمیم گرفته‌اند در انتخابات ریاست جمهوری از رییس جمهور روحانی حمایت کنند. بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرد جمعی از اصول‌گرایان معتدل و نمایندگان مجلس ستاد اصول‌گرایان حامی روحانی را شکل می‌دهند.

 

این نمایندگان از طیف نزدیک به علی لاریجانی هستند و این یعنی اینکه رییس مجلس دهم در شطرنج انتخابات ریاست جمهوری در زمین روحانی قرار گرفته است. او قبل از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری هم در لفافه گفته بود آبش با جمنایی‌ها به یک جوی نمی‌رود.

 

لاریجانی حتی در گفت‌وگویی نوروزی با روزنامه ایران اعلام کرد که روحانی دور دوم ریاست جمهوری را نیز تجربه خواهد کرد.

 

سخنان روز گذشته لاریجانی در مورد عدم توان دولت دوازدهم برای افزایش یارانه‌ها به خوبی حکایت از این معنا دارد. در حالی که دو نامزد اصول‌گرا یعنی «رییسی و قالیباف» دم از افزایش یارانه‌ها می‌زنند رییس مجلس دهم اعلام کرد:«در شرایط فعلی اقتصادی کشور، دولت توان افزایش 2 یا سه برابری یارانه ها را ندارد.سالانه یک میلیون و 500 هزار میلیارد ریال یارانه در کشور داده می شود که با توجه به درآمدها و هزینه های دولت افزایش آن امکان پذیر نیست چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد.»

 

این سخنان آب سردی بود بر پیکر نامزدهای اصول‌گرا. آنها حداقل امیدوار بودند لاریجانی وارد کارزار انتخابات نشود و بی طرف باقی بماند. لاریجانی اما ادامه دولت روحانی را به صلاح کشور می‌داند.

 

از سوی دیگر ناطق نوری از زعمای اصول‌گرا هم در حمایت از روحانی وارد صحنه شده است. او در کنار لاریجانی از مهم‌ترین حامیان حسن روحانی است. ناطق نوری هیچ ابایی از این که اعلام کند حامی روحانی است ندارد.

 

ناطق نوری در سال 92 در کنار هاشمی و خاتمی تلاش کرد تا روحانی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند. ناطق نوری می‌گوید جز روحانی گزینه انتخاباتی دیگری نداریم. شیخ نور، تفکر حسن روحانی را نزدیک تر به جریان اصول‌گرایی می‌داند تا جریان‌های تازه از راه رسیده اصول‌گرایی.

 

ناطق نوری با توجه به تجربه گرانبهایی که در مدیریت فضای سیاسی و انتخاباتی دارد می‌تواند کمک زیادی به روحانی برای فتح کرسی ریاست جمهوری کند. تجربه ناطق نوری شاید «در نایابی» است که این روزها در جریان اصول‌گرایی دیده نمی‌شود.

 

از همین رو است که وکیلی سخنگوی ستاد روحانی اعلام کرد ناطق نوری در جبهه روحانی فعال است.

 

حضور این دو چنان برای روحانی و تیم انتخاباتی او رضایت بخش بوده است که محمد شریعتمداری به عنوان رییس ستاد روحانی اعلام می‌کند:« معتدلان همه گروه ها مورد ستایش ما هستند، از ناطق نوری و علی لاریجانی تشکر می کنم که کمک کردند تا این مسیر را ادامه دهیم .»

 

لاریجانی و ناطق جریان‌هایی را هم با خود دارند که می‌تواند حجم زیادی از رای اصول‌گرایان را به سبد روحانی بریزد.

 

بر اساس تصمیم لاریجانی و ناطق نوری، سبد رای حسن روحانی تنها مختص اصلاح طلبان نیست و اصول‌گرایان در آن سهم دارند. این در حالی است که سبد رای فردی مانند رییسی تنها به اصول‌گرایان اختصاص دارد. آنهم اصول‌گرایانی که سازوکار جبهه مردمی انقلاب اسلامی(جمنا) را قبول داشته باشند.

 

بدین ترتیب می‌توان گفت حسن روحانی چند گام از اصول‌گرایان پیش است. این چند گام نیز به واسطه حمایت برخی از اصول‌گرایان مانند لاریجانی و ناطق اتفاق افتاده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------