آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

فكر‌مي‌كنند مردم نمي‌فهمند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,زنگنه

 با هريك ميليون تن محصول پتروشيمي، فقط ١١٠٠ شغل مستقيم و ٢٠ هزار شغل غير مستقيم ايجاد مي‌شود، رقم ٦٠٠ هزار شغلي که آقايان مدعي هستند، فوق نجومي است  اگر به این ۶۰۰ هزار نفر یک و نیم میلیون تومان حقوق بدهند

 

 سالانه ٦/٣  میلیارد دلار مي‌شود، چطور از یک تولیدی که٣/١ میلیارد دلار ارزش دارد، ٦/٣ میلیارد حقوق مي‌دهند؟! 

«فوق نجومي»، تنها واژه‌اي است كه وزير نفت مي‌تواند براي وعده‌هاي برخي كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري به‌كار ببندد. زنگنه كه خود از بنيانگذاران پتروشيمي نوين در ايران است، ارقام اعلام شده از قدرت اشتغالزايي اين صنعت در كشور را آنقدر عجيب و غريب مي‌داند كه از مدعيان مي‌پرسد «عددهاي‌تان را چطور حساب مي‌كنيد؟». حضور وزيران كابينه در جمع خبرنگاران آن هم براي نخستين بار پس از پخش مناظره، با محوريت وعده‌هاي دو نفر از كانديداهاي رقيب حسن روحاني انجام شد. وعده‌هايي از اشتغالزايي و چند برابر كردن يارانه‌ پرداختي كه طي چند روز گذشته بارها مورد اعتراض قرار گرفت ديروز هم با انتقاد وزيران نفت و دادگستري همراه بود.

 

بيژن زنگنه كه به عنوان نخستين عضو كابينه، به جلسه هيات دولت پايان داد و به جمع خبرنگاران آمد، آمار و ارقام دقيقي از محصولات پتروشيمي و قدرت اشتغالزايي آن اعلام كرد. او با بيان اينكه در حال حاضر ٥٥ ميليون تن محصول ناخالص پتروشيمي در كشور توليد مي‌شود، عنوان كرد: «در اين مجموعه حدود ٥٥ هزار نفر اشتغال دارند. به عبارتي به ازاي هر ميليون تن، هزار و صد نفر اشتغال مستقيم وجود دارد. اگر اشتغال غيرمستقيم را هم با آن درنظر بگيريم حداكثر آن به ٢٠ هزار تا هم نمي‌رسد. پس عدد ٦٠٠ هزار عدد فوق نجومي است. يعني ٣٠ برابر.»

 

اين حرف‌ها را مشاوران ناشي به دوستان مي‌گويند

وزير نفت پس از آنكه از غيرممكن بودن اشتغال ٦٠٠ هزار نفر در پتروشيمي گفت به هزينه‌اي كه بر فرض اشتغال اين تعداد بر كشور وارد مي‌شود نيز اشاره كرد. او توضيح داد: «هر يك ميليون تن محصولات پتروشيمي حدود يك ميليارد دلار ارزش دارد. اين وقتي در صنايع پايين دستي مي‌آيد ٢٠ درصد ارزش افزوده در آن ايجاد مي‌شود كه به يك ميليارد و سيصد ميليون دلار ارتقا مي‌يابد. اين ششصد هزارتايي كه مي‌گويند را هم اگر حقوق بخور و نمير معادل يك ميليون و پانصد هزار تومان براي‌شان در نظر بگيريم، بايد در طول يك سال، سه ميليارد و ششصد ميليون دلار بابت حقوق به آنها پرداخت كرد. حال چطور مي‌شود از توليدي كه يك ميليارد و سيصد ميليون دلار كه كل ارزش آن است، سه ميليارد و ششصد ميليون دلار بابت حقوق پرداخت كنيم». زنگنه تاكيد كرد: «يا اين حرف‌ها را مشاوران ناشي به دوستان مي‌گويند يا فكر مي‌كنند كه مردم عدد سرشان نمي‌شود.

 

خب بگوييد كه عددهاي‌تان را چطور حساب مي‌كنيد؟ از كجا آورده‌ايد؟ اينكه يك نفر كاغذي به دست بگيرد و چيزي بگويد، روش تصميم‌گيري در سطوح بالا نيست. ما وقتي مي‌خواهيم تصميمي را بگيريم صدها گزارش دريافت مي‌كنيم. از جاهاي مختلف بررسي مي‌كنيم و به عدد مي‌رسيم. من هرچه فكر مي‌كنم نمي‌فهمم كه اينها اين عددها را از كجا مي‌آورند. ما الان ٦ ميليون تن محصول پتروشيمي خالص و نهايي داريم كه به صنايع داخلي مي‌دهيم. كل توليد پتروشيمي‌مان حدود ١٥ ميليارد دلار است كه ٤٠ درصد آن به داخل عرضه مي‌شود كه ٦ ميليارد دلار است. الان با توجه به اين شرايط چقدر اشتغال ايجاد شده است»؟

 

حساب و كتاب هم چيز خوبي است

وزير نفت در ادامه تصريح كرد: انتخابات مي‌آيد و مي‌رود اما عقل آدم كه سر جايش است. عقل كه نمي‌آيد و برود. بالاخره حساب و كتاب هم چيز خوبي است، اكثريت جامعه دانشجو و باسواد هستند. در روستاهاي ما هم افراد باسواد زندگي مي‌كنند هر عددي را كه بگوييم، مي‌نشينند و حساب مي‌كنند.

 

اين اعداد را شما از كجا آورديد. من به اين اعداد مي‌گويم عددهاي فوق نجومي چون از نجومي گذشته است». زنگنه باز هم وعده‌هاي اعلام شده مبني بر ٦٠٠ هزار شغل به ازاي يك ميليون تن محصول پتروشيمي را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در اين چهار سال از عمر دولت يازدهم، ٩ ميليون تن محصول پتروشيمي اضافه كرديم. پس بايد ٩ را ضربدر ٦٠٠ هزار كنيم كه از اين طريق ٥ ميليون و ٤٠٠ هزار اشتغال ايجاد شود. و اگر ٥٠ ميليون تن كه خود مي‌گويند توليد داريم را در ٦٠٠ هزار تايي كه گفتند ضرب كنيم مي‌شود سي ميليون نفر، كه اصلا در اين صورت ما با كمبود كارگر روبه‌رو مي‌شويم. كل نيرويي كه در بخش صنعت ايران شاغل هستند ٧/٣ تا ٨/٣ ميليون نفر است.

 

پس چطور مي‌شود فقط ٣٠ ميليون نفر آنها در بخش پتروشيمي فعال شوند؟ اين پتروشيمي‌ها هست بروند صحبت كنند. من اين حرف‌ها را نمي‌زنم. برويد از مديران پتروشيمي بپرسيد. آقاي نعمت‌زاده يكي از شخصيت‌هاي باتجربه است. بنده يكي از بنيانگذاران پتروشيمي نوين ايران هستم. حرف‌هايي كه مي‌زنم شعار نيست. وقتي كه ما عسلويه را شروع كرديم توليد پتروشيمي در كل در ايران يك ميليون تن نبود. حالا كه به اينجا رسيده‌ايم محصول كار چه كسي بوده است. كساني كه خلاقيت داشتند زحمت كشيدند و كار كردند، هستند، برويد بپرسيد كه در واحدهاي‌شان چند نفر كار مي‌كنند؟

 

صنعت نفت جاي اشتغال نيست، جاي توليد است

وي در ادامه تاكيد كرد: صنعت نفت جاي اشتغال نيست، بلكه جاي توليد است. صنايع پتروشيمي جزو صنايع اشتغالزا نيستند، بلكه جزو صنايع سرمايه‌بر هستند. كساني كه اين صحبت‌ها را مي‌كنند كار خوبي نمي‌كنند بيايند همين را به مردم جواب بدهند. خبرنگاران وظيفه دارند تا در اين ارتباط آگاهي بخشي كنند. برويد ببينيد اين ارقام از كجا آمده است؟ من واقعا علاقه‌مندم بدانم چطور درآمد ناخالص ملي ظرف چهار سال ٥/٢ برابر مي‌شود؟ من خيلي علاقه‌مند هستم. من قول مي‌دهم كه اگر كسي ثابت كند كه در عرض ٤ سال توليد ناخالص ملي را ٥/٢ برابر كند، به او راي بدهم و از او دفاع كرده و به همه هم توصيه كنم كه به او راي بدهند.

 

كارهاي دولت براي ٤ درصد جامعه بود؟

زنگنه در بخش ديگر از سخنان خود به تقسيم‌بندي جامعه به ٩٦ درصد و چهار درصد اشاره كرد و گفت: اين‌همه گازرساني در دولت يازدهم در روستاها انجام شد اين كارها را براي ٤ درصد جامعه انجام داده‌ايم؟ يعني در تمام اين روستاها فقط ٤ درصد زندگي مي‌كنند؟ آيا طرح سلامت تنها براي ٤ درصد از مردم انجام شده؟ آيا برق‌رساني به روستاها و آبياري سراسري كشور فقط براي ٤ درصد بوده است؟ آيا شبكه‌هاي آبياري براي كشور براي ٤ درصد بوده است؟ آيا دولت فقط از ٤ درصد مردم گندم خريده است؟ اينها همه كارهاي بزرگي بوده كه دولت كرده اما يك خصوصيتي داشته و آن صداقت و شفافيت بوده است. دولت رياكار نبود. بدترين كار دنيا دروغ و رياكاري است. وي توجه به حقوق مردم و كرامت آنها و احترام به عقل و فهم مردم، را جز مهم‌ترين برنامه دولت دانست.

 

مرتب مي‌خواهند بگويند كه اين دولت هيچ كاري براي مردم نكرده

زنگنه در ادامه به انتقاداتي هم كه نسبت به پالايشگاه ستاره خليج فارس وارد مي‌شود واكنش نشان داد و گفت: بفرمايند بنزين توليد كنند. مگر نمي‌گويند كار قبلي‌ها است، بيايند و توليد كنند. بالاخره من نمي‌فهمم اين تمام شده و يك افتخار است يا اينكه تمام نشده است. يك عده مي‌آيند و مي‌روند فيلم آن را مي‌گيرند و افتخارش را مي‌برند ولي وقتي پاي دولت به ميان مي‌آيد مي‌گويند اصلا چيزي آماده افتتاح نبوده است. اينها مرتب مي‌خواهند بگويند كه اين دولت هيچ كاري براي مردم نكرده و هر چيز شيرين را در ذائقه مردم تلخ كنند. چرا به اين كارها نگاه ملي نمي‌كنيد و فردي و دستگاهي به آن نظر داريد. به هرحال اين پالايشگاه ١١ سال طول كشيد تا به بهره‌برداري برسد كه اصلا چيز خوبي نيست. معلوم است كه يك جايي گير جدي داشته و همه‌اش را هم نمي‌شود گفت كه گير تحريم بوده است و همچنين نمي‌شود كه كسي در افتخارات سهيم باشد و در اشكالات نه.

 

پورمحمدي: اتهامات كانديداها به دولت، جرم مسلم و قابل تعقيب است

وزير دادگستري دومين وزير كابينه بود كه بيشترين حلقه خبرنگاران را به دور خود جمع كرد. آمار قاچاقي كه از سوي يكي از كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شده و وي طي آن ادعا كرده بود كه ٢٥ ميليارد كالاي قاچاق در كشور وجود دارد، از سوي پورمحمدي بدون پاسخ نماند. وزير دادگستري خود به ادعاي ديگر اين كانديدا مبني بر اينكه آقاي رييس‌جمهور بايد به دليل وجود كالاي قاچاق در كشور از مردم عذرخواهي كند، اشاره كرد و گفت: اين اتهام در حالي وارد شده كه بررسي‌هاي لازم از سوي آن فرد انجام نشده است.

 

اين اقدام خلاف بين شرع است، نسبت دادن چنين موردي به جمع وزيران و فرزندان آنان خلاف مسلم قانون است و به جاي اينكه آقاي رييس‌جمهور عذرخواهي كند، ايشان بايد از ملت بزرگ ايران و هيات دولت عذرخواهي كند و از خدا هم استغفار كند. اين يك جرم مسلم قابل تعقيب است. پورمحمدي با ابراز تاسف از ادعاهاي يكي از كانديداهاي رياست‌جمهوري با بيان اينكه بر اساس اعلام مراجع رسمي چهار سال قبل در مجموع كالاي قاچاق كشور بالغ بر ٢٥ ميليارد دلار بوده است، گفت: اين در حالي است كه اين مبلغ در سال ٨٤، ٥ ميليارد دلار بوده است. در دولت يازدهم هم تلاش شده كه با جديت آمار مربوطه هر روز اعلام شود و مراجع مربوطه در جهت كاهش اين مقدار بسيج شده‌اند كه البته كاهش زيادي هم به اين آمار دادند. پورمحمدي با تاكيد بر اينكه با افتخار اعلام مي‌كنيم كه موفق‌ترين دوره مبارزه با قاچاق دوره فعلي است، گفت: در دولت فعلي ميزان قاچاق به عدد ٥/١٢ ميليارد دلار رسيده است كه اين مبلغ همچنان زياد است و بايد با جديت مبارزه كنيم.

 

در راستاي كاهش ميزان قاچاق درآمد گمرك از ٧ هزار و ٧٠٠ ميليارد توماني كه حاصل از واردات ٦٠ ميلياردي بود به ١٨ هزار و ١٠٠ ميليارد تومان از واردات ٤٣ ميلياردي افزايش پيدا كرد. وي با بيان اينكه ادعاي مطرح شده دروغ و كذب است، خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري در يك سخنراني خود، آمار قاچاق سال ٩٤ را ١٥ ميليارد دلار اعلام كردند. در پايان ٩٥ اين ميزان به ٥/١٢ ميزان رسيده است. در اين شرايط من نمي‌دانم چه دليلي دارد عده‌اي همواره بگويند بازار هنوز متشنج است. وزير دادگستري با تاكيد بر اينكه گمرك ايران در سال‌هاي گذشته سومين گمرك مبارزه‌كننده با قاچاق شناخته شده است، گفت: چرا بايد عده‌اي پيوسته در كشور دروغ منتشر كنند؟

 

انتقاد پورمحمدي به اتهامي كه عليه فرزند يكي از وزرا مطرح شد

پورمحمدي در ادامه به موضوعي كه اين روزها درخصوص فرزند يكي از وزيران كابينه مطرح مي‌شود اشاره كرد و انتقاداتي را هم نسبت به انتشار اين خبر داشت. وي در پاسخ به پرسشي درباره ادعاهاي مطرح شده مبني بر كشف محموله قاچاق مربوط به فرزند يكي از وزرا اظهار كرد: اين مطلب در يك مصاحبه‌اي مطبوعاتي اعلام شد، من نيز ناچارم به بيان توضيحاتي در اين باره بپردازم. در روز چهارم ارديبهشت ماه گزارشي به نيروي انتظامي لواسانات داده مي‌شود كه طي آن اعلام شده محموله شامل البسه، مظنون به قاچاق وارد خانه‌اي شده و در آنجا نگهداري مي‌شود، در همين زمينه نيروي انتظامي گزارش را به مقام قضايي اعلام و ايشان نيز دستور بازرسي از محل را صادر مي‌كنند. بعدازظهر آن روز در بازرسي انجام شده توسط ماموران مقداري البسه دسته‌بندي شده در پاركينگ آن منزل مشاهده مي‌شود كه صاحب منزل در ارايه توضيحاتي مي‌گويد كه اين مقدار لباس را از مغازه خود كه تعطيل شده به اين محل منتقل كرده است.

 

مالك اعلام مي‌كند كه البسه رسما توسط گمرك وارد و عوارض آن پرداخت و مجوز ترخيص براي آن صادر شده است. مقام قضايي پس از بررسي‌هاي لازم در پانويس گزارش مربوطه اعلام مي‌كند كه با توجه به توضيحاتي كه صاحب كالا ارايه كرده است و اينكه به طور رسمي وارد و عوارض دولتي آن پرداخت شده است، جهت اتخاذ تصميم نفيا و اثباتا به اداره تعزيرات ارسال شود. فرداي اين روز در مصاحبه مطبوعاتي سخنگوي قوه قضاييه سوالي در اين باره مطرح مي‌شود و گزارشي اعلام مي‌شود كه محموله‌اي مظنون به قاچاق كه مربوط به فرزند يكي از وزرا است، در خانه وزير نگهداري شده است، ولي چون مظنون به قاچاق است سازمان تعزيرات بايد اعلام‌نظر كند.

 

صدور قرار منع تعقيب براي فرزند وزير آموزش و پرورش

وزير دادگستري اظهار كرد: پس از اين اظهارات ما بررسي‌هايي را انجام داديم تا ببينيم موضوع پرونده مربوطه چيست و مشاهده كرديم كه پرونده‌اي در كار نيست و پرونده‌اي به سازمان تعزيرات ارجاع داده نشده است و صبح روز بعد از اظهارات سخنگوي قوه قضاييه از سوي نيروي انتظامي گزارشي به اداره كل تعزيرات تهران ارايه مي‌شود.

 

وي با بيان اينكه چگونه است كه پس از انتقال گزارش به سازمان تعزيرات ما در وزارت دادگستري از موضوع مطلع نمي‌شويم و خبر آن در سايت منتشر مي‌شود و سخنگوي محترم نيز در اين باره صحبت مي‌كند و اين اتهام مورد توجه همه اعضاي دولت و فرزندان آنها مي‌شود. اين موضوع خلاف عرف قضايي و خلاف مشي و رويه‌هاي جاري در دستگاه‌هاي ما است و اين برخورد شايسته و در شأن ما نيست. من اميدوارم هستم كه اين برخوردها تكرار نشود. پورمحمدي خاطرنشان كرد: قاضي پرونده پس از فراخواندن مالك او عنوان كرده كه دو سال است كه نمايندگي رسمي از يك شركت دارد و بخشي از كالاهاي خود را در مغازه‌اي نگهداري مي‌كرده و حال كه تصميم به تعطيلي آن مغازه كرده به طور موقت كالاهاي خود را در منزل نگهداري مي‌كند.

 

براي تصديق ادعاهاي مالك كالا، به طور رسمي از گمرك استعلام انجام شد و گمرك نيز روز گذشته گزارش داد كه تمام اموال مربوط دقيقا از مرز رسمي وارد كشور شده و با دقت مورد بررسي قرار گرفته است. بر اساس اعلام گمرك كل ارزش كالا ٢٣٢ ميليون تومان بوده كه ١٥٠ ميليون تومان عوارض و سود بازرگاني آن دريافت شده است و اين محموله جزو دقيق‌ترين و منضبط‌ترين محموله‌هاي گمركي است. حدود ١٠٩ ميليون تومان باقيمانده اين محموله وارداتي بوده كه در انبار نگهداري مي‌شده است. روز گذشته قاضي مربوطه پس از انجام بررسي‌هاي مربوطه حكم منع پيگرد براي اين پرونده صادر و اعلام كرد كه قطعا در اين پرونده تخلفي صورت نگرفته است.

 

رايزني دولت براي آزادي مديران كانال‌هاي تلگرامي

وزير دادگستري همچنين از رايزني صورت‌گرفته ميان دولت و قوه قضاييه براي آزادي مديران بازداشت‌شده برخي كانال‌هاي تلگرامي خبر داد. پورمحمدي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اظهارنظر رييس‌جمهور و وزير اطلاعات درخصوص مديران بازداشت‌شده كانال‌هاي تلگرامي، چه رايزني‌هايي براي آزادي اين افراد شده است؟ گفت: صحبت‌هاي متعددي انجام شده است. قوه قضاييه هم تاكيد كرده است كه هرچه زودتر بازپرسي‌ها تكميل شود و اگر واقعا سوءنيتي نبوده، آزادي اين افراد صورت بگيرد. او در پاسخ به اينكه اين پروسه تا چه زماني به درازا كشيده خواهد شد؟ اظهار كرد: اميدوارم اين پروسه خيلي زود انجام شود. فكر مي‌كرديم كه آن كار تا اين زمان انجام شود ولي اميدواريم هرچه زودتر به نتيجه برسد.

 

 

 اخبار سیاسی - اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------