آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

شبكه هرمي حامي قاليباف چگونه شكل مي‌گيرد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,قاليباف

 

 «همکار گرامی؛ برای عضویت در کانال «پویش همکاران متعهد به دکتر قالیباف در شهرداری تهران» روی لینک زیر کلیک کنید». «همكار گرامي، براي عضويت در كانال «پويش بازنشستگان متعهد به دكتر قاليباف» روي لينك زير كليك كنيد». از اين كانال‌ها و گروه‌هاي تلگرامي زياد ساختهه شده است. محتواي تمامي آنها هم تبليغ براي شهردار پايتخت و با سوگيري مشخص و صريح عليه دولت و تخريب حسن روحاني و جهانگيري است. 

 

در همان كانالي كه همكاران شهرداري را عضو كرده مي‌خوانيم: «یادمان نرود... این مرد برای همه همکاران در مجموعه شهرداری تهران تلاش کرد...». این کانال با همین وجه تسمیه «یادمان نرود...» نام‌گذاري شده است.

 

در يكي از پست‌هاي اين كانال نوشته شده است: «همكاران عزيز پيام‌هاي كانال يادمان نرود را در ساير گروه‌هاي همكاران شهرداري تهران به اشتراك بگذاريد». نمونه‌اي از پست‌هاي منتشرشده در اين كانال‌ها عينا با ادبيات نوشتاري آن، قابل ذكر است: «دروغگويان #توييتري را بشناسيد؟ حافظي دروغگو با بيان آمار غلط و سراسر كذب در تخريب خانواده پويش همكاران متعهد به قاليباف در شهرداري تهران» «آقايون اصلاح‌طلب شورا چرا به دنبال تسخير شوراي شهر هستند؟ پرسنل شهرداري تهران ضمن محكوم‌كردن اين موضوع اعلام مي‌دارند حامي دكتر قاليباف و ليست خدمت مي‌باشند»، «... بدترين دوره كارمندي پرسنل شهرداري در دوره اصلاح‌طلبان بوده و امروز پرسنل شهرداري تهران در بهترين شرايط كارمندي قرار دارند»، اشعار طنزي هم سروده‌اند «كار كن كاري كه قاليباف كرد/كار كن مثل پلاسكو با غرور. انتخاباتو رها كن اي بنفش/ اين گلستان داره ميره زير گور...».

 

شايد ظاهر ماجرا اين است كه اين كانال‌ها يا گروه‌ها را كارمندان شهرداري تهران، خودجوش در حمايت از قاليباف ساخته‌اند. گزاره‌اي كه چندان قرين به صحت به نظر نمي‌رسد. بسياري همان سال ٩٢ مي‌گفتند اگر همان بدنه شهرداري تهران هم به قاليباف رأي داده بودند، رأي او بيش از اين مي‌شد.

 

هرمي‌ها در شهرداري

ساختار آن شبيه «نت‌ورك» يا شبكه‌هاي هرمي است كه به صورت مويرگي از منطقه به ناحيه و محلات توسعه پيدا مي‌كند. اطلاعات خبرنگار ما حاكي از اين است كه معاون اجتماعي هر منطقه شهرداري به عنوان دبير تبليغات هر منطقه انتخاب شده. او مسئول ساخت يك گروه يا كانال تلگرامي است. بعد از او هر ناحيه ملزم به ساخت يك سوپرگروه يا كانال شده است. آن كانال يا گروه را مدير اجتماعي هر ناحيه و مديران محلات اداره مي‌كنند. درحال‌حاضر تهران ٢٢ منطقه و ١٢٣ ناحيه شهرداري و ٣٧٠ محله دارد. شبكه‌اي مجازي به هواداري از قاليباف در اين محلات تهران نفوذ كرده و در حال تبليغ به نفع قاليباف‌اند.

 

سوءاستفاده از بانك‌هاي اطلاعاتي

اطلاعات خبرنگار ما حاكي از اين است كه تشكيل اين گروه‌ها و كانال‌هاي تلگرامي در معاونت‌هاي اجتماعي با همكاري شوراياري‌ها و سراي محلات براساس داده‌هايي ايجاد شده است كه قاعدتا نبايد از آن استفاده تبليغاتي مي‌شده است. بانك‌هاي اطلاعاتي ساكنان نواحي و محلات، به تفكيك بازنشستگان، نيازمندان، معلولان، زنان سرپرست خانوار و... در شهرداري موجود است و قاعدتا بايد كاركرد خاص خودش را داشته باشد اما حالا دستمايه دست‌اندازي تبليغاتي شده است. نمونه آن «كانال بازنشستگان متعهد به قاليباف» است.

 

اين تصور كه بازنشستگان سازمان‌هاي لشكري و كشوري، بخش خصوصي و.. در يك محله يا ناحيه شهرداري به صورت خودجوش همديگر را يافته و اقدام به ايجاد يك كانال در حمايت از قاليباف كرده باشند، كمي عجيب به نظر مي‌رسد. در صورتي هم كه چنين اتفاقي رخ داده باشد، منطقي‌تر اين است كه يك گروه تلگرامي ساخته شود نه كانال. اين تجربه را اين روزها ما به‌وفور داشته‌ايم. جمعي كه دغدغه‌هايي دارند، گروهي در حمايت از يك نامزد مي‌سازند و ديگر دوستانشان را به آن مي‌افزايند. تقريبا روزي نيست كه هريك از ما در يك گروه تلگرامي حامي يك نامزد اضافه نشويم. نكته اين است كه اين گروه‌ها كاملا خودجوش ساخته مي‌شوند نه براساس يك بانك اطلاعاتي!

 

بخش‌نامه را دور مي‌زنند

از شهرداران نواحي خواسته شده است كه با كمك‌گرفتن از مديران محلات، مردم را ترغيب به مشاركت در راه‌اندازي ستاد به نفع قاليباف كنند. يعني ظاهرا شهرداري قرار نيست از محل امكانات خود به نفع قاليباف هزينه‌اي كند. اما غيرمستقيم از اقتدار، روابط و اعتباراتش براي ايجاد شبكه‌اي از حاميان قاليباف صددرصد استفاده مي‌كند. تا جايي كه برخي شهرداران نواحي تهران غيرمستقيم براي تسهيل‌كردن مسير جانبداري از قاليباف تحت فشار قرار گرفته‌اند. به آنها گفته شده بايد از عملكرد شهرداري تهران و حملاتي كه در مناظره‌ها به آن مي‌شود، دفاع كنند.

 

گويا مديران قاليبافي با وجود بخش‌نامه خود شهرداري يواش‌يواش در حال كنارگذاشتن تعارف‌ها هستند. بخش‌نامه شهرداري تهران، مجموعه تحت مديريتش را از ورود به رقابت‌هاي انتخاباتي منع مي‌كند اما به نظر مي‌رسد در عمل اتفاقات ديگري در حال جريان است. ابوالفضل قناعتی عضو شوراي شهر تهران پيش از اين به ميزان گفته بود: «در بخش‌نامه‌ای، ممنوعیت استفاده از امکانات و اعتبارات شهرداری تهران در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری اعلام شده است.

 

تمام کارکنان شهرداری و شورای شهر از این بخش‌نامه منتشرشده مطلع بوده و هیچ فردی حق استفاده از امکانات شهر برای تبلیغ کاندیدای مورد نظر خود را ندارد. هر یک از افراد باید از پول خود برای تبلیغات استفاده کنند و بهره‌گیری از بیت‌المال رفتار قانونی نیست. استفاده از امکانات ستاد شورایاری‌ها و همچنین ستاد سمن‌های شهر تهران نیز مشمول این ممنوعیت‌ها می‌شود. بهره‌مندی از امکانات سراهای محلات جهت برپایی نشست‌های تبلیغاتی کاندیدای شورای ‌شهر خلاف قانون است و کاندیداهای حضور در شورای شهر تهران در صورتی که بخواهند با اعضای شورایاری‌ها نشست نیز برگزار کنند، باید جلسات خود را در مکانی خارج از سراهای محلات برپا کنند».

 

چرا محلات در كانون توجه قرار گرفتند؟

تحرکات انتخاباتی تیم سیاسی و رسانه‌ای شهردار تهران مدت‌هاست آغاز شده، فقط توجه به تيترهاي مشخص و جهت‌دار روزنامه همشهري كه طبق قانون حق ندارد له يا عليه هيچ كانديدايي تبليغ كند، به‌وضوح سمت‌وسويش حمايت از قاليباف و تخريب دولت را نشان مي‌دهد؛ اما قاليباف فعاليت‌هايش را از سال گذشته شروع كرد. او در سال آخر منتهي به انتخابات يعني سال ٩٥، چهار معاون خود را تغيير داد.

 

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به معاونت منابع انسانی رفت و مازیار حسینی از معاونت فنی به‌جای او نشست. مجتبی عبداللهی هم به معاونت اجتماعی رفت و جایگزین میثم امرودی شد. مجتبی یزدانی، شهردار منطقه یک، به‌جای عبداللهی بر کرسی معاونت خدمات شهری نشست. عبداللهی که هم‌اکنون بر کرسی معاونت اجتماعی نشسته، هیچ سابقه و تجربه‌ای در حوزه اجتماعی ندارد؛ اما رابطه و سابقه آشنایی او با قالیباف به دوران نیروی انتظامی بازمی‌گردد؛ او از آنجا به شهرداری آمده است. عبداللهی سال ٩٢ همراه قالیباف در همه سفرها و برنامه‌های انتخاباتی‌اش حضور داشت و گفته می‌شود در این سال‌ها بسیار به قالیباف نزدیک بوده است.

 

معاونت اجتماعی یکی از معاونت‌های اصلی شهرداری با کلی ردیف اعتباری است که محل تقسیم و هدایت بودجه‌های اماکن فرهنگی، ورزشی و سرای محلات و شورایاری‌هاست؛ معاونتی که در ارتباط مستقیم و مویرگی با مردم (به‌‌واسطه شورایاری‌ها، سرای محلات و...) است. تاجايي‌كه برخي شنيده‌هاي خبرنگار ما حاكي از اين است كه اين روزها اعتبارات مساجد و هيئت‌هاي مذهبي در حال سرريزشدن به برخي هيئت‌هاي خاص حامي قاليباف است، در يك سال گذشته محلات به شدت مورد توجه شهرداري تهران بوده است. از یاد نمی‌بریم که در آخرین نشست تبلیغاتی اصولگرایان پیش از انتخابات مجلس دهم در اسفند ٩٤ که در مسجد سپهسالار با حضور حدادعادل برگزار شد، قالیباف سنگ‌تمام گذاشته بود و جمعیت زیادی از نقاط مختلف تهران از سراهای محله با اتوبوس به مسجد گسیل شده بودند.

 

معاونت اجتماعی درست همان‌جایی است که می‌تواند اهرم تبلیغات زیرپوستی انتخاباتی شود. شاهد دیگر آن هم اقدام جدید شهرداری در عمل به یک خواسته قانونی- صنفی برزمین‌مانده مدیران محلات است. طبق آیین‌نامه مدیریت محلات، مدیران محلات باید بیمه شوند، بعد از چند سال، شهرداری تازه سال گذشته اقدام به بیمه‌کردن مدیران محلات کرد. استفاده از قابلیت شوراهای محله و سرای محلات در جلب نظر مردم به سمت قالیباف و ایجاد یک شبکه رأی در انتخابات چهار سال قبل هم دیده می‌شد.

 

 

اخبار سیاسی  -  شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------