آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

آسوشیتدپرس: روحانی همچنان گزینه محبوب انتخابات است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , روحانی

روز جمعه دومین دور از مناظرات سه مرحله‌ای انتخابات ریاست جمهوری ایران با موضوع مسائل سیاست داخلی، ‌سیاست خارجی و مسائل فرهنگی برگزار شد و بحث و گفتگو در خصوص توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهان به موضوع مورد توجه رسانه‌های جهان تبدیل شد.

به گزارش رویداد۲۴، واشنگتن‌پست در گزارشی با عنوان «نامزدهای ریاست جمهوری ایران در مناظره تلویزیونی خود را متعهد به برجام دانستند» نوشت: هر یک از شش نامزد ریاست جمهوری ایران روز جمعه تأکید کردند که هرکسی در انتخابات 29 اردیبهشت که از سوی بسیاری یک همه‌پرسی بالقوه در مورد این توافق محسوب می‌شود، پیروز شود باید به برجام پایبند بماند.

 

در حال حاضر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری مستقر که برجام را در سال 2015 نهایی کرد، با پنج رقیب در انتخابات روبرو است. مخالفان او این توافق که امضای آمریکا را هم دارد را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند برجام نتوانسته باعث شکوفایی اقتصادی شود.

 

روحانی در حمایت از این دستاورد خود در مقابل چنین انتقادهایی گفت که بدون برجام «امروز به‌جای دو میلیون بشکه نفت، 200 هزار بشکه تولید می‌کردیم.»

 

او همچنین از رقبای خود ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف خواست که موضع خود در مورد این مورد را مشخص کنند. و در نهایت هم هیچ‌یک از نامزدها نگفتند که از این توافق کناره‌گیری خواهند کرد.

 

آسوشیتدپرس در گزارشی با تیتر «مشاجره نامزدهای ریاست جمهوری ایران در مورد توافق هسته‌ای» نوشت: یک نامزد تندرو حسن روحانی، رئیس‌جمهور مستقر ایران را در مناظره تلویزیونی روز جمعه به چالش کشید و این در حالی است که روحانی تندروها را متهم به تلاش برای خارج کردن توافق از مسیر اصلی کرد.

 

حسن روحانی همچنان گزینه محبوب این انتخابات است، همان‌طور که تمام روسای جمهور از سال 1981 محبوب بوده و در دور دوم هم پیروز شده‌اند.

 

بااین‌حال ابراهیم رئیسی که در سال 2016 از سوی رهبر معظم ایران به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی درآمد هم می‌تواند رقیب جدی برای روحانی باشد.

 

این در حالی است که روزنامه اسرائیلی هاآرتص با تیتر «روحانی سپاه را به دلیل نوشتن شعارهای ضد اسرائیلی روی موشک‌ها مورد انتقاد قرار داد» نوشت: رئیس‌جمهور مستقر ایران تأکید کرد سپاه با نوشتن شعار روی موشک در سال 2016 به دنبال بر هم زدن توافق هسته‌ای ایران بوده است.

 

وی در مناظره روز گذشته گفت: «آن‌ها شعارهایی را روی موشک نوشتند تا ما نتوانیم از مزایای برجام بهره ببریم.» روحانی به دو آزمایش موشکی سپاه انقلاب اشاره  می‌کرد که تا بر روی بدنه آن‌ها شعارهای ضداسرائیلی وجود داشت.

 

بااین‌حال تمام مخالفان روحانی در این مناظره تأکید کردند که به دلیل تأمین امنیت کشور، در آینده به این توافق پایبند خواهند بود.

 

مردم ایران می‌گویند نتوانسته‌اند تأثیر لغو تحریم‌ها را در زندگی روزمره خود لمس کنند. به‌طورکلی اقتصاد بحث مهم تمام تبلیغ‌های انتخاباتی و مناظرات است. رئیسی و قالیباف وعده داده‌اند اگر انتخاب شوند طی یک سال میلیون‌ها شغل ایجاد کنند.بااین‌حال آن‌ها هنوز نگفته‌اند که چه برنامه‌ای برای رسیدن به این اهداف دارند و اقتصاددانان این وعده‌ها را «غیرواقعی» توصیف کردند.

 

بلومبرگ نیز در پوشش اخبار مناظره به بحث پایبندی رقبای روحانی به برجام پرداخته و طی گزارشی با تیتر «رقیب روحانی می‌گوید باید به توافق هسته‌ای ایران احترام گذاشت» نوشت: ابراهیم رئیسی، رقیب محافظه‌کار روحانی که به دنبال کسب جایگاه او تا یک ماه آینده است، گفت که توافق هسته‌ای تاریخی با غرب مشروعیت دارد و باید مورد حمایت قرار گیرد.

 

از سال 2015 و نهایی شدن برجام میان ایران و گروه 1+5 منتقدان بر پیامدهای اقتصادی آن متمرکز شده‌اند و دولت روحانی را سرزنش می‌کنند که نتوانست متعاقب لغو تحریم‌ها، آن را به مزیتی ملموس برای مردم عادی تبدیل کند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------