آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

خاطره یک دپیلمات کهنه‌کار از احمدی‌نژاد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,علی ماجدی

«شما توقع داريد ما از شما دفاع كنيم. شما زبان باز كن، حرف بزن، سياست‌هايت را مشخص كن كه ما بتوانيم از شما دفاع كنيم. رقيب شما (مرحوم) هاشمي رفسنجاني بوده، ايشان هشت سال رئيس‌جمهور بوده و چند سال رئيس مجلس بوده و همه ايشان را مي‌شناختند. اما شما را كسي نمي‌شناسد. احمدی‌نژاد از حرف من ناراحت شد و جلسه را ترك كرد.» 

به گزارش انتخاب؛ «علی ماجدی، از سفرای کهنه‌کار که این روزها مسئولیت سفارتخانه ایران در آلمان را عهده‌دار است، ضمن رد سخنان قالیباف در مناظره نخست گفت که تکنولوژی تولید برق از زباله از فواید حصول برجام بود که پس از توافق، به شهرداری تهران معرفی شد.

 

ماجدی که رشته‌اش اقتصاد است، معتقد است فضا پس از برجام کاملا متحول شده و سطح دیدارهای مسئولان ایرانی و بین‌المللی به بالاترین حد ممکن در سال‌های اخیر رسیده است. سفیر ایران در این رابطه می‌گوید: «شرکت زیمنس حدود ۴۰۰میلیارد یورو «ترن‌آور» تجاری دارد. سطح رابطه با سفارت در حد معاون زیمنس شهر برلین بود؛ در حالی که بنده به عنوان سفیر، با سی یوی (مدیرعامل) زیمنس تا کنون حدود ۵ تا ۶ ملاقات داشتیم که برخی از این ملاقات‌ها دو، سه بار در محل سفارت صورت گرفته است. در تاریخ روابط بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده که مدیرعامل زیمنس در سفارت حضور یابد. با همکاران اینجا هم که صحبت می کردند، می‌گفتند که بعد از ۶۰ سال سی یوی زیمنس به ایران آمده است!»

 

او با انتقاد از کاندیدایی که می‌گوید: «هر دولتی روی کار بود، برجام حاصل می‌شد»، گفت: «چرا كسی هشت سال اين كار را نكرد؟ اين كار توان و افراد خاص را مي‌طلبید. نمي‌توانيد كاري كه آقاي ظريف مي‌كند يا نوع بينش اين دولت را با هر كسي مقايسه كنيد. اين طور نيست كه هر تيمی مي‌توانست چنين تواني داشته باشد.»

 

ماجدی گفت: «علاقه‌مندم که به یک نکته اشاره کنم. در مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از کاندیداها به تهیه سوخت و برق از زباله اشاره کرد. اما این از کجا پیدا شده و چرا تا این مدت خبری نبوده است؟ چه کسانی آن شرکت‌ها را تشویق کرده‌اند که بیایند و این کار را انجام دهند؟ اصلا چه کسی اینها را معرفی کرده‌اند؟ غیر از این که سفارت ایران در آلمان اینها را معرفی کرده و از آنها خواسته که چنین کاری را انجام دهند؟ درواقع ما آنها را تشویق کردیم که این فرمول را در ایران پیاده کنند. اگر قرار باشد که از این دستاورد بهره‌برداری شود، حق بیشتر آن با دولت است. نه تنها قرارداد بسته شده بلکه یک کار خیلی گسترده‌ای در این زمینه بین ایران و آلمان صورت گرفته است. اگر همه اینها را در کنار هم بگذاریم، معلوم می‌شود که ما توانستیم با استفاده از سیاست‌های جدید، رویکرد جدید و برجام که محیط بین‌المللی را به نفع ما تغییر داده، این نتیجه را به دست آوریم.»

 

او افزود: «این کار طی یک سال اخیر انجام شده است. در واقع ما به شهرداری معرفی کردیم که چنین تکنولوژی‌ای وجود دارد. در واقع این تکنولوژی دو نوع است؛ یک نوع آن هم تفکیک زباله را انجام می‌دهد و هم به انرژی تبدیل می‌کند. گاهی اوقات اگر امکان تفکیک هم نباشد باز می‌تواند بدون تفکیک هم انجام دهد. در واقع می‌تواند هر دو کار را با هم انجام دهد. یعنی سیستم‌های جدیدی وجود دارد که می‌تواند زباله را تفکیک کند که یک بخشی را طور دیگری استفاده کند و بخشی را هم بازسازی کند. برق تولیدی به دستگاه‌های مختلف بستگی دارد. البته برق زیادی نیست. بنده به عنوان سفیر می‌گویم که معرفی اینها را خودِ من انجام دادم.»

 

این دیپلمات با سابقه با اشاره به برجام هم عنوان کرد: «مي‌گويند هر دولتي بود به برجام مي‌رسيد اما چرا كسي هشت سال اين كار را نكرد؟ اين كار توان و افراد خاص را مي‌طلبید. نمي‌توانيد كاري كه آقاي ظريف مي‌كند يا نوع بينش اين دولت را با هر كسي مقايسه كنيد. اين طور نيست كه هر تيمی مي‌توانست چنين تواني داشته باشد. با زبان بين‌المللي صحبت كردن كار آساني نيست. اکنون وقتی براي قطارهاي سرعت بالا صحبت مي‌كنيم، حداقل سه شركت اروپايي با هم رقيب هستند. دو شركت فرانسوي و يك شركت ژاپني رقيب هستند. شما حق انتخاب داريد. مهم است كه شما در سياست بتوانيد شريكي داشته باشيد كه انتخابش كنيد. در اقتصاد هم باید حق انتخاب داشته باشيد. وقتي كسي با ما كار نكند، شما به اجبار تكنولوژي را از يك كشور خاص مي‌گيريد و معلوم نيست آن تكنولوژي خاص ارزان‌تر و باكيفيت‌تر باشد.»

 

ماجدی در بازگویی خاطره‌ای از رئیس دولت‌ نهم و دهم گفت: «داستاني واقعي را براي شما مي‌گويم. زماني كه آقاي احمدي‌نژاد سال ۸۴ انتخاب شد، هر وزير را با معاونانش فراخواند. آن زمان آقاي خرازي وزير بود و من معاون اقتصادي وزارت خارجه بودم. ايشان يك سري بيانات داشت كه وزارت خارجه‌اي‌ها به حوادثي كه اتفاق افتاده بي‌توجه هستند و از رياست‌جمهوري دفاع نمي‌كنند. در آن جلسه به ايشان گفتم شما توقع داريد ما از شما دفاع كنيم. شما زبان باز كن، حرف بزن، سياست‌هايت را مشخص كن كه ما بتوانيم از شما دفاع كنيم. رقيب شما (مرحوم) هاشمي رفسنجاني بوده، ايشان هشت سال رئيس‌جمهور بوده و چند سال رئيس مجلس بوده و همه ايشان را مي‌شناختند. اما شما را كسي نمي‌شناسد. ايشان از حرف من ناراحت شد و جلسه را ترك كرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------