آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

دادستان کل کشور: موسسه مالی «میزان» نسبتی با قوه قضاییه ندارد/متاسفانه از دو دوره مناظره زنده خاطره خوش نداریم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,دادستان کل کشور

دادستان کل کشور گفت: به نظر می رسد یکی از مهمترین مسائلی که باید در امر انتخابات مورد توجه قرار گیرد، مساله امنیت است. 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری در نشستی خبری اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور هستیم امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های حساب شده و منطقی، شاهد حضور اکثریت مردم در روز جمعه باشیم و ملت سرافراز ایران، برگ زرین دیگری بر تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی بیفزایند.

 

وی ادامه داد: انجام یک انتخابات پرشور و حضور حداکثری مردم قطعا نیازمند فراهم شدن زمینه‌های لازم است. به نظر می رسد یکی از مهمترین مسائلی که باید در امر انتخابات مورد توجه قرار گیرد، مساله امنیت است.

 

دادستان کل کشور بیان کرد: هرچه به جمعه نزدیک‌تر می‌شویم شور و تلاش همه بیشتر می‌شود و خوب است، اما در شور انتخاباتی ستادها و مسئولان توجه کنند که مقررات و خطوط قرمز  رعایت شود. مهمترین خطوط قرمز ارزش‌های اسلام و انقلاب است و چیزی است که مردم برای آن خون داده‌اند و نباید اجازه دهیم افرادی این خطوط را رعایت نکنند.

 

وی با اشاره به مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها اظهار کرد: ما سعی کردیم در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات توصیه‌های لازم را ارائه کنیم و گفتیم اخلاق رعایت شود و مسایلی که موجب تنش می شود وارد نشود و انتظار بود که توصیه‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت، ما شاهدیم در مناظره‌ها این موضوع بدآموزی بوده و آثار خوبی در افکار عمومی نداشت و دیدیم که برخی بزرگان و مردم نسبت به آن  اعتراض داشتند.

 

منتظری خاطرنشان کرد: یکی از آقایان خطاب به یکی دیگر از کاندیداها در رابطه با مسایل پولی و موسسه‌ای گفتند که  موسسه‌ای به نام میزان وابسته به شماست که دروغ محض است و ما تاسف می خوریم. میزان هیچ نسبتی با قوه ندارد و قوه قضاییه هم هیچ نسبتی با میزان ندارد. نسبت دادن موسسه مالی‌ای به قوه قضاییه که شکات زیادی دارد نسبت ناروایی است یا اینکه در مناظره بگویند که قوه قضاییه در طول دوران چه مبارزه‌ای با فساد داشته و قوه را بی‌خاصیت مطرح کردند که دور از انصاف است.

 

وی گفت: حرف اول ما این است که مسئولان اجرایی و مدیران چه دولت اصلاح طلب و چه دیگری ساختار کار را به گونه ای تعبیه کنند که در آن فساد ایجاد نشود نه اینکه راهکارهای لازم را به عمل نیاوریم و بگذارند غده بزرگ فاسد در بدنه وزارتخانه‌ای  یا درون بانکی به وجود آید و بگوییم که برخورد نمی‌شود.

 

دادستان کل کشور افزود: می‌دانیم دمل چرکی و نقطه فاسد در بدن از یک نقطه کوچک شروع می شود؛ چرا از ابتدا پیشگیری از بروز فساد نمی‌کنیم. بانک ها و مراکز اقتصادی باید متناسب با شرایط خود کنترل کنند که فساد ایجاد نشود. اینکه بگویند پرونده های  فساد به قوه فرستادند و قوه رسیدگی نکرده، درست نیست. در دولت گذشته و این دولت مبارزه ادامه دارد و ما معاون رییس جمهوری داریم که در زندان است. این کمال بی انصافی است که بگویند  قوه کجا مبارزه با فساد کرده است. یک وزیر یا رییس باید انقدر مراقبت کند که فسادی ایجاد نشود.

 

وی گفت: یکی از مهمترین مسایل انتخابات امنیت است که مسئولیت تامین امنیت فضای حقیقی و مجازی انتخابات، حوزه‌های رای گیری، امنیت در سطح شهرها و روستاها و ستادهای انتخاباتی به عهده وزارت کشور و زیر مجموعه آن، استاندارها، فرمانداران و همچنین نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و قضایی است.

 

دادستان کل کشور گفت: برای برقراری امنیت پایدار نیاز به تعامل همه بخش‌هاست تا انتخاباتی پرشور داشته باشیم. عناصر بدخواه در صدد بر هم زدن امنیت هستند و قطعا نخواهند توانست گام موثری در زمینه سلب امنیت فضای انتخابات بردارند. اگر کسی بخواهد فضای انتخابات را در روزهای قبل و روز رای‌گیری بر هم بزند نظام با او برخورد خواهد کرد و سیلی محکمی خواهد خورد.

 

دادستان کل کشور درباره تامین امنیت انتخابات گفت: مراقبت‌های مسئولان از یک طرف و حضور فعال مردم در صحنه می تواند خنثی کننده همه توطئه های دشمن باشد. انتظار داریم فرمانداران، استانداران و بخشداران بیش از همه دستگاه‌ها مراقب تامین امنیت انتخابات باشند و اجازه تحرکات را به دشمن ندهند و چون این مسئولان از جانب دولت تعیین شده اند انتظار داریم مجریان انتخابات تابع قانون باشند و از حمایت یک کاندیدای خاص اجتناب کنند. بنده منظورم فرد خاصی نیست و استانداران و فرمانداران حق ندارند از هیچ یک از این کاندیداها حمایت کنند.

 

وی بیان کرد: در این چند روز اخیر شکایات قابل توجهی را از تخلفات و حمایت‌های مسئولان اجرایی داشته ایم و در مقام قضاوت نیستم که صحت و کذب آن را بگویم، اما نفس این کار از طرف مجریان قانون صحیح نیست.

 

دادستان کل کشور تاکید کرد: به هیچ وجه به دنبال تشکیل پرونده قضایی علیه مسولان اجرایی انتخابات نیستیم، اما اگر این اتفاق بیفتد جرم است و برابر قانون برخورد می شود. این مساله زیبنده نظام نیست و توصیه می‌کنم مسئولان اجرایی انتخابات مراقب باشند و بنده به دادستان‌های سراسر کشور ابلاغ کرده‌ام که با اغماض برخورد نشود.

 

وی تاکید کرد: همه مسئولان اجرایی بدانند در رصد دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی هستند و اگر تخلف کردند گلایه نکنند که شما فرماندار یا بخشدار یا استاندار ما را محکوم کردید.

 

منتظری ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور دستورالعمل‌هایی را دادند و همه مسئولان اجرایی و حتی خود نامزدهای ریاست‌جمهوری و شوراها کم و بیش با مقررات و ضوابط و مصوبات مربوط به امنیت کشور آشنایی کامل دارند. مسئولان ستادهای انتخاباتی مراقبت کنند. ما گزارشاتی داشتیم که ستادها در برخی استان‌ها از تخلف جلوگیری نکردند و کارناوال بدون مجوز راه انداختند. ممکن است افراد بدخواه از این موقعیت سوءاستفاده کنند و یک فرد اجنبی که دوستدار هیچ جناحی نیست وارد جمعیت شود و خدایی نکرده اتفاقاتی رخ دهد که در این صورت مسئولان ستادها و کسانی که جلوی این کار را نگرفتند، باید پاسخگو باشند.

 

به گزارش ایسنا، دادستان کل کشور گفت: در مناظره مطالبی گفته شد که واقعا شایسته چنین اشخاص و مقاماتی نیست مبنی بر اینکه بپرسید علما از دست شما چه کشیدند. دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت یک نهاد امام ساخته‌ای است و امام بر تشکیل چنین نهادی تاکید کردند و بعد هم در چارچوب قانون، قانونی شد و امروز هم تحت اشراف رهبر معظم انقلاب و در چارچوب قانون فعالیت می‌کند و عملکردش مشخص است. اینکه گفته شود علنا چه کشیدند بروند بپرسند، فکر نمی‌کنم علما از عملکرد دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت ناراضی باشند، مگر کسانی که عالم بلاعمل بودند و دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت با آنها برخورد کرده است.

 

دادستان کل کشور در پاسخ به سئوالی درباره تعداد تخلفات ثبت شده اظهار کرد: متاسفانه از انتخابات ریاست جمهوری سابق، آمار و ارقام ثبت شده‌ای به دست نیاوردیم اما تا این مرحله، نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی، کاهش پرونده داریم، البته تخلفات شوراها به لحاظ گستردگی طبعا بیشتر است و به دادستان‌ها در سراسر کشور گفتیم رسیدگی کنند. متاسفانه در بین نامزدهای شوراها تخلفات گسترده است. قبلا تخلف تبلیغ زودهنگام داشتند و الان تخلفاتی مثل استفاده از امکانات بیت‌المال دیده می‌شود. اعضا شوراها بدانند تخلفات‌شان رصد و رسیدگی می شود.

 

وی در پاسخ به سئوال ایسنا مبنی بر اینکه همانطور که قانون انتخابات تاکید کرده رسانه‌های دولتی باید قانون را رعایت کنند، در کنار این‌ها رسانه‌های دیگری هستند که در خصوص انتخابات اخباری منتشر می‌کنند و ما شاهد بی اخلاقی‌هایی از سوی آنها هستیم، چگونه با آنها برخورد می‌شود؟ گفت: اگر رسانه‌ها دولتی باشند به دادسرا معرفی می‌شوند چون مجاز به تبلیغ علیه یا له نامزدها نیستند، اما ما در بررسی‌هایی که داشتیم رسانه‌های دولتی خیلی محدود هستند. اگر رسانه‌ای باشد که دولتی نباشد و تخلف‌اش جنبه عمومی داشته باشد، دادستانی ورود پیدا می‌کند و اگر عمومی نباشد با شکایت شاکی خصوصی رسیدگی می‌شود.

 

منتظری در پاسخ به سئوال دیگری درباره اتهاماتی که متوجه فرماندار و استانداران است؟ گفت: اتهاماتی که متوجه تعدادی از استانداران و فرمانداران است به طرفداری از نامزد خاص یا استفاده غیرمجاز از بیت المال است که جرم محسوب می شود و پرونده ها به دادستانی تهران ارجاع شده و این افراد احضار شدند و در مرحله رسیدگی است.

 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا برای مدیران کانال‌های تلگرامی شناخته شده در ایام انتخابات پرونده تشکیل شده یا خیر گفت: یک تجربه خوبی داشتیم که مدیران کانال‌ها را دعوت کردیم به دادستانی کل که بسیار تاثیرگذار بود؛ لذا مورد مهمی نداشتیم که بخواهیم برخورد کنیم، اما متاسفانه فضای مجازی به شدت ناسالم است و شاهد تمسخرها در این فضا هستیم که رسیدگی به اینها مستلزم وصول شکایت است. گزارش وزارت کشور، تخلفات رسانه‌ها، هم رسانه‌های اصولگرا را شامل می شد که بیشتر بود و هم رسانه‌های اصلاح‌طلب را شامل می‌شد.

 

دادستان کل کشور در پاسخ به سئوالی درباره مسدود شدن سایت کارانه که متعلق به یکی از کاندیداها بود، گفت: بررسی کردیم دیدیم مغایر قانون است و از طریق کارگروه با رأی‌گیری بسته شد و اینکه گفته شد با دستور مقام قضایی بسته شده است، درست نیست.

 

وی افزود: درباره سایت کارورزی هم گزارشاتی واصل شده و در دستور کار کارگروه است و امروز یا فردا درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

 

منتظری در پاسخ به سوالی درباره برخی انتقادات به مناظره‌ها گفت: ابتدا کمیسیون تبلیغات تصمیم گرفته شد مناظره‌ها زنده نباشد و خود من هم مخالف پخش زنده بودم چون ممکن است نامزدی تپقی بزند و سخنی از دهانش خارج شود. امروز در جایی جلسه داشتیم و اعضا می‌گفتند کاش حرف من عملی می‌شد. متاسفانه از دو دوره مناظره زنده انتخابات ریاست جمهوری خاطره خوش نداریم. ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و نباید خودمان را با کشور لاییک مقایسه کنیم. اسلام دستورالعمل‌ها و قواعدی دارد و وقتی این برنامه را با آموزه‌های دینی تطابق می‌دهیم می بینیم درست نیست. بالاخره یک مقام مسئولی یک اقداماتی انجام داده که نباید برملا شود. به عنوان مثال در کشور رییس جمهور پیش رهبری می‌رود و دستوراتی می‌گیرد که نباید نشر شود. بسیاری از مسائل هست که قرار نیست برملا شود. من که از سال 60 در دادگاه سپاه بودم، اسرار فراوانی دارم اما مگر مجاز به مطرح کردن آن هستم؟

 

دادستان کل کشور در پاسخ به این سئوال که آیا در راستای توهین‌هایی که در مناظرات مطرح شد، خود کاندیداها باید شکایت کنند یا دادستان؟ گفت: آقای روحانی در پاستور رییس جمهور و در پشت میز مناظره کاندیدا هستند. اگر کسی که به رییس جمهور در قامت رییس جمهوری توهین کند نیاز به شکایت خصوصی ندارد، اما در مناظره اگر کاندیدایی نسبت به دیگری شکایت داشته باشد، باید خود شخص وارد شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------