آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

کدخدایی: آیت‌الله یزدی در میتینگ انتخاباتی کسی شرکت نکرده است/ با وزارت کشور رایزنی می‌کنیم نتایج به تدریج اعلام شود/ بحث درباره رجل سیاسی به نتیجه نرسید



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ با وزارت کشور رایزنی می‌کنیم تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری به صورت تدریجی اعلام شود.

 به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود با بیان اینکه انتظار مردم این است رسانه‌های خارجی گام‌های مهم مردم ما برای تعیین سرنوشت از طریق انتخابات را به درستی انعکاس دهند، گفت: شورا نگهبان بعنوان تنها نهاد نظارتی انتخابات وظیفه مهم دارد و تلاش می‌کند در بعد نظارت امانت دار مردم باشد و از حق‌الناس بودن رای مردم پاسداری کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه بحت نظارت بر انتخابات با تایید صلاحیت گره خورده است، گفت:‌ اقداماتی از سوی هیات‌‌های اجرایی و نظارت در حال انجام است و تا کنون بر طراحی و چاپ تعرفه نظارت شده است. تعرفه‌های رای چاپ و توزیع شده است. ما در کنار صندوق‌ها ناظری بین یک تا پنج نفری داریم که آموزش آنها زمان بر است که ما انجام دادیم.

 

او افزود:‌ انتخابات ریاست جمهوری همچنان در خارج از کشور برگزار می‌شود که برای آن هیات اجرایی و هیات نظارت در نظر گرفته شده است. در بیش از ۱۰۰کشور انتخابات برگزار و تعرفه ها به آن کشورها فرستاده شده تا ایرانی‌های خارج از کشور همگام با داخل کشور در تعیین سرنوشت خود گام  بردارند.

 

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر مروری بر تاریخ انتخابات داشته باشیم متوجه می‌شویم که هیات‌های اجرایی و ناظران از بین مردم کوچه بازار هستند. انتخابات در ایران کاملا مردمی است که توسط مردم برگزار می‌شود. آنچه برای مهم است امنیت سلامت انتخابات است که به عزت ملت منتج می‌شود. انتقال اخبار صحیح منجر به مشارکت زیاد مردم شود و شاهد حضور گسترده مردم باشیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که وزیر کشور اعلام کرده که نتیجه انتخابات بعد از تجمیع آرا اعلام خواهد شد، آیا این امر شائبه برانگیز نیست، گفت:‌ قانون تکلیف نکرده یکباره اعلام شود اما قانون گفته تجمیع صورت گیرد. پیشنهاد ما این است گزارشات به تدریج اعلام شود. اعلام اولیه با وزیر کشور است و سعی می‌کنیم با رایزنی، این اتفاق بیافتد.

 

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری درباره تخلفات انتخاباتی گفت: دو دسته تخلفات داریم. تخلفات روزمره بیش از ۲۰۰مورد برای قوه قضاییه فرستاده شده که افراد مرتکب افترا و توهین می‌شوند. همیشه این اتفاقات بوده و این موارد فقط برای قوه قضاییه فرستاده می‌شود. تخلفات دیگر منجر به تغییر سرنوشت انتخاب است که موجب ابطال صندوق می‌شود. این وظیفه شورای نگهبان است که موارد تخلفات چه از ناحیه نامزدها ارائه و چه طبق گزارش‌هایی که به او می رسد، موارد را بررسی کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان درباره ورود و ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: وظیفه شورای نگهبان این بوده که تعاریفی راجع به رجل سیاسی، مدیر و مدبر بودن ارائه دهد که در گذشته داده‌ایم. یکسال راجع به آن کارکردیم.  دو نظر بود یکی اینکه یافته گذشته را ملاک قرار دهیم یا تفسیر جدید ارائه دهیم. همچنین یکی از اعضا خواسته شده که اصل ۱۱۵ تفسیر شود. راجع همه اینها تفسیر و نظر جدید می‌دهیم.

 

او ادامه داد:‌ راجع به این مساله تفسیر رجل سیاسی بحث شده ولی به نتیجه نرسیده است. شورا نگهبان قصدی ندارد تا نظرش اعلام شود.

 

کدخدایی درباره نحوه نظارت بر رای‌دهندگان در آمریکا گفت: ایرانیان خارج از کشور حق شرکت دارند و وظیفه ماست که اقدامات برای مشارکت آنان کنیم. در آمریکا تعداد ایرانی‌ها قابل توجه است. در آمریکا دفتر حافظ منافع داریم که نمایندگی ما در حافظ منافع فعالیت دارند. نظارت ما در خارج کشور از بین اعضا وزارت خارجه است که با تعامل آنها کار ها انجام می‌شود. وزارت کشور هیات اجرایی خارج کشور را تعیین کرده است.

 

سخنگوی شورای نگهبان درباره گردهمایی هواداران رئیسی در یکی از میادین شهر مشهد که مورد مخالفت استانداری و وزارت کشور قرار گرفته و اینکه اینکه در یکی از همایش گفته شده آرا پیرمرد‌ها و پیرزن‌ها را بنویسید گفت: اگر تخلفی شود مرجع ذی ربط اقدام خواهند کرد و اگر لازم باشد ما ورود می‌کنیم.

 

او ادامه داد: قانون مقرر کرده مردم خودشان آرا را بنویسند و به صندوق بیاندازند. اگر فردی توانایی ندارد باید فرد مورد اطمینان را به شعبه بیاورد. اعتماد خود رای دهنده کفایت می‌کند.

 

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که بنا به گفته سخنگوی قوه‌قضاییه شصت نفر از مسئولان مرتکب جرم شده و بعد از انتخابات آنها را مورد تعقیب کیفری قرار می‌دهیم. آیا روحانی نیز جز این افراد است؟ اظهار کرد: گزارشات در قوه حتما مستند است و مسئولیت به عهده آنان است. از جزئیات اطلاع ندارم اما اعلام نظر آنها را تاثیر می‌دهیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه چطور برخی افراد که چند دوره وزیر یا در ادوار دوره قبل نامزد بودند، برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت نشدند، گفت: من بارها به این سوال پاسخ دادم که هدف شورا نگهبان احراز صلاحیت است اگر گزارشی از تخلفات اقداماتی که صلاحیت را مخدوش می کند ارائه شود، موافقان و مخالفان بحث می‌کنند. ای کاش می‌توانستیم مذاکره را نشر دهیم. گاهی اوقات باید هفت رای یا بیشتر باشد و افرادی شش رای می‌آورند و تایید نمی‌شوند. قانونگذار روش تعیین کرده و ما ناگزیر از اجرا آن هستیم.

 

او درباره انتقادات ستاد روحانی از صداوسیما به دلیل جانبداری از نامزد دیگر انتخابات اظهار کرد: اموال عمومی نباید برای یک یا برخی نامزدها باشد. جانب‌داری نباید باشد. انتظار این است که دستگاه‌های عمومی و رسانه‌هایی که به نوعی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، نباید جانبداری کنند. اگر گزارشی به دست ما برسد بررسی می‌کنیم. اگر لازم باشد در شورای نگهبان یا از طریق قوه قضاییه بررسی می‌شود. هیچ کسی حق ندارد افترا یا توهین انجام دهد. اگر کسی به او توهین شود یا افترا بزند، قوه‌قضاییه باید بررسی کند زیرا عمل مجرمانه است و اگر نتیجه را به ما اطلاع دهد، ما ترتیب اثر می‌دهیم.

 

کدخدایی درباره جهت‌گیری‌های سخنگو قوه قضاییه و اینکه آیا شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر به اقدامات قوه‌قضاییه نظارت می‌کند، گفت: اگر از جمله تخلفات در قانون باشد، خود قوه بررسی می‌کند. اگر در سرنوشت انتخابات تاثیر بگذارد ما اعلام نظر و ورود می‌کنیم.

 

او در مورد برخی که سعی در زیرسوال بردن شورای نگهبان دارند، گفت:‌ ما نه به جایی شکایت می‌کنیم و نه مراجعه می‌کنیم. مردم می‌فهمند که شورا رفتار قانونی دارد. همین حمایت مردمی کفایت می‌کند و اهل شکایت و گله نیستیم.

 

کدخدایی درباره اینکه شورای نگهبان چه زمانی به مساله تخریب کاندیداها توسط یکدیگر ورود می‌کند، گفت: هرچه قانون تعیین کرده عمل می‌کنیم و شورای نگهبان به وظایف خود عمل می‌کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه ۲۰۰مورد تخلفات اعلام شده راجع به چیست و آیا فعالیت انتخاباتی قالیباف صحیح است یا خیر، گفت: لیست تخلفات موجود است و اگر لازم باشد آن را اعلام می‌کنیم. معمولا گزارش و شکایت‌ها راجع تبلیغات، استفاده از امکانات عمومی و دخالت مقاماتی است که ممنوع از دخالت هستند. ما گزارش‌ها را به قوه‌قضاییه فرستادیم.

 

 او ادامه داد: انصراف باید به وزارت کشور اعلام شود. هرگاه این عمل شد، اشخاص نمی‌توانند فعالیت انتخاباتی کنند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است دوباره بعد از انتخابات کسی رد شود، اظهار کرد: می‌توانیم آرزو کنیم که چنین چیزی اتفاق نیفتد.

 

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اعلام حمایت عضو شورای نگهبان از نامزد انتخابات ریاست جمهوری و حضور در برنامه تبلیغاتی او و اینکه آیا این اقدام شائبه برانگیز و همچون اقدامات برخی از اعضای این نهاد در انتخابات سال ۸۸ نیست، گفت: نمی خواهم به گذشته برگردم. اخباری که اعلام می‌کنید شاید اینطور نباشد. در وضعیت جدید یکی از نامزدها به جامعه مدرسین رفته و جانبداری نشده و فکر می‌کنم همین اندازه کافی است. آیت‌الله یزدی در میتینگ کسی شرکت نکرده و در جلسه جامعه مدرسین حاضر بوده و آن نامزد آنجا بوده است.

 

او در پاسخ به این پرسش که عرصه برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری خیلی گسترده و هزینه زمانی و مالی دارد آیا شورا برنامه‌ای برای تغییر در قانون ثبت‌نام دارد، گفت:‌ ما بارها گفتیم قانون انتخابات مشکل دارد. با وزیر کشور ملاقات داشتم و گفتند متن لایحه در حال پیگیری در مجلس است. انشاءالله در انتخابات آتی این مشکلات نباشد.

 

سخنگوی شورای نهگبان در واکنش به سوالی درباره نظارت ناظران خارجی بر انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد: نظارت بر انتخابات ازسوی نهادی بین‌المللی امری توافقی است که معمولاً در کشورهایی که مشکلاتی دارند، اتفاق می‌افتد اما از آن‌جا که انتخابات ایران کاملاً مردمی است و ازسوی مردم برگزار می‌شود، ضرورتی ندارد. البته ما ابایی از این مسئله نداریم و می‌توانیم حتی تجربیات خود را در اختیار دیگر کشورها هم قرار دهیم.

 

او در پاسخ به سوالی درباره امکان حضور سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در انتخابات اعلام کرد: آن‌چنان که در صحبت‌های مقدماتی عرض کردم، ما روش‌های قانونی برای این کار داریم و از آن‌جا که انتخابات توسط افراد نظارت می‌شود، قانون این امکان را فراهم کرده که خود نامزدها نمایندگانی را به حوزه‌ها بفرستند با این حال قانون در این رابطه مخالفتی ندارد.

 

کدخدایی درباره ردصلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری گفت: بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بر اساس سوابق افراد است و همان‌طور که در ادوار گذشته نیز برخی افراد رای لازم را برای صلاحیت به دست نیاوردند، ایشان نیز به میزان کافی رای نیاوردند و نتایج آن نیز اعلام شد. برخی افراد دیگری هم بودند که رای‌شان حتی خیلی نزدیک به تایید بود اما به هر حال آن‌ها هم تایید صلاحیت نشدند.

 

او در پاسخ سوالی درباره انتخاب محل شعب ازسوی نمایندگان کاندیداها اعلام کرد: در بحث حضور نمایندگان نامزدها باید بگوییم که این مسئله برعهده وزارت کشور است و تصمیم‌گیری با آن‌ها است و آن‌چه ما از قانون برداشت می‌کنیم این است که اعضای وزارت کشور باید با هماهنگی شورای نگهبان در این رابطه تصمیم‌گیری کنند.

 

درباره تخلفات احتمالی تا به امروز گفت: شورای نگهبان از زمانی که تبلیغات آغاز می‌شود تا پایان رای‌گیری محل دریافت شکایت‌ها است. این شکایات تا زمانی که مربوط به تخلفات عادی است، طبیعتاً باید آن‌را با دوستان‌مان در وزارت کشور تبادل کرده وبرای قوه قضاییه ارسال کنیم وتاکنون بیش از ۲۰۰ مورد به قوه قضاییه ارسال شده و تا جایی که اطلاع دارم هیاتی که قوه قضاییه پیش‌بینی کرده به‌سرعت مشغول رسیدگی و تهیه گزارش‌ها است اما این‌که تخلف عمده‌ای صورت بگیرد که در نتیجه تعیین‌کننده باشد، باید بگوییم هنوز موردی به دست ما نرسیده است.

 

او در پاسخ به سوالی درباره این‌که وزیر کشور تاکید کردند باتوجه به ائتلاف‌ها و انصراف‌ها احتمالاً انتخابات یک مرحله‌ای خواهد بود، گفت: واقعیت این است که من اهل پیش‌گویی نیستم و خواهش ما از دوستان‌مان در وزارت کشور این است که این موارد را با حدس و گمان پیش نبرند. انتظار ما حضور پرشور مردم پای صندوق‌ها است اما این‌که انتخابات در مرحله اول یا دوم تمام می‌شود را باید بعد از ۲۹ اردیبهشت تصمیم‌گیری کرد. طبیعتاً‌ هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، شور و شفافیت مردم بیشتر می‌شود و ما هم از این جهت که این شور و احساسات را می‌بینیم، به خودمان می‌بالیم اما اجازه دهیم پیش‌گویی نکنیم و تابع نظر مردم باشیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که درصورت دومرحله‌ای شدن انتخابات چه زمانی برگزار خواهد شد، گفت: در این صورت جمعه بعد انتخابات مرحله دوم برگزار خواهد شد و تبلیغات نیز بلافاصله پس از اعلام نتایج اولیه مرحله نخست آغاز خواهد شد و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای‌گیری نیز ادامه خواهد داشت.

 

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس درباره ارسال گزارش‌های مردمی از تهدید مردم برخی روستاها درخصوص قطع یارانه‌ها در صورت رای ندادن به روحانی، گفت: این گزارش‌هایی است که در پاسخ به سوال دیگری هم گفتم. گزارش تخلفات زیادی ارسال شده و گزارش‌هایی که مقرون به صحت است به قوه قضاییه ارسال می‌کند. برای شورای نگهبان تفاوتی ندارد تخلفات از ناحیه چه کسانی است و ما بی‌توجه به این‌که چه کسی تخلف کرده، به آن رسیدگی می‌کنیم. همین امروز صبح گزارشی را درباره فقهای شورای نگهبان ارائه کردیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تبلیغات بدون بی‌حساب و کتاب در فضای مجازی، اعلام کرد: در این رابطه حدود دو سال قبل قانون اصلاح شد و احکام مربوط به فضای حقیقی به فضای مجازی تسری پیدا کرد و تفاوتی میان آن وجود ندارد و اگر تخلفی در فضای مجازی هم صورت بگیرد، قوه قضاییه امکان بررسی پرونده‌های مربوط به تخلفات در فضای مجازی را نیز خواهد داشت.

 

او درپاسخ به سوالی درباره ردصلاحیت روسای جمهور سابق و حضور آن‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اولاً که همه روسای جمهور ردصلاحیت نشدند. دوم این‌که در فضای سیاسی گاهی مسائلی مطرح می‌شود که مورد نظر شورای نگهبان نیست. سوم این‌که وقتی شورای نگهبان صلاحیت فردی را برای ریاست‌جمهوری احراز نکتد، ارتباطی به مناصب دیگر ندارد و اگر برای ریاست‌جمهوری کسی تایید صلاحیت شود، مربوط به همان دوره خواهد بود و در مجلس نیز همین طور است. چرا که ممکن است اسنادی ارائه شود که در دوره بعد به گونه‌ای دیگر عمل شود.

 

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره شائبه‌ها درخصوص چینش سه کاندیدای اصولگرا در مقابل سه کاندیدای اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا گفت: افراد دیگری هم بودند که تنها یک یا دو رای کم داشتند و اگر این‌گونه بود، طبیعتاً شما چنین برداشتی نداشتید. نگاه شورای نگهبان بر اساس مسائل سیاسی و جناحی نیست و بر اساس قانون و صلاحیت افراد برای آن انتخابات خاص تصمیم می‌گیرد.

 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که شورای نگهبان تا چه زمانی قادر به ردصلاحیت کاندیداها خواهد بود و آیا امکان این مسئله در حال حاضر هم وجود دارد، گفت: بنابر قانون شورای نگهبان هر گاه مدارکی را دریافت کند که امکان ردصلاحیت نامزدی وجود داشته باشد، امکان ردصلاحیت آن‌ها میسر خواهد بود.

 

کدخدایی در پایان ضمن تشکر از اصحاب رسانه اعلام کرد: آن‌چه مردم انتظار دارند، انعکاس واقعی اخبار است و ان‌شاءالله مردم روز ۲۹ اردیبهشت به صورت گسترده پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------