آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

لاریجانی: ایران با انتخابات اخیر در دنیا سربلند شد/ طرحی برای ساماندهی بهتر انتخابات ارائه شود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به کمیسیون شوراها ماموریت داد با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت کشور و شورای نگهبان طرحی برای ساماندهی بهتر انتخابات ارائه کند.

 به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) اظهار کرد: حضور چشمگیر، غیرتمندانه و با متانت ملت در انتخابات اخیر ستایش برانگیز و غرور آفرین بود. در این حماسه کم نظیر تفضل الهی شامل حال ملت شد و با توجهات امام زمان (عج) صفحه جدیدی از قدرت ملی کشور پیش روی ملت ها باز شد و در واقع ایران با انتخابات اخیر در دنیا سربلند شد و حضور قوی در صحنه بین الملل پیدا کرد.

 

وی ضمن تبریک به حسن روحانی به عنوان برگزیده ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری، افزود: برخی کاستی‌ها در روز رای گیری مشاهده شد. من از کمیسیون شوراها می خواهم با همکاری مرکز پژوهش‌ها، وزارت کشور و شورای نگهبان طرحی برای ساماندهی بهتر انتخابات ارائه کنند.

 

رئیس مجلس با بیان اینکه ایران با انتخابات اخیر در منطقه حضور قوی پیدا کرد، گفت: در هنگامه ای که در صحنه بین المللی انواع و اقسام مکر و فسون را شاهد هستیم و در منطقه به غایت به هم ریختگی امنیتی وجود دارد و برخی قدرت‌های بزرگ و کشورهای مساله ساز به بحران امنیتی منطقه می‎‌دمند، حضور با صلابت ملت پشتوانه محکم امنیت ملی کشور شد و تداوم انقلاب اسلامی را تضمین کرد.

 

لاریجانی اضافه کرد: تدابیر حکیمانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب که کرارا ملت عزیز را به حضور فراگیر و قانونمند دعوت نمودند و به دست اندرکاران انتخابات رعایت رای ملت را به عنوان امانت گوشزد کردند در حضور یکپارچه ملت در انتخابات تاثیر منحصر به فردی داشت. راهنمایی های مراجع عظام تقلید، علما، نمایندگان، نخبگان سیاسی، احزاب، گروه ها و نخبگان علمی، فرهنگی، ‌هنری و اجتماعی کشور همه نقش آفرین این صحنه افتخار آمیز بوده است که باید قدردان آنان بود.

 

وی ضمن قدردانی از دست اندرکاران انتخابات، شورای نگهبان، وزارت کشور، نمایندگان ناظر بر انتخابات شوراها و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و رسانه های گروهی و صدا و سیما، اضافه کرد: امیدواریم دولت آینده کاراتر و مصمم تر در حل مشکلات اصلی کشور که متنوع است و البته محوریت آن امور اقتصادی و معیشتی مردم است، گام بردارد.

 

رئیس مجلس تصریح کرد: در مسیر انتخابات مخصوصا روز رای گیری برخی کاستی ها مشاهده شد از جمله زمان رای گیری که باعث خستگی مردم شد و همچنین در مورد شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری منطبق با قانون اساسی نیاز به ضوابط روشن‌تر است. مخصوصا در زمینه مکانیزه نمودن انتخابات که قبلا در قوانین مربوطه مورد تاکید واقع شده بود، از حالا پیگیری و نظارت شود که برای انتخابات بعدی با شرایط آسان‌تری ملت عزیز رای خود را در صندوق‌ها بیندازند.

 

لاریجانی در بخش دیگری از نطق میان دستور خود با اشاره به اجلاس ریاض گفت: اینکه رئیس جمهور آمریکا در ابتدای صحبتش گفت که چقدر پول از دولت سعودی گرفته تا در این اجلاس شرکت کند، نکته جالبی است. که قابل باور نبود به صورت علنی گفته شود. آمریکایی ها، ریاض را مرکز مبارزه با تروریسم اعلام کردند. کار درستی بود،‌ زیرا مرکز صدور تروریسم همان جاست. اگر آمریکا موفق شود مانع ارسال پول و سلاح و افراد مسلح از عربستان به سایر نقاط شود، دیگر نه برج دوقلو در نیویورک منفجر می شود نه هزاران نفر از مردم بی گناه عراق،‌ سوریه و لبنان کشته و زخمی می‌شوند.

 

وی ادامه داد: از عجایب روزگار این است که سعودی ها و آمریکا علمدار مبارزه با تروریسم شدند. از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق تا امروز که انواع و اقسام جریان‌های تروریستی ایجاد شده در کدام یک دست سعودی‌ها در پشت صحنه یا روی صحنه آن نبوده است. در مورد طالبان فقط کافی است به مصاحبه خانم بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان توجه کنید که  در پاسخ به اینکه چرا پاکستان طالبان را ایجاد کرد، گفته بود اینقدر پاکستان را سرزنش نکنید. طالبان از یک مثلث همکاری به وجود آمد که طراحی و هدایت آن با آمریکا و انگلیس بود و پول آن را سعودی و امارات دادند و اجرای آن توسط پاکستان بود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از گزارش اخیر مسئولین آمریکا در مورد 11 سپتامبر توسط القاعده هنوز چند ماه نمی گذرد که آنها مقامات سعودی را در ماجرای 11 سپتامبر دخیل دانستند. آیا تردیدی وجود دارد که داعش و النصره با کمک سعودی ها و برخی کشورهای کوچک منطقه ای ایجاد و حمایت شده‌اند؟ همین طور گروه های دیگر تروریستی نظیر احرارالشام و ده‌ها گروه دیگر همه از حمایت‌های سعودی برخوردارند. حالا سعودی‌ها ادعا می کنند ایران محور تروریسم در منطقه است و بعد از انقلاب خمینی منطقه مواجه با تروریسم شده است.

 

وی اضافه کرد: این مطلب روشنی از نظر تاریخی است که حکومت عربستان از آغاز کار همیشه درگیر جنگ و ترور بوده، آن هم فقط جنگ با مسلمانان عرب و سعودی‌ها حتی یک تیر هم به سوی صهیونیست ها شلیک نکردند. یک روز با جمال عبدالناصر و ناصریست‌ها جنگیدند،‌ چه تعداد از افسران و سربازان مصری به دست دولت سعودی کشته شدند. هنوز سخنرانی معروف جمال عبدالناصر رئیس جمهور فقید مصر در مراسم تشییع پیکر افسران مصری که به دست رژیم سعودی کشته شدند، در خاطره ها موجود است. چه تعداد از ناصریست های عرب در کشورهای عربی با توطئه رژیم سعودی کشته یا زندانی شده‌اند؟ روز دیگر با اخوان المسلمین در دنیای عرب جنگیدند، بیشترین ضربه را اخوانی‌ها در دنیای تسنن از آل سعود خوردند. علما و روشنفکران زیادی از مذاهب مختلف اهل سنت با خشم وهابی های سعودی آسیب فراوان دیدند.

 

رئیس مجلس با اشاره به حمله چندین باره رژیم سعودی به یمن اضافه کرد: آنها به بهانه‌های مختلف مردم این کشور را به خاک و خون کشیدند، در حالی که آل سعود در هیچ نبردی علیه اسرائیل حاضر به هزینه کردن و فداکاری نشد. نزدیک 60 سال است که دولت عربستان به نام گسترش اسلام با ایجاد مساجد و آموزش جوانان، وهابیت را که نه اهل سنت آن را قبول دارند و نه دیگران و ایدئولوژی خشونت است، در جهان گسترش داده است و از طرفی دولت سعودی تلاش کرد تا الازهر که مرکز فکری عمیق‌تر و اعتدالی تر اهل سنت است را به حاشیه براند و آن را منزوی کند.

 

لاریجانی ادامه داد: چنین کشوری با چنین ایدئولوژی افراطی مدعی شده که ایران از طریق گروه های مسلح در منطقه در حال توسعه تروریسم است. اشتباه می‌کنید، ما با انتخابات، رای و صندوق‌های رای در حال گسترش دموکراسی در منطقه هستیم در حالی که شما هنوز به زنان اجازه رانندگی نمی دهید، قانون اساسی ندارید، انتخابات ندارید و آن وقت مدعی ایران شده‌اید. آن چیزی که باعث شد شما از انقلاب اسلامی ایران بترسید، الگو شدن ایران به عنوان یک کشور آزاد است که با رای مردم اداره می شود. این مایه ننگ یک کشور اسلامی است که در پایتخت خود صدای آمریکا را منتشر کند که دو گروه مجاهد عرب یعنی حزب الله و حماس که در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی تلاش کردند را به عنوان تروریست بخوانند. اگر شما کینه نااهلانه‌ای نسبت به شیعه دارید حماس که یک گروه سنی مذهب و مبارز علیه صهیونیست هاست،‌آیا این برای شما خجالت‌ آور نیست؟

 

وی در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود تصریح کرد: ضمنا باید به حال شاه عربستان که مدعی شده ایران در مسائل داخلی کشورهای منطقه دخالت می کند تاسف خورد. آیا نمونه ای از تجاوز ایران به یک کشور سراغ دارید؟ جز این است که شما و برخی کشورهای منطقه صدام را تحریک به تجاوز به ایران کردید که البته بعدها اظهار تاسف کردید که 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردید،‌ اما وقتی صدام به کویت و سعودی حمله کرد ما در کنار شما بودیم. ما به مردم و دولت کویت در مقابل صدام کمک کردیم. آیا ایران به بحرین لشگر زرهی اعزام کرد یا تانک های شما بحرین را اشغال کردند؟ آیا ایران به یمن تجاوز کرد یا دو سال است هواپیماهای سعودی این ملت فقیر اما شجاع را بمباران می‌کنند.

 

رئیس مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشور همسایه ای مشکلی ندارد، گفت: ما حتی با سعودی‌ها هم بنای دشمنی نداریم این شما هستید که سالهاست علیه ایران دشمنی آشکار و پنهان راه انداخته‌اید. به رئیس جمهور اسبق آمریکا پیغام می دادید که سر اژدها را که مقصودتان ایران بود بزنید. البته ایران با رفتار شما در حمایت از تروریست‌های آدمکش مخالف است و برای کشورهای اسلامی ننگ می‌داند که در حین جنگ 33 روزه اسرائیل علیه لبنان به کمک رژیم صهیونیستی بشتابد و همکاری اطلاعاتی با این رژیم کند. البته ایران با جنگ افروزی سعودی ها علیه مسلمانان یمن مخالف است و آن را نوعی نسل کشی می‌داند. البته ایران با لشگر کشی سعودی در بحرین مخالف است مخصوصا با اقدامات وقیحانه اخیر در مورد آیت الله مجاهد شیخ عیسی قاسم و آن را محکوم می کند.

 

لاریجانی تاکید کرد: آقای ترامپ در این اجلاس گفتند هدف ما تحقق صلح، امنیت و شکوفایی در این منطقه و دیگر نقاط جهان است. اگر واقعا چنین قصدی دارید پولی که حسب اطلاع بالغ بر 500 میلیارد دلار است و از دولت سعودی گرفتید تا اقتصاد آمریکا را آباد کنید، بگذارید در کشورهای منطقه خرج توسعه و پیشرفت شود؛ در سودان،‌ سومالی، سوریه و مصر تا جوانان از این وضع نجات پیدا کنند و شاهد پیشرفت کشورشان باشند تا در دام گروه های تروریستی نیفتند.

 

رئیس مجلس همچنین گفت: آقای ترامپ در مبارزات انتخاباتی از مشکلات شدید اقتصادی آمریکا سخن گفت و این که می خواهد زیرساخت ها را بازسازی کند. صاحبنظران به دنبال این بودند که از کجا می خواهد این بودجه را تامین کند. معلوم شد این منابع بی دریغ با دستبرد به منابع مردم مسلمان عربستان تامین شده و بهانه‌ای جور کردند و آن ایران بود که می گویند عامل تروریسم در منطقه است. حالا در سخنان خود می گوید از ریاض می خواهیم منطقه را رصد کند که چه کسانی کمک مالی،‌ آموزشی و انسانی به تروریست ها می کنند. این احتیاج به رصد ندارد. همانجا که نشسته‌اید همان جاست.

 

وی در ادامه گفت: آقای ترامپ مدعی شده برای تقویت امنیت متحدان خود در ریاض اقدامات نظامی انجام می‌دهد. اگر به گذشته اقدامات آمریکا در منطقه رجوع کنند این حرف‌ها را نمی زدند. اقدامات نظامی – امنیتی آمریکا،‌ سعودی،‌ امارات و پاکستان باعث شد در افغانستان و پاکستان طالبان به وجود بیاید. حمله آمریکا به کویت موجب تولد القاعده شد. تهاجم به عراق،‌ عامل به وجود آمدن داعش و جبهه النصره شد. این کارنامه عملکرد شماست و در واقع این سخن رئیس جمهور آمریکا به معنای ایجاد گروه‌های تروریستی جدید است.

 

لاریجانی افزود: ایشان در سخنرانی خود مدعی شده، نظام ایران مسئول بی ثباتی در خاورمیانه است. ایران در کشوهایی مانند عراق و سوریه که خدمات مشاوره ای می‌دهند تماما با درخواست دولت های رسمی و قانونی این کشورهاست. اگر کمک ایران نبود الان داعش در بغداد و تمام عراق چیره شده بود. فتوای آیت الله سیستانی و مجاهدت جوانان عراقی و مساعدت دولت ایران شر داعش را از عراق دور کرد و اگر ایران به کمک دولت قانونی سوریه نرفته بود، امروز سوریه،‌ لبنان و اردن همه در یوغ تروریست ها بودند.

 

رئیس مجلس با بیان اینکه اکثر کشورهای غربی به این نتیجه رسیده اند که راه ایران درست بوده، گفت: همین کشورها با دولت سوریه ارتباطات اطلاعاتی،‌ سیاسی و امنیتی برقرار کرده‌اند. آقای ترامپ گفتند باید در راستای انزوای ایران گام برداریم. تعجب‌آور است که ایشان متوجه نیست دولت آمریکا امروز در جهان منفورترین دولت است. یکی از عواملی که جوانان کشورها جذب گروه های تروریستی می‌شوند نفرتی است که از روابط دولت‌هایشان با رژیم ایالات متحده دارند که عملا به سلطه و تحقیر آنها منجر شده است. در حالی که ملت های مسلمان قلبشان با ایران است،‌ چون می دانند ایران موجب عزت مسلمانان در مقابل تحقیر آمریکا شده است.

 

لاریجانی اضافه کرد: ایران در راه آزادی و استقلال ثابت قدم است و با صبر و متانت پیگیر وحدت امت اسلامی به عنوان میراث تفکر امام خمینی (ره) است و برای همه همسایگان احترام قائل است و تقویت بنیه دفاعی و موشکی را پشتوانه دفاع از امت اسلامی می داند و در این راه خود را نیازمند اجازه از هیچ کس نمی داند و مبارزه جدی با تروریسم را هم حق خود و هم وظیفه اسلامی خود می‌داند. ملت ما بزرگانی از کشور را بخاطر ترور از دست داد و البته این برای سعودی ها ننگ است که ماهانه از گذشته تا امروز به این گروه های تروریستی پول می پردازند. وظیفه اسلامی خود می دانیم این لکه ننگ تروریسم را از دامن امت اسلامی بزداییم.

 

رئیس مجلس در پایان ضمن تبریک سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس،‌ به منتخبان مجلس در انتخابات میان دوره‌ای نیز تبریک گفت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------