آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

وزیر اصولگرای روحانی، زیر تیغ اصولگرایان و اصلاح‌طلبان



اخبار,اخبارسیاسی,رحمانی فضلی

 

 اخبار سیاسی - وزیر اصولگرای روحانی، زیر تیغ اصولگرایان و اصلاح‌طلبان /فشار اصلاح‌طلبانه به دولت برای سپردن سکان وزارت کشور به مردی از جنس اصلاحات

اصلاح‌طلبان دل خوشی از وزیر اصولگرای دولت روحانی ندارند، این را نه در لفافه که این روزها آشکارا اعلام می کنند و پیام کنار گذاشتن رحمانی فضلی از ساختمان سیاسی فاطمی را به اشکال مختلف به رییس دولت اعتدالی مخابره می کنند.

به گزارش نامه نیوز، «سهمیه ای بودن»؛ از همان روزهایی که نامش به عنوان کاندیدای کلیدی ترین وزیر پیشنهادی حسن روحانی در سیاست داخلی مطرح گردید، با او همراه شد و بسیاری او را سهیمه علی آقای لاریجانی در دولت تازه روی کار آمده اعتدالی می دانستند.

 

«عبدالرضا رحمانی فضلی» اما چه آن زمان که تنها یک کاندیدای بالقوه وزارت کشور بود و چه زمانی که پا به ساختمان معروف فاطمی گذاشت سهمیه ای بودن خود را نپذیرفت و حضورش در کابینه دولت یازدهم را نه به صرف نزدیکی به علی لاریجانی که به صرف رفاقت 20 ساله با شیخ حسن روحانی دانست. او در مراسم تودیعش صراحتا به این قسم اظهارات اشاره کرد و گفت«درباره پیشنهاد شدن من به عنوان  وزیر کشور ، تحلیل‌های زیادی وجود دارد که رحمانی فضلی سهم فلانی است،‌ افرادی که این نسبتها را به من دادند حلال می کنم چون در سیاست باب تحلیل باز است اما در سیاست اسلامی تحلیل باید بر مبنای حقایق باشد.»

او که رابطه خود با روحانی را نه آشنایی معمولی که تعبیر به رفاقتی دیرینه می‌کرد، این را هم گفت که«‌آشنایی من با آقای روحانی به بیست سال پیش و مجلس آن زمان بر می گردد که من عضو گروه عقلا بودم، بعد از مجلس آقای روحانی به من پیشنهاد معاونت شورای عالی امنیت ملی را دادند که قسمت نشد و به صدا و سیما رفتم ولی هیچ گاه ارتباطم با آقای روحانی قطع نشد.»

رحمانی فضلی از ماجرای پیشنهاد وزارت کشور دولت یازدهم به خود از سوی روحانی و بی اطلاعی لاریجانی از این امر هم اشاره‌ای کرد و اظهار داشت« آقای روحانی وقتی به بنده پیشنهاد وزارت کشور را داد تا جلسه سوم مذاکره با ایشان ،سمت پیشنهادی را با هیچ کس مطرح نکردم و شخصا دوست داشتم که در دیوان به دولت جدید کمک کنم . بعد از جلسه سوم موضوع را با علی لاریجانی مطرح کردم و آقای لاریجانی به من تاکید کرد که وظیفه همه ماست که به دولت کمک کنیم .»

ادعاها پیرامون سهمیه‌ علی لاریجانی بودن در دولت روحانی، اما از آنجا ناشی شده بود که رحمانی فضلی طی سالیان متمادی همواره در سمت‌هایی قرار گرفته بود که ردپایی از لاریجانی در آنجا وجود داشت، حضور او در معاونت سیاسی، مهمترین معاونت صداوسیما در زمانی صورت گرفت که لاریجانی بر صندلی ریاست ساختمان جام جم تکیه زده بود.

رحمانی فضلی با اعتماد خاصی که لاریجانی به او داشت، عملا عهده دار سیاست گذاری های اصلی رسانه ملی در بود، پس از علی لاریجانی مدت کوتاهی قائم مقام صداوسیما شد و سپس مجددا ترجیح داد در شورای عالی امنیت ملی در کنار رئیس سابق خود مشغول خدمت باشد.

وی در مجلس هشتم و نهم، مجالسی که علی لاریجانی را رییس خود می دید، عهده دار ریاست دیوان محاسبات کل کشور بود و در دوره پر تلاطمی که دولت احمدی نژاد کمترین وقعی به قانون بودجه سالیانه کل کشور نمی نهاد و در تیره و تارترین دوره روابط مجلس و دولت، از جایگاه ریاست دیوان محاسبات کل کشور، وظیفه حساب کشی از دستگاه اجرایی کشور را به خوبی ایفا کرد.

دیوان محاسبات در ماجراهای معروف مالی دولت احمدی نژاد مانند داستان گم شدن یک میلیارد دلار، به افشاگری و روشنگری پرداخت و حتی حاضر نشد در اوج درگیری های انتخاباتی سال 88 و در زمان مناظرات معروف انتخاباتی به نفع احمدی نژاد سکوت پیشه کند.

همین همراهی هایی همیشگی او با لاریجانی فیلسوف باعث شد که بسیاری حضور او در ساختمان فاطمی را نتیجه قول و قرارهای پشت پرده لاریجانی رییس مجلس و روحانی رییس جمهور بدانند. قول و قرارهایی که در پس آن می توانست وعده لاریجانی به روحانی برای کمک کردن به رای آوردن وزرای اصلاح گرای کابینه باشد.

وزیر اصولگرا زیر تیغ اصولگرایان و اصلاح طلبان!
رحمانی فضلی گرچه در نهایت بعد از کش و قوس های فراوان و با رایی بالا از مجلسی سراسر اصولگرا به سیاسی ترین وزارتخانه دولت روحانی پا نهاد، اما رای بالا آرامش را برایش به دنبال نداشت و روزهای دشوار او از همان نخستین روزها آغاز شد. چه آنکه او  حضور مردی از جنس اصولگرا در سیاسی ترین وزارتخانه دولت روحانی که مدعیانی از جنس اصلاح طلبان را پشت سرخود می دید چندان به مذاق چپ گرایان خوش نیامده بود در آشکار و نهان لب به انتقاد از این تصمیم روحانی و شخص آقای وزیر می گشودند.

تغییر استانداران اولین گام از انتقادات اصلاح طلبانه از وزیر کشور اصولگرا بود، آنجا که طیف چپ سیاسی کشور بارها و بارها از طمانینه و صبر رحمانی فضلی در جابجایی و تغییر استانداران گلایه مند بودند و خواستار برکنار شدن هرچه سریعتر استانداران دولت احمدی نژاد بودند. رییس ساختمان فاطمی اما تن به این فشارها نداد و برخلاف دولت قبل در مدت زمانی چندماهه استانداران دولت روحانی را که به گفته وی از جنس اعتدال بودند را برگزید. گرچه به نظر می رسید با توجه به وزن سنگین استانداران اصلاح طلب، این طیف سیاسی کشور گله گذاری های خود از رحمانی فضلی را کم کرده و پشت سر او قرار گیرند، اما نه تنها چپ گرایان همچنان مدعی و طلبکار در میدان انتقاد بودند که اینبار اصولگرایان هم پا به میدان نقد گذاشتن و عنوان کردند وزیر کشور اصولگرا سهمی کمتر به هم صنفان سیاسی اش داده است و آن را تن دادن به فشار جریان چپ و برخی چهره های اصلاح طلب کابینه چون یونسی و جهانگیری قلمداد کردند.

استانداران اما تنها مشکل رحمانی فضلی در چند ماه گذشته نبوده است، ماجرای خانه احزاب، برخی تنش آفرینی‌ها از سوی فرمانداران به جای مانده از دولت سابق، برپایی پی در پی همایش‌هایی در نقد دولت و برهم خوردن جلسات حامیان دولت و ... بارها و بارها مرد اصولگرای وزارت کشور را حتی تا پای استیضاح از سوی همان هم صنفان اصولگرایش در مجلس پیش برده است.

رحمانی فضلی که گویی در هم‌نشینی با علی لاریجانی صبر سیاستمدار بودن را به خوبی آموخته بود، طی چندماه اخیر با سکوت و لحنی آرام از کنار انتقادات گذشت اما ماجراهای چند هفته اخیر ساختمان سیاسی فاطمی چالش‌هایی جدید را به وزارتخانه تحت امر او تحمیل کرد.

ماجرا از لغو سخنرانی سیدحسن خمینی دردانشگاه بروجرد آغاز شد. گرچه فرماندار این شهر به سرعت به دلیل قصور و کوتاهی از کار برکنار شد اما همین برکناری هم زمینه ساز انتقادات به وزیرکشور را فراهم شد.  به فاصله ای کوتاه از ماجرای بروجرد، اینبار استان البرز مرکز ثقل تنش برای وزارت کشور شد. ماجرا از استعفای برخی کارمندان این استانداری آغاز و به تصمیم وزارت کشور برای برکناری استاندار البرز به دلیل ناکارآمدی منتهی شد. عزلی که بعد از نزدیک به 4 ماه از انتصاب استاندار صورت گرفت.

هنوز التهابات از این عزل زودهنگام نگذشته بود که زمزمه استعفای یکی از معاونان رحمانی فضلی بلند شد، معاونی که از قضا رنگ و جنسی اصلاح طلبانه داشت و مورد تایید چپ های سیاسی کشور بود. کناره گیری که عنوان می شد با دلخوری صورت گرفته و کاظم میرولد به خاطر برخی اختلافات با شخص وزیر کشور از این وزارتخانه خداحافظی کرده است.

میرولد که تنها چهره نزدیک به اصلاح طلبان در ساختمان فاطمی بود در حالی روز گذشته کناره گیری اش از این سمت را رسما و شخصا اعلام کرد که برخی خبرهای جسته و گریخته حکایت از آن دارد که دلیل اصلی تغییر معاونت سیاسی این وزارتخانه موضوعاتی چون اختلاف بر سر تغییر مدیرکل انتخابات، مدیرکل سیاسی و مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور بوده است.

به کنار رفتن میرولد اصلاح طلب از معاونت سیاسی این وزارتخانه فضا برای نشستن یک اصولگرا بر صندلی یکی از مهمترین معاونت های رحمانی فضلی فراهم خواهد شد. امری که به نوبه خود می تواند با خرسندی اصولگرایان و در سویی دیگر دلخوری بیشتر اصلاح طلبان همراه شود. حسینعلی امیری که در حال حاضر سخنگویی و قائم مقامی وزارت کشور را برعهده دارد جدی ترین گزینه برای معاونت سیاسی وزارت کشور است. در این میان از محمود میرلوحی و علی اصغر احمدی دو چهره نزدیک به اصلاح طلبان هم به عنوان گزینه هایی احتمالی نام برده می شود که از شانس بسیاری پایینی برخوردارند.

در این میان اما این برکناری می تواند رحمانی فضلی را باز هم به رینگ حاشیه و فشار اصلاح طلبانه ببرد، گویی دعواهای سیاسی با وزارت کشور روحانی که از نخستین روزها آغاز شده بود هر روز وارد فاز جدیدی می شود و شاید محتمل ترین انتظار چپ گرایان آن باشد که وزیر کشور روحانی از ریاست بر این ساختمان کنار گذاشته شده و مردی از جنس خودشان بر آن بنشیند. امری که چندی پیش در قالب زمزمه حضور رحمانی فضلی در ساختمان شیشه ای جام جم مطرح شد. با این وجود رحمانی فضلی همچنان محکم بر صندلی ریاست فاطمی نشسته است و نگاه جناحی بر زیرمجموعه تحت نظارتش را رد می کند.

کاظم میرولد، معاون سیاسی کنار رفته وزارت کشور هم روز گذشته درخصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه در وزارت کشور نگاه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی وجود دارد، گفت: نگاه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به هیچ عنوان در وزارت کشور وجود ندارد. وزارت کشور بر اساس سیاست‌های دولت تدبیر و امید، کار را پیش برده و بر اساس مشی اعتدالی به وظایف خود می‌پردازد. وی خاطرنشان کرد: تلاش ما هم تا امروز این بود که در گزینش‌ها و انتخاب فرمانداران، ارزش‌های انقلاب و توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید را در نظر بگیریم؛ البته در میان افراد انتخاب‌شده هم افراد اصلاح‌طلب و هم اصولگرا بوده‌اند که این فرقی ندارد.

اما روشن آن است که اصلاح طلبان دل خوشی از وزیر کشور اصولگرا دولت اعتدال ندارند. آنها آنقدر دولت روحانی را وامدار رای خود می دانند که در لفافه و حتی آشکارا خواستار آن باشند که رحمانی فضلی اصولگرا از سیاسی ترین وزارتخانه دولت روحانی کنارگذاشته شود و مردی از جنس اصلاحات بر صندلی ریاست ساختمان فاطمی تکیه زند. روحانی اما تاکنون تن به این خواسته نداده است و نشان داده که بر عهد خود با لاریجانی اصولگرا پایبند است.
اخبار سیاسی  -نامه نیوز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------