آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

چرا محسن‌ها‌شمی نباید شهردار شود؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,محسن‌ها‌شمی

پس از 12 سال کاخ امپراطوری محمدباقر قالیباف و یاران اصولگرایش در بهشت، توسط مردم ایران فروریخت و اصلاح‌طلبان بعد از فتح بهارستان و تسخیر پاستور، زین پس ساکنان جدید بهشت خواهند بود. پیروزی قاطعانه و تمام عیار اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای شهر و روستا، به مصادره 21 صندلی ساختمان بهشت منجر شد و حال آنچه در این میان مهم می‌نماید آن است که از میان اصلاح‌طلبانِ پیروز، چه کسی شایسته نشستن بر صندلی ریاستی است که 12 سال به انحصار محمد باقر قالیباف درآمده بود؟

 

از فردای اعلام پیروزی تمام افراد لیست امید در انتخابات شوراهای شهر تهران، اسامی بسیاری از چهره‌ها‌ی شاخص اصلاح طلب، مطرح شده است که هر کدام دارای ویژگی‌ها‌ی منحصر بفردی برای مدیریت بر پایتخت ایران هستند. از محسن‌ها‌شمی و مرتضی الویری به عنوان منتخبان مردم در شورا گرفته تا حبیب‌اله بی طرف و محسن مهرعلیزاده در نقش دولتمردان دوران اصلاحات و همین‌طور عباس آخوندی وزیر راه. ‌یکی از این چهره‌ها که با فشار رسانه‌ای کارگزاران مطرح شده، محسن‌ها‌شمی منتخب مردم تهران در شورای شهر است که البته احتمال ریاست او بر شهرداری تهران موافقان و مخالفان بسیاری را داشته است.

 

**شهردار بشود یا نشود؟

محسن‌ها‌شمی ، فرزند ارشد مرحوم آیت الله‌ها‌شمی رفسنجانی اردیبهشت ماه 96 توانست با کسب بیش از یک میلیون و هفتصد رای در جایگاه نخست منتخبان مردم قرار بگیرد.‌ها‌شمی این روزها به عنوان یکی از گزینه‌ها‌ی ریاست بر شهر تهران محسوب می‌شود و استدلال موافقان حضور او بر مسند مدیریت شهرداری پایتخت هم بر این مهم استوار است که‌ها‌شمی تا سال ۱۳۸۹ مدیریت متروی تهران را برعهده داشته و عملکرد مطلوب او به حدی بوده که حتی محمود احمدی‌نژاد در زمان ریاستش بر شهرداری، استعفای او را از این مقام نپذیرفت. این پیشینه مدیریتی و همینطور عدم برخورداری از سوء سابقه موجب شده است تا بسیاری از کارشناسان و فعالان سیاسی او را گزینه مناسب ریاست شهرداری پایتخت بدانند اما در این میان گروه کثیری از کنشگران سیاسی اصلاح طلب هم معتقدند که به دو دلیل‌ها‌شمی نباید شهردار شود:

 

نخست: بی احترامی به رای مردم: محسن‌ها‌شمی به دلیل کسب حدود دو میلیون رای مردم تهران هم اکنون وکیل پایتخت نشینان در بهشت محسوب می‌شود. حال بنا به باور بسیاری حضور او جایگاه ریاست شهرداری تهران و خالی کردن صندلی شورای شهر، بی احترامی و بی توجهی به رای دهندگانی است که او را به عنوان عضوی از شورای شهر برگزیده اند نه به عنوان شهردار پایتخت. در همین راستا نیز عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی پیشین دولت اصلاحات و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در توئیتی نوشته است:‌ «انتظار این است که همه منتخبین در شورای شهر بمانند و شهردار از خارج از شورا انتخاب شود، به رای مردم احترام بگذاریم».

 

دوم: جایگزینی یک اصولگرا: طبق قانون شوراها در انتخابات شوراهای شهر و روستا، تعداد مشخصی عضو علی‌البدل هم انتخاب می‌شود. درصورتی‌که اعضای دائمی دچار مرگ شوند یا به‌دلیل سلب عضویت و یا غیبت طولانی ، بدون برگزاری انتخابات اعضای علی البدل جایگزینخواهند شد. حال در صورتی که محسن‌ها‌شمی جامه شهرداری تهران را به تن کند مهدی چمران، سرلیست اصولگرایان و نفر بیست و دوم فهرست منتخبین مردم، به شورای شهر راه می‌یابد و آرایش یکدست اصلاح طلبان به هم می‌ریزد.

 

با توجه به چنین شرایطی هم ژاله فرامرزیان دبیر شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، روز دوشنبه اول خرداد ماه اعلام کرد که از افراد حاضر در شورا هیچ فردی به عنوان شهردار انتخاب نخواهد شد. عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز در این باره به «آفتاب یزد» گفت: «هیچ کدام از این 21 نفر قرار نیست از شورای سیاستگذاری خارج شوند چه افرادی که میثاق نامه را امضا کرده باشند چه آنهایی که امضا نکرده‌اند. اعضای شورای شهر تعهد کرده‌اند که به هیچ یک از 21 نفر میان خودشان برای لیست شهرداری رای ندهند. آقای محسن‌ها‌شمی میثاق نامه را امضا نکرده اما او هم مکلف است که به تعهد خود عمل کند و قطعا بدانید که او شهردار تهران نخواهد شد.» وی افزود: «رئیس دولت هفتم و هشتم هم تاکید داشت که یکدستی شورای شهر تهران حفظ شود و یک شخصیت ملی و مدیر بیاید و سطح شهرداری تهران را یک بار دیگر به جایگاه اصلی خود برساند.»

 

**بیعتش را نشکند

شهردار شدن یا نشدن محسن‌ها‌شمی مسئله‌ای است که این روزها در میان اصلاح طلبان شاخص به محل بحث تبدیل شده و تعویض جامه ریاست با لباس وکالت توسط او با وجود برخورداری مزایای فراوان، آثار سوء و صدمات بسیاری را هم به جریان اصلاحات و هم به مردم پایتخت وارد می‌سازد.

 

در همین راستا، محمدصادق جوادی حصار روزنامه‌نگار و عضو حزب اعتماد ملی به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: آقای محسن‌ها‌شمی برای نشستن بر مسند ریاست شهرداری تهران چیزی کم ندارد و دارای بسیاری از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های لازم است. اما مسئله مهم این است که محسن‌ها‌شمی در لیست امیدی که به صورت یکپارچه رای آورد، قرار داشت و امروز به عنوان وکیل مردم تهران انتخاب شده است. از همین رو اگر او به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شود، بی احترامی عظیم به بیعتی است که با مردم صورت گرفته است.

 

وی افزود: برای همین حتی اگر پیشنهادی هم به محسن‌ها‌شمی برای ریاست شده باشد او خود نباید کاندیدا شود. چون این اتفاق فارغ از تمام ویژگی‌های‌ها‌شمی برای ریاست بر شهرداری، عدم توجه به مطالبه مردم است که ایشان را به عنوان عضو شورای شهر تهران انتخاب کرده‌اند. شاید خیلی‌ها اگر می‌دانستند که محسن‌ها‌شمی تصمیم دارد، شهردار تهران ‌شود و از لیست پس از برگزیده شدن، بیرون می‌رود، مواجهه دیگری با لیست امید می‌کردند یا اصلاً اقدام به انتخاب او نمی‌نمودند.

 

**رخنه اصولگرایان در شورا؟

این روزنامه نگار خاطر نشان کرد: به هر تقدیر آنچه اکنون مسلم است، آن است که اگر محسن‌ها‌شمی امروز در لیست بماند و به عهد خود با مردم تهران وفادار باشد به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران بهتر است در بهشت بماند و می‌تواند از روی همان صندلی شورای شهر هم تمام مطالبات و منویات خود را به شهرداری که انتخاب می‌شود، منتقل کند. مسئله دیگری که حائز اهمیت به نظر می‌رسد، آن است که در صورت شهردار شدن محسن‌ها‌شمی مهدی چمران به عنوان نفر بیست و دوم لیست برگزیدگان مردم و همینطور عضو لیست خدمت در قالب عضو علی البدل وارد شورا می‌شود.

 

این فعال سیاسی ادامه داد: ورود او به شورای شهر دارای تبعات فراوانی است از جمله آنکه رخنه‌ای در صف منسجم اصلاح طلبان شورای شهر تهران ایجاد خواهد کرد. چمران واجد مختصات خاص خودش است و یک اصولگرای کارکشته و مسلط به اوضاع شورای شهر است و به وظایف اصولگرایانه خود به‌خوبی واقف است و از این توانمندی برخوردار است که به عنوان یک رجل سیاسی در یک مجموعه منسجم، بذر تردید و دوگانگی را بپاشد و برخی افراد را از صف منسجم لیست امید خارج سازد. من به سهم خود از آقای‌ها‌شمی خواهش می‌کنم که اگر مصلحت ویژه‌ای وجود ندارد که ما از آن بی اطلاع هستیم، همچنان به عنوان عضو شورای شهر بماند و اجازه دهد یکی از نیروهای توانایی که می‌توانست در لیست امید و شورای شهر قرار بگیرد اما امروز حضور ندارد، به عنوان شهردار انتخاب شود.

 

**تاریخ را تکرار نکنیم

احمد شیرزاد، استاد دانشگاه و نماینده مجلس ششم با بیان اینکه صددرصد مخالف شهردار شدن محسن‌ها‌شمی است، به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: من می‌خواهم در این باره به یک تجربه تاریخی اشاره کنم که بسیار حائز اهمیت است. از دوره اول شورای شهر تهران خاطرات بسیار تلخی وجود دارد. به دلیل برخی از حاشیه‌سازی‌ها و اختلافاتی که اصلاح طلبان در آن شورا با یکدیگر داشتند آن شورا ناکارآمد بود و فضایی ایجاد شد که کاملا در انتخابات شورای شهر دوم یک سرخوردگی در میان مردم به وجود آمد چرا که تعداد قابل توجهی از منتخبان تاثیرگذار دوره اول شورای شهر تهران به دلایل مختلفی چون وزارت دولت یا وکالت مجلس از سمت خود در شورا استعفا دادند و این اتفاق به شدت توان و پتانسیل شورا را پایین آورد.

 

وی افزود: درحالی که اگر همه از آغاز انتخابشان تا اتمام دوران 4 ساله شورا حضور می‌داشتند بسیاری از آن اتفاقات رخ نمی‌داد مثلا شخصیت بزرگواری چون آقای عبدالله نوری عضو آن شورا بود که چه بسا اگر در شورا می‌ماند، دوره نخست به آن وضعیت نمی افتاد اما وکالت مجلس را برگزید.

 

**هاشمی اعتماد پدرش را حفظ کند

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در ارتباط با آقای محسن‌ها‌شمی هم باید بگویم که به اعتبار آبرویی که پدر بزرگوارش کسب کرده بود و به دلیل حملات بی‌امان راست‌ها و اصولگرایان افراطی به خانواده محترم آیت‌ا‌لله، ایشان مورد اعتماد مردم قرار گرفت و در انتخابات اخیر توانست بالاترین میزان رای را از مردم تهران به دست آورد.

 

این اعتماد سرمایه بزرگی است و نباید آن را از بین برد. به هر دلیل خانواده‌ها‌شمی برخلاف خواست مخالفان آنها توانسته‌اند آبرومندتر از گذشته ظاهر شوندو این اعتماد مردم سرمایه کمی نیست و نباید آن را به راحتی از دست داد. این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: در انتخابات اخیر شوراها کاندیداهای لیست امید به لحاظ اخلاقی با رای دهندگانشان پیمانی را امضا کرده‌اند که باید به آن وفادار باشند و آن پیمان هم این بود که به مردم گفتند ما می‌خواهیم به مدت 4سال در این سمت به شما خدمت کنیم و مردم هم به آنها رای دادند. وقتی به هر دلیلی به ترک این سمت می‌پردازند، معنایش آن است که آن سبد میلیون‌ها رایی که مردم تهران به آنها تقدیم کردند را دودستی به مخالفانشان داده اند.

 

**شهردار شدن یعنی پشت پا زدن به رای مردم

شیرزاد خاطرنشان کرد: به نظر من به عنوان یک نفر از دو میلیون نفری که در صف ایستادند و تلاش‌شان این بود که یک لیست کامل و خوب برای شورای شهر تهران بسته شود و اصلاح طلبان به بهشت بروند و به خدمت بپردازند، ترک سمت هر یک از اعضا جز دلخوری و گلایه چیزی به ارمغان نمی آورد. قبول پست ریاست شهرداری توسط محسن‌ها‌شمی و حتی مرتضی الویری را می‌توان پشت پا زدن به رای قابل توجه مردم دانست. وی ادامه داد: البته تذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که آمدن یک اصولگرا شاید خیلی لطمه‌ای وارد نسازد و نباید اجازه دهیم اصولگرایان این ذهنیت برایشان ایجاد شود که ما حتی از ورود یک نفر اصولگرا هم وحشت داریم و نمی‌توانیم حضور همان یک نفر را هم تحمل کنیم. بحث ما این است که بالاخره مردم اعتماد کرده‌اند و این رایی که داده‌اند ارزشمند است و برای هر یک دانه آن باید احترام قائل شد و آن را نباید تقدیم به کسی کاملا در موضع دیگری نشسته است، کرد.

 

**صندلی شورا را ضایع نکنید

شیرزاد در پایان اضافه کرد: وقتی فردی وارد عرصه انتخابات می‌شود معنایش آن است که بنده برای 4سال آمده‌ام تا برای این سمت به شما خدمت کنم اگر واقعا به هر دلیلی یا از اول نگاهی به شهرداری تهران داشته یا برای سمت دیگری نقشه داشته نباید به این عرصه ورود کند و این نگاه مطلوبی نیست که اگر به محض بازشدن یک فرصت شغلی برتر برای آنها با عجله ترک پست کنند و بروند.

 

این در چشم مردمی که به آنها رای داده‌اند خوشایند نیست. برای همین لیست تهران کاندیداهای بسیار زیادی وجود داشتند و افراد لیست امید با بحث و حرف و حدیث‌‌های فراوانی در آن قرار گرفتند و باید جایگاهشان را ارج بنهند. اگر آقای‌ها‌شمی با آقای الویری از اول بنای شهردار شدن داشتند نباید وارد عرصه شورای شهر می‌شدند اینکه بیایند و به اشغال یک صندلی بپردازند و بعد هم آن را ضایع کنند تا به سمت شهرداری دست یابند این کار کاملا غیراخلاقی است.

 

اخبار سیاسی  - آفتاب یزد  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------