دولت پیگیر اتهامات به سند ۲۰۳۰ است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مجید انصاری

 

از چند روز مانده به انتخابات تا به امروز، یکی از جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین بحث‌هایی که در کشور شکل گرفته، پیرامون سند موسوم به 2030 است.

 

پیش از ایام انتخابات، تبلیغات تند و عجیبی از سوی کاندیداهای مخالف دولت علیه این سند شد که البته خالی از واقعیت بود. آگهی‌ها و شبه‌نامه‌هایی در رابطه با این سند در بسیاری از شهر‌ها و روستاهای کشور پخش شد تا این سند را که سابقه‌ای طولانی دارد و به تایید مجلس هم رسیده است، در افکار عمومی غبارآلود جلوه دهند.

 

شایعات بسیاری نیز در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با مفاد سند 2030 منتشر شد که بررسی متن این سند هیچ‌شباهتی به این شایعات نداشت. جمعه هفته گذشته، برخی از ائمه جمعه نیز انتقاداتی را نسبت به این سند مطرح کردند. در روزهای اخیر حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، سند 2030 را بدتر از لایحه کاپیتولاسیون خوانده بود. برای بررسی این انتقادات با مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت‌وگوی کوتاهی کردیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

 

برخی از ائمه جمعه در روزهای گذشته و در خطبه‌های نماز جمعه اخیر، انتقاداتی را به مفاد سند 2030 داشتند. این درحالی است که مجلس کلیات آن را تایید کرده و بنا به اذعان نمایندگان مجلس، تقابلی با شرع و قانون اساسی ندارد. به نظر شما این انتقادات تا چه اندازه به سند 2030 وارد است؟

خواسته و درخواست ما از برخی ائمه جمعه که بدون تحقیق در رابطه با سند 2030 اظهارنظر کرده‌اند، این است که حداقل یک بار متن سند را مطالعه کنند و بعد موضعگیری کنند. مطالبی که برخی از دوستان مطرح می‌کنند و موجب تشویش اذهان متدینین در ماه مبارک رمضان می‌شود، به هیچ‌وجه در سند 2030 نیامده است. ضمن اینکه دولت‌ جمهوری اسلامی ایران در رابطه با این سند، در برابر بندهایی که احیانا با باورهای دینی، ارزش‌های ملی و قوانین موضوعه ایران در تعارض باشد، اعلان تحفظ کرده و این تحفظ نیز به‌صورت رسمی در اسناد یونسکو ثبت شده است.

 

تعابیری که در این سند راجع به برابری جنسیتی وجود دارد، در سند کنوانسیون کودک که ایران در سال 72 به آن ملحق شده، مجلس نیز آن را تصویب کرده و به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است، وجود دارد و همین‌طور در کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان که در سال 87 به تصویب مجلس رسید نیز وجود دارد. در آن دو کنوانسیون هم ایران اعلان تحفظ کرده و کمترین مشکلی را نیز درپی نداشته و امروز نیز در قوانین موضوعه ایران هستند.

 

هفته گذشته، دکتر روحانی اعلام کرد تمامی مواردی که تضادی با قوانین و شرعیات ایران داشته باشد، اجرا نخواهد شد. رئیس‌جمهور البته از این هجمه‌هایی هم که به این سند شده بود، اعلام نارضایتی کرد.

انتظار می‌رود که در ماه مبارک رمضان که دروغگویی و اتهام موجب بطلان روزه واقعی افراد می‌شود، حرمت جایگاه‌ها حفظ شود و خدای‌ناکرده مطالبی مطرح نشود که آلوده به دروغ، خدعه و تهمت باشد. همه باید تلاش کنیم که فضای کشور به گناهان کبیره آلوده نشود. همان‌طور که رئیس‌جمهور محترم فرمودند، در شورای عالی انقلاب فرهنگی تمامی دغدغه‌های مقام معظم رهبری رعایت خواهد شد و ایران مانند گذشته هیچ‌سند، توافق و معاهده بین‌المللی را که کمترین تعارضی با احکام شرع مقدس یا ارزش‌های ملی و هنجارهای اخلاقی ما داشته باشد، ‌نمی‌پذیرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صدها قرارداد، معاهده و کنوانسیونی که به آن ملحق شده‌ایم، چه در موضوعات قضائی مانند استرداد مجرمان و چه در دیگر معاهدات، به این نکات توجه داشته‌ایم و مطابق قانون اساسی و شرع مقدس، اعلان تحفظ لازم را کرده‌ایم و تایید این قوانین از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مشروط به همین تحفظ‌هایی بوده که مسئولان کشور به‌موقع انجام داده‌اند.

 

از نظر شما علت این تبلیغات منفی که از پیش از انتخابات در رابطه با سند 2030 به راه افتاد، چیست؟

برخی آقایان هنوز در فضای رقابت‌های انتخاباتی هستند که در آن ایام نیز بی‌محابا به تخریب دولت و رقیب سیاسی خود می‌پرداختند. انتظار این است که پس از پایان انتخابات و اعلام صحت آن از سوی شورای نگهبان، این دوستان پرونده رقابت‌ها را بسته و باب همکاری و رفاقت را بگشایند. ما همه برای پیشرفت و ساختن کشور باید دست به دست هم بدهیم. فرصتی برای از دست دادن نداریم، زمانی برای پرداختن به بحث‌های حاشیه‌ای و جنجال‌سازی‌ها نداریم. ائمه جمعه بیش از دیگران مخاطب امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هستند که همواره بر وحدت مسئولان و انسجام ملی تاکید داشتند و همگان را از تفرقه و اختلاف‌افکنی برحذر می‌داشتند.

 

شما به عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهور، عزمی برای پیگیری این فشارها و هجمه‌هایی که از ایام انتخابات به راه افتاده، دارید؟

ما در رابطه با سند 2030 اقدامات و پیگیری‌هایی در جهت تنویر افکار عمومی و همچنین آسودگی خیال مراجع عظام انجام داده‌ایم و بازهم این اقدامات را پیگیری خواهیم کرد. از صداوسیما هم درخواست داریم که فرصت کافی در اختیار مسئولان دولت و دست‌اندرکاران امر قرار دهد تا با توضیح مفاد این سند به روشنگری پرداخته و تشویش اذهان عمومی که در دوران انتخابات به‌طور گسترده از سوی رقبای آقای روحانی انجام پذیرفت، ترمیم شود و با طرح مباحث کاملا حقوقی و فنی فرصتی ایجاد کنند تا بحث‌های کارشناسی به دور از اغراض سیاسی و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای برای مردم توضیح داده شود. حتما در برنامه اجرایی مفاد سند 2030 نهایت دقت به عمل خواهد آمد تا کاملا ارزش‌های دینی، ملی و اخلاقی ما مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

 اخبار  سیاسی -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------