آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

عارف؛ بر صندلی شهرداری تهران تکیه می‌زند؟ /شجاع‌پوریان: کاش در لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان، چند اصولگرای عاقل هم بود /محسن هاشمی برای حفظ حرمت پدرش نباید شهردار شود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , عارف

عضو اصلاح طلب شورای شهر می گوید: شهردار آینده تهران به علت انبوه مشکلات و چالش های فراوانی که پیش رو دارد همواره محل نقد خواهد بود پس برای حفظ حرمت آیت الله هاشمی بهتر است آقای محسن هاشمی در شورای شهر بماند.

 دو موضوع بعد از انتخابات 29 اردیبهشت، محل تحلیل و گمانه زنی رسانه ای است یکی چینش کابینه دوازدهم و دیگری انتخاب شهردار تهران. 

 

با ولی الله شجاع پوریان فعال اصلاح طلب و عضو شورای شهر فعلی تهران به گفتگو نشستیم تا آخرین وضعیت تصمیم گیری برای مدیریت شهری و چالش های پیش رو شهردار آینده صحبت کنیم. 

 

از موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفت احتمال خارج شدن محمدرضا عارف از مجلس برای تصدی کرسی شهردار تهران بود که این عضو شورای شهر چهارم به رئیس شورای عالی سیاستگذاری توصیه می کند وارد حوزه مدیریت شهری نشود.

 

مشروح گفتگوی نامه نیوز با ولی الله شجاع پوریان را در ادامه بخوانید؛

 

*******

 

در حالیکه اعضای شورای شهر پنجم تهران مشغول بررسی گزینه های شهردار آینده هستند، میزان بدهکاری های شهرداری از 20 تا 70 هزار میلیارد تومان اعلام می شود، شما به عنوان عضو شورای شهر چهارم بفرمایید که همین ابتدای کار شورا و شهردار آینده تهران چقدر بدهکار هستند؟

مسئولان فعلی مطالبات شهرداری تهران از دولت و سایر دستگاه ها را کم می کنند که براساس محاسبه آنها دیون کاهش پیدا می کند و به رقم 20 هزار میلیارد تومان می رسد. شهرداری تهران در کنار بدهکاری به سایر بانک های عامل، بیشترین دیون را به بانک شهر دارد. در مقابل نیز برخی آن مطالبات را قابل وصول نمی دانند و میزان دیون شهرداری تهران را بیش از 60 هزار میلیارد تومان برآورد می کنند.

 

با توجه به اینکه شهرداری تهران سالی 20 هزار میلیارد تومان درآمد دارد و همین ابتدای کار شهردار آینده پایتخت تا سه سال آینده درآمدهای مدیریت شهری را بدهکار خواهد بود، به نظر شما چه کسی باید این مسئولیت را برعهده بگیرد؟

14 سال اصولگرایان مدیریت شهر تهران را برعهده داشتند و در این مدت شهردار تهران می خواسته از این جایگاه پلکانی برای در اختیار گرفتن کرسی ریاست جمهوری بسازد. آقای احمدی نژاد بعد از دو سال توانست این کار را انجام دهد و آقای قالیباف نیز 12 سال سودای ریاست جمهوری داشت. در واقع در مدت 14 سال مدیریت شهر تهران هر طرح و برنامه ای و انتصاب را در دستورکار خود قرار می داد نیم نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری داشت و همین مسئله موجب شد با وجود برخی خدمات، شهر گران مدیریت و نیروی انسانی شهرداری متورم شود و آسیب جدی به مدیریت شهری بخورد. 

 

با این مقدمه معتقدم شهردار آینده تهران نباید سودای ریاست جمهوری یا ریاست مجلس شورای اسلامی را داشته باشد و تنها باید روی مسائل مدیریت شهری متمرکز شود. به عبارت دیگر دنبال کار سیاسی در شهرداری تهران نباشد. نکته دوم چهره ای علمی، ملی و با تجربه اجرایی در سطح استاندار و وزیر باید شهردار تهران شود، کسی که براساس برنامه علمی و قابل دفاع بتواند در تعامل با سایر دستگاها همچون دولت، قوه قضائیه، مجلس، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، قوه قضائیه و غیره کار مدیریت شهر را پیش ببرد و مشکلات این حوزه را برطرف کند.

 

برخی شهردار شدن آقای محسن هاشمی را مطرح می کنند در مقابل هم کسانی هستند که بگویند حتی اگر او کاندیدای تصدی مدیریت شهرداری تهران شود اعضای شورای شهر به او رأی نمی دهند، آیا تحلیل گروه دوم برای آن است که آقای چمران وارد شورای شهر آینده نشود؟

این تحلیل اصلا ارتباطی با آقای چمران ندارد. ای کاش لیست امید شورای شهر تهران مانند انتخابات مجلس با حضور چند نفر اصولگرای عاقل و منطقی بسته می شد؛ حضور آقای چمران یا هر اصولگرای دیگری در شورای شهر آینده ترکیب هیأت رئیسه و معادلات انتخاب شهردار تهران را تغییر نمی دهد ضمن آنکه چندصدایی به وجود می آورد و اتفاق خوبی رقم می خورد بنابراین تحلیل نخست را قبول ندارم. اما موضوع اصلی آن است که آقای مهندس هاشمی باید به رأی مردم تهران احترام بگذارد. 

 

بیش از 2 میلیون نفر به او رأی دادند تا عضو شورای شهر شود. اگر آقای هاشمی بحث شهرداری برایش مهم بود بیرون از لیست می ماند و در انتخابات شوراها کاندیدا نمی شد تا وقتی مجموعه لیست امید رأی می آورد خود را به عنوان یکی از گزینه ها مطرح کند. ثانیا در اردوگاه اصلاح طلبان آن قدر افراد بزرگ در قد و قواره شهردار تهران داریم که لیست بلندبالایی می شود از نام آنها تهیه کرد بنابراین صلاح نیست که اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار یک عضو شورای شهر یا یک نماینده مجلس شورای اسلامی را از آن مجموعه ها خارج کنند. شخصا هم به آقای محسن هاشمی گفتم بخش عمده ای از آرای او به احترام حضرت آیت الله هاشمی است. شهردار آینده تهران به علت انبوه مشکلات و چالش های فراوانی که پیش رو دارد همواره محل نقد خواهد بود پس برای حفظ حرمت آیت الله هاشمی بهتر است آقای محسن هاشمی در شورای شهر بماند.

 

یعنی شما توصیه می کنید آقای محسن هاشمی در شورای شهر تهران بماند و رئیس شورا شود؟

حالا رئیس شورای شهر یا رئیس کمیسیون عمران. در واقع نباید سطح یا نام مسئولیت نباید برای او مهم باشد اما کلا در همان چارچوب شورا مسئولیت بپذیرد بهتر است.

 

همان طور که در میان صحبت های خود اشاره کردید این صحبت و گزاره جدی وجود دارد که آقای عارف از نمایندگی مجلس شورای اسلامی استعفا دهد و شهردار تهران شود، نظر شما درباره این مسئله چیست؟

اینها یک گمانه و پیشنهاد است. همان طور که این گمانه و پیشنهاد بوده که آقای جهانگیری از دولت خارج و شهردار تهران شود. تا آنجا که اطلاع دارم اعضای منتخب شورای شهر پنجم تا کنون بحثی درباره شهردار نداشتند و صرفا درباره انتخاب اعضای کمیسیون های تخصصی پارلمان شهر و گرفتن اطلاعات از وضعیت و مشکلات شهر جلساتی با اعضای شورای شهر فعلی داشتند. در واقع مشغول کار روی ترسیم جهت گیری های صحیح شورای شهر و مدیریت شهری هستند.

 

پس در مجموع آقای عارف از مجلس شورای اسلامی خارج نمی شود تا شهردار تهران شود؟

توصیه می کنم این کار را انجام ندهد.

 

اما این طور که شما می گویید احتمال این اتفاق خیلی جدی و قریب به یقین است؟

اگر از من مشورت بخواهند می گویم این کار را انجام ندهد.

 

برخی اصلاح طلبان می گویند نحوه چینش لیست امید برای انتخابات شورای شهر تهران باید شفاف سازی شود و چنین مطالبه ای را از آقای عارف دارند، نظر شما چیست؟

شفاف سازی این موضوع در قالب احزاب، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری به عنوان یک نقد درون اردوگاهی که در آینده بتوانیم از ظرفیت های اصلاح طلبی بهتر و کامل تر استفاده شود، خوب و واجب است انجام شود. اما اینکه این بحث های کارشناسی بخواهد به رسانه ها منتقل شود و جریان رقیب بخواهد به نفع خود و تخریب اصلاح طلبان از مباحث بهره برداری کند، موافق نیستم. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------