شارژ ارزان‌تر و سریع‌تر خودروهای برقی با دستاورد محقق جوان ایرانی



خودروهای برقی,شارژر باتری خودروهای برقی

شارژ ارزان‌تر و سریع‌تر خودروهای برقی با دستاورد محقق جوان ایرانی
محقق جوان ایرانی دانشگاه فناوری «چالمرز» ، یک درایو حرکتی و شارژر باتری منحصربفرد برای خودروهای برقی تولید کرده که زمان شارژ خودرو را از هشت به دو ساعت و هزینه‌ را نیز تا 2000 دلار کاهش داده است.
 سعید حق‌بین، پژوهش دکتری مهندسی برق خود در دانشگاه چالمرز را برای ساخت شارژر خودرو بهینه الکتریکی اختصاص داده که نتیجه آن یک درایو حرکتی و شارژر باتری برای برنامه‌های کاربردی خودرو است و یک شیوه انتقال نیروی جدید شامل یک ترانسفورماتور دوار را معرفی کرده است.
حق‌بین گفت: سناریوی ایده‌آل برخورداری از یک شارژر با قدرت کافی برای شارژ خودرو طی پنج تا 10 دقیقه است؛ اما این کار هزینه‌ای بالغ بر 100 هزار دلار دربرخواهد داشت که گرانتر از خود خودرو است.
از آنجایی که موتور الکتریکی و برگرداننده در زمان شارژ شدن باتری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، دانشمندان امکان استفاده از آنها در مدار شارژر و ایجاد چند موتور و شارژر باتری یکپارچه را مورد بررسی قرار دادند.
حق‌بین افزود: بجای داشتن یک شارژر باتری جداگانه، ما مفهوم جدیدی را برای انتقال نیرو موسوم به ترانسفورماتور دوار معرفی کردیم که برای انتقال نیروی الکتریکی در زمان چرخیدن ساخته شده است. باتری از طریق این ترانسفورماتور و یک موتور الکتریکی با انشقاق فاز شارژ می‌شود که بطور خاص به این منظور طراحی شده است.
این شارژر یکپارچه از منظر دانشگاه هنوز در سطح آزمایشگاهی قرار دارد. برای دستیابی به یک سیستم بهینه‌تر باید بررسی‌ها و آزمایشات بیشتری در آینده انجام شود. اگرچه این محصول توانسته هم در سوئد و به شکل بین‌المللی ثبت اختراع شود.
چالمرز در تلاش برای شناسایی یک کاربر صنعتی بالقوه بوده و شر کت ولوو AB در حال کار بر روی این مفهوم برای بهبود بیشتر آن به منظور استفاده در سیستمهای خود است.
به گفته حق‌بین، خودروهای الکتریکی از مدتها پیش به عنوان یک راه‌حل ممکن برای کاهش انتشار کربن معرفی شده‌اند اما دانشمندان هنوز تردید دارند که آیا این شکل حمل‌ونقل برای آینده مناسب است یا خیر.
وی افزود: اگر بتوانیم مشکلات اصلی با باتری و شارژر آنها را حل کنیم، فکر کنم این خودروها موفق باشند. و در کل تصور می‌کنم حمل‌ونقل الکتریکی در آینده برای مثال در قطارها، ترامواها و خودروهای با سوخت دوگانه برقی رایج‌تر شود..../isna.ir


 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------