برای نخستین بار؛رنگ واقعی كهكشان راه شیری مشاهده شد



 

کهکشان,کهکشان راه شیری


تیمی از ستاره شناسان دانشگاه پیتسبورگ در جست وجوی رنگ حقیقی كهكشان راه شیری اخیرا دریافته اند كه رنگ آن به قدری سفید است كه در چشم انسان مانند برف به نظر می رسد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رنگ یك كهكشان یكی از ویژگی های مهم آن محسوب می شود؛ چرا كه با آن می توان سن كهكشان را حدس زد.

كهكشان ها معمولا به دو گروه عمده قرمز و آبی تقسیم می شوند. كهكشانهای قرمز از سن بیشتری برخوردار هستند؛ چرا كه تعداد ستارگان جوان در آنها بسیار كم است و این در حالیست كه كهكشان های آبی به دلیل وجود مقادیر زیادی از ستارگان جوان از سن كمتری برخوردارند.

سنجشهای جدید، كهكشان راه شیری را در نزدیكی مرز میان این دو گروه قرار داده است.

این نتایج بسیار قابل توجه است؛ چرا كه پیش از این مشاهده رنگ كهكشان راه شیری به دلیل قرار گرفتن زمین در میان آن بسیار مشكل بود. به همین دلیل، ابرهای گاز و غبار، تمام مناطق به جز نواحی نزدیك را در خود گرفته و از نمایش یك تصویر بزرگ و كامل خودداری می كرد.

برای حل این مشکل، دانشمندان با استفاده از تصاویر بدست آمده از كهكشانهای دورتر دیگر كه مشاهده آنها واضح تر است، استفاده كردند.

این كهكشانها توسط تلسكوپ اسلوان مشاهده شده كه به اندازه گیری ویژگی های دقیق حدود یك میلیون كهكشان پرداخته و تصاویر رنگی از تقریبا یك چهارم آسمان را ثبت كرده است.

بدون این داده ها برای مقایسه، تعیین رنگ دقیق كهكشان ممكن نبود. این سنجش رنگ جدید به دانشمندان در درك بهتر توسعه كهكشان راه شیری و چگونگی ارتباط آن با دیگر اجسام مشاهده شده توسط ستاره شناسان كمك خواهد كرد.

این محققان به شناسایی كهكشانهایی با ویژگی های مشابه راه شیری مانند تعداد ستارگان آنها و سرعت تولید ستارگان جدید در آنها پرداختند كه هر دو در رنگ و درخشش كهكشان تاثیرگذارند. طبق این مشاهدات آنها دریافتند كه احتمالا راه شیری در جایی میان دو گروه رنگ كهكشانی قرار می گیرد.

این در حالیست كه گفته دانشمندان، از آنجایی كه این كهكشان هنوز در حال تولید ستاره بوده، احتمالا در میلیاردها سال آینده به سوی گروه قرمز حركت كند.

نور كهكشان راه شیری بسیار نزدیك به نور یك لامپ با حرارت چهار هزار و ۷۰۰ تا پنج هزار كلوین است كه در چشم انسان به رنگ سفید دیده می شود.... / خبرگزارى ايسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------