خطرناک‌ترین اقیانوس‌های جهان شناسایی شدند



خطرناک ترین اقیانوسهای جهان,اقیانوسها

خطرناک‌ترین اقیانوس‌های جهان شناسایی شدند

مطالعه صورت گرفته توسط پژوهشگران انگلیسی نشان می دهد، امنیت زیستگاه های متنوع دریایی در برخی از مناطق جهان بدلیل غرق شدن کشتی های باری و نفت کش ها با خطر جدی مواجه شده اند.

پژوهشگران دانشگاه ساوتهامپتون سولنت بر اساس درخواست صندوق جهانی حیات وحش (WWF) مطالعه ای را در خصوص شناسایی خطرناک ترین اقیانوس های جهان برای دریانوردی انجام دادند.

این مطالعه نشان می دهد، دریای چین جنوبی و هند شرقی، سواحل شرقی مدیترانه و دریای سیاه، دریای شمال و جزایر بریتانیا شاهد بیشترین حوادث دریایی طی سال های 1999 و 2011 میلادی بوده اند و این مناطق به گورستان ده ها کشتی های غرق شده تبدیل شده اند.

تنها در دریای چین جنوبی و هند شرقی که میزبان بیش از 70 درصد جمعیت مرجان های جهان و دارای یکی از متنوع ترین زیستگاه های دریایی است، 293 مورد سانحه دریایی روی داده است.

تغییر امواج باد، تغییرات شدید و ناگهانی آب و هوایی از دلایل افزایش شمار کشتی های غرق شده عنوان شده است.

نفت کش Exxon Valdez‌ در سال 1989 در خلیج آلاسکا غرق شد و بیش از 11 میلیون گالن نفت خام وارد دریا شد؛ در سال 1996 نفت کش Sea Empress با 72 هزار تن نفت خام در نزدیکی ولز غرق شد و یک سال بعد با غرق شدن نفت کش Nakhodka در سواحل ژاپن شش هزار تن نفت خام آلودگی شدیدی در این منطقه بوجود آورد.

در سال 2011 کشتی باری MV Rena‌ حامل یک هزار و 368 کانتینر در سواحل نیوزیلند غرق شد که منجر به مرگ دو هزار مرغ دریایی شد و بزرگترین فاجعه زیست محیطی در تاریخ این کشور را ایجاد کرد.

در سال 2013 نیز کشتی ماهیگری چین در نزدیکی ذخایر مرجانی با قدمت 500 ساله فیلیپین غرق شد و مساحتی به وسعت سه هزار و 902 متر مربع را از بین برد.

اما این پژوهش حاوی نکات مثبتی نیز هست؛ با اصلاح قانون حمل و نقل دریایی و بهبود مسیرهای دریانوردی، امنیت سفرهای دریایی از سال 1980 میلادی افزایش یافته و حوادث دریایی با کاهش 18 درصدی مواجه شده اند./ایسنا

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------