گامی نوین در درمان سل با استفاده از داروهای ضد سرطان



اخبار , اخبار علمی,درمان سل,کاربرد داروهای ضد سرطان

 

استفاده از داروهای ضدرگ​زایی که در درمان سرطان​ها موثر هستند، می‌توانند در درمان بیماری سل نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

 

منطقه خوزستان، سل سالانه بیش از دو میلیون قربانی در جهان می​گیرد و سالانه بر تعداد بیماران افزوده می‌شود؛ با جهش​هایی که در باکتری صورت می​گیرد، اثر داروها در نابود کردن باکتری کم شده است.

در ریه بیماران مبتلا به سل، توده​هایی از سلول‌های ایمنی وجود دارند که در عمق آنها باکتری‌هایی ساکن هستند؛ وجود این توده‌ها و سلول‌های اطراف آن از نفوذ آنتی‌بیوتیک​ جلوگیری می‌کند.

در زمان بروز سرطان، خون​رسانی و رگ​زایی یکی از نیازهای اصلی تومور برای گسترش و متاستاز شدن محسوب می‌شود و استفاده از داروهای ضد‌رگ​زایی، به درمان سرطان کمک می‌کند.

در تحقیق جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد با همکاری دانشگاه‌های بوستون، کورنل و پکن چین انجام شد، مشخص شد که رگ​های خونی برای شکل​گیری توده باکتریایی در بیماری سل ضروری هستند.

شباهت توده​های ریوی بیماران مبتلا به سل با تود‌ه‌های سرطانی، این ایده را ایجاد کرد که شاید بهره‌گیری از داروهای ضد رگ​زایی مورد استفاده در درمان سرطان، در حذف این توده​های باکتریایی سل نیز موثر باشد.

تحقیقات نشان داد که استفاده از داروهای ضد رگ​زایی می​تواند در بهبود اثر داروهای اختصاصی درمان سل موثر باشد.

در آزمایش‌های صورت گرفته بر روی مدل حیوانی (خرگوش مبتلا به سل)، بیان ژنی فاکتور رشد اندوتلیال ضدعروقی (VEGF) از سوی توده باکتریایی مشاهده شد؛ بنابراین داروهای ضد فاکتور VEGF می​تواند به نفوذ دارو به عمق توده و درنتیجه کاهش اندازه تومور کمک کند.

درمان با فاکتورهای ضد رگ​زایی سرطان می​تواند دریچه​ای نوین در درمان سل پیش​روی محققان قرار دهد.

نتایج این تحقیق در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شد.

 

اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------