سوسوی «چشم خدا» در برج دلو و چند عکس دیگر



سوسوی «چشم خدا» در برج دلو و چند عکس دیگر

بهترین عکس‌های فضایی هفته را به انتخاب نشنال جئوگرافیک با ما مرور کنید: از ساحره جیغ جیغو و سو سوی چشم خدا در برج دلو گرفته، تا حمام آفتاب عطارد و خرطوم فیل ستاره‌خور.

 

عکس‌های فضایی,سحابی سر ساحره

 
کله ساحره جیغ جیغو
جرمی که در عکس می‌بینید، سحابی «سر ساحره» است که به افتخار شخصیت منفی صورت سبز جادوگر شهر اوز نام‌گذاری شده است. در این تصویر که اخیرا توسط کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان گسترده ناسا یا به اختصار WISE گرفته شد، ابرهای مواج ستارگان تازه متولد شده همچون «مو» این سر را تزئین کرده‌اند. این سحابی با پهنایی معادل چند صد سال نوری، در صورت فلکی شکارچی قرار گرفته است.

 

عکس‌های فضایی سیاره عطارد,سیاره عطارد

 

حمام آفتاب عطارد
در این عکس که توسط فضاپیمای مسنجر ناسا گرفته شده است، سطح پر از دهانه‌های برخوردی سیاره عطارد گویی در حال آفتاب گرفتن زیر نور داغ خورشید است. داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی دارای چهره‌ای آبله‌رو است؛ خاطره‌ای از برخوردهای شدید روزهای اولیه شکل‌گیری منظومه شمسی، که دهانه‌هایی همانند دهانه 120 کیلومتری نزدیک مرکز عکس را برای این سیاره به یادگار گذاشته‌اند.

 

عکس‌های سحابی حلزونی,سحابی حلزونی

 
سوسوی چشم خدا در برج دلو
در این عکس چشم‌نواز از سحابی حلزونی، چشم باز سحابی که با نام «چشم خدا» نیز شناخته می‌شود مشغول درخشش در میان آسمان است. چشم سحابی در اصل کره‌ای از غبار و گاز منفجر شده است که از روی زمین از زاویه جانبی دیده می‌شود؛ گازهایی که باقی‌مانده ستاره در حال مرگی هستند که در فاصله 700 سال نوری از زمین و در صورت فلکی دلو قرار دارد. درخشش سحابی حلزونی به دلیل نور ستاره کوتوله سفیدی است که در سمت چپ مرکز آن قرار دارد. این کوتوله سفید عملا تمام چیزی است که از ستاره‌ای هم‌اندازه خورشید ما بر جای مانده است.

 

عکس‌های شفق شمالی, شفق شمالی

 

نور شمالگان بر فراز نروژ
پر شدن فضای خالی بالای کوه‌های نروژ توسط شفق شمالی، نمایی غیرزمینی به آسمان شبانگاه شمال مدار قطبی زمین بخشیده است. شفق قطبی طی دوره اوج چرخه 11 ساله خورشیدی پدیده متداولی است؛ زمانی‌که ذرات باردار خورشیدی با فراوانی بیشتری به میدان مغناطیسی و لایه‌های بالایی جو زمین برخورد می‌کنند.

 

عکس‌های فضایی,سحابی خرطوم فیل

 

خرطوم فیل ستاره‌خور
در این عکس که توسط تلسکوپ فضایی پرتو ایکس چاندرا گرفته شده است، سحابی «خرطوم فیل» در میان مجموعه‌ای از ستارگان جوان مشاهده می‌شود. این سحابی با نام رسمی IC 1396A نزدیک به 3 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد، و منطقه‌ای را به وسعت حدود 10 برابر قطر ظاهری ماه بدر در آسمان اشغال کرده است. برای تهیه این عکس، اطلاعات پرتو ایکس تلسکوپ چاندرا با داده‌های نور مرئی و تصاویر فروسرخ ترکیب شده است تا شکل کامل سحابی مشخص شود.

 

بازوی کمان‌دارکهکشان راه شیری

 

کمان‌دار
پدیده‌ای که در عکس بالا می‌بینید، بازوی کمان‌دار (قوس) کهکشان راه شیری است. بخش اعظم این اطلاعات، داده‌های نور مرئی هستند که توسط رصدخانه جنوبی اروپا تهیه شده است. داده‌های تلسکوپ چاندرا که به رنگ آبی نشان داده شده است، به احتمال فراوان بادهای ستاره ای ستارگان جوان هستند...../khabaronline.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------