کشف مواد معدنی ناشناخته در شهاب‌سنگ روسی



اخبار,اخبار علمی,شهاب سنگ

در یک آزمایش میکروسکوپی، مواد بیگانه‌ای که تاکنون شناخته نشده بودند و اکنون به نام "اوکیتیت" شناخته می‌شوند، در یک تکه کوچک از یک سنگ فضایی موجود در روسیه یافت شد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، دانشمندان در سال 2016 یک شبه‌بلور یا شبه‌کریستال(quasicrystal) منحصر به فرد را در یک شهاب‌سنگ در روسیه کشف کردند.

 

اکنون شکارچیان طلا در جنوب روسیه به طور تصادفی به یک شهاب سنگ دیگر برخوردند که حاوی ماده معدنی ناشناخته‌ای است که هرگز قبلا دیده نشده است.

 

یک ماده معدنی جدید کشف شده است

این شهاب‌سنگ به نام "Uakit" نامگذاری شد که نام محلی در سیبری است که در آنجا پیدا شد. این سنگ توسط دانشمندان مورد بررسی قرار گرفت و آنها یافته‌های خود را در نشست سالانه انجمن شهاب‌سنگ در مسکو ارائه دادند.

 

این تجزیه و تحلیل نشان داد که بیش از 98 درصد از این شهاب‌سنگ از "کاماسیت"(Kamacite) یعنی آلیاژ آهن و 5 تا 10 درصد نیکل ساخته شده است که تنها در شهاب‌سنگ‌ها یافت می‌شود.

 

پژوهشگران نوشتند: کاماسیت، ماده معدنی اصلی شهاب‌سنگ‌ها است که بیش از 98 درصد از حجم آنها را تشکیل می‌دهد.

 

این نشان می‌دهد که این سنگ باید تحت شرایط گرمای شدید ساخته شده باشد، زیرا تشکیل کاماسیت نیاز به درجه حرارت بیش از 1000 درجه سانتیگراد(1273 درجه کلوین یا 1832 فارنهایت) دارد. دو درصد دیگر از شهاب‌سنگ شامل بیش از دوجین ماده معدنی دیگر است که اکثر آنها فقط در فضا تشکیل می‌شوند.

 

با این حال، داخل این قطعه سنگ یک ماده کاملا جدید کشف شد که هرگز قبلا دیده نشده بود. این ماده ناشناخته در مقادیر چنان کمی بود که فقط پس از معاینه میکروسکوپی نمایان شد.

 

گزارش شده است که اندازه این ماده کوچک فقط 5 میکرومتر است. محققان تصمیم گرفتند نام آن را از روی شهاب‌سنگی که در آن یافت شد، یعنی "اوکیتیت"(uakitite) بگذارند.

 

پژوهشگران توضیح دادند: متاسفانه ما به دلیل اندازه بسیار کوچک دانه‌های این ماده، نتوانستیم تمام خواص فیزیکی و اپتیکی آن را دریابیم.

 

با این حال آنها دریافتند که اوکیتیت شباهت‌های ساختاری با دو ماده معدنی فضایی دیگر دارد.

 

این ماده دارای رنگ خاکستری روشن است که در انعکاس نور، صورتی رنگ می‌شود. همچنین دارای سختی معدنی قابل توجه 9 از 10 است.

 

الماس، به عنوان نقطه مرجع، سخت‌ترین ماده معدنی شناخته شده بشر با سختی معدنی 10 است.

 

این ماده جدید در حال حاضر ثابت کرده است که هیجان انگیز است، اما تحقیقات بیشتری باید روی آن انجام شود و یا قبل از اینکه ما بتوانیم بیشتر در مورد این مهمان بیگانه شناخت پیدا کنیم، باید تکنولوژی پیشرفته‌تری اختراع شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------