سیاره‌هایی با جو ستاره!



اخبار,اخبار علمی

یک مطالعه جدید دریافته است که سیاره‌های بسیار داغی وجود دارند که دارای اتمسفری شبیه به ستارگان هستند، به طوری که مولکول‌های آب را از هم جدا می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، یک پژوهش جدید روی سیاره‌های فراخورشیدی از پژوهشگران دانشگاه "آیکس-مارسی"(Aix-Marseille) نشان می‌دهد که این اجرام دارای اتمسفر هیبریدی یا ترکیبی ستاره-سیاره‌ای هستند.

 

تلسکوپ‌های "هابل" و "اسپیتزر هاوس" ناسا مشاهدات خیره‌کننده‌ای از سیارات فراخورشیدی انجام داده‌اند که فیزیکدانان را بهت‌زده کرده است.

 

سیاره‌های فراخورشیدی بسیار داغ موسوم به "Ultrahot Jupiter"، مکان‌های جذابی در خارج از منظومه شمسی ما هستند که هوا در آنها بی‌وقفه گرم است و هوا آنقدر خشک است که امکان بارندگی وجود ندارد.

 

ژوپیترهای بسیار داغ نامی است که به یک نوع خاص از سیاره داده شده است که حضور آن در خارج از محدوده سیستم خورشیدی ما ثبت شده است. این سیارات فراخورشیدی داغ به دلیل نزدیکی به ستاره‌هایشان، جو بسیار داغی دارند.

 

یک راز سر به مهر قدیمی

 

این که چرا هیچ نشانی از بخار آب در اتمسفر این سیارات دیده نمی‌شود، برای چندین دهه برای دانشمندان مورد سوال بوده است. مطالعه نظری جدید با استفاده از تلسکوپ‌های هابل و اسپیتزر به همراه شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، به این سوال جواب داد.

 

این مطالعه جدید نشان داد که سیارات فراخورشیدی دارای اتم‌های اکسیژن و هیدروژن می‌باشند که اجزای مهم تشکیل آب هستند. با این حال، مولکول‌های آب به علت دمای شدید این سیاره‌ها و تابش شدید، کاملا از هم جدا شده‌اند.

 

"ویوین پارمنتیر" نویسنده اصلی این مطالعه و اخترفیزیکدان در دانشگاه آیکس-مارسی فرانسه می‌گوید: روزهای این سیارات، آنها را تبدیل به کوره‌های داغی می‌کند که جو سیاره را بیشتر به جو ستاره شبیه می‌کند تا سیاره.

 

وی افزود: به این ترتیب ژوپیترهای داغ، نگرش ما را نسبت به سیارات فراخورشیدی تغییر دادند و با این مطالعات، ما به زمینه جدیدی در بررسی اتمسفرهای سیارات فراخورشیدی دست یافتیم.

 

دانشمندان از طریق یافته‌های این مطالعه می‌توانند توضیح دهند که چرا این اجرام آسمانی قادر به تولید هر نوع باران یا آب روی سطح خود نیستند.

 

با توجه به اینکه دمای هوا در طول روز می‌تواند بین 2 تا 3 هزار درجه سانتیگراد باشد، جای تعجب نیست که آب در این سیاره‌ها شکل نمی‌گیرد.

 

ژوپیترهای بسیار داغ، احتمالا داغ‌ترین سیاره‌های شناخته شده هستند. در حالی که درجه حرارت در طول روز 2 تا 3 هزار درجه سانتیگراد است، در شب با وجود پایین آمدن دما، تازه به حدود 1500 درجه سانتیگراد می‌رسد.

 

"پارمانتیر" امیدوار است که این نتایج بتواند بینش مورد نیاز را برای بررسی و تجزیه و تحلیل بیشتر اتمسفرهای این سیاره‌ها ارائه دهد.

 

این مطالعه در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------