نسل جدید هوا گرم‌کن‌های خورشیدی ساخته شد



اخبار,اخبار علمی

نسل جدید هوا گرم‌کن‌های خورشیدی به همت محققان پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و ساخته شد.

به گزارش ایسنا، حسین قدمیان، دانشیار پژوهشکده انرژی و مجری طرح گفت: کاربرد این محصول برای ساختمان‌ها به طور عام و برخی ساختمان‌های خاص نظیر هتل‌ها، بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها و ساختمان‌های تجاری بوده و یکی از ویژگی‌های این محصول نوین، امکان نصب آن در نمای ساختمان است.

 

وی افزود: طرح پرورش ایده و ساخت این پروژه حدود سه سال طول کشید و طی دو پروژه پژوهشی، یک پروژه قرار دادی-صنعتی و یک پروژه داخلی توسط مجری پژوهشکده انرژی انجام شد.

 

این پژوهشگر با اشاره به مزیت این نسل از هواگرم‌کن‌ها، توضیح داد: هواگرمکن‌های خورشیدی که پیش از این ساخته می‌شدند، دارای متریال بسیار سنگین، قدیمی و اکثراً فلزی بودند. این در حالی است که در  پژوهش فوق این متریال تغییر کرده و از مواد سبک و پلیمری ساخته شده است.

 

قدمیان خاطرنشان کرد: شکل ظاهری آن نیز به لحاظ ابعاد و اندازه تغییر کرده و از شکل تخت مستطیلی به شکل N ضلعی تبدیل شده که ورود و خروج و کانال‌های جریانی آن، عملکرد انرژی سیستم را حدود ۹ تا ۱۳ درصد افزایش داده است.

 

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ سال است که روی سیستم‌های هواگرمکن خورشیدی کار می‌شود، اظهار کرد: این سیستم‌ها کابردهای متفاوتی نظیر خشک‌کن خورشیدی دارد یا در بستر در بام ساختمان نصب شده و به عنوان یک جاذب انرژی خورشیدی، هوا را گرم می‌کند که این هوای گرم شده نیز وارد شبکه تهویه مطبوع یک ساختمان می‌شود.

 

دانشیار پژوهشکده انرژی افزود: این سیستم به طور مستقیم هوا را گرم کرده و با انرژی خورشیدی و یک فن دیگر که مصرف انرژی کمی دارد، آن را وارد ساختمان می‌کند؛ این کارکرد برای مناطقی که تابش آفتاب دارند، اما مناطق سردسیر محسوب می‌شوند، مانند نوار شمال غربی و شرقی کشور "نظیر استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان شمالی" موثر است.

 

قدمیان ادامه داد: این نسل جدید هوا گرم‌کن‌های خورشیدی می‌تواند اختلاف دمایی تا حدود ۱۷ درجه سانتی گراد ایجاد کند. یکی از نوآوری‌های این محصول، مدل‌سازی و شبیه‌سازی دینامیک این سیستم‌ها بوده است که شرایط تطبیق کارکرد سیستم را بر اساس تغییرات تابش خورشیدی و دمای محیط میسر می‌کند.

 

وی درخصوص مراحل ساخت این طرح گفت: این طرح در ابتدا توسعه نرم‌افزاری پیدا کرد و شبیه‌سازی شد. در مرحله دوم نمونه پایلوت آن ساخته شد و سه ماه مورد تست و آزمون قرار گرفت. سپس اندازه‌گیری میدانی آن انجام شد و نهایتاً نیز با بررسی چگونگی رفتار سیستم نسبت به شرایط محیطی و رفع نقاط ضعف در ساخت و شبیه‌سازی، محصول نهایی ساخته شد.

 

مجری طرح با اشاره به اینکه نمونه اصلی، ثبت اختراع شده و از طرف سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور تاییدیه گرفته است، اظهار کرد: این محصول در حال حاضر در مرحله تجاری‌سازی است و آمادگی ثبت سفارش را داراست.

 

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی خاطرنشان کرد: به طور دقیق و علمی باید گفت این محصول با ویژگی‌های اعلام شده و توسعه سه عامل از جمله سبک‌سازی با کاربرد مواد پیشرفته (کاهش وزن)، تغییر هندسه و شمای ظاهری و افزایش راندمان انرژی، مشابه داخلی و خارجی ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------