با این دوربین هرکسی می‌تواند مراقب شما باشد



اخبار,اخبار علمی

چه اتفاقی می‌افتد اگر دوربین‌هایی که فرض می‌شود شما با آن‌ها باید احساس امنیت کنید، پر از حفره‌های امنیتی باشند؟ چه می‌شود اگر کسی بتواند این دوربین‌ها را علیه شما بچرخاند و به نوبه خود به حریم خصوصی‌تان حمله کند؟

به گزارش ایسنا، در طول سال‌های اخیر استفاده از تجهیزات الکترونیکی و دوربین مدار بسته برای حفاظت از تمامی مکان‌ها همچون سازمان‌ها، شرکت‌ها، مجتمع‌های مسکونی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوچک و بزرگ حتی در ایران هم به شدت رو به افزایش بوده است.

 

با توجه به نیاز روزافزون به تامین امنیت استفاده از تکنولوژی،  سیستم‌های امنیتی رو به افزایش است اما به دلیل نبود مرکزی مشخص برای استخراج و جمع‌آوری اطلاعات شاید نتوان آمار دقیقی ارائه داد. اما براساس شرایط کشور و تقاضاها سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار دوربین مدار بسته از کشورهای دیگر وارد ایران شده و صدها میلیون دلار ارز صرف واردات این تجهیزات الکترونیکی و دوربین‌های مدار بسته می‌شود.

 

دوربین‌های مداربسته با رواج اینترنت و تسهیل اتصال به این شبکه پاسخی مناسب برای نیاز بشر امروزی به مدیریت اماکن و نظارت بر آن‌ها هستند. با این وجود، این‌ دوربین‌ها ایراداتی امنیتی نیز دارند که از آن جمله می‌توان به امکان افشای اطلاعات کلمه عبور به دلیل عدم تامین امنیت قسمت‌های مهم دوربین اشاره کرد.

 

دوربین‌های متصل به وب می‌توانند امنیت بالایی داشته باشند و ابزارهایی را کنترل کنند که می‌توانند منزل‌تان را سالم نگه دارند. این دوربین‌ها  از طریق  یک گوشی هوشمند یا کامپیوتر به شما این امکان را می‌دهند که از اینترنت تغذیه کنید، این امر برای امنیت خانگی و یا مراقبت از کودکان و حیوانات خانگی، ضروری هستند.

 

اما با رشد استفاده از اینترنت اشیاء، این سوال وجود دارد که چه اتفاقی می‌افتد اگر این دوربین‌ها، که فرض می‌شود شما با آن‌ها باید احساس امنیت کنید، پر از حفره‌های امنیتی باشند؟ چه می‌شود اگر کسی بتواند این دوربین‌ها را علیه شما بچرخاند و به نوبه خود به حریم خصوصی‌تان حمله کند؟ این دقیقا همان چیزی است که اخیرا در برخی از دوربین‌های متصل به وب پیدا شده است.

 

اگر کسی خواست از سر کنجکاوی از منزل یک فرد بازدید کند، یقینا با پاسخ منفی صاحب خانه روبرو می‌­شود زیرا حریم خصوصی افراد اجازه این کار را نمی­‌دهد اما گاهی دوربین­‌های مداربسته، به دلیل امنیت پایین و نقص‌های امنیتی، این اجازه را به راحتی صادر می­‌کنند. این بار نه تنها برای یک نفر بلکه برای همه افرادی که به اینترنت دسترسی دارند و از طرفی نه تنها برای منزل که برای تمامی اماکنی که این دوربین‌ها نصب شده­‌اند.

 

اخیرا پژوهشگران امنیتی از شرکت Pen Test Partners، نقص‌های امنیتی را در دوربین‌های هوشمند که توسط یک شرکت به نام سوان ساخته شده‌ است پیدا کرده‌اند. این عیب می‌تواند به هر کسی اجازه دهد که به این دوربین‌های هوشمند دسترسی داشته باشد و بدون اجازه جریان آن‌ها را ببیند.

 

این نقص چگونه کار می‌کند؟ هر دوربین سوان با استفاده از یک شماره سریال سخت افزاری برای برقراری ارتباط با سرویس ابر مبتنی بر آن توسط OzVision است. با استفاده از نرم‌افزار ساده پروکسی، محققان موفق به رد هر شماره سریال تلویزیونی این دوربین‌ها شدند تا فید آن را مشاهده کنند.

 

پیش از این هم اعلام شده بود که دوربین­‌های شرکت Netwave دارای آسیب­‌پذیری هستند که در آن­‌ها امکان افشای اطلاعات کلمه­ عبور مهیاست. دلیل این آسیب­‌پذیری عدم تامین امنیت قسمت­های مهم دوربین بود. این آسیب­‌پذیری باعث می­‌شد اطلاعاتی نظیر کلمه­ عبور وای‌فای و در صورت وجود آسیب‌پذیری نشت حافظه، نام­کاربری و رمزعبور وب لاگین نیز به دست آید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------